Strona główna

Analiza wdrożenia u klienta


Pobieranie 114.23 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar114.23 Kb.









Analiza wdrożenia u klienta













BRE Bank SA zbudował infrastrukturę dla mBanku – pierwszego banku wirtualnego w 100 dni, wykorzystując usługi i technologie Windows Server System™ oraz .NET.










Dane ogólne:

Kraj: Polska

Sektor: Bankowość
Informacje o kliencie

mBank jest departamentem bankowości detalicznej BRE Banku SA. W ciągu 5 lat działalności mBank stał się siódmym bankiem detalicznym w Polsce. Obsługuje blisko 1 milion klientów, oferując im innowacyjne produkty bankowe i ubezpieczeniowe oraz usługi inwestycyjne online.


Sytuacja biznesowa

BRE Bank SA podjął decyzję o budowie banku wirtualnego. Podstawowym wyzwaniem dla banku okazał się wybór technologii do budowy kanałów dostępowych dla systemu bankowego działającego na platformie mainframe w czasie krótszym niż 100 dni.


Rozwiązanie

Do budowy kanałów dostępowych dla mBanku BRE Bank SA zdecydował się wykorzystać technologie i usługi serwerów rodziny Windows Server System, w tym m.in. Microsoft® SQL Server™ 2000 i Microsoft® Host Integration Server 2000.


Korzyści

  • Łatwość integracji ze środowiskiem mainframe i siecią SNA

  • Szybkość tworzenia nowych aplikacji

  • Zapewniana przez środowisko skalowalność, wydajność i bezpieczeństwo







Rozwiązania integracyjne Microsoftu, w tym zwłaszcza środowisko Host Integration Serwer 2000,
a w dalszym rozwoju .NET pozwoliły nam szybko
i bezboleśnie stworzyć nowoczesne środowisko dostępowe dla centralnego systemu bankowego działającego na platformie mainframe”

Robert Michalak, doradca w Wydziale Rozwoju Bankowości Detalicznej BRE Banku SA w Łodzi











Pięć lat działalności mBanku – pierwszego w Polsce banku wirtualnego – to pasmo innowacji i sukcesów biznesowych. Jednym z czynników tego sukcesu jest sprawnie działająca infrastruktura informatyczna zbudowana za pomocą technologii, narzędzi i usług działających na platformie Microsoft® Windows Server i bazie danych Microsoft® SQL Server™ 2000. Rozwiązania Microsoft® wspierały Bankowość Detaliczną BRE Banku SA zarówno w trakcie przygotowań do uruchomienia mBanku, jak również podczas jego szybkiego wzrostu. „Dziś wiemy na pewno, że wybór był słuszny. Przez te pięć lat rozwiązania serwerowe Microsoft sprawdziły się jako spójne środowisko do budowy i integracji aplikacji. Dzięki niemu bank mógł sprostać wyzwaniom rynku, a jednocześnie nie zawiódł oczekiwań klientów w dziedzinie dostępności usług” – mówi Zenon Mazurek, wicedyrektor w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku SA.
















Sytuacja

Przygotowania do budowy mBanku – pierwszego w historii polskiej bankowości banku wirtualnego odbywały się w BRE Banku SA w iście ekspresowym tempie. Zespół mający opracować założenia i stworzyć w pełni działające środowisko dostępowe online do centralnego systemu bankowego Altamira miał na wykonanie wszystkich niezbędnych prac 100 dni – włącznie z testowaniem.


Robert Michalak, doradca w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku SA
Członkowie łódzkiego zespołu informatycznego tworzącego mBank, musieli szybko zdecydować, jakich technologii, narzędzi i gotowych rozwiązań użyć, by projekt i wykonanie zamknęły się w wyznaczonym czasie. O tym, że to oni muszą stworzyć system, nikt nie dyskutował. Mogli tego dokonać jedynie ludzie doskonale zorientowani w architekturze środowiska informatycznego systemu Altamira, sytuacji na rynku polskiej bankowości detalicznej, a przy tym innowacyjni.


Kontakt:

mBank – Bankowość Detaliczna

BRE Banku SA

Al. Mickiewicza 10

90-050 Łódź

www.mbank.com.pl

Tel.: (42) 6 300 800

Zenon Mazurek, wicedyrektor w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku SA.
Po analizie kilku możliwych opcji technologicznych, z uwzględnieniem nie tylko możliwości funkcjonalnych, ale także jakości wsparcia technicznego oraz światowych referencji w projektach o bardzo podobnym charakterze, zespół projektowy BRE Banku wybrał środowisko oparte na rozwiązaniach Microsoft. Zdecydowano, że środowisko systemowe dla wszelkich usług i aplikacji działających wokół systemu Altamira będzie wykorzystywać system Windows Server, zaś jako platforma do przechowywania i obróbki danych posłuży serwer baz danych SQL Server. Na platformę dla rozwoju aplikacji wybrano Microsoft® IIS 5/ASP (później zaktualizowany do nowej wersji, wraz z ze zmianą platformy systemowej na Microsoft Windows 2000 Server), zaś na platformę narzędziową – Microsoft® Visual Studio

Za bezpośrednią komunikację z systemem mainframe odpowiadać miał Host Integration Server 2000. System ten zawiera interfejsy dla wykorzystywanych w środowiskach mainframe sieci SNA, obsługuje specyficzne dla nich formaty plików i mechanizmy kontroli dostępu. „Przy tej skali projektu, a jednocześnie biorąc pod uwagę tempo, w jakim przyszło nam pracować, nie chcieliśmy ryzykować wykorzystania technologii więcej niż jednego dostawcy – wszelkie kłopoty opóźniałyby naszą pracę, a na to nie mogliśmy sobie pozwolić” – mówi Robert Michalak, doradca w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku SA.


Rozwiązanie

Stworzone przez pracowników łódzkiego zespołu informatycznego BRE Banku rozwiązanie informatyczne stanowi fundament dla wielokanałowego dostępu do usług bankowych online w mBanku. Sercem środowiska dostępowego jest serwer aplikacyjny, na którym uruchomione są aplikacje transakcyjne realizujące w imieniu użytkowników operacje w centralnym systemie bankowym. Oddzielne aplikacje obsługują każdy z kanałów dostępu (WWW, SMS, WAP, telecentrum). „System jest wielowarstwowy – klienci korzystają z serwerów dostępowych, aby sięgnąć do aplikacji transakcyjnych, a one dopiero wykonują zlecone operacje w centralnym systemie bankowym” – mówi Wojciech Krajewski, główny specjalista w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku S.A - jeden z architektów środowiska kanałów dostępowych.

Użytkownicy – klienci banku korzystający z przeglądarek internetowych (poprzez strony WWW stworzone w technologii ASP i ASP.Net) oraz pracownicy mBanku wykorzystujący terminale finansowe (aplikacje Windows®) łączą się więc z warstwą komunikacyjną działającą na obrzeżu aplikacji transakcyjnych, na serwerze aplikacyjnym. Dopiero za pośrednictwem owej warstwy dostępowej użytkownicy wykonują operacje bankowe.

Ostateczne transakcje przekazywane są do centralnego systemu bankowego za pośrednictwem usług działających na Host Integration Server 2000. Odpowiadają one za translację protokołów oraz konwersję formatów danych.


Tadeusz Rzeźniczak, specjalista w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku SA.


Zgromadzone dane obejmujące wszystkie transakcje przeprowadzane na rachunkach klientów stanowią dodatkowo dane wejściowe dla działającej niezależnie hurtowni danych opartej na usługach Microsoft Analysis Services serwera SQL Server 2000. To znacznie prostsze, niż każdorazowe pobieranie danych z serwera mainframe, a poza tym, nie obciążamy dodatkowo systemu bankowego” – wyjaśnia zasady, jakimi kierował się zespół podczas projektowania hurtowni danych Zenon Mazurek, wicedyrektor w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku S.A.

W oparciu o Analysis Services zbudowane są struktury OLAP dostarczające dane do innych systemów bankowych.




Kontakt:

mBank – Bankowość Detaliczna

BRE Banku SA

Al. Mickiewicza 10

90-050 Łódź

www.mbank.com.pl

Tel.: (42) 6 300 800
Zaprojektowana i wdrożona w mBanku architektura przeszła próbę czasu. Aktualnie system obsługuje średnio na dobę około 7 tysięcy serwisów na minutę w kanałach dostępowych co zapewnia obsługę około 14 tysiącom transakcji na minutę na mainframe. Środowisko Bankowe obejmuje obecnie blisko 60 serwerów wyposażonych średnio w 4 GB RAM każdy. Wszystkie ważne elementy środowiska dostępowego są zabezpieczone na wypadek awarii. Serwer aplikacyjny z aplikacjami transakcyjnymi oraz hurtownia danych wykorzystują serwery baz danych SQL Server 2000 Enterprise, które pracują w oparciu o usługi klastrowe Microsoft® Cluster Services. W przypadku innych usług sieciowych zabezpieczeniem dostępności, a jednocześnie skalowalności, są usługi Network Load Balancing systemu Windows 2000 Advanced Server.
Korzyści

Wykorzystanie rozwiązań i technologii Microsoft okazało się dla mBanku właściwą decyzją. „Rozwiązania integracyjne Microsoftu, w tym zwłaszcza Host Integration Server, a w dalszym rozwoju .NET pozwoliły nam szybko i bezboleśnie stworzyć nowoczesne środowisko dostępowe dla centralnego systemu bankowego działającego na platformie mainframe” – mówi Robert Michalak. To bowiem właśnie integracja, była największym wyzwaniem tego niezwykłego projektu.

Wdrożony przez mBank serwer Host Integration Server oszczędził uczestnikom projektu wiele cennego czasu. „Dzięki Host Integration Server nie musieliśmy wymyślać koła na nowo – wystarczyło dostosować istniejące rozwiązania, choć, nie powiem – to również oznaczało sporo pracy, ponieważ łącznie musieliśmy wykonać kilkadziesiąt oddzielnych interfejsów między systemami” – dodaje Tadeusz Rzeźniczak specjalista w Departamencie Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku S.A

Inżynierowie z Departamentu Rozwoju Technologii Informatycznych BRE Banku S.A doceniają także walory tworzenia i uruchamiania oprogramowania w środowisku Microsoft .NET. „Pierwszą i najważniejszą zaletą wykorzystania narzędzi Visual Studio .NET w naszych projektach rozwojowych mBanku była możliwość szybkiej budowy aplikacji dzięki bogatej .Net Framework. Gdy wszystko już działało, doceniliśmy środowisko .NET jako platformę bardzo stabilną i bezpieczną – problemy z aplikacjami zdarzają się niezwykle rzadko” – mówi Wojciech Krajewski.

Tak więc, mając w perspektywie niewiele czasu i wyśrubowane wymagania, informatycy zespołu wdrożeniowego mBanku dokonali wyboru, który pomógł ich organizacji w osiągnięciu pozycji rynkowego lidera w dziedzinie nowoczesnej bankowości detalicznej.

Właściwa decyzja zaowocowała stworzeniem środowiska informatycznego, które nie tylko działa stabilnie i bezpiecznie. Środowisko obsługujące kanały elektroniczne mBanku działa także bardzo wydajnie – zbudowane środowisko obsługuje dziś prawie milion klientów, którzy otworzyli 1,3 miliona rachunków. Dzienna liczba sesji klientów w kanałach elektronicznych obsługiwana przez bazę danych SQL Server sięga 300 tys., zaś przeciętne równoczesne obciążenie kanałów to ok. 3 tys. sesji. W ciągu dnia SQL Server obsługuje ok. 2,2 tys. transakcji na sekundę.

Zbudowane w mBanku środowisko umożliwia także sukcesywne wprowadzanie nowych usług dla klientów. „Gdybyśmy dziś znów mieli wybierać, z pewnością wybralibyśmy środowisko Microsoft Windows wraz z jego narzędziami i usługami. Dla nas – rozwiązania Microsoft okazały się bardzo dobrym wyborem” – podsumowuje Robert Michalak.

Microsoft Windows Server System




Oprogramowanie i usługi

Partner wdrażający

Oprogramowanie:

  • Microsoft Windows 2000 Server;

  • Microsoft SQL Server 2000;

  • Microsoft Host Integration Server 2000

Partner wdrażający:

  • Accenture
Zintegrowana rodzina serwerów Microsoft Windows Server System™ zaprojektowana jest do obsługi kompleksowych rozwiązań tworzonych na platformie operacyjnej Windows Server™ 2003. Stanowi ono infrastrukturę dla inicjatywy Integrated Innovation — proponowanego przez Microsoft kompleksowego podejścia do tworzenia produktów i rozwiązań, projektowanych pod kątem wzajemnej współpracy oraz bezproblemowej interakcji z innymi danymi i aplikacjami – w obrębie całego środowiska informatycznego przedsiębiorstwa. Taka strategia umożliwia obniżenie kosztów bieżącej działalności, uzyskanie bardziej bezpiecznej i niezawodnej infrastruktury informatycznej oraz zwiększenie potencjału niezbędnego dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.
Więcej informacji o rodzinie serwerów Windows Server System można uzyskać pod adresem www.microsoft.com/poland/windowsserversystem




©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość