Strona główna

Bajki logopedyczne do utrwalania i automatyzacji ćwiczonych głosek


Pobieranie 141.34 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar141.34 Kb.
Bajki logopedyczne
do utrwalania
i automatyzacji ćwiczonych głosek

Z ilustracjami do kolorowania przez uczestników terapii logopedycznej



Opracowała: Logopeda Luiza Rapiej

Szkoła Podstawowa w Kuźnicy

Rok 2012

WSTĘP:

Bajki logopedyczne do utrwalania i automatyzacji ćwiczonych głosek z ilustracjami do kolorowania przez uczestników terapii logopedycznej są autorskimi tekstami logopedy szkolnego do gotowych ilustracji, zaczerpniętych z książek: Jaroch-Połom L., „Bajki logopedyczne. Zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka”, Wyd. HARMONIA. Gdańsk 2008; Tońska - Mrowiec A. i „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne”, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2007; oraz serii „Książeczka do kolorowania” Wyd. FOLMASTER i „Kolorowe bajki” Wyd. FINEART.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE:

- uczeń rysuje ilustracje do gotowych zdań tworzących krótką historyjkę i odtwarza z pamięci te zdania utrwalając ćwiczoną głoskę

- uczeń czyta zdania z wyrazami zawierającymi ćwiczoną głoskę i próbuje samodzielnie opowiedzieć treść historyjki obrazkowej oraz koloruje obrazki

- uczeń czyta i samodzielnie dobiera zdania pasujące do obrazków

- uczeń redaguje zdania (z wykorzystaniem nagromadzonych wyrazów z daną głoską) do gotowych obrazków z książek: „Bajki logopedyczne. Zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka”, „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” , „Książeczka do kolorowania” i „Kolorowe bajki”.



Zdania do obrazków tworzących historyjki obrazkowe:

I Zdania do gotowych ilustracji z książki: Tońska - Mrowiec A. „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne”, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2007:

„Chory pan Języczek ” (rozróżnianie głosek cz-sz) s. 6



  1. Szymon Języczek szedł z zakupami w koszyku: szynką, sznurowadłami, szamponem i szczoteczką, kiedy zaczął padać deszcz.




  1. Szymon przyszedł do mieszkania przemoczony.




  1. Wieczorem pan Języczek poczuł się źle, miał dreszcze i gorączkę, więc położył się do łóżeczka i przykrył czerwoną kołderką.




  1. Do pana Szymona przyszedł lekarz i przepisał lekarstwa.




  1. Pan Języczek grzecznie przyjmował lekarstwa: pyszny syrop i gorzkie tabletki.




  1. Pan Szymon po kilku dniach poczuł się lepiej, wtedy przyszli do niego przyjaciele: Szarotka z jabłuszkami i Czarek z kwiatuszkami. Przywitali się z nim serdecznie i życzyli mu szybkiego powrotu do zdrowia.

„Pan Języczek choruje” (utrwalanie głoski s) s. 6

  1. Pan Stefan w słotną pogodę stał koło sklepu.

  2. Pan Stefan wrócił do swojego domu.

  3. Pan Stefan rozchorował się.

  4. Doktor Stanisław przepisał panu Stefanowi syrop i tabletki.

  5. Pan Stefan pił słodki syrop i połykał niebieskie tabletki.

  6. Pana Stefana odwiedzili sąsiedzi.

„Przed remontem” (rozróżnianie głosek w-f) s. 12

  1. Pan Felek przyszedł w roboczym ubraniu, żeby wyremontować dom pana Języczka.

  2. Pan Felek przygotował drabinę, wiadra z farbami i wielki pędzel.

  3. Pan Felek wszedł wysoko na drabinę i malował farbą sufit.

  4. Do domu wszedł pan Języczek, żeby sprawdzić, jak pracuje pan Felek.

  5. Roztargniony pan Języczek wstawił nogę do wiadra z fioletową farbą.

  6. Pan Języczek przewrócił wiadro i fioletowa farba wylała się na niego.

„Przed remontem” (utrwalanie głoski r) s. 12

  1. Pan Franek przyszedł w roboczym ubraniu, żeby wyremontować dom pana Języczka.

  2. Pan Franek przygotował drabinę, wiadra z farbami i wielki pędzel.

  3. Pan Franek wszedł wysoko na drabinę i malował farbą sufit.

  4. Do domu wszedł pan Języczek, żeby sprawdzić jak pracuje pan Franek.

  5. Roztargniony pan Języczek wstawił nogę do wiadra z fioletową farbą.

  6. Pan Języczek przewrócił wiadro i fioletowa farba wylała się na niego.

„Pan Języczek wiesza pranie” (utrwalanie głoski s) s.18

  1. W sobotni poranek pan Języczek suszył w sadzie pranie: serwetę, sweter, skarpety i spodnie.

  2. Rozwieszone między wysokimi drzewami pranie osuszał wiatr.

  3. W sadzie stanął wesoły kotek Sebastian, który spoglądał na schnące ubrania.

  4. Niespodziewanie wiatr porwał niebieski sweter, który spadł na kota Sebastiana.

  5. Pan Języczek spostrzegł kotka Sebastiana ubranego w sweter i chciał go schwytać.

  6. Pan Języczek schwytał kotka Sebastiana i odzyskał swój suchy sweter.

„Pan Języczek wiesza pranie” (utrwalanie głoski r) s. 18

  1. W słoneczny poranek pan Języczek zrobił pranie, odwirował je w pralce
    i porozwieszał wyprane ubrania na sznurku, w ogrodzie.

  2. Rozwieszone w ogrodzie mokre ubrania: sweter, skarpety i serwetę osuszył porywisty wiatr.

  3. Raptem w ogrodzie pojawił się sprytny kotek Roztropek, który z zainteresowaniem obserwował mokre pranie.

  4. Nagle wiatr zerwał ze sznurka szary sweter, który spadł na kotka Roztropka.

  5. Pan Języczek spostrzegł kotka Roztropka ubranego w szary sweter i zapragnął odzyskać ukradzione ubranie.

  6. Pan Języczek z radością odebrał kotkowi Roztropkowi swój szary sweter.

„Wycieczka do lasu” (utrwalanie głoski s) s. 24

  1. W słoneczny, sobotni poranek pan Języczek postanowił wybrać się z rodziną do lasu.

  2. W lasku pani Sabina Języczek i dzieci: Sara i Sławek błyskawicznie napełnili koszyki smacznymi grzybami.

  3. Gdy w sosnowym lasku rodzinka zbierała słodkie maliny, spod krzaka wyskoczyli: lisek i jeżyk.

  4. Wkrótce wszyscy zgłodnieli i wśród sosen, i stokrotek rozłożyli seledynowy koc oraz postawili kosz ze smakołykami.

  5. Rodzina pana Języczka zajadała smakołyki z koszyka: wiejskie kiełbaski, białostockie kajzerki, słodkie gruszki i smaczny sok.

  6. Niespodziewanie spadł deszcz i wszyscy skryli się do samochodu. Wrócili do domu przemoczeni, ale weseli z powodu pięknie spędzonego dnia.

„Święty Mikołaj” (rozróżnianie głosek t i d) s. 30



  1. Przed świętami dzieci pana Języczka przygotowują ozdoby choinkowe: długie łańcuchy i tekturowe anioły.

  2. Tata Języczek przynosi do domu choinkę z targu: wysokie drzewko z długimi gałęziami.

  3. Dzieci zawieszają na drzewku ozdoby z papieru i długi łańcuch.

  4. Potem tata, mama i dwoje dzieci siadają do stołu, dzielą się opłatkiem i delektują się świątecznymi potrawami: pierogami z kapustą, kutią, kompotem oraz ciastem.

  5. Do domu wpada Święty Mikołaj i rozdaje wszystkim prezenty.

  6. Każdy domownik w tekturowym pudełku odnajduje coś dla siebie: mama aksamitny kapelusz z kwiatem, syn duży samochód, córka drogą lalkę, pies kostkę a kotek tłuste mleko.

„Na balu” (rozróżnianie głosek sz i s) s. 35

  1. Pan Języczek przyszedł do krawcowej Stasi, żeby uszyła mu strój na bal.

  2. Pani Stasia szybko uszyła strój na maszynie do szycia.

  3. Pan Języczek przymierzył szykowny, aksamitny strój.

  4. Pan Języczek tańczył na sali, przy skocznej muzyce orkiestry.

  5. Pan Języczek wyszedł z sali z niebieskim i szarym balonem.

  6. Pan Języczek zasnął szczęśliwy w swoim łóżku.

„Witamy w zoo” (rozróżnianie głosek b i p) s. 41

  1. Pan Języczek kupił bilet i wybrał się do zoo.

  2. Pan Języczek zobaczył małpę bujającą się na gałęzi.

  3. Małpa wykonała popisowy piruet w powietrzu.

  4. Pan Języczek podarował za to przyjaznej małpie banany.

  5. Małpa bardzo szybko połknęła pyszne banany.

  6. Potem małpa położyła się z pełnym brzuchem na podłodze.

„Wielkanocny koszyk” (rozróżnianie głosek k i g) s. 48



  1. Pan Języczek wałkuje ciasto i posypuje mąką.

  2. Pan Języczek wkłada gotowe ciasto do kuchennego piekarnika.

  3. Pan Języczek koloruje pisanki kolorowymi farbkami.

  4. Pan Języczek kroi gotowego mazurka na kawałki.

  5. Pan Języczek dekoruje elegancko stół: kraszankami, lukrowanym barankiem, krojonym chlebkiem i gotowym mazurkiem.

  6. Pan Języczek z rodziną, o wczesnej godzinie przegryza wielkanocne śniadanko.

„Pisanki” (utrwalanie głoski s) s. 48

  1. Pan Języczek na stole wałkuje ciasto.

  2. Pan Języczek wstawia sernik do starego piekarnika.

  3. Pan Języczek starannie maluje pisanki.

  4. Pan Języczek kroi smakowity sernik.

  5. Pan Języczek stawia wszystko na stół: pisanki, chleb z pestkami słonecznika, smakowity sernik słodkiego baranka.

  6. Pan Języczek serwuje swojej rodzinie smakołyki wielkanocne.

„Kraszanki Szymona” (utrwalanie głoski sz) s. 48

  1. Szymon szybko wałkuje ciasto.

  2. Szymon szykuje szarlotkę.

  3. Szymon przygotowuje kraszanki.

  4. Szymon kroi szarlotkę.

  5. Szymon szykuje stół na święta.

  6. Szymon z rodziną szybko je wielkanocne śniadanie.

„Foka w cyrku” (rozróżnianie głosek s i sz) s. 53

  1. Na scenę wyszedł klaun w kolorowym stroju.

  2. Klaun rzucał niebieskimi piłkami i przewrócił się o własne stopy.

  3. Na scenę wyszedł wąsaty magik i z kapelusza wysunął przestraszonego szaraka.

  4. Wąsaty magik w szerokiej pelerynie wysunął z kapelusza kwiatuszki.

  5. Następnie przez wąską obręcz przeskoczył szybko lew.

  6. Lew i dwa psy, wytresowane przez słynnego tresera, sympatycznie skakali na scenie.

„Pan Języczek wyjeżdża na wakacje” (rozróżnianie głosek r i l) s. 60

  1. Pan Języczek usiadł w fioletowym fotelu i rozłożył mapę Polski.

  2. Postanowił wybrać się na wakacyjną wędrówkę z olbrzymią walizką. Zapakował: brązowy sweter, krótkie spodenki, lakierowane trampki, fioletową kurtkę, ręczniki i lornetkę.

  3. Pan Języczek przekręcił klucz i wziął olbrzymie walizki.

  4. Potem kupił bilet do ulubionego Krakowa.

  5. Pan Języczek wśliznął się do czerwonego autobusu i ruszył w Polskę.

  6. Pan Języczek wracał z Krakowa bardzo zadowolony, gdyż odnalazł Wawel.

„W parku” (rozróżnianie głosek t i k) s. 66

  1. Tomek i Tola huśtali się w parku, a Kasia uśmiechnięta patrzyła w ich stronę.

  2. Kiedy dzieciaki wróciły do domu, w parku na ławce został skrawek materiału

w kropki.

  1. Krasnale mieszkające w parku zobaczyły ten skrawek materiału.

  2. Krasnale tłumili w sobie radość ze zdobyczy.

  3. Krasnale wzięli kawałek materiału do swego domku, a mrówka chciała im pomóc.

  4. Krasnale zrobili ze skrawka materiału wycieraczkę przed domkiem.

„W parku” (utrwalanie głoski r) s. 66

  1. W parku był plac zabaw z huśtawkami, karuzelami i zjeżdżalniami. Romek i Róża huśtali się a Sandra siedział w sukience w groszki na ławce.

  2. Rozbawione dzieci wróciły do domu, ale w parku został fragment materiału w groszki.

  3. W parku mieszkała rodzina krasnoludków, które zobaczyły skrawek materiału.

  4. Krasnale radziły między sobą, co zrobić z materiałem w groszki.

  5. W końcu zabrali materiał w groszki do domu, choć mrówce tez się on podobał.

  6. Krasnale zrobili z materiału wycieraczkę przed domem z czerwonego muchomora w kropki.

„W parku” (utrwalanie głoski ś) s. 66

  1. Czesiek i Asia huśtali się we środę, w parku a Gabrysia w ślicznej sukience usiadła na ławce.

  2. Dzieci wróciły do domu, ale na ławce został kawałek ślicznego materiału.

  3. W parku pojawiły się leśne krasnale: Wiesiek i Grzesiek.

  4. Krasnale zobaczyły śliczny materiał.

  5. Wiesiek i Grzesiek nieśli śliczny materiał w lesie, a mrówka była świadkiem tego zdarzenia.

  6. Wiesiek i Grzesiek wymyślili, że ze ślicznego materiału zrobią śmieszną wycieraczkę przed domem.

„W dżungli” (rozróżnianie głosek cz i c) s. 72

  1. Afrykańczyk Cezary nocował w szałasie z trzcin.

  2. W końcu Cezary poczuł głód i z małpką Cętką poczłapali na bananowca.

  3. Kiedy kończyli wcinać cenne banany, pojawił się nosorożec.

  4. Na pomoc Cezaremu i Cętce przyszły cętkowane żyrafy.

  5. Cezary wskoczył na szyję żyrafy, która całego i zdrowego odwiozła na brzeg Cypru.

  6. Szczęśliwy Cezary przesłał żyrafie całusy na pożegnanie.

„W dżungli” (rozróżnianie głosek ż i z) s. 72

  1. Żar słoneczka obudził Murzynka, który wyjrzał z szałasu.

  2. Murzynek i małpka Żaneta szybko pożarli zatknięte na czubku drzewa banany.

  3. Nadszedł zdenerwowany nosorożec, na którego spadły porzucone skórki.

  4. Na pomoc Murzynkowi i Żanecie przyszły życzliwe żyrafy.

  5. Murzynek wsiadł na jedną żyrafę, która zabrała go na drugi brzeg.

  6. Murzynek podziękował żyrafie i pożegnał się.

„Kolorowa skarpetka” (rozróżnianie głosek s i z) s. 78

  1. Zenek wstał zaspany.

  2. Zenek starannie umył nosek i zęby.

  3. Zenek samodzielnie spacerował w kierunku szkoły.

  4. Zenek niespodziewanie upadł grając w piłkę ze Zbychem i Zdzichem.

  5. Okazało się, że Zenek ma rozerwaną skarpetę.

  6. Mama Zenka zacerowała mu rozerwaną skarpetę.

„Kolorowa skarpetka” (rozróżnianie głosek s i sz) s. 78

  1. Staszek wstał i bosą stopą stanął na dywanie.

  2. Staszek starannie umył się i wyszorował uszy i szyję.

  3. Staszek szybko szedł do szkoły, wystrojony w seledynową koszulkę, jasne spodenki, szare skarpetki, niebieskie tenisówki i tornister.

  4. Staszek grał w piłkę z Szymonem i Stefanem na szkolnym boisku.

  5. Staszek przyszedł do domu z porwaną na boisku szarą skarpetą.

  6. Mama Staszka starannie i szybko zaszyła mu szarą skarpetę.

„Zajączek na łące” (rozróżnianie głosek k i g) s. 84



  1. Zając Krzyś obudził się gwałtownie i wykicał z norki.

  2. Zając Krzyś zgłodniał i chciał zjeść główkę kapusty.

  3. Na łące Krzyś spotkał żabkę siedzącą na kamieniu.

  4. Żabka skierowała zająca Krzysia do ogródka, niedaleko lasku.

  5. Zając Krzyś pokicał do ogrodzonego ogródka, w którym zgromadzone były grube marchewki.

  6. Zając Krzyś obgryzł kilka korzonków marchewek i grzecznie gwizdał
    z zadowoleniem.

„Zajączek na łące” (rozróżnianie głosek k i t) s. 84

  1. Zając Krzyś odczuł głód i wykicał z norki.

  2. Zając Krzyś kicał tu i tam, w poszukiwaniu kapusty, sałaty lub marchewek.

  3. Na błotnistym terenie Krzyś spotkał żabkę na kamieniu.

  4. Żabka skierowała zająca Krzysia do tajemniczego ogródka, niedaleko lasku.

  5. Zając Krzyś pokicał do otoczonego płotem ogródka, w którym były tegoroczne marchewki.

  6. Zając Krzyś obgryzł kilka korzonków marchewek i turlał się objedzony pod płotem.

„Zajączek Kicaczek” (utrwalanie głoski cz) s. 84

  1. Zajączek Kicaczek wyskoczył z norki.

  2. Zajączkowi burczało w brzuszku, więc zaczął szukać czegoś na śniadanie.

  3. Tymczasem zajączek zobaczył żabkę nad rzeczką.

  4. Żabka pokazała zajączkowi drogę do ogródeczka.

  5. W ogródeczku zajączek znalazł smaczne marcheweczki.

  6. Zajączek zjadł znaczną część smacznych marcheweczek i już mu w brzuszku nie burczało.

„Króliczek Romek” (utrwalanie głoski r) s. 84

  1. Króliczek Romek wyszedł z norki.

  2. Króliczek Romek raźnie skakał i poczuł burczenie w brzuchu.

  3. Króliczek trafił na żabkę Rechotkę, która oferowała mu rybki.

  4. Rechotka doradziła króliczkowi, gdzie znajdzie marchewki.

  5. Króliczek skierował się w stronę ogrodu z marchewkami.

  6. Króliczek schrupał całe naręcza pomarańczowych marchewek.

„Złoty słonecznik” (rozróżnianie głosek sz i cz) s. 90

  1. W zaczarowanym ogródeczku rosły kwiatuszki.

  2. W ogródeczku zaczął padać deszcz.

  3. Po deszczu, w ogródeczku najwyższy wyrósł słonecznik.

  4. Do ogródeczka przyszli Czesia i Czarek.

  5. Dzieci zobaczyły śliczny słonecznik.

  6. Czesia i Czarek zerwali słonecznik i ruszyli szczęśliwi, zajadając smaczne pestki.

„Czternaste urodziny Czesi” (utrwalanie głoski cz) s. 96

  1. Czesia obchodziła czternaste urodziny i czekała z kotkiem Czarusiem
    na gości.

  2. Czesia przywitała gości, którzy wręczyli jej czerwone różyczki z ogródeczka i smaczne pączki.

  3. Mama Czesi przyniosła czekoladowy tort.

  4. Czesia zdmuchnęła świeczki na czekoladowym torcie i wypowiedziała życzenie.

  5. Czesia poczęstowała gości czekoladowym tortem.

  6. Wieczorem Czesia z kotkiem Czarusiem rozpakowała czekające na nią prezenty.

„Urodzinowa zabawa u Sabiny” (utrwalanie głoski s i z) s. 96

  1. Sabina skończyła w sobotę siedem lat i teraz czekała w salonie na znajomych.

  2. Ktoś zapukał i w drzwiach zobaczyła Stasię i Zenka ze stokrotkami, słodyczami i zabawkami.

  3. Mama Sabiny przyniosła słodki, ozdobiony serduszkami tort.

  4. Sabina zdmuchnęła świeczki i zamknęła oczy, żeby spełniło się jej życzenie.

  5. Sabina, Zenek i Zosia zjedli po sporym kawałku ciasta i oblizywali usta językiem.

  6. Potem Sabina z sympatycznym kotkiem rozpakowywała prezenty: słonika i lalkę Zuzię z długimi włosami.

„Urodziny Mieci” (utrwalanie głoski ć) s. 96

  1. Miecia z kociątkiem Przecinkiem czekają na gości z okazji urodzin dziewczynki.

  2. Do Mieci przychodzą jej przyjaciele: Lucia z maciejkami i Maciek z ciekawym prezentem.

  3. Dzieci: Miecia, Lucia i Maciek cieszą się, że mama niesie ciemne, czekoladowe ciasto.

  4. Miecia zdmuchuje świeczki z ciemnego tortu.

  5. Dzieci jedzą ciemne ciasto i piją wiśniowy, ciepły kompot.

  6. Miecia z kociątkiem Przecinkiem oglądają ciekawe prezenty od jej przyjaciół.

„Ogród” (rozróżnianie głosek g i d) s. 102

  1. Zimą w ogrodzie gałęzie uginają się od śniegu.

  2. Wiosną gałązki gwałtownie rozkwitają i wszystko w ogródku doskonale kwitnie.

  3. Latem w ogrodzie dojrzewają owoce: gruszki, jabłka i późne truskawki.

  4. Jesienią zbiera się z uginających się gałęzi dorodne gruszki, jabłka i dobre truskawki.

  5. Potem wrzuca się owoce do garnka i gotuje powidła.

  6. Gotowe powidła trafiają do domów, w których głodne dzieci zjadają je na śniadanie.

„Produkcja konfitur” (utrwalanie głoski r) s. 102



  1. Zimą śnieg przyprószył ogród.

  2. Wiosną wyrastają pierwsze listki w ogrodzie.

  3. Jesienią w ogrodzie dojrzewają owoce i przybierają różne barwy: pomarańczowe, czerwone i brązowe.

  4. Ogrodnik zbiera dorodne owoce do koszyków.

  5. Zerwane owoce trafiają do fabryki konfitur, gdzie pracownicy zajmują się ich przeróbką.

  6. Gotowe słoiki konfitur trafiają do różnych domów, gdzie rozsmarowane na kajzerkach smakują wszystkim dzieciom.

„Afisz na słupie” (rozróżnianie głosek sz i s) s. 108



  1. Koło przystanku tramwajowego stał słup.

  2. Do tramwaju pospiesznie wsiedli pasażerowie.

  3. Do szerokiego słupa podszedł pan z afiszem.

  4. Ten pan przykleił do słupa afisz-plakat.

  5. Na afiszu był namalowany śmieszny klaun.

  6. Kolorowy plakat przyciągnął wzrok stojących pasażerów, którzy postanowili wybrać się do tego słynnego cyrku.

„Bogaci piraci” (rozróżnianie głosek b i p) s. 114



  1. Piraci prędko wbiegli na potężny okręt.

  2. Piraci podnieśli żagle oraz banderę i wypłynęli z portu na pełne morze.

  3. Po długiej podróży bosman wypatrzył ląd.

  4. Piraci weszli na wyspę z łopatami, żeby wykopać skarb.

  5. Piraci wykopali bardzo pękatą skrzynię z bogactwami.

  6. Wśród skarbów najcenniejsze były brylanty i perły.

„Bogaci piraci” (utrwalanie głoski r) s. 114

  1. Piraci prędko wbiegli na stary okręt.

  2. Piraci podnieśli żagle oraz banderę i wypłynęli z portu na pełne morze.

  3. Po długiej podróży bosman wypatrzył równy ląd.

  4. Piraci weszli na wyspę z łopatami, żeby wykopać skarb.

  5. Piraci wykopali bardzo starą skrzynię z różnymi bogactwami.

  6. Wśród skarbów najcenniejsze były rozmaite brylanty i perły.


II Zdania do gotowych ilustracji z serii „Książeczka do kolorowania” („Mała syrenka”, „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”) Wyd. FOLMASTER i „Kolorowe bajki” („Czerwony Kapturek”, „Alicja w Krainie Czarów”, „Świnki trzy”) Wyd. FINEART PUBLISHING.

„Alicja w Krainie Czarów” (różnicowanie głosek cz-c)



  1. Alicja poszła na spacer, ale poczuła zmęczenie i zasnęła.

  2. Nagle dziewczynka zobaczyła Białego Króliczka i ruszyła za nim.

  3. Alicja wpadła do króliczej norki i zobaczyła drzwiczki.

  4. Alicja zjadła ciasteczko z napisem „Zjedz mnie” i skurczyła się tak, że przeszła przez drzwiczki do ślicznego ogródeczka.

  5. Alicja została zaproszona na podwieczorek przez Szalonego Kapelusznika
    i Marcowego Zajączka.

  6. Marcowy Zajączek obiecał Alicji zabrać ją na spacer do zamku, na ciekawy proces sądowy.

  7. Na zamku królowa Kier przesłuchiwała świadków i rozkazała zabić sprawcę zjedzonych słodyczy, co wzburzyło Alicję.

  8. Nagle Alicja przebudziła się i była szczęśliwa, że to tylko zły sen o Krainie Czarów.

„Czerwony Kapturek” (różnicowanie głosek cz-c)

  1. Mama przekazała Czerwonemu Kapturkowi koszyczek z plackiem owocowym
    dla chorej babci i prosiła, żeby dziewczynka nie zbaczała z drogi.

  2. Nagle wyskoczył wilk, przywitał się serdecznie i wytłumaczył dziewczynę,
    jak krótszą drogą dotrzeć do babci.

  3. Dziewczynka zboczyła wówczas z drogi i zaczęła zbierać leśne owoce.

  4. Wilk wszedł do chatki udając głos dziewczynki, zjadł staruszkę, przebrał się w jej czepek i wskoczył do łóżeczka.

  5. Dziewczynka zobaczyła babcię i zapytała: -Dlaczego masz takie duże oczy i uszy? Wilk na to: - Żeby cię wnuczko lepiej widzieć i słyszeć.

  6. Wówczas dziewczynka zapytała: -Babciu, dlaczego masz takie wielkie zęby? A wilk wykrzyknął: - Żeby cię zjeść! I połknął dziewczynkę.

  7. Gdy leśniczy zobaczył wilka, wycelował do niego ze strzelby.

  8. Z brzucha wilka wyskoczyły: babcia oraz wnuczka i zaprosiły leśniczego na smaczny placek z owocami.

„Mała Syrenka” (różnicowanie głosek cz-c)

  1. W oceanie mieszkała śliczna, czarująca Syrenka, która chciała zobaczyć cały świat.

  2. Wkrótce Syrenka wyruszyła w świat, żeby zobaczyć jego mieszkańców.

  3. Tymczasem sztorm zatopił przepływający statek i nieszczęśni ludzie zaczęli tonąć.

  4. Syrenka udzieliła pomocy tonącemu młodzieńcowi i zakochała się w nim.

  5. Zrozpaczona swoim wyglądem Syrenka poprosiła o pomoc czarownicę, która
    w zamian za ludzką postać, odebrała dziewczynie cudny głos.

  6. Ocalony przez Syrenkę człowiek, podszedł do niej oczarowany jej wyglądem, ale ona była niema.

  7. Syrenka nie umiała zatrzymać chłopca i ze złamanym sercem, i smutnymi oczami patrzyła, jak odchodzi.

  8. Syrenka mocno zapragnęła wrócić do cudownego, wodnego królestwa i wtedy czar prysł, a ona odzyskała rybi ogon oraz śliczny głos.

„Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” (różnicowanie głosek sz-s)

  1. Lustro powiedziało zawistnej królowej, że najpiękniejsza jest królewna Śnieżka.

  2. Królowa przywołała myśliwego i rozkazała zabrać Śnieżkę do lasu.

  3. Smutna i samotna Śnieżka szukała schronienia i spostrzegła domek.

  4. Śnieżka postanowiła posprzątać w małym domku.

  5. Śnieżkę przebudzili mieszkańcy domku: krasnoludki.

  6. Zawistna macocha przebrana za staruszkę przekazała Śnieżce zatrute jabłko.

  7. Smutne krasnoludki płakały nad losem Śnieżki.

  8. Gdy książę uniósł Śnieżkę, z jej ust wypadł kęs jabłuszka i w ten sposób ją odczarował.

„Świnki trzy” (różnicowanie głosek sz-s)



  1. Trzej bracia mieszkali w trzech domach: pierwszy miał mieszkanie ze słomy, drugi z drewna a najstarszy z kamieni i cegieł.

  2. Dwóch braci bawiących się wesoło, wystraszył straszny wilk.

  3. Osamotnione świnki szybko uciekały przed strasznym wilkiem.

  4. Świnki schroniły się przed strasznym wilkiem w pierwszym domku ze słomy.

  5. Wilk szukał sposobu, jak schwytać świnki i w końcu zdmuchnął to mieszkanie, a potem mieszkanie z drewna.

  6. Wystraszone świnki ruszyły do kamiennego domku najstarszego brata.

  7. Świnki struchlały widząc, że wilk dmucha i na to mieszkanko, ale jego starania nie odniosły skutku.

  8. Straszny wilk opadł z sił i odszedł, a świnki postanowiły posłuchać starszego brata i wybudować solidniejsze domki.


III Zdania do gotowych ilustracji z książki Jaroch-Połom L. „Bajeczki logopedyczne. Zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka.” Wydawnictwo HARMONIA. Gdańsk 2008.

„Królewicz i żabka” (utrwalanie głoski cz) s. 4



  1. Królewicz szukał uroczej żony.

  2. Gdy królewicz odpoczywał, żabka wskoczyła mu na trzewik.

  3. Królewicz zamknął oczy i myśląc, że to księżniczka, pocałował żabkę.

  4. Królewicz po pocałunku sam przemienił się w żabkę.

„Przygoda duszków” (utrwalanie głoski sz) s. 6

  1. Duszki: Judasz i Barabasz bawiły się ubrane w kapelusze i koszulki.

  2. Nagle duszki spostrzegły straszne postacie.

  3. Judasz i Barabasz przestraszyli się i szybko uciekli.

  4. Duszki nie wiedziały, że to dwaj chłopcy przebrali się za dziki.

Wyprawa czarownicy” (utrwalanie głoski cz ) s. 8

  1. Czarownica zaczęła rozpalać w piecu, żeby ugotować wodę w czajniczku.

  2. Czarowniczka wskoczyła na zaczarowaną miotłę, żeby przywieźć kominiarza.

  3. Kominiarz był zmęczony, ale zgodził się pomóc czarowniczce.

  4. Z początku kominiarz bał się wskoczyć na zaczarowaną miotłę, ale czarownica obiecała poczęstować go smacznym ciastem i kawą z cykorii.

„Wyprawa czarownicy” (różnicowanie głosek cz-c ) s. 8

  1. Czarownica Celina zaczęła rozpalać w piecu, żeby ugotować wodę w czajniczku.

  2. Czarowniczka Celina wskoczyła na zaczarowaną miotłę, żeby przywieźć kominiarza.

  3. Kominiarz Czesio był zmęczony, ale zgodził się pomóc czarowniczce.

  4. Z początku Czesio bał się wskoczyć na zaczarowaną miotłę, ale czarownica obiecała poczęstować go smacznym ciastem i kawą z cykorii.

„Schronienie biedronki” (różnicowanie głosek sz-s) s. 10

  1. Biedronkę Kasandrę spostrzegł w ogrodzie szpak.

  2. Kasandra szybko uciekła przed napastnikiem.

  3. W ogrodzie biedronka przysiadła na suszącej się piżamie w biedronki, należącej do cioci Staszki.

  4. Szpak oszukany przez biedronkę postukał się w głowę.

„Schronienie biedronki” (utrwalanie głoski r) s. 10

  1. Biedronkę Kasandrę spostrzegł w ogrodzie szpak.

  2. Kasandra szybko uciekła przed napastnikiem.

  3. W ogrodzie biedronka przysiadła na suszącej się piżamie w biedronki, należącej do cioci Staszki.

  4. Szpak oszukany przez biedronkę podrapał się w głowę.

„Żuki” (utrwalanie głosek sz-ż) s. 12

  1. Dwa żuki Szymon i Mariusz położyły się spać: jeden na szyszce a drugi na grzybku.

  2. Nagle na żuki spadł rzęsisty deszcz.

  3. Grzyb, na którym spał Szymek robił się coraz większy i wyższy.

  4. Rankiem przestraszony Mariusz ujrzał przyjaciela żuka wyżej niż poprzednio, na szczycie grzyba.

„Przesyłka bociana” (różnicowanie głosek sz-s) s. 14

  1. Listonosz pan Bocianowski leciał z ciężką, szarą torbą na Leszczynowe Wzgórze.

  2. Listonosz był przemęczony i przysiadł na szybkim wagonie pociągu.

  3. Pani Szarakowa stała już w drzwiach mieszkania i szukała wzrokiem listonosza.

  4. Okazało się, że pan listonosz przyniósł pani Szarakowej małego szaraka.

„Kto groźniejszy?” (utrwalanie głoski ż) s. 16

  1. Żmija ujrzała groźnego jeża, który zagrażał jej żmijątkom.

  2. Żmija przykleiła żywicznym klejem szyszki do swojego ciała.

  3. W świetle księżyca jeż ujrzał podejrzanego stwora.

  4. Jeż zjeżył swoje kolce i tchórzliwie zwinął się w kłębek, zadowolony, że uszedł z życiem.

„Trzmiel wybawca” (utrwalanie głoski sz) s. 18

  1. Muszka Złotobrzuszka zatrzymała się na krzaku i nagle nieszczęśliwie ześlizgnęła się w pajęczynę.

  2. Pająk Kosmaty ucieszył się z muszki i oblizał się szeroko.

  3. Nagle powietrze przeciął świst Trzmiela, który nadleciał usłyszawszy krzyk muszki i wyrwał ją przestraszoną z sieci.

  4. Pająk Kosmaty przyrzekł sobie, że w przyszłości szybciej zje przestraszone muszki.

„Śniadanie osy” (różnicowanie głosek sz-s) s. 20

  1. Osa Stella przyleciała na śniadanie, żeby skosztować soczystej gruszki.

  2. Osa przegryzła słodką gruszkę wokół ogonka, na wskroś.

  3. Następnie Stella przysiadła pod gruszą.

  4. Gdy postanowiła ruszać, nagle gruszka spadła na jej głowę i nabiła solidnego guza.

„Zazdrosne prosięta” (utrwalanie głoski cz) s. 22

  1. W zagrodzie mieszkały różowe prosięta, które w uwielbiały buraczki z groszkiem.

  2. Koło prosiaczków przeszła ich stryjeczna ciocia ze swoimi warchlaczkami, w śliczne brązowo-żółte paseczki.

  3. Prosiaczki pozazdrościły warchlaczkom paseczków i w trzy godziny namalowały je sobie błotem zmieszanym z deszczówką.

  4. Gospodarz był zaskoczony widokiem trojga prosiaczków w paseczki i podejrzewał, że najadły się szaleju.

„Zazdrosne prosięta” (utrwalanie głoski r) s. 22

  1. W zagrodzie mieszkały różowe prosięta, które w uwielbiały buraczki z groszkiem.

  2. Koło prosiaczków przeszła ich stryjeczna ciocia ze swoimi warchlaczkami w śliczne brązowo-żółte paseczki.

  3. Prosiaczki pozazdrościły warchlaczkom paseczków i w trzy godziny namalowały

je sobie błotem zmieszanym z deszczówką.

  1. Gospodarz był zaskoczony widokiem trojga prosiaczków w paseczki i podejrzewał, że najadły się szaleju.

„Parasol pszczoły” (utrwalanie głosek sz i cz) s. 24

  1. Pszczółka przelatywała przez storczykową łączkę i zaczął padać deszczyk.

  2. Uczynna pszczółka szukając schronienia przysiadła na krzaku róży i oderwała najgrubszy kolec.

  3. Pszczółka zręcznie nabiła na kolec różane płateczki.

  4. Pszczółka poczuła zadowolenie z różanego parasola, dzięki któremu nie zmoczył jej deszczyk.

„Ciekawska mysz” (utrwalanie głoski sz) s. 26

  1. Zawsze w soboty pan Michał szperał w szafie i szufladach, przekładając koszule, szaliki, kapelusze i kalosze. Pewnego dnia usłyszał szelest i spostrzegł szarą mysz.

  2. Pan Michał bał się wszelkich gryzoni, więc postanowił przestawić szafę i zasłonić dziurę w ścianie.

  3. Po godzinie szafa zaskrzypiała i przez szparę wyszła mysz.

  4. Pan Michał podszedł do szafy i spostrzegł dziurę w tylnej ścianie mebla. Okazało się, że sprytna mysz przegryzła ścianę szafy i wyszła.

„Ciekawska mysz” (różnicowanie głosek sz-s) s. 26

  1. Zawsze w soboty pan Michał szperał w szafie i szufladach, przekładając koszule, szaliki, kapelusze i kalosze. Pewnego dnia usłyszał szelest i spostrzegł szarą mysz.

  2. Pan Michał bał się wszelkich gryzoni, więc postanowił przestawić szafę i zasłonić dziurę w ścianie.

  3. Po godzinie szafa zaskrzypiała i przez szparę wyszła mysz.

  4. Pan Michał podszedł do szafy i spostrzegł dziurę w tylnej ścianie mebla. Okazało się, że sprytna mysz przegryzła ścianę szafy i wyszła.

„Przezorny nietoperz” (utrwalanie sz i ż) s. 28

  1. W jaskini, niedaleko olszyny mieszkały szare, uszate nietoperze, zwieszone głową w dół.

  2. Gdy nietoperze usłyszały budzik, wyruszały w nocy na poszukiwanie pożywienia.

  3. Jeden nietoperz nie usłyszał brzęczenia budzika i nadal drzemał głodny na drążku.

  4. Gdy nietoperze wróciły o świcie i położyły się spać, przezorny nietoperz powiesił brzęczący budzik koło siebie.

„Niezwykły kamień” (utrwalanie ż) s. 30

  1. Nad brzegiem rzeki przysiadły dwie żabki i koncertowały wspólnie z przyjezdnym świerszczem grającym na skrzypkach.

  2. Nad brzegiem pojawiła się też ropucha Małgorzata, za którą nie przepadali mieszkańcy i usiadła na nadbrzeżnym kamieniu.

  3. Nagle kamień pod Małgorzatą poruszył się, a ropucha przestraszyła się nie na żarty.

  4. Okazało się, że ruchomy kamień to skorupa żółwia, który po drzemce wynurzył się na powierzchnię.

„Niezwykły kamień” (utrwalanie cz) s. 30

1. Nad brzegiem rzeki przysiadły dwie żabki i ochoczo rozpoczęły koncert wspólnie z przyjezdnym świerszczem grającym na skrzypkach.

2. Nad brzegiem pojawiła się też ropucha Małgorzata, za której skrzeczeniem nie przepadali szczególnie mieszkańcy i usiadła na sterczącym kamieniu.

3. Nieoczekiwanie kamień pod Małgorzatą poruszył się i woda zaczęła niebezpiecznie falować.

4. Przestraszona nie na żarty Małgorzata szybko zeskoczyła na brzeg, a ruchomy kamień okazał się skorupą żółwia, który po drzemce wynurzył się na powierzchnię.

„Żyrafa u jubilera” (utrwalanie głoski ż) s. 32



  1. Żyrafa Katarzyna postanowiła kupić na bal posrebrzaną biżuterię u Jubilera.

  2. W sklepie sępa Jubilera przymierzała przed dużym lustrem różne naszyjniki.

  3. Żyrafa Katarzyna żaliła się sprzedawcy, że biżuteria źle leży na jej szyi.

  4. Sęp Jubiler dobrze życzył żyrafie, więc doradził jej, żeby kupiła kilka sztuk biżuterii, by ozdobiły jej długą szyję.

„Żyrafa u jubilera” (utrwalanie głoski r) s. 32

  1. Żyrafa Katarzyna postanowiła kupić na bal posrebrzaną biżuterię u Jubilera.

  2. W sklepie sępa Jubilera przymierzała przed dużym lustrem różną biżuterię.

  3. Żyrafa Katarzyna żaliła się sprzedawcy, że biżuteria źle leży na jej szyi.

  4. Sęp Jubiler dobrze życzył żyrafie, więc doradził jej, żeby kupiła kilka sztuk biżuterii, by okrasiły jej długą szyję.

„Wędrówka ślimaków” (utrwalanie głoski cz) s. 34

  1. Dwa zaprzyjaźnione ślimaczki winniczki: Przemek i Krzemek wybrały

się na wycieczkę.

  1. Winniczki często odpoczywały, gdyż ich muszelki były ciężkie.

  2. Na szczycie wzgórza, porządnie zmęczony Przemek zbuntował się i stoczył się szybko w dół.

  3. Przemek długo czekał, zanim zaskoczony i obrażony Krzemek dołączył
    do pomysłowego przyjaciela.

„Niezwyciężona mucha” (utrwalanie głoski ż) s. 36

  1. Duża mucha krążyła nad głową dziadka Eugeniusza, gdy on przeglądał gazetę,

  2. Dziadek z wrzaskiem rzucił się na przelatującą muchę i uderzył w kredens.

  3. Przez to uderzenie poprzewracały się szklanki i talerzyki w kredensie.

  4. Dziadek Eugeniusz leżał zdyszany na łóżku, a mucha spokojnie krążyła mu nad głową.

„Życzliwy dzięcioł” (utrwalanie głoski cz) s. 38

  1. Koziołek beczał żałośnie przy płocie z powodu głodu.

  2. Nieoczekiwanie zobaczył kwiatuszki podobne do słoneczka, więc wsunął pyszczek w szczelinę między sztachetami, ale szpara była za mała.

  3. Koziołkowi pomógł pan Pukaczek – uczynny dzięcioł, który po czterech kwadransach wystukał dziobem otwór pośrodku sztachetki.

  4. Koziołek wsunął pyszczek między sztachety i nie tracąc czasu zjadł pyszne i soczyste kwiatuszki mlecza.

„Na straży spiżarni” (utrwalanie głoski ż) s. 40

  1. Gospodyni otworzyła drzwi do spiżarni i ujrzała dwie baraszkujące i przeraźliwie tłuste myszy.

  2. Gospodyni przywołała kota i zatrzasnęła za nim drzwi spiżarni, żądając udanych łowów.

  3. Kot ujrzawszy pachnące szynki, odłożył polowanie na myszy i zaczął pożerać dojrzałe wędzonki.

  4. Gdy gospodyni otworzyła spiżarnię, z przerażeniem ujrzała kota z wielkim brzuchem, porozrzucane resztki szynki i wciąż żywe myszy.

„Przygoda zająca” (różnicowanie głosek ż-z) s. 42

  1. W zachmurzony dzień zając szedł leśną dróżką do najbliższej rodziny, na chrzciny kuzyna.

  2. Za zającem niepostrzeżenie podążał groźny przestępca lis Krzesimir.

  3. Gdy zając ujrzał zbliżającego się lisa, przerażony uciekł do tunelu, a rozbójnik podążył za nim.

  4. Zając wybiegając z tunelu otworzył trwożliwie swój parasol i zamknął lisowi dalszą drogę, potem otrzepał spodnie i ciężko dysząc pomaszerował dróżką.

„Słoń Sebastian” (różnicowanie głosek sz-s) s. 44

  1. Słoń Sebastian wyruszył na przechadzkę w śmiesznym kapeluszu.

  2. Głodny Sebastian zatrzymał się przy palmie kokosowej, gdzie wisząc na ogonach hałasowały wesoło małpy.

  3. Słoń Sebastian starał się dostać do kokosa, ale psotne małpy strasznie go wyśmiewały, więc ryknął straszliwie i przechylił palmę.

  4. Przestraszone małpy uciekły, a słoń Sebastian spokojnie rozkoszował się słodkimi kokosami.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość