Strona główna

19. międzynarodowy festiwalu sztuk performatywnych a part


Pobieranie 64.94 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar64.94 Kb.
19. MIĘDZYNARODOWY FESTIWALU SZTUK PERFORMATYWNYCH A PART

Katowice, 15-25 czerwca 2013


15 i 18 czerwca (sobota i wtorek)

19:00 hala nieczynnego Kina Słońce, Katowice-Janów (ul. Zamkowa)



TEATR A PART (POLSKA): ZIEMIA GOMO

[spektakl bez słów]

Widownia ograniczona do 45 miejsc. Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto.
Dla widzów niezmotoryzowanych: autobus festiwalowy odjeżdża spod Kinoteatru Rialto o 18:30. Odjazd powrotny autobusu po spektaklu o 20:15.

Przedstawienie dla widzów dorosłych.




TEATR A PART jest niezależną organizacją teatralną, powstałą w 2004 roku w Katowicach, założoną i kierowaną przez reżysera Marcina Hericha. Teatr kontynuuje i rozwija niektóre z wątków artystycznych i organizacyjnych nieistniejącego już katowickiego Teatru Cogitatur. TEATR A PART to przede wszystkim grupa teatralna, realizująca autorskie przedstawienia i widowiska. To teatr narracji wizualnej, metafory i symbolu. Twórców Teatru interesuje w przekazie teatralnym to, co niewerbalizowalne, zawarte w emocjach, popędach i tajemnicach egzystencji: imponderabilia. Przedstawienia Teatru były prezentowane w blisko 30 krajach na pięciu kontynentach. Podczas tegorocznego festiwalu TEATR A PART pokaże swoją najnowszą produkcję zatytułowaną ZIEMIA GOMO, inspirowaną między innymi twórczością katowickich malarzy naiwnych oraz historią Śląska i miejscowym kolorytem lokalnym oraz przedstawienie plenerowe FAUST na motywach „Tragicznych dziejów doktora Faustusa” Christophera Marlowa.

Najnowszy spektakl TEATRU A PART zatytułowany ZIEMIA GOMO to surrealistyczna fantasmagoria o wolności i śmierci. Przedstawienie jest bezsłowną tragifarsą, ciągiem epizodów rozdartych między powagą dramatu i mięsopustem groteski. Tytułowa ZIEMIA GOMO to egzotyczna i mityczna antykraina, antyutopia, labirynt umarłych, gdzie poza czasem tułają się umarli i na wpół umarli: ludzie, społeczności i narody. To kazamaty, czeluść katakumb i czarne piekło kopalni w jednym. Na estetykę przedstawienia wpłynął koloryt i specyfika krajobrazu i kultury Górnego Śląska, gdzie mieszkają i pracują twórcy spektaklu. Przedstawienie jest przeznaczone do prezentacji w przestrzeniach plenerowych lub w dużych zamkniętych obiektach postindustrialnych.


Zamysł, zarys scenariusza, reżyseria, scenografia: Marcin Herich

Scenariusz: napisany na scenie przez zespół Teatru pod kierunkiem Marcina Hericha

Występują: Maria Katarzyna Gliwa, Natalia Kruszyna, Joanna Pyrcz, Monika Wachowicz,

Maciej Dziaczko, Cezary Kruszyna, Marek Radwan, Lesław Witosz

Muzyka: fragmenty utworów Johanna Johannssona, Ortomo Yoshihide,  Mr Geoffrey & JD Franzke, Ulver, Dream Theatre, Social Interiors, Toska i Tomaso Albinioniego oraz oryginalne dźwięki pracy kopalni KWK „Bolesław Śmiały” w Łaziskach Górnych
Premiera: 2012

Więcej na www.apart.art.pl



16 czerwca (niedziela)

18:00 Kinoteatr Rialto

KONCERT IVY BITTOVEJ (CZECHY)

[otwarcie festiwalu]

Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto.


IVA BITTOVA jest wybitną czeską wokalistką, skrzypaczką i kompozytorką, łączącą w niekonwencjonalny sposób dorobek współczesnej muzyki rockowej i awangardowej z melodyką i estetyką słowiańskiego i cygańskiego folku. Artystka ma na swoim koncie wiele płyt, stworzonych z udziałem takich tuzów dzisiejszej sceny muzycznej jak Fred Fith, Tom Cora, Bang on a Can, Art Zoid, Marc Ribot czy Bobby McFerrin. Sławę BITTOVEJ przyniosły wspólne nagrania z Pavlem Fajtem, mężem artystki, z przełomu lat 80. i 90. W kolejnych latach BITTOVA wydała kilka świetnie przyjętych płyt, w tym kilka powstałych w duecie z Vladimirem Vaclavkiem (znakomite dwupłytowe BILE INFERNO) i zespołem Cikori. Jej koncerty to intensywne, pełne pozytywnej energii spektakle - wulkan emocji połączony z muzyczną dyscypliną i wirtuozerią oraz hipnotyzującym śpiewem. W 2007 roku artystka przeniosła się do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku. W Polsce koncertuje rzadko. BITTOVA jest także znaną aktorką filmową. Zagrała m.in. główną rolę w nominowanym do Oscara filmie Ondřeja Trojana "Želary" (2003), za rolę Eržiki w "Balladzie dla Bandyty" (1978) Vladimira Sisa otrzymała nagrodę na najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą na festiwalu w Karlovych Varach, zaś główna rola w "Sekretach" (2007) w reżyserii Allice Nellis przyniosła jej międzynarodowy rozgłos. W tym roku BITTOVA nagrała album solowy dla wydawnictwa ECM, dołączając do grona kobiecych ikon tej wytwórni, takich jak Anja Lechner czy Meredith Monk. Głównie utwory z tej płyty usłyszymy podczas katowickiego koncertu.
Więcej na www.bittova.com
16 czerwca (niedziela)

20:30 Teatr Rozrywki w Chorzowie



COMPAGNIE DOS A DEUX (FRANCJA): DOS A DEUX. AKT DRUGI

[teatr gestu, pantomima]

Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Teatru Rozrywki.


COMPAGNIE DOS A DEUX została założona przez dwóch mieszkających we Francji brazylijskich aktorów i mimów André Curti i Artura Ribeiro, którzy spotkali się w 1997 roku w Paryżu i postanowili rozpocząć wspólną pracę artystyczną. W 1998 roku powstał ich pierwszy spektakl zatytułowany DOS A DEUX (PLECAMI DO SIEBIE), inspirowany sztuką „Czekając na Godota” Samuela Becketta. Spektakl ten określił linię stylistyczną grupy, nazwaną przez jej twórców teatrem gestu, łączącą pantomimę, teatr i teatr tańca. W ciągu następnych lat przedstawienie zostało pokazane ponad 300 razy w wielu krajach świata. Kolejne spektakle potwierdziły klasę artystyczną i powtórzyły sukces pierwszego przedstawienia. To, kolejno: AUX PIEDS DE LA LETTRE, SAUDADE-TERRES D’EAU, FRAGMENTS OF DESIR, ABSENCE i najnowszy BLOOD BROTHERS.


DOS A DEUX. AKT DRUGI (PLECAMI DO SIEBIE. AKT DRUGI) to wznowienie pierwszego spektaklu Teatru, zrealizowane w nowym składzie z okazji 15-lecia istnienia grupy. Spektakl jest bezsłowną adaptacja najsławniejszego dzieła Samuella Becketta. Opowieść oparta w oryginale na słowach zostaje przełożona na język ciała. Tradycyjną narrację zastępują gesty i ruchu. Obecny na scenie duet „księżycowych klaunów” w prosty, chwilami śmieszny, chwilami poetycki sposób pokazuje sytuację dwóch mężczyzn, którzy czekają na kogoś, kto nie przyjdzie nigdy. Przedstawienie działa na widzów rytmem i muzyką, pomysłowością chwytów teatralnych oraz precyzją działań aktorskich i adaptacji. Pokaz w Chorzowie jest premiera polską spektaklu.

Scenariusz, reżyseria, choreografia, scenografia: Artur Ribeiro and André Curti

Występują: Guillaume Lepape i Clément Chaboche

Muzyka: Artur Ribeiro i André Curti oraz Fernando Mota

Kostiumy: Alienor de Celles
Charakteryzacja: Maria Adelia
Premiera: 1998, wznowienie: 2013

Więcej na www.dosadeux.com


17 czerwca (poniedziałek)

18:00 Teatr Korez



DIVADLO CONTINUO (CZECHY): NOW…?

[spektakl po czesku – dostępne tłumaczenie]

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Korez.
DIVADLO CONTINUO to międzynarodowa grupa teatralna, której dyrektorem i opiekunem artystycznym jest Pavel Štourač. Założyciele zespołu rozpoczęli wspólną pracę w 1990 roku w Akademii Sztuki Scenicznej w Pradze. Jesienią 1992 roku grupa przeniosła się z Pragi do południowych Czech. Rok później artyści zajęli się teatrem zawodowo i przyjęli nazwę DIVADLO CONTINUO. Od 1995 roku pracują w miasteczku Malovice na terenie byłej farmy o nazwie Śliwkowe Podwórze. Grupa skupia swoje poszukiwania na analizie tematów, wspólnej pracy eksperymentalnej, uczeniu się i rozwijaniu umiejętności oraz dzieleniu się wynikami tej pracy z publicznością. Podczas niemal dwudziestu lat istnienia CONTINUO stało się jednym z wiodących niezależnych czeskich zespołów teatralnych. DIVADLO CONTINUO jest kolektywem otwartym, który współpracuje z wieloma artystami – aktorami, muzykami oraz innymi grupami teatralnymi. Artyści teatru przygotowują przedstawienia zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci.
Wiadomości radiowe, wycinki z gazet, powszechnie akceptowane „prawdy”, których się nie dyskutuje oraz tematy, które wałkuje się na okrągło, sny i ostatnie doświadczenia członków DIVADLO CONTINUO – wszystko to stało się źródłem dla nowego spektaklu. W NOW…? członkowie grupy postanowili pracować tylko z własnymi uczuciami, doświadczeniami, snami – wszystkim tym, co przydarza się w codziennej pracy i życiu. Ciało, oddech, głos, słowa i śpiew – narzędzia teatralne wykorzystywane w przedstawieniach CONTINUO – zderzone zostały ze światem codziennym. Co jest silniejsze: nasze uczucia i prywatne doświadczenia czy nasze opinie, tworzone na podstawie wpływu otoczenia? Czy możemy jeszcze powiedzieć coś autentycznego czy też pozostało nam tylko wycinać, kopiować i łączyć skrawki? Czy potrafimy zaakceptować doświadczenia ze snów, choć niezrozumiałe, trudne do wyrażenia słowami? NOW…? to próba ubrania przedsłownych stanów duszy w formę, którą można przekazać innym ludziom, nawet, jeśli nie będą to słowa. Przez ciało i najróżniejsze środki wizualne – w unikalnej koegzystencji kruchego ciała i duszy. Poezja bez słów.

Reżyseria i reżyseria światła: Pavel Štourač

Scenariusz i scenografia: Continuo

Muzyka: Alessandro La Rocca i Continuo

Występują: Kateřina Šobáňová, Zuzana Smolová, Alessandro La Rocca, Ivo Jurečka, Martin Janda, Michal Puhač

Premiera: 2012


Więcej na www.continuo.cz




17 czerwca (poniedziałek)

20:30 Teatr Rozrywki w Chorzowie



COMPAGNIE ETANTDONNE (FRANCJA): SHOWCASE TRILOGY
[teatr tańca]
Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Teatru Rozrywki.

Przedstawienie dla widzów dorosłych.


COMPAGNIE ETANTDONNE założyła w 2000 roku w Rouen para choreografów i tancerzy Frédérike Unger i Jérôme Ferro. ETANTDONNE to teatr tańca, czerpiący inspiracje z kina, muzyki i sztuk plastycznych. Twórcy grupy, zafascynowani twórczością słynnego dadaisty Marcela Duchampa (urodzonego i pochowanego w Rouen) zaczerpnęli nazwę dla swojego teatru od tytułu jego ostatniego dzieła, zagadkowej erotycznej instalacji „étant donné” („zostało dane”). W centrum wszystkich projektów COMPAGNIE ETANTDONNE jest człowiek, uwikłany w społeczne gorsety i normy, próbujący uwolnić się i wyjść poza narzucone mu ramy. Podróżując w głąb i w poprzek motywów życia codziennego i zdarzeń artyści ETANTDONNE wplatają w kreowane na scenie wizualno-taneczne opowieści groteskę, absurd i dystans. Teatr zrealizował kilkanaście premier, prezentowanych w wielu krajach. Zespół nie występował dotąd w Polsce.
Nad przedstawieniem SHOWCASE TRILOGY (TRYLOGIA PREZENTACJI) COMPAGNIE ETANTDONNE pracowała w latach 2005-2007, pochylając się kolejno nad trzema tematami-ideami: piękna, czasu i pustki. W ten sposób powstał fascynujący spektakl składający się z trzech połączonych i następujących po sobie etiud tanecznych, które spaja wspólna przestrzeń i scenografia oraz rozgrywające się między postaciami (tancerzami) zdarzenia i wynikające z nich napięcia. Prezentacji każdego z tematów towarzyszy inny sławny temat muzyczny: „Święto wiosny” Strawińskiego, „Bolero” Ravela i „Jezioro łabędzie” Czajkowskiego. Te trzy muzyczne arcydzieła zyskują w SHOWCASE TRILOGY nowe, zaskakujące interpretacje i przekorny anarchistyczny kontekst.


Kocepcja i choreografia: Frédérike Unger i Jérôme Ferron

Tancerze: Frédérike Unger, Marie Rual (Emily Mézières), Jérôme Ferron

Aranżacja muzyczna: Hubert Michel

Światło: François Maillot i Frank Guérard

Scenografia: Etienne David

Wideo: Nicolas Diologent i Frédérick Pickering

Premiera: 2007

Więcej na www.etantdonne.fr


19 czerwca (środa)

18:00 Kinoteatr Rialto


TEATR PORYWACZE CIAŁ (POLSKA): PARTYTURY RZECZYWISTOŚCI

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatrze Rialto.




TEATR PORYWACZE CIAŁ powstał w 1992 roku. Został założony przez ówczesnych studentów Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka. W swoich autorskich, częściowo improwizowanych spektaklach twórcy mierzą się z mitami popkultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują jak dalece są przez nie ukształtowani. Z dużą swobodą poruszają się we współczesnej przestrzeni kulturowej, cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. PORYWACZE CIAŁ zrealizowali do tej pory kilkanaście autorskich spektakli, które były prezentowane na wielu festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą. Grupa prowadzi warsztaty teatralne i współpracuje z artystami różnych dziedzin. TEATR PORYWACZE CIAŁ jest stałym gościem Festiwalu A PART. W tym roku PORYWACZE CIAŁ, obchodzący 20-lecie istnienia pokażą swoją 24 premierę zatytułowaną PARTYTURY RZECZYWISTOŚCI.

Partytura (rzeczownik, rodzaj żeński) - Zapis utworu wokalnego, wokalno - instrumentalnego lub instrumentalnego, przeznaczonego dla dwóch lub więcej wykonawców, w postaci zestawienia poszczególnych partii według określonego porządku, z zachowaniem relacji wertykalnych.

Rzeczywistość (rzeczownik, rodzaj żeński) – wszystko, co istnieje obiektywnie, świat realny, byty zarówno obserwowalne jak i pojęciowe.
Scenariusz, reżyseria, wykonanie: Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk

Premiera: 2013


Więcej na www.porywaczecial.art.pl


19 czerwca (środa)

20:30 Teatr Korez



ANITA WACH/VIA NEGATIVA (POLSKA/SŁOWENIA): OOPS!

[teatr tańca, performans]

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Korez.

Przedstawienie dla widzów dorosłych.




ANITA WACH jest tancerką, choreografką i performerką. W latach 1996-2003 tańczyła w Śląskim Teatrze Tańca, w latach 2004-2010 była związana z warszawskim Teatrem Bretoncaffe. Uczestniczy w wielu polskich i międzynarodowych działaniach i projektach teatralnych, od kilku lat współpracuje także ze słoweńską VIA NEGATIVĄ.
VIA NEGATIVA jest jednym z najciekawszych i najbardziej bezkompromisowych europejskich projektów scenicznych ostatniej dekady. To cykl przedsięwzięć z pogranicza teatru, performansu, happeningu i teatru tańca, realizowanych przez grono artystów różnych dziedzin pod okiem spiritus movens grupy Bojana Jablanoveca. Jablanovec, reżyser po Akademii Teatralnej w Lubljanie przez szereg lat reżyserował w teatrach repertuarowych w Słowenii. W 1999 porzucił teatr repertuarowy dla teatralnych poszukiwań. W 2002 roku założył grupę VIA NEGATIVA, traktowaną jako artystyczny projekt eksperymentalny, ale także swoisty konstrukt intelektualny. Reżysera interesuje teatr jako medium służące przede wszystkim do komunikacji, jako miejsce, w którym artysta staje przed publicznością z konkretem, jasną deklaracją, osobiście, odważnie i w całej pełni. Stosując metodę redukcji estetycznej zasłony teatru na rzecz relacji między aktorem i widzem VIA NEGATIVA przesuwa punkt ciężkości akcji teatralnej z literatury bądź partytury scenicznej ku prawdzie egzystencjalnej.

OOPS! to kolejny z cyklu solowych projektów VIA NEGATIVY. Przedstawienie jest pomyślane jakodialog” między tancerką i sceną, która kwestionuje sens swojego własnego - sceny i jej - tancerki istnienia. Choć scena przemawia z pozycji „krytycznego rozumu” - jest całkowicie bezsilna, skazana na fizyczną obecność tancerki.

Pomysł: Anita Wach i Bojan Jablanovec

Wykonanie i choreografia: Anita Wach

Tekst i reżyseria: Bojan Jablanovec

Kierownictwo techniczne i oświetlenie: Janko Oven/Łukasz Kędzierski

Muzyka: Jean-Baptiste Lully, The Other Half, Michael Praetorius, Johnny Thunder

Premiera: 2012

Więcej na http://vntheatre.com


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



21 czerwca (piątek)

19:00 Kinoteatr Rialto



KARBIDO (POLSKA): STOLIK

[spektakl muzyczny]

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto.
KARBIDO powstało w 2002 roku jako efekt luźnej współpracy dwóch muzyków maota i Igora Gawlikowskiego. Wiosną 2003 roku do duetu dołączył perkusista Paweł Czepułkowski. Studio zostało zainstalowane w piwnicach stuletniego kinoteatru. Wszystkie nagrania live realizowane były chałupniczą metodą. W nagraniach pojawiali się goście - Vlad Kwaśnicki, Domenico Gavlicci i Piotr Domiński. W listopadzie 2004 roku materiał na płytę był skończony. Muzyką zainteresował się Tomasz Sikora z ultra-podziemnej oficyny Hermetyczny Garaż i po blisko roku od nagrań pojawiła się na rynku debiutancka płyta KARBIDO pod tytułem KARBIDO. Jednak prawdziwą sławę przyniósł grupie muzyczny spektakl STOLIK, przygotowany jako projekt na konkurs off Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w 2006 roku. Przedstawienie otrzymało Grand Prix i od czasu swojej premiery zostało pokazane około 200 razy na scenach całego świata, stając się jedną z najważniejszych wizytówek polskiej, nie tylko muzycznej awangardy.
Spektakl audio w składzie: Michał Litwiniec, Paweł Czepułkowski, Igor Gawlikowski, maot, Tomasz Sikora, Jacek Tuńczyk Fedorowicz

Premiera: 2006


Więcej na www.karbido.com
22 i 23 czerwca (sobota)

18:00, 18:10, 18:20, 18:30, 18:40, 19:00, 19:10, 19:20, 19:30, 19:40, 20:00, 20:10, 20:20, 20:30 nieczynny dworzec PKP, Katowice-Szopienice (ul. Ogród Dworcowy)


TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA): AMBASADA

[przedstawienie interaktywne w formie labiryntu, spektakl po polsku]


Wejście na spektakl w grupach 4-osobowych. Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto.
Po zakupieniu biletu prosimy o wypełnienie ankiety na stronie http://ustausta.pl/ambasada/ambasada.htm.

Osoby, które nie wypełniły ankiety w sieci będą proszone o jej wypełnienie na miejscu prezentacji.


Dla widzów niezmotoryzowanych: busy festiwalowe odjeżdżają spod Kinoteatru Rialto o 17:40, 18:10, 18:40, 19:10, 19:40, 20:10. Godziny odjazdów powrotnych z Szopienic: 19:10, 19:40, 20:10, 20:40, 21:10, 21:40.

Poznański Teatr Usta Usta założyli w 2000 roku Wojciech Wiński i Marcin Liber, rozpoczynając swoją działalność od spektaklu „A”. Obecnie obaj założyciele realizują osobne projekty. Wiński od 2002 roku, poszukując nowych przestrzeni, sposobów narracji i współczesnych tematów, prowadzi TEATR USTA USTA REPUBLIKA, z którym stworzył m. in. spektakle: CADILLAC, DRIVER, CYKL, 777, UKRYTE oraz AMBASADA. Prawie każdy z projektów zespołu to eksperyment związany z sytuacją oraz przestrzenią działania teatralnego. „Wrażliwość miejsca” to jeden ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej grupy. Projekty firmowane przez Teatr Usta Usta Republika wymagają od widza aktywności. Każde z przedstawień zespołu to autorski projekt, stanowiący oryginalną i aktualną w swej wymowie próbę opisania i zinterpretowania otaczającej nas rzeczywistości. To również zaproszenie do podróży przez plątaninę wydarzeń, snów, sytuacji, osób i obrazów pamięci. Prezentowany na tegorocznym festiwalu spektakl interaktywny AMBASADA to największa produkcja teatru Wojciecha Wińskiego, uważana przez wielu za najwybitniejsze osiągnięcie artystyczne grupy.

Gdy codzienne życie nieznośnie się komplikuje, a w sercu kołacze tęsknota za lepszym światem, udaj się do AMBASADY. Zagadkowa placówka dyplomatyczna daje szansę zdobycia azylu wszystkim, którzy czują się zagrożeni i pragną zostawić za sobą dotychczasowe udręki. Jej mieszkańcy mają zapewnione schronienie, spokój, bezpieczeństwo, izolację. To jedyna okazja na ostateczną ucieczkę od wszystkiego. AMBASADA ma charakter tajny i wyjątkowy – istnieje poza dniem, poza realną rzeczywistością, nawet poza teatrem. Aby tam wejść, zaraz po zakupie biletu na spektakl trzeba najpierw skrupulatnie wypełnić zawieszony w wirtualnym megapolis formularz: http://www.ustausta.pl/ambasada/ambasada.htm. Prawdomówność bezwzględnie wskazana!

Projekt AMBASADA odnosi się do istnienia ukrytej przestrzeni, udzielającej schronienia każdej istocie szukającej ucieczki od świata zewnętrznego. Publiczność podzielona jest na czteroosobowe grupy. AMBASAD otwiera swe podwoje co dziesięć minut. Powitani przez sekretarza widzowie rozpoczynają wędrówkę po labiryncie, w trakcie której spotykają jej mieszkańców oraz urzędników. Zadawane są im różne pytania, proponowane testy i ankiety, a każda odpowiedź jest skrupulatnie odnotowywana. Uczestnikom akcji daje się jasno do zrozumienia, że ich odpowiedzi są naprawdę ważne i mają wpływ na przebieg zdarzeń. Do celu i kresu podróży dociera tylko jedna osoba z każdej grupy.

Scenariusz: Wojciech Wiński, Ewa Kaczmarek, Kamil Macejko, Kuba Mokrosiński
Reżyseria: Wojciech Wiński
Kostiumy: Ilona Binarsch
Muzyka: SNOWMAN
Występuje: zespół Teatru Usta Usta Republika
Premiera: 2006

Więcej na www.ustausta.pl




22 czerwca (sobota)

22:00 parking Uniwersytetu Śląskiego (ul. Szkolna)



TEATR BIURO PODRÓŻY (POLSKA): CARMEN FUNEBRE

[spektakl plenerowy]

Wstęp wolny.


TEATR BIURO PODRÓŻY istnieje od 1989 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu kilkunastu lat poszukiwań artystycznych teatr wypracował własną metodę pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl. Od początku swojego istnienia artyści związani z TEATREM BIURO PODRÓŻY zwracali szczególną uwagę na społeczną wartość przekazu teatralnego. Takie postrzeganie sztuki, ucieczka od izolacji sal teatralnych była powodem do wyjścia ze spektaklami w kierunku widzów i przestrzeni otwartej. Przyjęta filozofia uprawiania teatru skłania jego twórców do działania w miejscach trudnych i specyficznych, często na obrzeżu sztuki teatralnej. Nazwa teatru stała się wyznacznikiem jego stanu egzystencji. W ciągu blisko 20 lat działalności przedstawienia BIURA PODRÓŻY obejrzało kilkaset tysięcy widzów w 40 krajach na wszystkich kontynentach.

Inspiracją do powstania CARMEN FUNEBRE były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się w planie realistycznym oraz metafizycznym. W CARMEN FUNEBRE użyte zostają spektakularne środki przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka zbliżają widza ku katharsis, wywołują lęk i współczucie. CARMEN FUNEBRE to wizytówka TEATU BIURO PODRÓŻY i polskiego teatru plenerowego w ogóle, najsłynniejszy polski spektakl plenerowy wszechczasów.


Spektakl zrealizowany oryginalnie w składzie: Paweł Szkotak, Katarzyna Kacprzak, Marta Strzałko, Sławomir Dadej, Ramiro Ramirez Ibarra, Marcin Liber, Adam Pierzchalski, Andrzej Rzepecki, Jarosław Siejkowski, Bogumił Twardowski


Reżyseria: Paweł Szkotak
Występują: Marta Strzałko, Agata Elsner, Jarosław Siejkowski, Tomasz Wrzalik, Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Piotr Kaźmierczak, Mateusz Kosteczki

Premiera: 1993


Więcej na www.teatrbiuropodrozy.pl



23 czerwca (niedziela)

22:00 parking Uniwersytetu Śląskiego (ul. Szkolna)



TEATR A PART(POLSKA): FAUST

[spektakl plenerowy]

Wstęp wolny.

Przedstawienie dla widzów dorosłych.


FAUST jest trzecią częścią plenerowego Tryptyku Egzystencjalnego, kolejnym, po FEMINIE
i EL NINO autorskim widowiskiem TEATRU A PART dotykającym kwestii kruchości, trudu i tajemnic ludzkiej egzystencji w kontekście towarzyszących jej popędów i emocji. Przedstawienie jest osnute na kanwie mitu faustycznego i nawiązuje do wątków zawartych w dwóch najsłynniejszych dziełach faustowskich: zwłaszcza "Tragicznych dziejach doktora Faustusa" Marlowa, ale też "Fauście" Goethego, nie jest jednak adaptacją znanych literackich pierwowzorów. Historia faustyczna oraz alchemiczny sztafaż są tu pretekstem do kreowania teatralnych obrazów dotyczących dwoistości natury ludzkiej, rozpostartej między młodość i strarość, potrzeby ciała i ducha, seksualne siły i pęd ku śmierci, potrzebę poznania i zagubienie, intelekt i emocje. Na poziomie opowieści to historia o kobiecie i zadurzonym w niej mężczyźnie, zaplątanym w obsesyjną spiralę uczuć. Świat, w którym rozgrywa się spektakl to emocjonalny sabat, odbywający się w głowie bohatera. Podobnie jak w poprzednich przedstawieniach plenerowych teatru opowiadana w FAUŚCIE historia to w istocie mroczny egzystencjalny melodramat. Pod względem formalnym spektakl zawiera wszystkie cechy stylu TEATRU A PART, znane z wcześniejszych produkcji plenerowych teatru. W tym bezsłownym spektaklu zostają ponownie użyte surowe, metalowe konstrukcje, żywioły, obrazy obnażanego ciała jako medium sensów i znak transformacji oraz ekspresyjne, fizyczne aktorstwo.

Scenariusz, reżyseria, scenografia: Marcin Herich

Występują: Natalia Kruszyna, Monika Wachowicz, Joanna Pyrcz, Lesław Witosz, Maciej Dziaczko, Cezary Kruszyna, Jakub Kabus, Dariusz Piotrkowski, Marek Radwan

Muzyka: fragmenty utworów Autopsia, The Dead Hours, C-Schulz, Dark Sanctuary, G. Santaolalla, E. Goldenthal, R. Sakamoto, M. Matyasik i Nat King Cole


Premiera: 2009

Więcej na www.apart.art.pl


24 czerwca (poniedziałek)

SPEKTAKL TOWARZYSZĄCY

18:00 Przestrzeń Twórcza Stacja Ligota, Katowice-Ligota (ul. Franciszkańska)


TEATR SPAROWANI: ZŁAP MNIE

[spektakl po polsku]


Bilety w cenie 20 zł do nabycia w Przestrzeni Twórczej Stacja Ligota.
TEATR SPAROWANI to bardzo młoda grupa teatralna, stworzona przez studentów Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Teatr powstał wraz z dniem premiery jego pierwszego spektaklu pod tytułem ZŁAP MNIE w czerwcu 2012. Spektakl ukazuje skomplikowaną relację między dwojgiem ludzi – kobietą i mężczyzną, w której kochać znaczy nienawidzić, a nienawidzić znaczy kochać, pożądanie miesza się z pogardą, a pogarda z pożądaniem. Twórcy spektaklu – oprócz tradycyjnych środków scenicznych – sięgają po bezsłowne środki wyrazu, czerpiąc z technik performatywnych i metateatralnych, aby zburzyć iluzję czwartej ściany i wzmocnić kontakt z widzem. Od 2013 roku Teatr Sparowani nawiązał stałą współpracę z Przestrzenią Twórczą Stacja Ligota w Katowicach.
Adaptacja, scenariusz i reżyseria: Angelika Pytel, Jakub Kowalczyk, Przemysław Jaszczak Scenografia i obsada: Angelika Pytel i Jakub Kowalczyk

Tekst: fragmenty „Domu Lalki” H. Ibsena i „Alicji w krainie Czarów” L. Carrolla



Premiera: 2012

Przestrzeń Twórcza Stacja Ligota to interdyscyplinarny projekt realizowany w budynku dworca Ligota w Katowicach przez dwójkę aktorów Joannę Wawrzyńską i Piotra Wiśniewskiego i założony przez nich Teatr Żelazny. Przestrzeń twórcza to miejsce-idea, przestrzeń wymiany poglądów, przestrzeń tworzenia, w której wszyscy mogą czuć się uczestnikami, mogą być pewni, że to „ich” miejsce. Przestrzeń Twórcza to miejsce ważne i przyjazne dla ludzi, dla artystów, ale przede wszystkim dla mieszkańców dzielnicy Ligota. Można przyjść codziennie, napić się dobrej kawy, poczytać książkę, spotkać się z przyjaciółmi. To projekt otwarty i nonkonformistyczny.

Więcej na http://www.stacjaligota.pl
24 czerwca (poniedziałek)

20:30 Teatr Korez

NURIA SOTELO (HISZPANIA): PILNUJ SWOICH SPRAW

[teatr tańca, performans, spektakl po hiszpańsku – dostępne tłumaczenie]

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Korez.

Przedstawienie dla widzów dorosłych.




NURIA SOTELO
jest hiszpańską aktorka i tancerką. Uczyła się tańca klasycznego od 7 do 18 roku życia. Ukończyła klasę teatru i tańca na Uniwersytecie Santiago de Compostella, uczestniczyła też w wielu tanecznych warsztatach i stażach, między innymi u takich osobowości scenicznych jak Chevy Muradai, Daniel Abreu i Hisako Horikawa. Współpracuje z licznymi grupami tanecznymi i teatralnymi, występowała m. in. w przedstawieniach Galician Choreographic Centre, Femme Fatale, Experimentadanza, Elegant Elephant. W 2010 roku powołała do życia organizację teatralną Licenciada Sotelo. Nuria Sotelo wystąpi w Polsce po raz pierwszy.
PILNUJ SWOICH SPRAW to spektakl solowy o fenomenie obecności. Działania aktorki, bezwstydnie zwyczajne i prywatne wystawione są na podglądanie przez zdystansowanych i biernych widzów. Ktoś może powiedzieć, że mało go obchodzi, co robi ta dziewczyna, to nie jego sprawa. A czyja? Przecież znaleźliśmy się wszyscy w tym samym miejscu o tym samym czasie i chcemy tu być. Naszą sprawą jest tylko ten czas i wszystko, co nas dotyczy teraz, nic więcej. Kobieta, obecność, energia, wzrok widzów. Scena staje się narzędziem prowadzącym do celu, połączenia, wspólnej sprawy, jedności. Taniec, obecność, emocje i uczucia. Pozwólcie się sprowokować. Obudźcie z letargu i włączcie emocje.
Ana Vallés
pilnuj swoich spraw
mała podpowiedź:

kobieca skóra

strach

lina do akrobacji



zapraszam wszystkich, którzy chcą popatrzeć

czy chcecie dołączyć?

kołyszę się na trapezie i wszystkie oczy zwrócone są ku mnie

moje sprawy są wasze

mój strach jest wasz

moja nagość jest wasza


Spektakl Any Vallés i Nurii Sotelo
Reżyseria: Ana Vallés

Wykonanie: Nuria Sotelo

Reżyseria światła: Miguel Muñoz/ Daniel Pais

Muzyka: różni wykonawcy

Premiera: 2010

Więcej na www.licenciadasotelo.com


25 czerwca (wtorek)

18:00 Kinoteatr Rialto



KARLA KRACHT I ANDRES BELADIEZ (NIEMCY/HISZPANIA): zoomwooz

[animacja filmowa na żywo z napisami po polsku]

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatrze Rialto.


KARLA KRACHT (znana także jako Alex Zitzmann) to niemiecka artystka, na stałe mieszkająca i pracująca w Barcelonie. KRACHT studiowała na uniwersytetach w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Jest grafikiem i ilustratorką. Ważną częścią jej działalności artystycznej jest videoart, szczególnie zaś “animacje na żywo”, realizowane podczas spektakli teatralnych i tanecznych oraz koncertów. Współpracowała między innymi ze znanym hiszpańskim teatrem tańca Senza Tempo.
ANDRES BELADIEZ jest hiszpańskim reżyserem teatralnym, specjalizującym się w wykorzystaniu nowych technologii jako narzędzia do konstruowania narracji scenicznej. Pracuje też jako menadżer i animator kultury, współpracujący z różnymi organizacjami artystycznymi i grupami teatralnymi.


zoomwooz jest animowanym seansem filmowym na żywo, interaktywną instalacją obsługiwaną przed dwoje animatorów. Spektakl opowiada o funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa. Komputer, dzięki któremu przetwarzane są obrazy i dane i transmitowana na ekran opowieść jest odbiciem systemu społecznego. Mikroskala i makroskala, zbliżenie i oddalenie: zoom i wooz. Zbliżenie na system. Widz jako obserwator systemu i część jego jeszcze większej całości.
„Niewyraźne światła i nic więcej, dziś wszystko dobiega końca tak, jakby nigdy nie istniało. Gdzie jestem? Co to jest? Czy to ja? Rozpoznaję siebie w każdej twarzy, w każdym centymetrze żelaza, utlenionego przez cierpkość czasu. Z trudem sobie przypominam, a jednak oni tam są, wszyscy… patrzą mi w oczy, zadają pytania…widzę siebie w odbiciu każdego kawałka życia. Życie rozwija się i przerażone ucieka w chaotyczny koncert niepoukładanych nut. Ledwie sekunda i rodzi się gwiazda, albo umiera dziecko. Przyjrzyj mi się dokładnie, tak, spojrzyj na mnie i powiedz, że wszystko jest inne. Nie, lepiej, powiedz mi o czasie i jego marności, o życiu, tak, o nas samych. Porozmawiajmy o nas, jak gdybyśmy nigdy nie byli samotni, tak, jak gdyby wieczność opadła na nas niespodziewanie i obdarzyła nas darem nieśmiertelności.”

Andres Baladiez (tłum. Jacek Katański)


Koncept i animacja: Karla Kracht i Andrés Beladiez

Kreacja obrazów: Karla Kracht

Dramaturgia: Andrés Beladiez

Muzyka: Make Gazine, Ilia Mayer, ABC100

Premiera: 2013

Więcej na http://karlakracht.com




25 czerwca (wtorek)

20:30 Teatr Korez



komuna//warszawa (POLSKA): MUZYKA JEST LEPSZA

[performans muzyczny]

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Korez.


komuna//warszawa to grupa artystyczno-społeczna, jeden z najbardziej znanych teatrów nurtu eksperymentalnego w Polsce, spadkobierca i pogrobowiec Komuny Otwock. Grupa prezentuje styl z pogranicza sztuk plastycznych, physical theatre, tańca współczesnego i performance art,  dodatkowo wyróżnia ją oryginalna muzyka grana na żywo podczas spektakli i akcji.. komuna//warszawa chętnie sięga do nowoczesnych technik multimedialnych, szuka też inspiracji w tradycyjnych technikach, takich jak teatr nō. Zainteresowania twórców grupy skupiają się na pytaniach o człowieka – istotę społeczną, o sens buntu i rewolucji. komuna//warszawa szuka odpowiedzi, interpretując w swych ostatnich spektaklach biografie intrygujących lub tragicznych postaci – Waltera Gropiusa, Calela Perechodnika, Andreasa Baadera i Ulrike Meinhof, Johna S. Milla, Richarda Buckminstera Fullera. Życiorysy zestawione z teoriami społecznymi oraz filozoficznymi, ilustrują nadzieje i porażki dzieci rewolucji. komuna//warszawa to także miejsce dyskusji, spotkań, koncertów, spektakli i akcji artystycznych, mieszczące się na warszawskiej Pradze w kamienicy przy ul. Lubelskiej 30/32.
MUZYKA JEST LEPSZA to muzyczny performance komuny//warszawa – podsumowanie ostatnich doświadczeń teatralnych komuny, w których muzyka stawała się coraz ważniejszym albo dominującym środkiem wyrazu.
Manifest: „muzyka jest lepsza: po co pisać - używać słów - skoro muzyka jest lepsza”.
Praca zespołowa.

Występują: Grzegorz Laszuj, Bartek Rączkowski, Julia Kubica, Alina Gałązka, Maciej Ostaszewski



Premiera: 2012

Więcej na http://komuna.warszawa.pl


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość