Strona główna

Biznesplan budowy hali magazynowo-produkcyjnej w ramach strategii rozwoju firmy „alfa”


Pobieranie 72.41 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar72.41 Kb.





BIZNESPLAN


BUDOWY HALI MAGAZYNOWO-PRODUKCYJNEJ W RAMACH STRATEGII ROZWOJU FIRMY „ALFA”

PHU ALFA


80-298 Gdańsk

ul. Azymutalna 9

tel.: ………………

e-mail: …………..



GDAŃSK CZERWIEC 2014

SPIS TREŚCI

1. Podstawowe informacje o firmie. 3

1. 1. Podstawowe dane o firmie. 3

1.2. Kadra zarządzająca. 3

1.3. Udziały w innych podmiotach. 3

1.4. Obecna struktura majątkowa firmy. 4

2. Opis produktów firmy. 4

2.1. Proces produkcyjny i oferta produktowa. 4

2.2. Dostawcy i odbiorcy firmy. 6

3. Analiza rynków 6

3.1. Analiza rynku drzewnego i meblowego. 6

3.2. Analiza rynku lokalnego. 9

4. Założenia inwestycyjne. 9

5. Analiza opłacalności projektu. 10

5.1. Wyniki finansowe uzyskane w przeszłości. 10

5.2. Wyniki finansowe planowane do osiągnięcia. 12

6. Analiza SWOT projektu 15

7. Współpraca z bankami oraz z instytucjami budżetowymi. 15

8. Podsumowanie i wnioski. 16

9. Wykaz załączników. 21



1. Podstawowe informacje o firmie.


Niniejszy opracowanie przedstawia projekt finansowania hali magazynowo-produkcyjnej położonej w Gdańsku dla Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego ALFA

Firma ALFA funkcjonuje na rynku drzewnym od 1999 roku. W tym okresie przedsiębiorstwo zdobyło ogromne doświadczenie, a fachowa obsługa gwarantuje terminowość zamówień. ALFA współpracuje z firmami meblowymi, z takimi potentatami na rynku mebli jak KLOSE, BRW, IKEA, KPPD-Szczecinek SA, jak również ze stolarniami lokalnymi. W zakresie stolarki budowlanej dostarcza wyroby klientom indywidualnych którym zależy na trwałości i wytrzymałości konstrukcji budowanego domu.

Marka ALFA kojarzy się klientom z nowatorstwem, trwałością produktów i ich techniczną doskonałością. Zakład zajmuje się produkcją wysokogatunkowej tarcicy iglastej i liściastej, mokrej i suchej o wszystkich wymiarach. Z produktów ALFA wytwarza się meble lite, elementy meblowe, płyty meblowe i parkiety. Firma oferuje również drewno budowlane: więźbę dachową oraz drewno konstrukcyjne, surowe lub poddane obróbce według potrzeb nabywcy. W produkcji stosowane są rzadko spotykane u innych producentów, metody uszlachetniania wyrobów drewnianych: suszenie, struganie, impregnowanie. Zbiegi te powodują ze drewno jest wytrzymałe i odporne na czynniki zewnętrzne.

Zaufanie klientów firma zdobyła dzięki najwyższej jakości proponowanego towaru, którą zapewnia zespół suszarni próżniowych oraz nowoczesny park maszynowy, a stosowane w produkcji środki i technologie posiadają wymagane atesty.


1. 1. Podstawowe dane o firmie.


Nazwa firmy: Przedsiębiorstwo - Handlowo - Usługowe ALFA

Data powstania: 11.11.1999r.

Forma prawna: jednoosobowa działalność gospodarcza

Rodzaj prowadzonej

działalności PKD: 46.73.Z Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych.

Adres siedziby: ul. Azymutalna 9, 80-298 Gdańsk, woj. pomorskie.



1.2. Kadra zarządzająca.


Kadra zarządzająca Przedsiębiorstwa - Handlowo - Usługowego "ALFA":

Pan ………………………………..- właściciel firmy - 100% udziałów - wiek 40 lat - ukończył Uniwersytet Gdański z tytułem magistra w 1990 roku, od tego czasu pracuje w branży drzewnej w 1999 roku założył firmę ALFA.

Pan…………………… - Product Manager - absolwent Politechniki Gdańskiej Wydziału Zarządzania i Ekonomii - wiek 36 lat, pracuje w firmie ALFA od 6 lat.

Pan ………………….. - Kierownik - wykształcenie wyższe - wiek 32 lata, staż pracy w firmie ALFA 8 lat.



1.3. Udziały w innych podmiotach.


Pan ………………………. ponadto posiada udziały w następujących firmach:

EkspertInwestycje Sp. z o.o. (KRS: ………………) - 100% udziałów - Stanowisko: Prezes Zarządu

TaxExperts Sp. z o.o. (KRS: ………………….) - 100% udziałów - Stanowisko: Prezes Zarządu

1.4. Obecna struktura majątkowa firmy.


Firma obecnie prowadzi działalność w wynajmowanej hali zlokalizowanej przy ulicy….

Przedsiębiorstwo posiada działkę pod budowę nowej hali zlokalizowanej w (działka numer) o wartości szacunkowej 800 tys. zł (wartość zakupu 100 tys. zł).

Ponadto firma ALFA posiada na stanie następujące środki trwałe służące do produkcji (ewidencja środków trwałych w załączeniu):

Trzy suszarnie próżniowe do suszenia drewna o szacunkowej wartości: 300 tys. zł

Trak taśmowy STM 1000 o szacunkowej wartości: 30 tys. zł

Pilarka tarczowa z wyposażeniem o szacunkowej wartości: 10 tys. zł

Strugarka czterostronna o szacunkowej wartości: 20 tys. zł

Samochód ciężarowy IVECO Daily o szacunkowej wartości: 40 tys. zł

Wózek widłowy Still o szacunkowej wartości: 50 tys. zł

Ładowarka kołowa Kramer o szacunkowej wartości: 100 tys. zł

Ponadto firma w sowim majątku posiada nieruchomości pod wynajem o szacunkowej wartości: 2.800 tys. zł


2. Opis produktów firmy.

2.1. Proces produkcyjny i oferta produktowa.


Jeśli chodzi o ofertę firmy w zakresie produkcji tarcicy to wyszczególnić należy:

  • tarcicę liściastą (meblową),

  • tarcicę iglastą (stolarka budowlana).

Proces produkcyjny wygląda następująco: transport drewna z lasu -> obróbka - przecieranie na tarcicę -> suszenie -> wykonanie profili -> wykonanie produktu: gotowe fryzy meblowe. Dzięki tej technologii uzyskuje się wyroby gotowe na sprzedaż na poszczególnych etapach produkcji.

Firma ALFA oferuje tarcicę meblową wysokojakościową pierwszego, ewentualnie drugiego gatunku, wysuszoną. Podstawową działalnością jest przerabianie: buka, dębu, olchy, czereśni europejskiej i orzecha włoskiego w wysokojakościową tarcicę meblową i fryzy. Z tych produktów wytwarza się meble lite, elementy meblowe, płyty meblowe i parkiety. Przedsiębiorstwo posiada suszarnie próżniowe, które pozwalają wysuszyć drewno do wilgotności 8%, dzięki czemu jest ono wytrzymałe i odporne na czynniki zewnętrzne. Sezonowanie drewna przed suszeniem technicznym zapewnia doskonały kolor i zachowanie prawidłowej struktury. Tak staranne przygotowanie drewna zapobiega wypaczaniu się mebli, powstawaniu szczelin, uszkodzeń i innych efektów wpływających na wygląd i trwałość finalnego produktu. Pozwala to uniknąć strat powstałych w wyniku reklamacji. Tarcica jest produkowana pod złożone wcześniej zamówienie. Miesięcznie ALFA jest w stanie dostarczyć ok. 100m3 tarcicy czereśniowej, 50m3 orzecha włoskiego i 200m3 tarcicy bukowej pierwszej klasy.

Tarcica meblowa produkowana jest przede wszystkim z drzew liściastych takich jak:


  • czereśnia europejska

  • orzech włoski

  • buk

  • brzoza

  • dąb

  • olcha

  • klon

  • jesion

Tarcica meblowa przeznaczona do wyrobu mebli jest najwyższego gatunku, wykonana z dbałością o najdrobniejszy szczegół, wysuszona i odpowiednio magazynowana.


W zakresie stolarki budowlanej wykonujemy następujące wyroby:

  • więźba dachowa

  • drewno konstrukcyjne

  • drewno budowlane

  • łaty

  • płatwie

  • deski

  • kantówki

  • szalunki

  • podpory

  • jętki

  • listwy

  • słupy

  • murłaty

  • krokwie

  • inne drewniane elementy na życzenie klienta.

Powyższe produkty mogą być uszlachetnione w następujące sposoby:



  • suszony w specjalnie do tego celu przystosowanych nowoczesnych suszarniach próżniowych - drewno zmniejsza w ten sposób ciężar własny (odparowanie wody do ok. 16% wilgotności drewna zmniejsza jego ciężar o około połowę),

  • przestrugany, dzięki temu jest odporny na grzyby, owady, szkodniki i ogień,

  • impregnowany zanurzeniowo,

  • cięty prosto i bardzo równo,

  • brak wypaczeń, krzywizn, pofalowań i innych wad które mogłyby zdestabilizować całą konstrukcję lub utrudnić pracę cieśli,

  • bez oflisów (czyli fragmentów kory po bokach),

  • krawędzie proste, a jeśli klient sobie życzy również zaokrąglone.



2.2. Dostawcy i odbiorcy firmy.


Jeśli chodzi o dostawców drzewa to są to Lasy Państwowe (udział 99% dostaw) oraz lasy prywatne i inne tartaki (udział 1% dostaw). Z Lasów Państwowych firma odbiera drzewa liściaste oraz iglaste poddając je obróbce w procesie produkcyjnym.

Głowni odbiorcy z podziałem na udział w sprzedaży oraz odbierane wyroby:



TARCICA LIŚCIASTA

Nazwa firmy

Adres

Zakup produktów

Szacunkowy udział w sprzedaży ogółem [%]






























































TARCICA IGLASTA

Nazwa firmy

Adres

Zakup produktów

Szacunkowy udział w sprzedaży ogółem [%]







































3. Analiza rynków

3.1. Analiza rynku drzewnego i meblowego.

Rynek drzewno-meblarski podzielić można na kilka zasadniczych sektorów. Należą do nich: surowiec drzewny, przemysł tartaczny, przemysł płyt drewnopochodnych, produkcja opakowań, produkcja stolarki drzewnej, produkcja mebli. Zależności te w sposób graficzny przedstawia poniższy rysunek (schemat 1).





Źródło: Opracowanie własne na podstawie „Strategia dla przemysłu drzewnego do 2006 roku”, Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Należy zwrócić uwagę, że przemysł tartaczny zajmuje się pozyskiwaniem wielkowymiarowego surowca drzewnego, który stanowi jeden z najcenniejszych surowców w całym przemyśle drzewnym. Innymi gałęziami przemysłu drzewnego, na które należy zwrócić uwagę są meblarstwo i wyroby stolarskie. Stanowią one bowiem najważniejszą pozycję w całym przemyśle drzewnym, gdyż produkcja mebli dominuje pod względem udziału w produkcji sprzedanej i wynosi aż 57% w skali całego sektora, a to oznacza że jest to gałąź, która przynosić może duże obroty dla przedsiębiorców. Pozostałe miejsca zajmują przemysły: płyt drewnopochodnych, stolarki budowlanej, tartaczny, opakowań oraz pozostałe. Należy pamiętać także, że wśród przemysłu drzewnego wyróżnić można również opakowania drewniane, wśród których najpopularniejszym wyrobem są skrzynki.

Sektor meblarski zalicza się w krajach Unii Europejskiej do grupy największych i najważniejszych gałęzi przemysłu. Jego udział w ogólnej produkcji przemysłu przetwórczego waha się w granicach 2-4% (zależnie od kraju). Tworzy on do 2% PKB i ma około 2% udział w ogólnym zatrudnieniu. Na obszarze UE funkcjonuje 8,5 tysięcy firm meblarskich zatrudniających średnio ponad 20 osób. Pracuje w nich łącznie 500 tysięcy pracowników, z czego blisko 70% przypada na dwa kraje: Niemcy i Włochy. Natomiast liczbę wszystkich przedsiębiorstw meblarskich ocenia się na 80 tysięcy. Zatrudnienie w nich wynosi około 300 tysięcy osób.

Przemysł meblarski w Europie jest stosunkowo silnie skoncentrowany geograficznie. Dla przykładu w Niemczech firmy tej branży najczęściej występują w trzech landach: Północnej Nadrenii-Westfalii, Bawarii i Badenii-Wirtembergii. We Włoszech blisko 70 przedsiębiorstw meblarskich usytuowanych jest w północnej części kraju: w Lombardii i regionie Pesaro. We Francji zlokalizowane są one głównie na zachodzie kraju: w Wandei i Bretanii, a także w Ile-de France oraz Normandii. W Belgii centrum meblarskim jest z kolei zachodnia część regionu flamandzkiego. Zdecydowana większość firm meblarskich z krajów Unii Europejskiej to przedsiębiorstwa rodzinne. Tylko nieliczne z nich (głównie firmy brytyjskie) notowane są na giełdach.

Liderami w europejskim sektorze meblarskim są Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. Wartość eksportu w ostatnich latach oscylowała wokół 8-9 mld euro w Niemczech i Włoszech. Należy mieć jednak na uwadze, że na tę wartość miał wpływ w dużej mierze kryzys finansowy (znaczny spadek eksportu).

Jak już wcześniej zaznaczono, branża drzewno-meblarska charakteryzuje się relatywnie dużą aktywnością eksportową, znacznie przewyższająca średnią dla produkcji przemysłowej ogółem. Wartość eksportu polskich mebli w 2010 roku wyniosła 22 070,3 mln zł. Wyniki eksportu oraz miejsce Polski w klasyfikacji głównych eksporterów mebli wyraźnie więc świadczą o dostosowaniu polskich mebli do wysokich standardów jakościowych, wymogów technicznych obowiązujących na świecie oraz możliwościach konkurowania producentów na rynku międzynarodowym. Ponadto, eksport mebli w Polsce znacznie przewyższa import (dla przykładu w 2010 r. ponad sześciokrotnie). Bilans w handlu zagranicznym meblami jest więc dodatni i wyniósł w 2012 r. ponad 18 mld zł.

Pozyskiwany w Polsce surowiec drzewny do niedawna zaspokajał w większości zapotrzebowanie głównych grup jego nabywców. Dynamiczny wzrost produkcji przemysłu drzewnego oraz tendencja do rozwijania możliwości produkcyjnych spowodowały w ostatnich latach niedobór surowca. Wysoki koszt litego drewna powoduje, że blisko 80% mebli jest w Polsce produkowana z płyt drewnopochodnych, głównie wiórowych. Ze względu na niską opłacalność transportu surowca na duże odległości, importem drewna do Polski zajmują się głównie przygraniczne zakłady. Wielkość importu to około 1,5 mln m3 rocznie, (czyli około 5% ilości dostarczanej na rynek przez Lasy Państwowe).

Dla celów przemysłowych największe znaczenie ma grubizna, która dzieli się na drewno wielkowymiarowe (tartaczne – używane w przemyśle meblarskim) oraz średniowymiarowe (papierówki, opał). Gatunki iglaste stanowią 74% pozyskiwanej grubizny w Polsce. Głównymi odbiorcami drewna są przemysł celulozowo–papierniczy (około 45% rocznej sprzedaży Lasów Państwowych), tartaczny oraz materiałów drewnopochodnych. Dalszymi odbiorcami są producenci mebli, stolarki budowlanej oraz przemysł energetyczny.

Polski sektor meblarski od lat 90. ubiegłego stulecia był uważany za jedną z głównych gałęzi gospodarki i eksportu. Dla przykładu w 2005 r. brał on znaczący udział (2%) w tworzeniu PKB, globalnej wartości produkcji oraz łącznego zatrudnienia. Od tego czasu ranga gospodarcza meblarstwa w Polsce nieco zmalała, do 1,6% w 2010 r., jednakże nadal jest on znacząco większy niż średnia unijna. Udział przemysłu meblarskiego w wytwarzaniu PKB jest w Polsce ponad dwukrotnie wyższy niż w Unii Europejskiej. Znaczenie przemysłu drzewnego jest mniejsze niż produkcji mebli, jednakże warto pamiętać, że produkty sektora drzewnego mają z reguły niższą wartość dodaną, a tym samym nie mają aż tak dużego wpływu na wartość produkcji całej branży.
Sektor drzewno-meblarski bierze znaczny udział w tworzeniu gospodarki narodowej Polski. W latach 2005-2012 wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce systematycznie wzrastała. Jedynym wyjątkiem jest 2009 rok, kiedy to w wyniku światowego kryzysu gospodarczego, wartość ta uległa niewielkiemu spadkowi.

3.2. Analiza rynku lokalnego.

Rynek województwa pomorskiego to ok. 200 tartaków i firm zajmujących się handlem produktami drzewnymi.

Większość z nich nastawiona jest na produkcję i handel stolarki budowlanej (więźby dachowe, deski, łaty itp.)

Głowni konkurenci w zakresie produkcji porównywalnej pod względem asortymentu z ALFA to: Tartak "Dąb" Zakład Produkcyjno-Usługowo-Handlowy Barbara Damaszk-Jezierska - BOLSZEWO, MGJ Sp. z o.o. - LEŚNIEWO, Zakład Przerobu Drewna Lasów Państwowych w Lęborku.



4. Założenia inwestycyjne.


Firma planuje wybudowanie nowoczesnej hali magazynowo-produkcyjnej, aby sprostać coraz większym wymaganiom nabywców oraz oczekiwaniom klientów na zdecydowanie wyższe zapotrzebowanie na towar celem inwestycji jest rozszerzenie produkcji o tarcicę liściastą dla firm meblowych. Firma buduje jedną halę choć w operacie mowa jest o trzech halach. W hali odbywać się będzie produkcja całego asortymentu firmy z położeniem specjalnego nacisku na produkcję tarcicy liściastej meblowej flagowego produktu firmy (firma z własnych środków zakupiła wyposażenie hali i niezbędne maszyny). Hala o powierzchni 500 m2 ma zostać zbudowana w Gdańsku przy ulicy Azymutalnej 9, szacunkowa wartość inwestycji z kosztorysu wyniesie 1.500,0 tys. zł netto.

Firma ALFA nie musimy dokonywać kolejnych inwestycji polegających na zakupie maszyn i urządzeń do nowopowstającej hali, ponieważ jak wspomniano wcześniej firma jest już w ich posiadaniu.

Znajdują się one w dotychczasowej hali, która w tej chwili jest za mała i nie mieści się w niej produkcja i nasz magazyn. W nowopowstającej hali będzie część przeznaczona na magazyn i na część produkcyjną.
Inwestor:

PHU ALFA z siedzibą w Gdańsku przy ul. Azymutalnej 9 NIP: …………………

REGON: …………………

Reprezentacja firmy: EkspertInwestycje


Inwestycja:

Budowa hali magazynowo-produkcyjnej w ………………..

Łączna wartość inwestycji: 1.500.000,- zł netto

Udział własny: 322.780,- zł (poniesione wydatki inwestycyjne) to jest 21,5% wartości inwestycji

Kredyt bankowy: 1.177.220,- zł

Firma zamierza przeprowadzić inwestycję dla zwiększenia mocy produkcyjnych i możliwości magazynowania większej partii produktów dla odbiorców. Odbiorcy elementów meblowych, zapowiedzieli że są w stanie odbierać dwukrotnie większą ilość produktów od firmy ALFA w stosunku do obecnego poziomu dostaw (nieopłacalny z punktu widzenia ekonomii jest dla nich import elementów meblowych).



Harmonogram inwestycji (szczegółowy harmonogram zawiera kosztorys dołączony do biznesplanu):

Sierpień 2006 r. – Zakup działki –

Grudzień 2012r. – Pozwolenie na budowę –

Czerwiec 2013 – Uzyskanie dofinansowania unijnego –

Wrzesień 2013 – Wykonanie fundamentów i przyłączy- następnie wykonano stan zerowy budynku i hali

Październik 2013 – Budowa ścian nośnych i kominów –

Listopad 2013 – Budowa ścian działowych i izolacja termiczna –

Grudzień 2013 – Zakończenie budowy hali, montaż stolarki zewnętrznej –

Marzec 2014Zbrojenie terenu, wykonanie pozostałych przyłączy i instalacji wewnętrznych

Kwiecień 2014 – Prace wykończeniowe - stolarka wewnętrzna, podłogi, posadzki, wykładziny, roboty malarskie i glazura.

Maj 2014 – Kontynuacja prac wykończeniowych –

Czerwiec 2014 – Zakończenie budowy –

5. Analiza opłacalności projektu.


  • Forma prowadzonej księgowości: księga przychodów i rozchodów

  • Źródła do przeprowadzonej analizy finansowej stanowiły:

  • Szacunkowe bilanse sporządzone na 31.12.2011r.; 31.12.2012 oraz 31.09.2013 r. firmy,

  • Rachunki wyników sporządzone na dzień 31.12.2011; 31.12.2012 oraz 31.09.2013 dla firmy,

  • prognozy wyników ekonomiczno-finansowych w okresie korzystania z kredytu,

Wyniki finansowe osiągnięte przez ALFA w okresie 2011-09.2013 oraz prognozy zostały przedstawione w postaci tabelarycznej. Tabele zostały dołączone do niniejszego opracowania.


5.1. Wyniki finansowe uzyskane w przeszłości.

Kształtowanie się podstawowych wielkości rachunku wyników w latach przedstawia poniższa tabela.



Przychody przedsiębiorstwa w ciągu dwóch lat systematycznie wzrastają z poziomu 1,42 mln zł do 1,63 mln zł w 2012 roku, natomiast w trzech kwartałach 2013 roku przekroczyły 1.304 tys. zł (zdecydowanie wyższe przychody w stosunku do odpowiedniego okresu 2012 roku – wyższy poziom w branży odnotowuje się w 2 i 3 kwartale).

Jednocześnie w tym samym czasie zyski firmy uległy wzrostowi w 2012 do poziomu 154 tys. zł, aby za trzy kwartały 2013 osiągnięty zysk wyniósł 189,8 tys. zł w stosunku do roku poprzedniego stanowił ponad 123% zysku z całego 2012 roku.


W okresie bieżącym tj. I-IX.2013r. wskaźniki rentowności sprzedaży odnotowały zdecydowanie wyższe wartości w porównaniu z pełnym 2012 rokiem.

Jeśli porównamy wyniki osiągnięte w pełnych okresach czyli rok 2012 w stosunku do roku 2011 to wskaźniki kształtują się na podobnym porównywalnym poziomie. Natomiast zdecydowanej poprawie ulegają pozostałe wskaźniki w bieżącym okresie 2013r.




Wskaźniki rentowności

w badanym okresie uległy znacznej zmianie i kształtowały się następująco: odpowiednio 2011, 2012 roku i IX.2013, wskaźnik rentowności brutto sprzedaży (wyniósł 7,3%, 9,4% i 14,5%) wysoka rentowność w okresie bieżącym spowodowana w głównej mierze sezonowością, rentowność kapitałów własnych (ROE = 5% 2011, i 6,2% 2012 oraz 7% na IX.2013), natomiast wskaźnik rentowności aktywów, w analizowanym okresie wynosił

(ROA = 3,9% 2011 ; 5,2% 2012 oraz 6,2% na VIII.2013).
Wskaźniki płynności

zarówno bieżący jak i szybki w okresie 2011 – IX..2013r. uległy znacznej poprawie w badanym okresie i najwyższe wartości odnotowały w okresie bieżącym. Należy wnioskować, iż firma poprawia bieżącą płynność finansową. Ponadto uzasadnione jest inwestowanie nadwyżek finansowych, a konsekwencji długofalowy rozwój firmy.





Wskaźniki rotacji

Cykle rotacji należności zwiększyły swoje wartości i wynosiły odpowiednio w okresie badanym: 62, 62 i 41 dni ich wartości należy uznać za dobre, natomiast cykle zobowiązań wyniosły: 95, 56 i 35 dni (uległy znacznej poprawie). Długofalowa polityka finansowa Spółki zakłada obniżenie cyklu rotacji zobowiązań oraz poprawę płynności finansowej co zostanie wykazane w prognozach finansowych na okres kredytowania. Cykle rotacji zapasów odnotowały wartości 53, 66 i 82 dni - wartości te należy uznać za dobre.


5.2. Wyniki finansowe planowane do osiągnięcia.

Prognozy wyników ekonomiczno-finansowych w części liczbowej firmy przedstawiają załączniki do niniejszego biznesplanu.




Założenia inwestycyjne projektu:

Inflacja średnioroczna 2%

Oprocentowanie kredytu długoterminowego 3% powyżej WIBOR 3M

Stawka amortyzacji od planowanej hali – 2,5%

Założono sprzedaż w wielkościach i cenach asortymentu według poniższej tabeli:


Moc produkcyjna nowej hali w roku 2013 wyniesie 0% ze względu na czas budowy pierwsze przychody operacyjne z nowowybudowanej hali firma odnotuje w połowie 2014r. co nie oznacza że nie będzie prowadziła nadal działalności handlowej. W 2014 roku z ostrożności prognozy założono 60%, tak aby w kolejnych latach wskazać 100%.

Przedsiębiorstwo realizując inwestycję zwiększy ponad dwukrotnie poziom obrotów do poziomu 4 mln zł i więcej. Prognozowana dynamika jest zdecydowanie realna do osiągnięcia przez ALFA w tak długiej perspektywie czasu. Prognozowany zysk w 2013 wyniesie 207,3 tys. zł w kolejnych latach będzie stopniowo wzrastał wskutek optymalizacji kosztów działania przedsiębiorstwa. W konsekwencji rentowność sprzedaży wzrośnie do poziomu ponad 12%.

W poszczególnych latach Spółka planuje poprawę polityki finansowej w zakresie krótkoterminowych źródeł finansowania na rzecz polityki długofalowej. Szczegółowo pozycje przychodów, kosztów, kształtowania aktywów i pasywów oraz efektywność inwestycji przedstawione zostały w załączonych poniżej tabelach.
W tabeli Ocena efektywności inwestycji została przedstawiona projekcja przepływów finansowych dla nowo wybudowanej hali produkcyjno –magazynowej. Biorąc pod uwagę planowane przepływy finansowe w okresie kredytowania należy podkreślić, że projekt jest opłacalny.



Przedsięwzięcie gwarantuje zwrot zainwestowanych środków na co wskazuje dodatnia wartość NPV=3.202,1 tys. zł przy stopie dyskonta 3% (obecna stopa redyskonta weksli wynosi 2,75%). NPV kształtuje się w następujący sposób dla następujących stóp dyskonta:



Stopa zwrotu z inwestycji IRR wynosi 20%

Należy dodać że badając wrażliwość projektu zakładając że uzyskane wpływy zostaną osiągnięte w 70% w stosunku do planowanych to i tak projekt jest efektywny ze względu, iż przy tym założeniu IRR wyniesie 7% natomiast wartość NPV przy stopie 3% wyniesie 655,1 tys. zł.

Reasumując należy stwierdzić, iż projekt inwestycyjny jest rentowny i efektywny finansowo generując wysoką stopę zwrotu.
Wskaźniki w okresie prognozy:

Analizując wskaźnik rentowności sprzedaży w okresie prognozy należy stwierdzić iż kształtuje się on w przedziale 11%-12%. W okresie „rozruchu” hali wskaźnik rentowności uzyskuje wartość na poziomie 11% aby w kolejnych latach osiągnąć wartość 12%. Bardzo dobrze prezentują się pozostałe wskaźniki w okresie prognozy, które prezentuje tabela Podstawowe wskaźniki finansowe.




6. Analiza SWOT projektu



SILNE STRONY



SŁABE STRONY




  1. Doświadczona i profesjonalna kadra zarządzająca i znakomite kontakty handlowe (firma realizuje kontrakty z ogólnopolskimi firmami meblarskimi

  2. Podpisane kontrakty na dostawę tarcicy.

  3. Przewaga konkurencyjna polegająca na posiadaniu przez firmę bardzo dobrej lokalizacji zakładu

  4. Szybkie i terminowe dostawy pełnego asortymentu drzewnego

  5. Bardzo dobra współpraca z Lasami Państwowymi

  6. Bardzo szeroki asortyment produktów

  7. Wysoki standard obsługi klienta







    1. Brak agresywnej reklamy

    2. Wysokie koszty pracy





SZANSE



ZAGROŻENIA




  1. Deklaracja klientów na zwiększony odbiór produktów

  2. Rozwijający się rynek

  3. Niewielka konkurencja w zakresie produkcji elementów meblowych na rynku

  4. Wykorzystanie efektu skali działalności przez wybudowanie hali produkcyjno- magazynowej

  5. Korzystne prognozy rozwoju rynku drzewnego w Polsce

  6. Możliwość podjęcia współpracy z koncernami przy budowie dróg i elektrowni







    1. Silna konkurencja cenowa na rynku

    2. Ryzyko nasycenia się rynku



7. Współpraca z bankami oraz z instytucjami budżetowymi.


Współpraca z bankami oraz obsługa kredytów przebiega bardzo pomyślnie. Według oświadczenia właściciela nie posiada zaległości wobec US oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Firma nie zalega z opłatą składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz FP/FGŚP. Stosowne zaświadczenia zostaną dołączone do wniosku kredytowego.

8. Podsumowanie i wnioski.


Reasumując, przedstawione przez przedsiębiorstwo ALFA wyniki finansowe należy uznać za bardzo dobre, firma osiąga zyski generując stabilny poziom rentowności sprzedaży, zachowuje bieżącą płynność, poprawia struktury majątku obrotowego. Przedstawiona prognoza finansowa jest bardzo realna. Przedsiębiorstwo planuje zwiększenie obrotów jako element strategii rozwoju, a planowana inwestycja wzmocni pozycję firmy na rynku. ALFA z roku na rok planuje wzmocnienie kapitałów własnych w stosunku do innych źródeł finansowania, jako stabilna firma sukcesywnie planuje redukcję zobowiązań kredytowych zgodnie z planowanymi spłatami zaciągniętych kredytów zmniejszając udział kapitałów obcych w finansowaniu działalności Spółki. Szczegółowe prognozy prezentują poniższe tabele załączone do niniejszego opracowania.

Podkreślić należy że firma terminowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec dostawców, banków oraz budżetu Państwa.
EkspertInwestycje.pl

Właściciel ALFA












9. Wykaz załączników.

1. Decyzja o warunkach zabudowy z dnia

2. Ewidencja środków trwałych firmy ALFA

3. Wydruki podsumowań księgi przychodów i rozchodów za okresy: 2011, 2012 oraz 01-09.2013r.





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość