Strona główna

Czym jest szczęście? Cele lekcji


Data19.06.2016
Rozmiar13 Kb.

Czym jest szczęście?

1. Cele lekcji


Cel ogólny: Doskonalenia umiejętności wypowiadania się na podany temat.

a) Wiadomości


Uczeń wie, co oznacza pojęcie szczęście.

b) Umiejętności


Uczeń potrafi określić, kiedy czuje się szczęśliwy a kiedy nie.

2. Metoda i forma pracy


Metoda pracy:

  • Łańcuch skojarzeń

  • Pogadanka

  • Praktycznego działania

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Grupowa

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne


Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry, blok techniczny, klej, kolorowy papier)

Wełna


Nożyczki, dziurkacz, cyrkiel

Nagranie piosenki Ja mam szczęście Elektrycznych Gitar

Słowniki i encyklopedie do pracy w grupach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza


Rundka wstępna:

Uczniowie po kolei określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.

Łańcuch skojarzeń:

Uczniowie kolejno wypowiadają skojarzenia z pojęciem szczęście, a następnie zapisują je na arkuszu szarego papieru.

b) Faza realizacyjna


  1. Praca w grupach – Definicja szczęścia (załącznik 1).

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero-pięcioosobowe. Każdej grupie rozdaje słowniki i encyklopedie. Zadaniem grup jest odszukanie definicji słowa szczęście i za pomocą własnych słów przedstawienie jej na forum klasy. Na wykonanie zadania uczniowie mają 10 minut.

  1. Pogadanka – Mam szczęście.

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi tekst piosenki Ja mam szczęście Elektrycznych Gitar (załącznik 2). Następnie odtwarza nagranie i chętni uczniowie nucą piosenkę.

Propozycje pytań do uczniów:



  • O czym jest piosenka?

  • Czym według was jest szczęście?

  • Czy czujecie się szczęśliwi?

  • Po czym poznajecie, że jesteście szczęśliwi?

  • Czy łatwo znajdujecie powody do szczęścia?

  • Co lub kto sprawia, że jesteście szczęśliwi?

  • Jak byście się czuli, gdybyście nie byli szczęśliwi?

c) Faza podsumowująca


Praktyczne działanie: praca plastyczna – Amulet szczęścia.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak wykonać amulet szczęścia, a następnie pod kierunkiem nauczyciela uczniowie indywidualnie wykonują pracę.

Potrzebne materiały:

Blok techniczny, kolorowy papier, klej, nożyczki, dziurkacz, cyrkiel, wełna

Wykonanie:

Przy użyciu cyrkla na kartce bloku technicznego, rysujemy koło (wielkość wedle uznania) i je wycinamy. Z zielonej kartki wydzieramy skrawki papieru i przyklejamy do koła tak, by powstała czterolistna koniczyna. Jest to nasz amulet szczęścia. Tło dookoła koniczynki ozdabiamy wedle uznania. Na zakończenie w amulecie dziurkaczem robimy dziurkę i przewlekamy przez nią kawałek wełny. Gotowy „amulet szczęścia” wieszamy sobie na szyi, by zawsze przynosił nam szczęście.

5. Bibliografia


  1. Encyklopedia Popularna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

  2. Mały słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

  3. Elektryczne Gitary, Ja mam szczęście, [w:] Kilerów 2-óch (CD), PolyGram, Polska 1999.

6. Załączniki

a) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w pracy w grupie – Definicja szczęścia


Załącznik 1.

Przykładowe definicje

Według Encyklopedii Popularnej PWN:

Szczęście, w etyce układ życia w najważniejszym stopniu pomyślny i zadawalający, takie posiadanie najwyższej miary dóbr lub – w węższym znaczeniu – pomyślność czy powodzenie w jakieś dziedzinie, sprawie.

Według Małego słownika języka polskiego:

Szczęście:

1. Los, fortuna, dola, zwłaszcza pomyślny los, pomyślność, powodzenie; zrządzenie losu sprawiające, że komuś się szczęści, powodzi.

2. Stan, uczucie bezgranicznego zadowolenia, upojenia, radości itp., szczęśliwość.

3. Splot pomyślnych okoliczności, szczęśliwe wydarzenie, pomyślny traf, przypadek.

b) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w pogadance – Mam szczęście


Załącznik 2.

Tekst piosenki Elektryczne Gitary Ja mam szczęście.

Pytają mnie ludzie jak można stąd uciec
i proszą mnie powiedz nam
co robisz że wciąż tak sprzyja ci los
nie wiem po prostu ja

ja mam szczęście mam szczęście


we dnie i w nocy zawsze i wszędzie
ja mam szczęście mam szczęście
na wsi i w mieście co dzień i w święcie
ja mam szczęście

pytają bez złości skąd tyle radości


skąd brać ten życiowy fart
ja przyznam się szczerze że w pecha nie wierzę
i biorę co los mi da

bo ja mam szczęście ja mam szczęście


chcecie to wierzcie chcecie nie wierzcie
ja mam szczęście mam szczęście
chętnie odstąpię wam trochę - bierzcie

i nic nie muszę ja nic nie muszę


taką już mam oporną duszę
choćbym nie wiem jak musiała
zrobię tak jak będę chciała

pytają mnie ludzie jak można stąd uciec


i proszą mnie powiedz nam
co robisz że wciąż tak sprzyja ci los
nie wiem po prostu ja

ja mam szczęście mam szczęście


we dnie i w nocy zawsze i wszędzie
ja mam szczęście ja mam szczęście
na wsi i w mieście co dzień i w święcie
ja mam szczęście

7. Czas trwania lekcji


2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza


Scenariusz lekcji zajęć świetlicowych jest przeznaczony dla klasy szóstej szkoły podstawowej.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość