Strona główna

Il mattino / la tribuna / la nuova długie okłaski dla Tornatore Film zaskakujący, godny uwagi, pełen intuicji I wyczucia


Pobieranie 39.31 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar39.31 Kb.




Nowy thriller Tornatore skrojony by poruszać i wstrząsać widzem rekomendujemy tym wszystkim, którzy kochają kino przemawiające wprost do serca...

IL MATTINO / LA TRIBUNA / LA NUOVA


Długie okłaski dla Tornatore... Film zaskakujący, godny uwagi,

pełen intuicji i wyczucia.

LA STAMPA


Sekret „Nieznajomej” Tornatore jest ukryty w oczach dwóch kobiet: nadzwyczajnej aktorki z Sankt Petersburga, Xenii Rappoport oraz zachwycającej sześciolatki, Clary Dosseny…

CORRIERE DELLA SERA



Spis treści
Twórcy filmu, Obsada – str 2

Nagrody na festiwalach (do tej pory) – str 2

Krótko o filmie – str 3

Prasa o filmie – str 3

Giuseppe Tornatore o swojej pracy – str 4

Aktorzy o współpracy z reżyserem – str 6

Krótko o produkcji – str 6

Twórcy filmu – str 7

O SPI International Polska – str 9

Twórcy filmu
Scenariusz - Giuseppe Tornatore

Reżyseria - Giuseppe Tornatore

Zdjęcia - Fabio Zamarion

Muzyka - Ennio Morricone

Scenografia - Tonino Zera

Kostiumy - Nicoletta Ercole

Producent - Laura Fattori

Produkcja - Włochy 2006
Obsada
Irena/Nieznajoma - Xenia Rappoport

Muffa - Michele Placido

Valeria Adacher - Claudia Gerini

Adwokatka Ireny - Margherita Buy

Donato Adacher - Pierfrancesco Favino

Gina - Piera Degli Esposti

Tea Adacher - Clara Dossena

Nagrody na festiwalach (do tej pory):

 

David Di Donatello Awards 2007 (Nagrody Włoskiej Akademii Filmowej) w kategoriach:



  • Najlepszy Film

  • Najlepszy Reżyser (Giuseppe Tornatore)

  • Najlepsza Aktorka (Xenia Rappoport)

  • Najlepsze Zdjęcia(Fabio Zamarion)

  • Najlepsza Muzyka (Ennio Morricone)



  • 29 MFF Moskwa 2007 -  Nagroda dla Najlepszego Reżysera (Giuseppe Tornatore)




  • Capri Special Award 2006 (Hollywood) - Nagroda w kategorii Najbardziej Obiecująca Aktorka dla Xenii Rappoport




  • Srebrne Taśmy (Nastri D'Argento) 2006 Nagrody Narodowego Związku Krytyków Włoskich (SNCCI) - Nagroda w kategorii Najlepszy Film 2006 Roku


Krótko o filmie
Wielki powrót Giuseppe Tornatore, reżysera niezapomnianego Cinema Paradiso i Maleny. Film otrzymał już pięć nagród Włoskiej Akademii Filmowej oraz Nagrodę za Najlepszą Reżyserię na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie. „Nieznajoma“ to genialny thriller Tornatore z fenomenalną muzyką Ennio Morricone oraz doskonałymi rolami Xenii Rappaport i Michele Placido. W kinach od 5 października.
Tajemnicza młoda kobieta z okien swojego domu obserwuje mieszkającą naprzeciwko rodzinę jubilerów. Wrażenie spokojnej i uległej osoby, które sprawia, to tylko fasada, pod którą kryje się jej druga, niepohamowana natura i zagadkowa przeszłość....Kobieta zdobywa pracę sprzątaczki w domu obserwowanej rodziny, zaczyna coraz bardziej przenikać do ich świata. Wykorzystując chwilowy kryzys w małżeństwie swoich chlebodawców, szybko zjednuje sobie przyjaźń ich córeczki. Wydaje się, że nic nie będzie w stanie powstrzymać jej planu...  
Prasa o filmie

Piękno tego naładowanego emocjami thrillera tkwi w uchylaniu rąbka tajemnicy krok po kroku, zgodnie z hitchcockowskim crescendo.

LA NUOVA – Daniela Giammusso
Pełen emocji, współczesny thriller na hitchcockowskich motywach… Bardzo dobry technicznie, z przejmującą ścieżką dźwiękową, jedną z najlepszych w długiej karierze Ennio Morricone. Film powinien stać się największym sukcesem eksportowym Tornatore od czasu „Cinema Paradiso”…

SCREEN - Lee Marshall
Reżyser mistrzowsko rozwija swoją historię, nadaje jej tempa poprzez nieustającą serię wydarzeń… Rytmy pulsują zgodnie ze ‘wskazówkami’ Ennio Morricone, którego muzyka wciąga jak nigdy przedtem: wzrastające napięcie, ekscytacja, strach i podejrzliwość… Doskonała gra całej obsady.

IL TEMPO – Gian Luigi Rondi
Ten mroczny thriller z nordyckimi światłami i południową pasją, to przede wszystkim emocje: kwintesencja twórczości Tornatore, który w „Nieznajomej” odmalowuje współczesne koszmary…

CORRIERE DELLA SERA
Xenia Rappoport to prawdziwa rewelacja.

LA REPUBBLICA – Natalia Aspesi
Retrospekcje prezentowane z szybkością pocisku… Interesujący, nowy styl.

Film doskonale wyreżyserowany.

LA STAMPA – Lietta Tornabuoni



Giuseppe Tornatore o swojej pracy:

Kiedy piszę scenariusz i reżyseruję, myślę o powstającym filmie tak, jakbym miał być jego jedyną publicznością. Nie myślę o tym, co może spodobać się widzom. Jeśli kierujesz się gustami publiczności, zawsze robisz niewłaściwe filmy w niewłaściwym czasie. Jeżeli kierujesz się własnymi uczuciami, może raz na jakiś czas uda ci się zrobić film, którym publiczność się zachwyci, chociaż to nie zawsze działa.

O pracy nad „Nieznajomą”
Pomysł na film powstał w 1987 roku, tak więc projekt przed wejściem w fazę realizacji liczył już sobie trochę lat – podobnie jak w przypadku „Sprzedawcy marzeń”, którego scenariusz napisałem jeszcze w liceum. To jedna z wielu historii, które przechowuję. Czasem niektóre z nich stają się filmami. Jak każdy lubię czasem wracać w przeszłość.
Nieznajoma” to mieszanina uczuć i tajemnicy, której treść ujawniała się mi krok po kroku w trakcie zdjęć...

O Irenie, głównej bohaterce filmu „Nieznajoma”

Cała historia toczy się wokół Ireny, którą zawsze widać na ekranie. Można powiedzieć, że nie ma ani jednej sceny, w której by jej nie było. To bardzo ważna i trudna rola. Potrzebowałem do niej zupełnie nieznanej u nas twarzy: takiej prawdziwej Nieznajomej, tak jak w tytule filmu. Z drugiej strony chciałem, żeby za tą nieznaną twarzą kryła się wielka aktorka.

Natomiast dla kontrastu chciałem, żeby wokół tej nieznanej twarzy pojawiło się wiele rozpoznawalnych postaci, by jeszcze bardziej uwydatnić moją Nieznajomą...
O Michele Placido, odtwórcy roli Muffy w „Nieznajomej”

Muffa, postać grana przez Michele Placido jest naprawdę zła i obrzydliwa. Doprowadza widza niemal do mdłości. Michele to aktor bardzo ekspresyjny i odważny. Oddaje się bez reszty roli, bardzo poważnie traktując swój zawód. Zaangażował się w ten projekt i jestem mu za to bardzo wdzięczny. Michele pracę aktora traktuje w taki sposób, jaki najbardziej lubię: poświęca się bez reszty. Jestem mu wdzięczny, bo zdecydował się zagrać postać, która wywołuje lęk i jest naprawdę paskudnym charakterem. Proszę pamiętać, że Michele Placido to aktor, którego widzowie zawsze bardzo lubili. Teraz nie bał się postawić na szali swojej popularności i wcielił się w najbardziej odrażającą postać filmu…

O wierności sobie

Jeden z włoskich pisarzy napisał kiedyś: "Czy wiesz, czym się różni zegar, który nie chodzi, od tego który chodzi źle? Ten pierwszy pokazuje dobry czas dwa razy na dobę, ten drugi - nigdy". Ja wolę być zegarem, który nie chodzi. Trzymać się swoich pomysłów i swojego stylu. Jeśli się okaże, że film zrobił klapę - w porządku, mnie się podobał. Zrobiłem na przykład film Czysta formalność, który nie odniósł komercyjnego sukcesu, a mnie się podobał. Myślę, że to okropne dla reżysera czy aktora robić film tylko po to, żeby się przypodobać publiczności.




Aktorzy o współpracy z reżyserem na planie “Nieznajomej”
Xenia Rappaport:

To niesamowite, że ktoś pisze historię o kobiecie, która ma za sobą taką przeszłość. Chociaż mężczyźni i kobiety żyją w różnych światach, przez cały czas czułam, że Tornatore coś wie na mój temat. Że wie o mnie więcej niż ja sama. Pracując na planie zawsze chciałam robić więcej i więcej. Sądziłam, że robię 10 razy więcej od tego, co on ode mnie oczekiwał. A potem Giuseppe powiedział kilka słów i zorientowałam się, że robiłam pewnie tylko połowę tego, co powinnam … Po jego wskazówkach wiedziałam dokładnie, jak powinnam zagrać daną scenę.
Moim zdaniem Giuseppe posiada niezwykły dar: rozumie ludzi i doskonale ich czuje. Wiedział, że mała Clara poradzi sobie w roli dziewczynki.
To wyjątkowy reżyser. Po prostu wyjątkowy.

Alessandro Haber:
My, artyści, jesteśmy instrumentami (oczywiście myślącymi), którzy potrzebują dyrygenta. Dyrygenta który spowoduje, że będziemy grać w określony sposób, zgodnie z partyturą. Tornatore jest wielkim dyrygentem. Jest naprawdę wielki.

Claudia Gerini:
Giuseppe kocha aktorów. Ta jest jednak trochę ukryta miłość. Wydaje się, że jej nie ma, ale w rzeczywistości nigdy nie widziałam reżysera, który tak bardzo szanowałby aktora i jednocześnie był w stanie odczytać wszystkie Twoje myśli…
Krótko o produkcji:

  • Główną rolę w Nieznajomej zagrała Xenia Rappoport, młoda aktorka teatralna, sławna w rodzimej Rosji, ale zupełnie nieznana we Włoszech. W pozostałych rolach wystąpili: Michele Placido (Crime Novel i popularny w Polsce serial Ośmiornica), Claudia Gerini (Pasja), Alessandro Haber (A Journey Called Love), Margherita Buy (The Days of Abandonment) oraz Pierfrancesco Favino (Saturno Contro).

  • Zdjęcia do Nieznajomej kręcono m.in. w Trieście i Rzymie. „Triest to niewiarygodne miasto – mówi Tornatore – pełne kontrastów, prawdziwie filmowe miejsce: jest tam światło, którego nie widziałem nigdzie indziej. Architektura miasta jest niezwykła”.

  • Przy Nieznajomej Tornatore ponownie zaprosił do pracy Ennio Morricone: muzyka była pisana równocześnie ze scenariuszem i była grana podczas kręcenia tych scen, w których główna aktorka nuci temat przewodni filmu.


Twórcy filmu

Giuseppe Tornatore (reżyseria)

Giuseppe Tornatore, najbardziej znany jako scenarzysta i reżyser nagrodzonego Oskarem filmu "Cinema Paradiso i dramatu „Malena”. Tornatore urodził się 27 maja 1956 w Bagherii, w niewielkim miasteczku na obrzeżach Palermo na Sycylii. W wieku lat szesnastu, będąc uczniem miejscowego liceum, wyreżyserował dwie sztuki teatralne: Luigi Pirandello's "Bella Vita" i "L'Arte della Commedia" Edoardo De Filippo. Tego samego roku zrobił krótki film zatytułowany "Il Carretto", który przyciągnął uwagę telewizji RAI, z którą rozpoczął ścisłą współpracę w 1979 Wtedy, jeden po drugim, powstało kilka filmów telewizyjnych: "Portrait of a Thief," "Meeting with Francesco Rosi," "Sicilian Writers" oraz filmy: "Giovanni Verga", "Luigi Pirandello", "Vitaliano Brancat", "Leonardo Sciascia", i "Guttuso's Diary". W 1982, Tornatore zdobył nagrodę za najlepszy film dokumentalny na Festivalu Filmowym w Salerno za "Ethnic Minorities in Sicily". Debiutem fabularnym Tornatore była adaptacja noweli Giuseppe Marazzo "Il Camorrista", opowiadającej historię włoskiego dziennikarza walczącego z mafią, z Benem Gazzara i Laurą del Sol. Film zdobył Nastro d'Argento i Italian Golden Globe dla najlepszego młodego reżysera. Franco Cristaldi - producent kilku bardziej znanych filmów Felliniego, dostrzegł niezwykły potencjał kryjący się w pierwszym filmie Tornatore. Zachęcał go do dalszej pracy nad kolejnymi filmami. Ostatecznie, doprowadziło to do projektu, który stworzyli razem, do drugiego filmu Tornatore, przełomowego "Cinema Paradiso", kręconego na Sycylii z udziałem takich aktorów jak: Philippe Noiret, Jacques Perrin, Salvatore Cascio i Enzo Cannavale. Był to również pierwszy wspólny film Tornatore i kompozytora Enio Morricone - współpraca ta trwa do dziś. Film zdobył Specjalną Nagrodę Jury na Festiwalu w Cannes w 1989, Złoty Glob w 1989, oraz Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego w 1990 r. Film zdobył także Nagrodę Specjalną Felix, nagrodę BEFTA w 1991 i odniósł sukces na skalę międzynarodową. Trzeci film Tornatore, "Everybody's Fine", który reżyser określił jako "film drogi, słodko-gorzką komedię, thriller" z Marcello Mastroiannim, Michele Morgan i Salvatore Cascio. Film zdobył nagrodę OCIC w 1990 r. na Festiwalu Filmowym w Cannes oraz Srebrną Wstążkę we Włoszech za najlepszą, oryginalną historię. W 1990 Tornatore został jednym z założycieli Philip Morris Cinema Project, która za cel postawiła sobie przywrócenie świetności klasyce kina włoskiego. Tornatore uczestniczył w pracach nad takimi filmami jak "La Terra Trema" Luchino Viscontiego, "Shoeshine" De Sicii, "Il Cappotto" Alberto Lattuady i "Il Bell'Antonio" Mauro Bologniniego. Udało mu się również przywrócić dawną świetność wielu filmom krótkometrażowym autorstwa takich mistrzów jak: Antonioni, Comencini, Olmi, Petri, Pontecorvo, Dino Risi, Vancini, Visconti, Zurlini i w ten sposób uratować je od zapomnienia. Rok 1991 Tornatore spędził za kamerą "Cane Blu", części filmu odcinkowego "La Domenica Specialmente" ("Especially on Sunda"y). Także w 1991 założył w Rzymie, ze swoim starszym bratem Francesco, firmę, która wyprodukowała kilka włoskich filmów fabularnych. W latach 1992-93 Tornatore prowadził wykłady na Uniwersytecie w Palermo, znalazł też czas na stworzenie programu telewizyjnego poświęconego pamięci pierwszej rocznicy zabójstwa sędziego, zaangażowanego w walkę z mafią, Giovanniego Falcone. Czwarty film Tornatore powstał w 1994 r. Był to „Czysta Formalność” ("Una Pura Formalita"), z udziałem Gerarda Depardieu, Romana Polańskiego i Sergio Rubiniego. W 1995 r. Tornatore nakręcił „Sprzedawcę Marzeń” ("L'Uomo delle Stelle") z Sergio Castellitto, Tizianą Lodato, Leopoldo Trieste i Nicolą Di Pinto. Film zdobył Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym w Wenecji, a potem był jeszcze nominowany do Oskara w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny. Film zdobył także kilka Srebrnych Wstążek (Nastri d’Argenti) we Włoszech w kategoriach: najlepszy aktor, najlepsza rola drugoplanowa, najlepsze zdjęcia i najlepsza scenografia, oraz trzy nagrody Donatello. Jeszcze w tym samym roku, reżyserując dla własnej firmy Sciarlo oraz dla Istituto Luce, Tornatore stworzył antologię filmu zatytułowaną "Lo Schermo a Tre Punte", będącą kompilacją filmowych impresji poświęconych Sycylii. Kolejny film Tornatore również zdobył uznanie: "The Legend of 1900" to baśń o pianiście (Tim Roth), który spędził całe swoje życie na morzu. W 1998 r. Tornatore otrzymał najwyższe odznaczenie państwowe za swój wkład do włoskiej kinematografii. Kolejnym filmem reżysera była „Malena” (2000), historia pięknej, młodej wdowy, która wyzwala w młodym chłopcu pragnienie wolności, odwagę i determinację w dążeniu do niemożliwego; wszystko w ogarniętych chaosem i nietolerancją wojennych Włoszech.
Ennio Morricone (muzyka)

Uchodzi za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Rzymianin z urodzenia, ukończył studia muzyczne w konserwatorium Santa Cecilia. Pisanie muzyki filmowej rozpoczął we wczesnych latach 60 - tych. Z Giuseppe Tornatore współpracuje od prawie 20 lat. Po dwóch wspólnych filmach - nagrodzonym Oskarem "Cinema Paradiso" oraz "The Legend of 1900", do którego stworzył piękną muzykę jazzową, Ennio Morricone ponowił współpracę z Giuseppe Tornatore przy filmie "Malena", a kolejnym ich wspólnym projektem jest „Nieznajoma”. Morricone był autorem ścieżki dźwiękowej do przeszło 400 filmów i ma na koncie cztery nominacje do Oskara za filmy: "Bugsy", „Nietykalni” (The Untouchables), „Misja" (The Mission) i "Days of Heaven". Otrzymał też dwie nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej BAFTA za „Nietykalnych” i "Cinema Paradiso". Współpracował z Warrenem Beatty przy filmach „Senator Bulworth” i "Love Affair" jak i przy nagrodzonym Oskarem "Bugsy". Morricone zdobył sławę i uznanie w Ameryce tak znanymi filmami jak: westerny Clinta Eastwooda i Sergio Leone "Fistful of Dollars", "For A Few Dollars More" i "The Good, the Bad, and the Ugly". Do najbardziej znanych filmów Morricone należą: "Frantic" Romana Polańskiego, "Na linii ognia" Wolfganga Petersona, "State of Grace" Phila Joanou, Zwiąż mnie!", Pedro Almodovara", "Wilk" Mike'a Nicholsa, dwa filmy Rolanda Joffe "City of Joy" i "Fat Man and Little Boy, "Hamlet" Franco Zeffirellego i "Dawno temu w Ameryce” Sergio Leone. W marcu 1994, The Society for the Preservation of Film Music przyznała mu jedenastą w historii tej organizacji, doroczną nagrodę za całokształt twórczości.






SPI INTERNATIONAL POLSKA
SPI International Polska zajmuje się dystrybucja i produkcją filmową pod dwiema markami: SPI i SPInka. Firma wprowadziła na ekrany polskich kin takie przeboje jak: "Chicago", "Frida", "Godziny", "Królowa" oraz "Asterix i Kleopatra". Wkrótce polscy widzowie będą mogli zobaczyć m.in. najnowszy film Giuseppe Tornatore "Nieznajoma", a także film "Wieczór" - najnowsze dzieło twórców "Godzin". 30 stycznia 2008 roku na ekrany polskich kin wejdzie "Asterix na Olimpiadzie" - największa europejska produkcja wszechczasów.

  

SPI jest także właścicielem trzech kanałów telewizyjnych: Kino Polska, NonStop Kino i FILMBOX.


Od 2002 roku SPI zajmuje się również produkcją filmową.

Teraz ja” Anny Jadowskiej został laureatem Nagrody za Najlepszy Debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2005 roku. Rok później „Chaos” Xawerego Żuławskiego został uhonorowany tą sama nagrodą oraz nagrodą za najlepsze kostiumy. „Jasne błękitne okna” w reżyserii Bogusława Lindy to trzeci film wyprodukowany w całości przez SPI. Obecnie trwają zdjęcia do komedii romantycznej „Rozmowy Nocą” w reżyserii Macieja Żaka ze scenariuszem Karoliny Szymczyk-Majchrzak, wyróżnionym w konkursie Hartley-Merril nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.


SPI współprodukowało film „Polak potrzebny od zaraz” (It’s a Free Word) Kena Loacha, nagrodzony w tym roku w Wenecji w kategorii Najlepszy Scenariusz. Pozostałe filmy wyprodukowane przy udziale SPI to m.in. „Symetria” i „Palimpsest” Konrada Niewolskiego oraz „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego. To filmy, które przyciągnęły do polskich kin setki tysięcy widzów oraz zdobyły uznanie na festiwalach filmowych w kraju i na świecie.



©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość