Strona główna

Barbórkowe perełki. Polski Fiat 125p Na starcie Barbórki Legend, tradycyjnie już, zobaczymy samochody, które na stałe wpisały się w historię polskiej motoryzacji


Pobieranie 4.08 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar4.08 Kb.
Barbórkowe perełki. Polski Fiat 125p

Na starcie Barbórki Legend, tradycyjnie już, zobaczymy samochody, które na stałe wpisały się w historię polskiej motoryzacji. Wśród nich znajdą się oczywiście Fiaty 125p i Polonezy, które przed laty z powodzeniem rywalizowały na rajdowych trasach.

Załoga Janusz Wojtyna / Andrzej Woźniak zaprezentuje się na barbórkowych odcinkach specjalnych za sterami Polskiego Fiata 125p. Samochód został wyprodukowany w 1974 roku, wyposażony jest w silnik o pojemności 1592 centymetrów sześciennych.

Rajdowa historia Polskiego Fiata 125p sięga początku lat siedemdziesiątych. Po utworzeniu w 1971 roku Ośrodka Sportu Samochodowego prze fabryce FSO, Polski Fiat regularnie startował w rajdach, nie tylko krajowych, ale także najważniejszych imprezach rozgrywanych poza granicami.

Do największych sukcesów należy zaliczyć wysokie pozycje w Rajdzie Monte Carlo w roku 1975, kiedy Maciej Stawowiak z Janem Czyżykiem zajęli 12. pozycję w klasyfikacji generalnej, zaś Marian Bień z Andrzejem Turczyńskim ukończyli imprezę na 16. miejscu. W sezonie 1972 Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Szulc wystartowali w Rajdzie Akropolu, zajmując 11. pozycję.



Warto przypomnieć także o wydarzeniach z roku 1973. Ośmiu kierowców (Sobiesław Zasada, Marek Varisella, Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Andrzej Aromiński, Jerzy Dobrzański, Ryszard Nowicki i Franciszek Postawka) na jednym z odcinków autostrady Legnica – Wrocław, pobiło Polskim Fiatem 125p trzy rekordy długodystansowe samochodów turystycznych w klasie do 1500 cm³.

Samochód przygotowany do bicia rekordu wyposażony był w silnik 1500 o mocy 85 KM. Pojemność zbiornika paliwa zwiększono do 70 litrów a dzięki zastosowaniu nadbiegu Polski Fiat 125p mógł rozpędzić się do prędkości 175 km/h!


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość