ANALIZA SWOT DLA PL ZG/B
Silne strony
|
Słabe strony
| -
status lotniska międzynarodowego
-
2,5 km pas startowy o szerokości 60 metrów - parametry techniczne pasu pozwalają przyjmować większość dużych samolotów,
z wyjątkiem największych samolotów typu Boeing 747 czy Airbus 380; tej klasy samoloty, poza wyjątkowymi przypadkami, nie pojawiają się na polskich lotniskach
-
VI kategoria przeciwpożarowa
-
dobrze wyszkolony personel
-
dostępność i funkcjonowanie portu przez 24h/dobę
-
brak ograniczeń czasowych na wykonywanie operacji startu i lądowania
-
swobodny dostęp do lotniska, brak zatłoczenia przestrzeni powietrznej wokół portu
-
dogodne warunki klimatyczne - średnioroczne opady ok. 550 mm, dodatnia średnioroczna temperatura powietrza (ok. 7 stopni C), niewielka ilość dni mglistych; warunki klimatyczne pozwalają na utrzymanie wysokiego udziału dni lotnych
-
brak ograniczeń środowiskowych – nielimitowany poziom hałasu; lotnisko jest położone w otoczeniu lasów i jezior, które stanowią atrakcję turystyczną, jednak nie wpływają na ograniczenie możliwości realizacji operacji lotniczych ze względu na występowanie obszarów szczególnie chronionych
-
możliwość tankowania z cystern
-
obok terminalu pasażerskiego istnieje budynek magazynowo biurowy do wykorzystania w obsłudze przewozów towarowych
| -
brak regularnych połączeń pasażerskich – częste zawieszanie lotów do stolicy kraju, brak połączeń na trasach średniego i długiego zasięgu
-
brak współpracy z przewoźnikami lotniczymi
-
port położony w strefie oddziaływania lotnisk o lepiej rozwiniętej siatce połączeń
-
brak sił sprzedażowych
-
brak polityki marketingowej
-
ograniczona przepustowość terminala pasażerskiego
-
brak firm handlingowych
-
dotychczasowe inwestycje nie przełożyły się na wzrost przychodów z działalności lotniczej
-
brak systemu ILS
-
ograniczone zasoby środków finansowych przeprowadzenia inwestycji
-
niska populacja województwa lubuskiego
-
niski poziom wynagrodzeń w województwie
-
brak zasobów do obsługi przewozów cargo - brak terminalu cargo, urządzeń do handlingu, terminalu dla ciężarówek, większej bazy paliwowej; hangary lotnicze są do zaakceptowania na tymczasowe magazyny, ale zapewnią powierzchnię magazynową niskiej klasy; ograniczona pojemność obiektu magazynowo–biurowego zlokalizowanego w sąsiedztwie terminalu pasażerskiego
-
niski stan infrastruktury sieci kolejowej w regionie i brak połączenia z drogami szybkiego ruchu - wąski przejazd przez okoliczne miejscowości i zła jakość dróg dojazdowych (nieprzystosowanie do nacisku 10 ton na oś) ograniczają dostęp samochodów ciężarowych do lotniska; planowane obwodnice miejscowości Kolesin i Nowe Kramsko nie zostaną zrealizowane wcześniej niż za 2-4 lata
-
port nie znajduje się na liście TEN-T
-
brak jednolitego zaangażowania władz lokalnych w rozwój portu
-
konieczność uregulowania kwestii przyszłego funkcjonowania PL ZG/B
|
Szanse
|
Zagrożenia
| -
spodziewany średnio i długoterminowy wzrost zapotrzebowania na usługi pasażerskiego transportu lotniczego
-
niskie obciążenie lotniska w porównaniu z portami konkurencyjnymi
-
wykorzystanie problemu przepustowości pobliskich lotnisk
-
ograniczenia w rozwoju innych lotnisk
-
połączenie oferty PL ZG/B z ofertą lotnisk w Poznaniu, Wrocławiu lub Szczecinie
-
pozyskanie przewoźnika LCC, który byłby zainteresowany zwiększeniem siatki połączeń
-
szansa pozyskania lotów czarterowych wraz z rozwojem sektora turystycznego
-
wzrost zainteresowania Polską ze strony turystów zagranicznych
-
niska jakość usług transportu kolejowego
-
wzrost dostępności ekonomicznej transportu lotniczego
-
w zasięgu do 90 i 120 minut jazdy samochodem do lotniska zamieszkuje odpowiednio od 2 695,5tys. do 4 407,5 tys. ludzi
-
wysoki poziom migracji krajowej i emigracji ludności
-
wzrost zamożności społeczeństwa polskiego
-
wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa szansa na zwiększenie popytu
-
wzrost tempa rozwoju gospodarczego Polski jako członka UE
-
polityka UE wobec portów regionalnych poprzez wspieranie rozwoju portów regionalnych oraz połączeń lotniczych zwiększających dostępność regionów
-
wykorzystanie położenia - blisko granicy zachodniej Polski, w centralnej części Europy
-
rozwój kontaktów gospodarczych z Brandenburgią – wykorzystanie koncepcji rozwoju gospodarczego Brandenburgii w oparciu a branże nowoczesnej gospodarki, które stanowią potencjalnych klientów przewozów cargo
-
włączenie polskich portów lotniczych w krajową i unijną sieć transportu intermodalnego, poprawa regionalnej i lokalnej dostępności portów lotniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji, na rzecz której funkcjonują (drogi, koleje, transport publiczny)
-
wykorzystanie skrzyżowania planowanych dróg: autostrady A2 (wschód-zachód) i drogi ekspresowej S3 (północ-południe)
-
wykorzystanie położenie lotniska w odległości 10 km od węzła kolejowego Zbąszynek na magistrali kolejowej E-20; w planach jest także modernizacja linii kolejowej na kierunku północ-południe łączącej region z Dolnym i Górnym Śląskiem (tzw. Odrzanka)
-
możliwość wykorzystania i zagospodarowania terenów lotniska i w jego otoczeniu na potrzeby cargo - bogata oferta nieruchomości dla potencjalnych odbiorców i dostawców usług lotniczego cargo w regionie
-
rozwój współpracy z firmami krajów Dalekiego Wschodu jak np. Funai Electric Co. Ltd. w Nowej Soli może spowodować zainteresowanie transportem lotniczym,
o charakterze „od punktu do punktu”
-
rozwój dodatkowych usług zwiększających atrakcyjność lotniska dla przewoźników cargo - np. integracja różnych form transportu, przyciągnięcie firm spedycyjnych, przyjęcie roli menedżera logistycznego
-
trendy w branży przewozów lotniczych cargo – przenoszenie usług do mniejszych lotnisk
-
pozyskanie małych graczy niszowych, którzy mogliby wykorzystywać zalety mniejszego lotniska w porównaniu z dużym hubem
-
aktywna rola władz lokalnych na rzecz wspierania rozwoju portu
-
dostępność gruntów na terenie lotniska i jego bezpośrednim otoczeniu
-
stabilność finansowa przyszłych udziałowców
-
możliwość pozyskania funduszy z środków unijnych
| -
niejednorodne postrzeganie lotniska przez lokalną społeczność
-
postrzeganie lotniska przez pryzmat braku zachowania ciągłości połączeń
-
długookresowe braki w jakichkolwiek połączeniach lotniczych
-
bardzo słabe i niekorzystne postrzeganie lotniska, utrwalone przez lata
-
słabe skomunikowanie lotniska z regionem
-
konkurencyjna oferta pobliskich lotnisk
-
bliska lokalizacja portu pasażerskiego
w Poznaniu i Berlinie
-
oddziaływanie innych lotnisk
-
realizacja planów rozwojowych pobliskich lotnisk - Berlin, Szczecin, Poznań, Wrocław
-
możliwa konkurencja związana z planowanym rozwojem szybkiej kolei i budową autostrad
-
niskokosztowi przewoźnicy przyczyniają się do niskich wpływów z opłat lotniskowych oraz przyczyniają się do spadku przychodów z usług pozalotniskowych (poprzez politykę ograniczania wielkości bagażu pokładowego)
-
oferta cenowa – czynnik wykorzystywany przez wszystkie porty lotnicze
-
niekorzystne zmiany demograficzne – spadek liczby mieszkańców, spadek populacji w wieku produkcyjnym, istotny wzrost w wieku poprodukcyjnym
-
ekspansja nisko kosztowych przewoźników na trasach średniego zasięgu – przyczynia się do braku cargo przesyłanego lukami bagażowymi
-
brak kontrahentów – cargo jest uzależnione od przewozu przesyłek pocztowych
-
uzależnienie na terenie Polski cargo od przewozów pasażerskich
-
brak przemysłu i usług, które byłby zainteresowane rozwojem cargo lotniczego w otoczeniu lotniska
-
brak firm spedycyjnych, firm logistycznych, dużych firm transportowych
-
brak agencji celnych
-
niska jakość usług transportu kolejowego
-
dominująca pozycja transportu drogowego - operatorzy logistyczni wykształcili silne połączenie drogowe do dużych lotniczych portów europejskich, które jest skuteczne i może to stanowić barierę w stymulowaniu rozwoju lotniczego ruchu cargo w polskich regionalnych portach lotniczych
-
specyfika gospodarcza regionu lubuskiego - nie wskazuje potencjału do rozwoju działalności logistycznej; teren słabo zaludniony w porównaniu z innymi regionami kraju; kierunki eksportu i importu wskazują, że głównym zagranicznym partnerem gospodarczym regionu są Niemcy i stąd nacisk na wykorzystywanie transportu drogowego w wymianie towarowej; dominujące sektory w gospodarce regionu to: przemysł drzewny, spożywczy oraz handel i dystrybucja; KSSE nie przyciągnęła firm o profilu współdziałającym z przemysłem lotniczym
-
istotne dofinansowanie innych portów ze środków z UE - PL ZG/B nie jest na liście europejskich portów regionalnych; rozwój mniejszych lotnisk nie jest priorytetem dla UE (promowanie transportu intermodalnego)
-
wzrost kosztów środowiskowych sektora (hałas, emisja spalin)
-
wzrost utrzymania kosztów bezpieczeństwa na lotniskach
-
ograniczone zasoby wyspecjalizowanej kadry lotniczej
-
zaangażowanie prywatnych środków w inne, dochodowe konkurencyjne lotniska
|
|