Strona główna

Autorzy opracowania


Pobieranie 42.62 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar42.62 Kb.


Autorzy opracowania

Dorota Gołębiowska

Danuta Górecka

Anna Kołodziejczak

Jarosław Kusza
Tytuł polski: Zaplątani

Tytuł oryginalny: Tangled

Pierwowzór literacki: Roszpunka braci Grimm

Kategoria genologiczna: Film animowany, familijny, komedia, musical

Reżyser: Nathan Greno, Byron Howard

Scenariusz: Dan Fogelman

Zdjęcia: Philippe Rousselot

Obsada: Mandy Moore jako Roszpunka, Zachary Levi jako Flynn Rider, Donna Murphy jako Matka Gothel, Ron Perlman jako Brat Stabbington, M.C. Gainey jako Kapitan straży

Muzyka: Alan Menken

Rok i kraj produkcji: 2010, USA

Dystrybutor: Forum Film Poland Sp. z o.o.

Czas trwania: 92 min.

Dolna granica wieku odbiorców: 5 lat

Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): Przedszkole – starsze grupy, szkoła podstawowa 0-V

Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: edukacja polonistyczna, edukacja plastyczna
Krótka informacja o filmie

Uroczy awanturnik Flynn i piękna księżniczka o magicznych włosach Roszpunka wyruszają w ekscytującą podróż po niebezpiecznym świecie. Czy bunt nastolatki wobec matki Gertrudy wyjdzie jej na dobre? Warto przekonać się o tym oglądając disnejowską ekranizację opowiadania Braci Grimm.


Związki z podstawą programową
Edukacja polonistyczna
Uczeń:

dostrzega swoistość artystyczną dzieła;

odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;

odróżnia realizm od fantastyki;

wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska);

wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa);

omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;

charakteryzuje i ocenia bohaterów;

identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń.
Wartości i wartościowanie.

Uczeń odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).


Film może stanowić kontekst do cyklu zajęć poświęconych baśniom.
Edukacja plastyczna

W zakresie percepcji sztuki:

korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora).

W zakresie ekspresji przez sztukę:

podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie
i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne).
W zakresie recepcji sztuki:

rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografika, film)


i przekazy medialne (telewizja, Internet) (…).
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów





TAK

NIE

Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów

X




Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania

X



Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów


X



Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami

X



Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu.

X



Film zawiera sceny przemocy




X

Film zawiera sceny erotyczne







X

Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi




X

Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych)





X



Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, analiza i interpretacja działa filmowego, praca z fragmentem filmu, metody dramowe, technika punktów widzenia, ćwiczenia plastyczne
i literackie.
Film jest łatwy w odbiorze, interesujący dla uczniów, a jednocześnie daje możliwości wielokierunkowego wykorzystania.
Lekcja poświęcona motywom baśniowym:

  • Magiczne atrybuty postaci (włosy - symbol niewinności, uzdrowienia, długowieczności, „nić życia”; lustro Czarownicy; diadem księżniczki – przypomina dziewczynie o jej pochodzeniu).

  • Uwięzienie w wieży (Śpiąca Królewna, Królewna Śnieżka, Fiona ze Shreka).

  • Młodzieniec, książę – wybawiciel (przewrotnie potraktowany ten motyw, gdyż księcia zastępuje uroczy złodziejaszek)), spotkanie dwójki bohaterów jest zapowiedzą rychłego wesela i długiego życia w zdrowiu i szczęściu (Śpiąca Królewna, Królewna Śnieżka, Shrek).

  • Motyw wędrówki, jako czynnik rozwijający osobowość, poprzez odkrywanie świata i siebie.

  • Zyskiwanie wiedzy i samoświadomości przez bohaterów.

  • Wybór własnej drogi życiowej.

  • Opuszczenie rodzinnego gniazda, ucieczka, wygnanie.

  • Dar wielkiej miłości.

  • Kwestia niewinności i jej zachowania (obcięcie włosów).

  • Walka dobra ze złem.

  • Dobro nagrodzone, zło ukarane.

  • Zwierzęta (tu: kameleon i koń) o magicznych umiejętnościach, stanowiące wsparcie dla bohaterów (por. Osioł w Shreku)

  • Wielkie zagęszczenie motywów wędrownych


Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze

Film powstał w wytwórni Disneya, jako pięćdziesiąta pełnometrażowa animacja.


Film jest inspirowany baśnią braci Grimm Roszpunka (baśń inicjacyjna).
Bohaterowie są wzorowani na powstałej dotychczas plejadzie „rysunkowych gwiazd” Disneya, ulubieńców publiczności (są zlepkiem postaci z różnych baśni, bajek pod względem fizycznych i psychologicznym). Roszpunka wzorowana na: Kopciuszku, Pinokio, Małej Syrence Arielce, Flynn wzorowany na: Tarzanie, Aladynie, bohaterze Planety skarbów Jimie Hawkinsie, Czarownica – postać rodem z Królewny ŚnieżkiKopciuszka, Kameleon – w podobnej funkcji jak Świerszcz z Pinokia i  Świetlik z Księżniczki i żaby.
Problematyka związana z życiem i rozwojem dziecka w rodzinne (uwięzienie, brak możliwości realizowania swoich dążeń i marzeń, negatywna rola fałszywej miłości i zaufania do niewłaściwej osoby, szantażowanie miłością, wykorzystanie dziecka do swoich celów, wychowanie bez ojca, młody człowiek pozbawiony pomocy, brak możliwości oceny swojej sytuacji życiowej, ucieczka).
Wchodzenie w dorosłość, próby uwolnienia się spod władzy rodzicielskiej, w filmie spotykają się dwie skrajnie różne postacie: Roszpunka, naiwna, lecz sprytna księżniczka, która długi czas spędziła w wieży, więc jej wiedza o świecie jest znikoma oraz Flynn – dość beztroski, ale doświadczony zawadiaka; oboje wiele uczą się od siebie, dzięki sobie i o sobie. To spotkanie odmienia życie obojga.
Stymulująca rola wiedzy i edukacji (3 dostępne książki) w procesie dojrzewania.
W filmie połączono umiejętnie dynamiczne sceny pościgów, bijatyk z fragmentami musicalowymi oraz romantycznymi.
Elementy kina grozy ( knajpa rzezimieszków).
Elementy kina przygodowego (sceny walki, pasmo przygód, walk i nieoczekiwanych zwrotów akcji).
Elementy komediowe (powstałe na styku baśniowego i „średniowiecznego” tła oraz współczesnych psychologicznie, zachowań bohaterów), pełne komediowego sarkazmu dialogi, komizm postaci i sytuacyjny.
„Anty-baśń filmowa”, film wpisuje się w nurt obrazów na nowo odczytujących motywy baśniowe, łamiących baśniowe stereotypy, przedstawionych w sposób przewrotny i komediowy (por. Czerwony Kapturek – prawdziwa historia w reż. Cory`ego Edwardsa, Siedmiu Krasnoludków. Las to za mało. Historia jeszcze prawdziwsza w reż. Svena Unterwaldta).
Film muzyczny (filmowa odmiana teatralnego musicalu); gatunek typowy dla kina amerykańskiego. Jego początki wiążą się z zastosowaniem dźwięku
w kinie. Pierwszy film dźwiękowy to musical Śpiewak Jazzbandu z Alem Jolsonem (1927). Jest to forma łącząca muzykę, piosenki, dialogi mówione
i taniec. Tu, w akcję filmu wplecione zostały partie śpiewane.
Najpopularniejsze są musicalowe komedie, w których obok piosenek i układów tanecznych ważną rolę pełnią gagi,
Piosenki nawiązują do „starej szkoły” filmów disney’owskich; łatwo wpadają w ucho i stanowią dobre uzupełnienie dla scen pogoni i romantycznych uniesień.
Autor piosenek Alan Menkem jest zdobywcą 8 Oscarów, i twórcą hitów do Małej syrenki, Pięknej i bestii i Pocahontas.
Glen Keane jeden z twórców filmu to: rysownik, animator, wieloletni współpracownik wytwórni Disneya (m.in.: 2002 Planeta skarbów, 1999 Tarzan, 1995 Pocahontas, 1992 Aladyn, 1991 Piękna i bestia, 1990 Bernard i Bianka w krainie kangurów, 1989 Mała syrenka, 1988 Oliver & Spółka, 1983 Kolęda myszki Miki).
Film zrealizowany dzięki połączeniu animacji tradycyjnej i komputerowej – polski dubbing z bardzo dobrymi rolami Julii Kamińskiej i Macieja Stuhra.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Magiczne atrybuty postaci (włosy – symbol niewinności, uzdrowienia, długowieczności, „nić życia”; lustro Czarownicy; diadem księżniczki – przypomina dziewczynie o jej pochodzeniu).
Uwięzienie w wieży (Śpiąca Królewna, Królewna Śnieżka, Fiona ze Shreka).
Młodzieniec, książę – wybawiciel (przewrotnie potraktowany ten motyw, gdyż księcia zastępuje uroczy złodziejaszek)), spotkanie dwójki bohaterów jest zapowiedzą rychłego wesela i długiego życia w zdrowiu i szczęściu (Śpiąca Królewna, Królewna Śnieżka, Shrek).
Motyw wędrówki, jako czynnik rozwijający osobowość, poprzez odkrywanie świata i siebie.
Zyskiwanie wiedzy i samoświadomości przez bohaterów.
Wybór własnej drogi życiowej.
Opuszczenie rodzinnego gniazda, ucieczka, wygnanie.
Dar wielkiej miłości.
Kwestia niewinności i jej zachowania (obcięcie włosów).
Walka dobra ze złem.
Dobro nagrodzone, zło ukarane.
Zwierzęta (tu: kameleon i koń) o magicznych umiejętnościach, stanowiące wsparcie dla bohaterów (por. Osioł w Shreku).
Wielkie zagęszczenie motywów wędrownych.
Tagi

Baśń, rodzina, dziecko, musical, dorosłość, Roszpunka, księżniczka, czarownica, wieża, wesele, miłość, wygnanie, happy end, kameleon, animacja, awanturnik, rozbójnicy.






©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość