03 artloop festival relax + rekreacja sopot



Pobieranie 169.22 Kb.
Strona1/4
Data18.06.2016
Rozmiar169.22 Kb.
  1   2   3   4


03 ARTLOOP FESTIVAL
RELAX + REKREACJA



SOPOT | 4-7.09.2014



IDEA:

Pomiędzy 04-07 września 2014 zapraszamy do Sopotu na festiwal artystyczny - ARTLOOP, który otwiera miasto na sztukę i sztukę na miasto, scalając/loopując wybrane przestrzenie w centrum Sopotu licznymi działaniami/akcjami z zakresu sztuk wizualnych, designu i muzyki. Po raz kolejny w Sopocie powstaje festiwal całkowicie skupiony na sztuce współczesnej, prezentowanej głównie w przestrzeni miasta – subiektywnie i sugestywnie przekształcanej przez artystów.

ARTLOOP otwiera się na dynamiczną interakcję z widzem, wychodząc poza formułę stricte instytucjonalnych pokazów i prezentacji, anektuje przestrzeń miejską i poddaje ją artystycznym transformacjom. Festiwal na różne sposoby oswaja odbiorców ze sztuką współczesną, korzystając z narzędzi makro [m.in. wystawa i obiekty w przestrzeni publicznej, koncerty] oraz mikro [m.in. projekty specjalne, efemeryczne akcje miejskie, instalacje].

ARTLOOP to artystyczne laboratorium, które łączy młodą sztukę ze sztuką uznaną, łączy przestrzenie, idee i koncepcje, łączy ludzi, otwierając ich na nowe aktywności, konteksty, emocje.


Hasło tegorocznej edycji to RELAX + REKREACJA.


PROGRAM:

04.09.2014 | CZWARTEK

12.00-18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty dźwiękowe “Strukturalny Sopot” | Sekcja ART LAB | obowiązują zapisy
12.00-20.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty RELAKStory | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-20.00 | Willa Bergera: Jan Simon – projekt “Gabinet Doktora Janka” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Jan Strumiłło, Gosia Kuciewicz / Centrala, Filip Kozarski - instalacja Relax + Rekreacja | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Honza Zamojski – obiekt “Równowaga” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Grand Hotel, pokój nr 419: Joanna Rajkowska - projekcja “Jest wczesny ranek i morze huczy za oknem” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
16.00-19.00 | Park Północny przed MCKA Zatoka Sztuki: warsztaty wAkacje

| Sekcja ART LAB | wstęp wolny
18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: oficjalne otwarcie festiwalu w ramach instalacji Relax + Rekreacja | wernisaż projektu | Sekcja URBANATOR
| wstęp wolny
18.30 | Multikino: RETROSPEKTYWA Wes Anderson: Grand Budapest Hotel, 100’ + prelekcja Any Brzezińskiej, 15’ | Sekcja SCREEN
| wstęp 12/15 pln
18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: oficjalne otwarcie festiwalu | wernisaż projektu Relax + Rekreacja | DANSING ASTORIA – potańcówka międzypokoleniowa z zespołem Szfunk + Dj ASIA + grillowanie | Sekcja URBANATOR
 | wstęp wolny
19.00 | PGS: Spotkanie z Łukaszem Skąpskim i prezentacja jego filmów wideo | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
19.30 | Pensjonat EDEN: “Generał i dziewczyna” – spektakl w reżyserii Anny Baumgart i Grzegorza Packa | Sekcja URBANATOR | wstęp na wejściówki
20.30 | PGS: RETROSPEKTYWA Wes Anderson: Podwodne życie ze Stevem Zissoou, 119' | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
20.30 | Multikino: FILM OTWARCIA
20 000 Dni na Ziemi, reż. Jane Pollard, Iain Forsyth, 97’ | Sekcja SCREEN
| Bilety 12/15 pln
21.00-24.00 | Placyk za Spatifem: Norman Leto – projekcja “Synestezja” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
22.15 | Multikino: L jak Laba, reż. Lev Kalman, Whitney Horn, 69’ + wprowadzenie Ewy Szabłowskiej | Sekcja SCREEN | Bilety 12/15 pln

05.09.2014 | PIĄTEK

12.00-18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty dźwiękowe “Strukturalny Sopot” | Sekcja ART LAB | obowiązują zapisy
12.00-20.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty RELAKStory | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-20.00 | Willa Bergera: Jan Simon – projekt “Gabinet Doktora Janka” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
10.00-22.00| Plac Przyjaciół Sopotu: Jan Strumiłło, Gosia Kuciewicz / Centrala, Filip Kozarski - instalacja Relax + Rekreacja | Sekcja URBANATOR
| wstęp wolny
12.00-22.00 | Grand Hotel, pokój nr 419: Joanna Rajkowska - projekcja “Jest wczesny ranek i morze huczy za oknem” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Honza Zamojski – obiekt “Równowaga” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
15.00-16.30 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty Chmury Architektury | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
16.00-19.00 | Park Północny przed MCKA Zatoka Sztuki: warsztaty wAkacje

| Sekcja ART LAB | wstęp wolny
18.00 | PGS: Spotkanie z  Joanną Rajkowską i prezentacja jej filmów | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
18.00 | Pensjonat EDEN: “Generał i dziewczyna” – spektakl w reżyserii Anny Baumgart i Grzegorza Packa | Sekcja URBANATOR | wstęp na wejściówki
18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: DANSING ASTORIA – potańcówka międzypokoleniowa z zespołem Szfunk + Dj ASIA | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
19.40 | PGS: Art War, reż. Marco Wilms, 90’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
20.00 | Opera Leśna: Koncert Portishead + Skalpel | Sekcja SOUNDSPACE
| Bilety 100-350 pln
21.00 | Skwer Kuracyjny:  Kinoplener - RETROSPEKTYWA Wes Anderson: Genialny klan, 93’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
21.00-24.00 | Placyk za Spatifem: Norman Leto – projekcja “Synestezja” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
21.15 | PGS: AZORRO - pokaz filmów | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
22.30 | PGS: Mistaken for Strangers, reż. Tom Berninger, 75’ | Sekcja SCREEN | wstęp wolny

06.09.2014 | SOBOTA



10.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Jan Strumiłło, Gosia Kuciewicz / Centrala, Filip Kozarski -instalacja Relax + Rekreacja | Sekcja URBANATOR
| wstęp wolny
11.00-15.30 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty Chmury Architektury | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-16.00 | Park Północny przed MCKA Zatoka Sztuki: warsztaty wAkacje

| Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty dźwiękowe “Strukturalny Sopot” | Sekcja ART LAB | obowiązują zapisy
12.00-20.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty RELAKStory | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-20.00 | Willa Bergera: Jan Simon – projekt “Gabinet Doktora Janka” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Grand Hotel, pokój nr 419: Joanna Rajkowska - projekcja “Jest wczesny ranek i morze huczy za oknem” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Honza Zamojski – obiekt “Równowaga” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
15.00 | PGS: RETROSPEKTYWA Wes Anderson: Fantastyczny Pan Lis, 87’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
16.40 | PGS: Spotkanie z Anną Baumgart i prezentacja jej filmów wideo | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
18.00 | Pensjonat EDEN: “Generał i dziewczyna” – spektakl w reżyserii Anny Baumgart i Grzegorza Packa | Sekcja URBANATOR | wstęp na wejściówki
18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: DANSING ASTORIA – potańcówka międzypokoleniowa z zespołem Szfunk + Dj ASIA | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
18.00-20.00 | Plaża przed Grand Hotelem: Elżbieta Jabłońska - akcja “Ćwiczenia z zaniechania” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
18.15 | PGS: Breaking the Frame, reż. Marielle Nitoslavska, 100’ + prelekcja Klio Krajewska 20' | Sekcja SCREEN

| wstęp wolny
20.15 | PGS: Kiedy Björk spotkała Attenborough, rez. Louise Hopper, 47’ | Sekcja SCREEN

| wstęp wolny
21.00 | Skwer Kuracyjny: Kinoplener - Molehill, reż. Joanna Zastróżna, 20’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
21.00-24.00 | Placyk za Spatifem: Norman Leto – projekcja “Synestezja” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
21.15 | PGS: RETROSPEKTYWA Wes Anderson: Trzech facetów z Teksasu, 91’ | Sekcja SCREEN

| wstęp wolny
21.30 | Skwer Kuracyjny: Kinoplener - Naqoyqatsi. Life is a war, reż. Godfrey Reggio, muz. Philip Glass | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
22.30 | PGS: Mistaken for Strangers, reż. Tom Berninger, 75’ | Sekcja SCREEN | wstęp wolny

07.09.2014 | NIEDZIELA

10.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Jan Strumiłło, Gosia Kuciewicz / Centrala, Filip Kozarski - instalacja Relax + Rekreacja | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
11.00-15.30 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty Chmury Architektury | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-14.00 | Plaża przed Grand Hotelem: Elżbieta Jabłońska - akcja “Ćwiczenia z zaniechania” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-16.00 | Park Północny przed MCKA Zatoka Sztuki: warsztaty wAkacje

| Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-18.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty dźwiękowe “Strukturalny Sopot” | Sekcja ART LAB | obowiązują zapisy
12.00-20.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: warsztaty RELAKStory | Sekcja ART LAB | wstęp wolny
12.00-20.00 | Willa Bergera: Jan Simon – projekt “Gabinet Doktora Janka” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Grand Hotel, pokój nr 419: Joanna Rajkowska - projekcja “Jest wczesny ranek i morze huczy za oknem” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.00-22.00 | Plac Przyjaciół Sopotu: Honza Zamojski – obiekt “Równowaga” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny
12.30 | PGS: Tim’s Vermeer, reż. Teller, 80’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
13.00 | Multikino: Finding Vivian Maier, reż. John Maloof i Charlie Siskel, 84’ | Sekcja SCREEN
 | Bilety 12/15 pln
14.00 | PGS: RETROSPEKTYWA Wes Anderson: Kochankowie z Księżyca, 94’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
14.30 | Multikino: Wędrówka na Zachód, reż. Tsai Ming-liang, 56’ | Sekcja SCREEN
| Bilety 12/15 pln
15.30 | Multikino: Taniec Rzeczywistości, reż. Alejandro Jodorowsky, 130’ | Sekcja SCREEN
| Bilety 12/15 pln
15.45 | PGS: Cloudburst, reż. Thom Fitzgerald, 93’ | Sekcja SCREEN | wstęp wolny 

17.30 | PGS: Spotkanie z Piotrem Szczepańskim i jego filmami: Generacja C. K. O. D. + C. K. O. D. 2 - Plan ewakuacji | Sekcja SCREEN

| wstęp wolny
18.00 | Multikino: Dystans, reż. Sergio Caballero, 80’ | Sekcja SCREEN
| Bilety 12/15 pln
18.00 | Pensjonat EDEN: “Generał i dziewczyna” – spektakl w reżyserii Anny Baumgart i Grzegorza Packa | Sekcja URBANATOR | wstęp na wejściówki
19.30 | Multikino: FILM ZAMKNIĘCIA Porwanie Michela Houellebecqa, reż. Guillaume'a Nicloux, 92’ | Sekcja SCREEN
| Bilety 12/15 pln
20.00 | PGS: RETROSPEKTYWA Wes Anderson:  Rushmore, 93’ | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny
21.45 | PGS: Sailor, reż. Norman Leto | Sekcja SCREEN
| wstęp wolny

21.00-24.00 | Placyk za Spatifem: Norman Leto – projekcja “Synestezja” | Sekcja URBANATOR | wstęp wolny

SEKCJA URBANATOR = SZTUKA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ / PUBLIC ART + DESIGN

Kuratorki: Lena Dula + Emilia Orzechowska
Współpraca kuratorska: Małgorzata Gołębiewska [Grolsch ArtBoom Festival + Marcin S. Gołębiewski [Katowice Street Art Festival]
Produkcja: Paulina Neugebauer
Współpraca produkcyjna + opieka nad artystami: Aleksandra Grzonkowska

Wernisaż projektu - 4.09.2014 / czwartek / Plac Przyjaciół Sopotu / godz. 18.00



Sekcja URBANATOR to świadome przekształcanie i formatowanie przestrzeni z myślą o jak najskuteczniejszym dotarciu do odbiorców w celu wywołania pozytywnej reakcji i twórczego fermentu. To także diagnozowanie aktualnej sytuacji miasta, jego architektury, potrzeb użytkowych - w tym przeprowadzanie badań i konsultacji eksperckich - wszystko w celu stworzenia rozwiązań i narzędzi sprzyjających rozwojowi miejskiej infrastruktury.

Otwarta formuła ARTLOOP, dostępność większości wydarzeń dla szerokiego grona odbiorców sprzyja budowaniu społecznego kontekstu dla sztuki współczesnej, która wychodzi ku odbiorcy, tworzy sytuację dialogu, wymiany i interakcji. Festiwal ingeruje w miejską tkanką poprzez działania wystawiennicze, instalacje przestrzenne typu site specific, w tym budowę obiektów, które na stałe wpiszą się w architekturę miasta.



03 ARTLOOP Festival w Sopocie zaprosił do współpracy uznanych artystów, aby zmierzyli się z przestrzenią publiczną miasta oraz hasłem przewodnim wydarzenia – Relax + Rekreacja.
W tym roku swoje interpretacje i dzieła przedstawią: 
Joanna Rajkowska, Norman Leto, Jan Simon, Anna Baumgart, Elżbieta Jabłońska, Honza Zamojski, Filip Kozarski, Jan Strumiłło, Gosia Kuciewicz / Centrala, Grupa Krecha.

Wszystkie zaprezentowane prace mają charakter premierowy i powstają na zamówienie festiwalu ARTLOOP. Działania nie układają się w klasyczną wystawę, są powiązane wspólnym tematem oraz modelem otwartej współpracy z artystami, który daje im interpretacyjną swobodę.


Jak co roku prezentacje będa zróżnicowana pod kątem formalnym – artyści zrealizują m.in. mural, obiekty przestrzenne, akcje performatywne, instalacje.

Centralnym punktem projektu będzie Plac Przyjaciół Sopotu – przestrzeń Relaxu + Rekreacji, stworzona przez dizajnerów.






1. Joanna Rajkowska
Jest wczesny ranek i morze huczy za oknem [projekcja]

miejsce: Grand Hotel ul. Powstańców Warszawy 12/14 | pokój nr 419

czas: 04.09-07.09.2014 | 12.00 – 22.00

opieka kuratorska: Emilia Orzechowska

Projekt Jest wczesny ranek i morze huczy za oknem jest czytaniem krótkiego fragmentu listu Waltera Benjamina do Gershoma Scholema. List został napisany w trakcie podróży, 15 sierpnia 1930 roku, kiedy Walter Benjamin zatrzymał się w Grand Hotelu w Sopocie. Benjamin najwyraźniej znalazł tam nie tyle chwilę oddechu, co raczej zawieszenia codziennych wysiłków. W krótkim fragmencie prezentowanym w jednym z pokoi Grand Hotelu znajdziemy zapis jednego z najcenniejszych w pracy twórczej momentów - niemożności, dystansu do siebie i próby zredefiniowania swojego miejsca w świecie.


Joanna Rajkowska (ur. 1968 w Bydgoszczy, mieszka i pracuje w Londynie i Nowogrodzie). Jest autorką projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Można je interpretować jako współczesne, niepozbawione ironii, wariacje na temat sztuki środowiskowej (community-based art), land-artu i tzw. estetyki relacyjnej, które artystka rozbija na elementy składowe, konsekwentnie stosując taktykę „obserwacji uczestniczącej”. Rajkowska studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-1993, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-1992. Artystka otrzymała cenioną w Polsce nagrodę przyznawaną przez tygodnik „Polityka” - Paszport Polityki - w 2007 roku za "niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka" oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Wczesne realizacje Rajkowskiej były rezultatem jej zainteresowań cielesnością, chorobą oraz bezradnością wobec rozpadu ciała, pamięci i atrofii historii. W nowojorskich akcjach-sytuacjach "Let Me Wash Your Hands" i "No Sign of Dying Soon" z pierwszej połowy lat 90. artystka sterylizowała i pieściła ręce widzów w galerii, kazała dezynfekować góry kości grupie swoich przyjaciół ze świadomością bezcelowości tego rodzaju czynności. Ciało i jego pozostałości oraz ulegająca rozpadowi pamięć/historia/tekst pozostaną osią jej twórczości przez następne lata. Najbardziej znane realizacje Joanny Rajkowskiej „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” (2002 – do dziś) i „Dotleniacz” (2007) przybrały formę rzeźb społecznych zrealizowanych w przestrzeni miejskiej Warszawy. W obu przypadkach „zaszczepione” w tkance miejskiej obiekty (w przypadku pierwszego projektu była to, obca dla polskiego krajobrazu palma, w drugim staw, nad którym unosiła się mgła zawierająca ozon), stały się pretekstem do budowania nowych rytuałów społecznych, próbą pominięcia języka w komunikacji międzyludzkiej i skierowania uwagi na ciało oraz jego miejsce w przestrzeni miejskiej. Ciało i jego pragnienia miały być generatorem nowego sposobu doświadczania i pamiętania, swego rodzaju nowym początkiem, według słów artystki "momentem zerowania historii". Artystka stale zajmuje się problematyką napięć ideologicznych, agresji wobec obcych, trudności z asymilacją. Przykładem tego są takie projekty jak „Literatura patriotyczna”, 2006 (kopie antysemickich książek zakupionych w przykościelnej księgarni, wydrukowane w „lustrzanym odbiciu”), „Azyl dla uchodźców w Uhyst”, 2008 (fikcyjny dom dla uchodźców, zaaranżowany w małej wiosce w Saksonii) czy też „Przejażdżka wokół Wyspy Wojny”, 2004 (rejs statkiem dla mieszkańców Belgradu, będący próbą chwilowej transformacji pamięci o bałkańskich wojnach). Rajkowska pracowała m. in. z grupą chłopców z obozu dla uchodźców w Jenin na palestyńskim Zachodnim Brzegu (przeprowadzając z nimi warsztaty nad „porzuceniem języka” w opowiadaniu o traumie) oraz z mieszkańcami szwedzkiego miasta Umeå (dla których artystka, bezskutecznie, starała się zbudować sztuczny wulkan). W 2009 roku Rajkowska stworzyła projekt rzeźby dla szwajcarskiego Berna w postaci gigantycznego nietoperza wiszącego pod mostem, który byłby jednocześnie pojemnikiem na prochy zmarłych. W tym samym roku rozpoczęła negocjacje na temat przekształcenia komina nieczynnej fabryki w Poznaniu w minaret, który był próbą wpleceniem w tkankę miejską elementu „obcego” dla kultury wizualnej w rzymsko-katolickiej Polsce. Oba te projekty nie zostały zrealizowane. Projekty Rajkowskiej opierają się najczęściej na pracy nad specyficznym miejscem, obciążonym historycznie lub ideologicznie, naznaczonym brakiem tożsamości, traumą lub wyparciem. Jej praktyka polega na próbie zawierzenia intuicyjnej, cielesnej nieomalże odpowiedzi na tego rodzaju miejsca. Artystka tworzy punkty referencyjne, kreuje socjalno-biologiczne "habitaty" i wprowadza ludzi w obszary przez nich zazwyczaj porzucone. Tworzy też postulaty powstania nowych anty-monumentów, miejsc oddanych z powrotem siłom natury (np. „Wąwóz” dla Muzeum sztuki Nowoczesnej w Warszawie, „Swamptown” dla Schlossplatz w Berlinie, „Habitat” dla byłej fabryki Schindlera w Krakowie.) Polem jej zainteresowań jest również język i jego fizyczność ulegająca, podobnie jak ludzkie ciało, organicznym w swoje naturze procesom: wzrostowi, zwyrodnieniom, chorobom i wreszcie, zanikowi. Projekt „Benjamin w Konyi" nad którym Rajkowska pracowała w latach 2009-2010 był refleksją nad rewolucją językową w Turcji i jej konsekwencjami kulturowymi (Rajkowska zleciła tłumaczenie tekstu "O obowiązkach tłumacza" Waltera Benjamina na martwy już język turecki otomański.) Rajkowska często wykorzystuje motywy autobiograficzne dotyczące historii rodzinnych – np. film „Basia” był zapisem dramatycznego wydarzenia inspirowanego historią choroby i śmierci matki artystki, film „Złoto i srebro” - opowieścią o wycieczce ojca artystki, wspominającego roztrwonioną fortunę i próbę przetrwania podczas wojny, a efemeryczny projekt publiczny „Spluwaczka” - postawieniem kopii spluwaczki dentystycznej pochodzącej z gabinetu pradziadka artystki na swoim miejscu, na którym stała przez dziesiątki lat - na Placu Konstytucji w Warszawie. Szereg projektów, które powstały w ostatnich latach dla miasta Berlina są namysłem nad ciałem, jego naturalnym biologicznym rytmem a także biopolitycznej relacji z miejscem urodzenia. Rajkowska postanowiła urodzić dziecko właśnie w Berlinie, zaszczepić życie w miejscu, gdzie prawa do życia wielu ludziom odmówiono (film „Born in Berlin”). Jednocześnie artystka zaprojektowała pokój do umierania dla miejscowego szpitala ("Zero Gravity") i w ramach projektu "Final Fantasies" postanowiła zadać osobom umierającym w hospicjach pytanie: "jak chciałbyś/chciałabyś umrzeć?

www.rajkowska.com


2. Norman Leto
Synestezja [projekcja wielkoformatowa]
miejsce: Placyk za Spatifem przy Monte Cassino
czas: 04.09-07.09.2014 | 21.00 – 24.00

opieka kuratorska: Marcin S. Gołębiewski
współpraca kuratorska: Lena Dula
Praca realizowana we współpracy z Katowice Street Art Festival

Artysta wykonał projekt tego, co pojawia się w jego wyobraźni, gdy pomyśli o słowie sport/rekreacja. Mechanizm tej wizji wyjaśnia doskonale termin synestezja, który wynika z pomieszania dźwięku i kształtu. Kolokwialnie synestezję nazywa się „pomieszaniem zmysłów”. Nie ma w tym jednak krzty szaleństwa, tylko mechanizm, który pozwala nam odbierać świat takim, jaki jest, za pomocą zmysłów czyli wzroku, słuchu, smaku, dotyku i powonienia, ale inaczej niż przywyklo się uważac czyli np. Możemy smakować kolory czy słyszeć kształty.


Projekcja powstaje w miejsce muralu, który miał zostać wykonany na zaproszenie festiwalu.
Norman Leto
Artysta, samouk z dziedziny wideo i nowych mediów. Jego prace znajdują się w kolekcjach: CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK). Debiutancki, indywidualny pokaz prac Normana Leto miał miejsce w 2007 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Artysta przedstawił tam sekwencje wideo oraz cyfrowe symulacje zachowania tłumu (oparte na algorytmach sztucznej inteligencji). Wystawa nosiła nazwę Negatywne aspekty nadmiernej wolności w wieku lat 26. W tym samym roku został zaproszony do współpracy z reżyserem Krystianem Lupą nad sztuką teatralną Factory Two, do której Norman Leto przygotował sekwencje wideo wyświetlane podczas spektaklu. W 2007 roku powstała pierwsza ważna praca wideo wykonana w technice 3d pt. Buttes Monteaux l, która została pokazana przez Normana Leto w krakowskiej Art Agendzie Nova. Wystawa zyskała szerokie zainteresowanie i pozytywne opinie krytyków. W tym samym roku prace artysty zostały pokazane podczas biennale młodej sztuki europejskiej Jeune Création Européene w Paryżu. Kuratorzy Stach Szabłowski i Marcin Krasny (Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa) zaprosili Leto do wzięcia udziału w wystawie Establishment i wystawienia swoich prac wideo i 3d wśród prac innych młodych artystów (m.in. Wojciech Bąkowski, Anna Molska, Tomasz Kowalski). Otwarcie wystawy miało miejsce w czerwcu 2008 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Praca Buttes Monteaux I została zakupiona i włączona na stałe do kolekcji CSW. W tym samym roku (2008) Leto zaprezentował swoje prace podczas grupowej wystawy Perfect Summer w nowojorskiej vertexlist gallery zajmującej się sztuką nowych mediów. Norman Leto przedstawił tam wykreowaną cyfrowo własną przestrzeń wystawy wykonaną jednak na podstawie planów architektonicznych autentycznej przestrzeni wystawowej galerii vertexlist. W tym samym roku rozpoczął pracę nad książką Sailor – częściowo autobiograficzną powieścią, w niecodzienny sposób pokazującą rozwój indywidualnej jednostki na tle ewolucyjnego rozkwitu nowych mediów i technologii w sztuce, nie wyłączając gier video. Wydano pojedynyczy, niepełny egzemplarz - prototyp książki; fragmenty tej książki zostały opublikowane w wybranych magazynach sztuki, oraz na stronie internetowej autora. Zakończenie pracy nad powieścią przewiduje się na listopad 2010 roku. Na przełomie 2008 i 2009, Nazwisko Normana Leto znalazło się na pozycji nr 4 na 200 możliwych w rankingu „Kompas Młodej Sztuki 2008” prowadzonym przez Rzeczpospolitą. W styczniu 2009, prace Leto zostały pokazane podczas wystawy Aesthetics of Violence (Museum of Art, Hajfa, Izrael). Do 25 maja 2009 roku w Gare Saint-Sauveur, Lille we Francji trwała zbiorowa wystawa czternastu młodych polskich artystów pt. „Serce to Samotny Myśliwy”, zrealizowana we współpracy z CSW w Warszawie. W czerwcu tego roku, w Muzeum Narodowym w Krakowie odbył się pokaz instalacji wideo pt. Buttes Monteaux III.
Okres 2009 - 2010 Norman Leto niemal w całości poświęcił na dokończenie powieści i stworzenie częściowo autobiograficznego filmu pod tytułem "SAILOR", będącego luźną adaptacją książki. Film został bardzo dobrze przyjęty na 10tym międzynarodowym festiwalu Era Nowe Horyzonty, według brytyjskiego tygodnika Tribune został określony jako "najlepszy i najbardziej zaskakujący niezależny debiut festiwalu".

Na przełomie 2010 i 2011, Nazwisko Normana Leto znalazło się na pozycji nr 2 na 230 możliwych w rankingu młodych artystów „Kompas Młodej Sztuki 2010” prowadzonym przez Rzeczpospolitą.

Jego obrazy, podobnie jak filmy naznaczone są cechami ekspresjonistycznymi i figuratywnymi, porusza motywy społeczne, ale przede wszystkim autobiograficzne. Stosuje symulacje komputerowe (zachowanie tłumu, symulacje fizyczne).


3. Janek Simon
Gabinet Doktora Janka
miejsce: Willa Bergera | ul. Obrańców Westerplatte 24
czas: 04.09-07.09.2014 | 12.00 – 20.00
opieka kuratorska: Małgorzata Gołębiewska
współpraca kuratorska: Emilia Orzechowska
Praca realizowana we współpracy z Grolsch ArtBoom Festival

Sopot, miasto gabinetów i klinik. Fabryka urody, instytut pięknego ciała, wellness, spa, masaże, calanetics, tybetańskie jagody w sosie z glonów z serca amazońskiej dżungli, lasery, a także zwykłe gabinety kosmetyczne, stomatologiczne i estetyczne. Centrum technologii, która pozwala turystom zrelaksować się, zdrowo opalić i odbudować zniszczone stresem życia w mieście rezerwy kortyzolu. Poruszając się według klucza relaksu i rekreacji można powiedzieć, że techniki, które interesują Janka Simona, takie jak neurofeedback czy stosowanie nootropii są rozszerzeniem tej praktyki na obszar umysłu.

Dominującym, aczkolwiek często nieuświadamianym, poglądem na temat społecznej funkcji lekarstw, czy w ogóle technologii medycznej jest Kalwinizm Farmakologiczny. Według tej postawy zdobycze farmacji służą do tego żeby leczyć choroby a nie poprawiać funkcjonowanie zdrowego organizmu. Okazuje się jednak że niektóre farmaceutyki mogą mieć bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie zdrowego człowieka. W 1964 doktor Corneliu Giurgea zsyntetyzował Piracetam, substancję, która przy znikomej szkodliwości i minimalnych skutkach ubocznych jest w stanie poprawić funkcjonowanie umysłu, pamięć, koncentracje i ogólną ilość energii. Od tego czasu pojawiło się ponad 120 substancji o udowodnionym lub hipotetycznym pozytywnym działaniu na różne funkcje mózgu. Deprenyl, lekarstwo stosowane w leczeniu Alzheimera jest w stanie wydłużyć średnią długość życia myszy o 70 procent. Nanocząsteczki węgla C60 zmiksowane z oliwą z oliwek uruchamiają naturalne procesy regeneracji organizmu. Modafinil, popularne lekarstwo na ADHD pozwala aktywnie funkcjonować nawet do 72 godzin bez odczuwalnego zmęczenia i znaczących skutków ubocznych. Różnego rodzaju treningi neurologiczne takie jak neurofeedback, czy ćwiczenie synchronizacji półkul są w stanie znacząco podnieść funkcje poznawcze umysłu. Dźwięk jest w stanie zmienić nastrój. Błyski o odpowiedniej częstotliwość są w stanie zmienić stan świadomości. Koktajle witamin i minerałów mogą nam pozwolić pracować więcej, lepiej i szybciej.



Duża część tych badań prowadzona jest przez społeczności internetowe w duchu Wolnej Nauki (Open Science). Jest to więc rozszerzenie ducha i etyki DIY na obszar własnego umysłu i eksperymentów z nim związanych. Technologia i polityka jej dystrybucji zaczyna się tutaj zbliżać do tematów czysto egzystencjalnych.

Oczywiście od razu nasuwa się pytanie – po co to wszystko? Czy coś takiego jest nam w ogóle potrzebne w czasach zbliżającej się nieuchronnie katastrofy ekologicznej, coraz częstszych wojen, groźby braku wody i końca źródeł energii? Czy na Tytaniku jest miejsce na apteczkę z lekami nootropowymi? Po co pracować więcej, jeżeli można mniej? Czy tego typu wiedza nie jest przypadkiem następnym krokiem biopolitycznej kolonizacji naszych organizmów przez kapitał?

Czy nie jest to droga w kierunku produkcji jeszcze bardziej totalnej wyciskarki do ludzkich cytrusów?

Interesujące jest również pytanie o to na jakich warunkach ta technologia może być włączona w obszar sztuki. Jakiego typu wiedzę produkują eksperymenty, kiedy nie są przeprowadzane w laboratorium tylko w galerii? W jaki sposób można wykorzystać formy nauki do produkcji znaczenia? Jaki zasięg ma sytuacja, w której artysta prowadzi eksperymenty na sobie?

Na wystawie w Willi Bergera zwiedzający będą mogli podłączyć się do aparatury i poznać dobroczynną moc treningu neuronalnego. Będzie także można posłuchać zmieniających nastrój nagrań dźwiękowych, poczytać o nootropach i obejrzeć zmiażdżoną traumą życia głowę artysty wydrukowaną na drukarce 3d.

Janek Simon ur 1977. Mieszka i pracuje w Warszawie. Artysta konceptualny i czasami kurator. Interesuje się geografią kulturową, a szczególnie kwestią różnicy i odległości pomiędzy miejscami, anarchizmem, etyką i praktyką DIY, a także możliwościami użycia form nauki do produkcji znaczeń w sztuce. Jego prace były pokazywane między innymi na Manifesta 7, Biennale w Liverpoolu i wystawach indywidualnych w Arnolfini  w Bristolu, Casino Luxembourg i wielu publicznych instytucjach i w Polsce. W roku 2007 otrzymał główną nagrodę w konkursie "Spojrzenia" był także nominowany do Paszportu Polityki. W latach 2008-2012 prowadził w Krakowie niekomercyjną przestrzeń sztuki Goldex Poldex.

4. Anna Baumgart
Generał i dziewczyna [spektakl]


  1   2   3   4


©snauka.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna
Komunikat prasowy
przedmiotu zamówienia
najkorzystniejszej oferty
Informacja prasowa
wyborze najkorzystniejszej
warunków zamówienia
istotnych warunków
sprawie powołania
Regulamin konkursu
udzielenie zamówienia
przetargu nieograniczonego
zamówienia publicznego
Nazwa przedmiotu
Specyfikacja istotnych
modułu kształcenia
Rozporządzenie komisji
studia stacjonarne
wyborze oferty
Zapytanie ofertowe
Szkolny zestaw
Ochrony rodowiska
ramach projektu
prasowy posiedzenie
trybie przetargu
obwodowych komisji
zagospodarowania przestrzennego
komisji wyborczych
komisji wyborczej
Program konferencji
Wymagania edukacyjne
Lista kandydatów
szkoły podstawowej
która odbyła
Województwa ląskiego
Decyzja komisji
przedmiotu modułu
poszczególne oceny
Sylabus przedmiotu
szkół podstawowych
semestr letni
Postanowienia ogólne
przedsi biorców
produktu leczniczego
Karta przedmiotu
Scenariusz lekcji
Lista uczestników
Program nauczania
Projekt współfinansowany
Informacje ogólne
biblioteka wojewódzka
semestr zimowy