Cykl tematyczny
|
Zagadnienia do realizacji
| Sposób realizacji |
Czas real.
|
Osoba odpowiedzial.
|
Uwagi o realizacji
|
Ja i moja Ojczyzna, mój region, moje miasto
| -
Szacunek dla symboli narodowych – godło, flaga, hymn. Dbałość o język ojczysty
|
Rozmowy, legendy, obrazki,
|
Podczas zajęć tematycznych
|
Wychowawca
|
|
| -
Moje miasto- przeszłość, krajobraz, dzień dzisiejszy. Kultywowanie regionalnym tradycjom; Barbórka- bery, bojki, śpiewki śląskie, zwyczaje świąteczne, np. Mikołaj, Choinka, powitanie wiosny...
|
Rozmowy, wyczeczki, albumy, spotkania z ciekawymi ludźmi,
|
j. w. ,grudzień, marzec
|
Wychowawca
|
|
| -
Uwrażliwienie na wartości związane z Ojczyzną i regionem: święta rocznicowe, np. Święto Niepodległości, Konstytucja 3 Maja, odwiedzenie Miejsc Pamięci Narodowej, opowiadania, legendy, obrazy, fotografie związane z przeszłością naszego kraju.
|
Pogadanki, teksty, obrazy, nagrania
|
Podczas zajęć tematycznych, listopad, maj,
|
Wychowawcy
|
|
Ja i moja rodzina
| -
Mój dom rodzinny- kultura współżycia w rodzinie, przyznawanie się do własnych błędów i niedociągnięć, radość z sukcesów bliskich,
|
Rozmowy, wywiady, scenki,
|
Podczas zajęć tematycznych, i okazjonalnie
|
Wychowawcy
|
|
| -
Poszanowanie tradycji rodzinnych – własny wkład w organizowanie uroczystości rodzinnych, np. urodziny, święta, Dzień Matki, Dzień Ojca, i.. t. p.
|
Laurki, upominki, spotkania
|
Grudzień, styczeń maj, czerwiec
|
Wychowawcy, rodzice
|
|
Jestem uczniem, kolegą, przyjacielem
| -
Kształtowanie kultury współżycia i współdziałania w grupie / poszanowanie godności innych wzajemne zrozumienie, sprawiedliwość w stosunkach koleżeńskich, wspólne zabawy
|
Pogadanki, gry dramatyczne
|
Systematycznie przez cały rok
|
Wychowawcy, pedagog
|
|
| -
Aktywne uczestniczenie w życiu i pracy klasy i szkoły
|
Udział w akcjach S U i własnych
|
j. w.
|
S U Wychowawcy,
|
|
Wiem , jak zachować się w sytuacjach trudnych
| -
Kształtowanie umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań
|
Scenki dramatyczne
|
j. w.
|
Wychowawca, pedagog
|
|
| -
Wyrabianie krytycyzmu wobec przemocy i agresji. Uczymy się mówić „nie”. Moi sprzymierzeńcy.
|
Pogadanki, lista osób, instytucji niosących pomoc
|
Zależnie od potrzeb
|
Pedagog, wychowawca
|
|
Rozwijam swoją aktywność
| -
Rozwijanie swoich zainteresowań, hobby.
|
Rozmowy, wycieczki, wyjścia
|
j. w.
|
Wychowawca
|
|
| -
Nabywanie umiejętności aktywnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego /wspólne zabawy, zainteresowania, czytelnictwo, wycieczki, wyjścia do kina, teatru, udział w „biegach po zdrowie”
|
Rozmowy, wycieczki, wyjścia
|
j. w.
|
Wychowawca
|
|
| -
Rozwijanie własnych zdolności organizacyjnych, społecznych, opiekuńczych, artystycznych /samorealizacja/ w pracach na rzecz klasy, szkoły, rodziny
|
Laurki, upominki, programy artystyczne
|
j. w.
|
Wychowawcy`
|
|
Jestem częścią przyrody
| -
Uwrażliwienie na piękno przyrody i poszanowanie jej, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
|
Przyroda w literaturze i otoczeniu, plakaty, udział w akcjach
|
Podczas zajęć tematycznych
|
Wychowawca
|
|
| -
Uwrażliwienie na przejawy degradacji środowiska i wyzwalanie chęci działania prośrodowiskowego /walka z zaśmiecaniem i niszczeniem zieleni , udział w akcjach ekologicznych: „Dzień Ziemi, „ Sprzątanie świata”, i. t. p.
-
|
Rozmowy, wycieczki, plakaty, udział w akcjach,
|
Wrzesień, listopad, kwiecień,
|
Wychowawca
|
|
| -
Wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
|
Spotkanie z policjantem
|
Wrzesień wychowawcy
|
|
|
Chcę żyć zdrowo i bezpiecznie
| -
Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych
-
|
Pogadanki, plakaty, pokaz
|
Systematycznie w ciągu roku
|
Wychowawcy
|
|
| -
wyrabianie i utrwalanie nawyków zdrowotnych i higienicznych zwią-
-
zanych przede wszystkim z higieną osobistą i otoczenia oraz hartowaniem i uprawianiem ruchu
|
Spotkanie z pielęgniarką
|
j. w.
|
Wychowawcy , pielęgniarka
|
|