Strona główna

Indywidualny program


Pobieranie 45.41 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar45.41 Kb.

INDYWIDUALNY PROGRAM



POZALEKCYJNY
POMOCY SŁABEMU UCZNIOWI
KLASY IV Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
(Opracowała Violetta Anna Janczenia)

Sztuka nauczania jest nie tylko sztuką rozbudzania ciekawości w młodych duszach po to, żeby następnie zaspokajać, ciekawość zaś żywa jest i zdrowa tylko w umysłach szczęśliwych.

Wiadomości , które gwałtem się wpycha do umysłu, tłumią go i duszą. Żeby przetrwać naukę, trzeba przełknąć ją z apatytem.
Anatol France


Indywidualny program pozalekcyjny pomocy słabemu uczniowi klasy IV z języka niemieckiego.

Cele:



  1. Uzupełnienie braków w wiadomościach i umiejętnościach w zakresie wymagań edukacyjnych na ocenę dopuszczającą.

  2. Motywowanie ucznia do systematycznej i wytrwałej nauki.

  3. Uświadomienie życiowej użyteczności poznawanych treści i opanowanych umiejętności.

  4. Rozwijanie w sobie dociekliwości poznawczej.

Zadania:



    • indywidualna praca z uczniem,

    • umożliwienie uczniowi uzupełnienia i zaliczenia materiału,

    • motywowanie i mobilizowanie ucznia,

    • umożliwienie dostępu do dodatkowych interesujących ucznia materiałów.

Sposoby realizacji:




  • ustalenie czasu i miejsca spotkań nauczyciela i ucznia,

  • uczeń wykonuje obowiązkowo jedną dodatkową pracę zleconą przez nauczyciela (raz w miesiącu), temat i forma do uzgodnienia,

  • poprawa oceny niedostatecznej ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni,

  • częsty kontakt nauczyciela i rodziców (analiza, podpisanie arkuszu poprawy).


TEMATYKA



Program przewiduje 4 globalne zakresy tematyczne, które jako wiodące można realizować na każdym poziomie nauczania. Na kolejnych poziomach zakresy te są spiralnie rozbudowane.



I. Moje miejsce w świecie.


  1. Ja i mój dom.

  2. Codzienne obowiązki.

  3. Jam i moja szkoła.


II. Ludzie wokół nas.


  1. Ja i moja rodzina.

  2. Ja i moi przyjaciele.

  3. Ja i moi rówieśnicy.


III. Czas wolny.


  1. Czas, dzień, miesiąc, pory roku.

  2. Zainteresowania, hobby.

  3. Sport.

  4. Zwierzęta.


V. Świat wokół nas.


  1. Liczby i pieniądze.

  2. Pogoda.


TYPY TEKSTÓW




Program proponuje zapoznanie ucznia z następującymi typami tekstów (tekstów w miarę możliwości autentycznych).


W zakresie czytania:


  • Reklama

  • Przepis kulinarny

  • Kalendarz

  • Komiks

  • Jadłospis

  • Naklejka

  • Bilet

  • Zagadka


W zakresie pisania:


  • Krótki list

  • Kartka z pozdrowieniami

  • Notatki (w pamiętniku)

  • Krzyżówki

  • Nadanie tytułu do obrazka



ZALECANE TECHNIKI




  1. Słuchanie nagrań.

  2. Powtarzanie za kasetą w celu nabycia i utrwalania prawidłowej wymowy i intonacji zdania.

  3. Głośne czytanie przez nauczyciela.

  4. Słuchanie wypowiedzi, komentarzy, poleceń nauczyciela i kolegów.

  5. Powtarzanie za wzorcem (w celu kształcenia prawidłowej wymowy i intonacji).

  6. Reagowanie niewerbalne na bodźce językowe.

  7. Udzielanie odpowiedzi za pomocą pojedynczych wyrazów i zwrotów.

  8. Przepisywanie.

  9. Uzupełnianie luk pojedynczymi znanymi wyrazami.



OPIS POŻĄDANYCH UMIEJĘTNOŚCI


(cele szczegółowe)
W zakresie rozumienia ze słuchu

UCZEŃ POWINIEN:




    • rozumieć ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych,

    • rozumieć proste, nieskomplikowane wypowiedzi kierowane bezpośrednio do niego powoli i wyraźnie przez nauczyciela.


W zakresie mówienia

UCZEŃ POWINIEN UMIEĆ:




    • zadawać proste pytania i udzielać prostych odpowiedzi,

    • zdobywać i udzielać informacji w typowych sytuacjach dnia codziennego,

    • potrafi w prostych zwrotach wyrazić swoje uczucia, preferencje (może przy tym używać wyuczonych zwrotów, wykazując się jednak umiejętnością dostosowania słownictwa do sytuacji).


W zakresie rozumienia tekstu pisanego (czytanie)

UCZEŃ POWINIEN:




    • rozumieć podstawowe napisy i ogłoszenia,

    • rozumieć sens prostych tekstów, dialogów, korzystając z dwujęzycznego słownika,

    • wyszukać słów – kluczy


W zakresie pisania

UCZEŃ POWINIEN UMIEĆ:




    • uczeń jest w stanie napisać z pamięci kilka zdań o sobie, rodzinie, życiu codziennym,

    • prawidłowo odpisać krótki tekst,

    • napisać kartkę z pozdrowieniami, sporządzić krótką notatkę,

    • odpowiedzieć na zawarte w ćwiczeniach polecenia,

    • podpisać obrazek,

    • nadać tytuł do obrazka lub tekstu.



    • rozwiązywanie rebusów,

    • diagramy literowe,

    • minidramatyzacje (na podstawie scenek bajek, komiksów i historyjek obrazkowych),

    • recytowanie wierszyków i wyliczanek,

    • śpiewanie piosenek

    • techniki o charakterze zabawy,

    • prace w parach i grupach,

    • konkursy.

KONTROLA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW




  1. Ocena w zakresie czterech sprawności językowych.

  2. Samoocena ucznia.

Mając na uwadze możliwości ucznia słabego, skupiam się nad wychowawczą i motywacyjną rolą oceny. Istnieje tu potrzeba stosowania głównie pochwał i ocen pozytywnych, wspierających wiarę ucznia w jego własne możliwości. Kontrola powinna koncentrować się na umiejętności słuchania, a w przypadku umiejętności mówienia powinna dotyczyć możliwie krótkich i prostych odpowiedzi na zadawane pytania. Podstawowym kryterium oceny powinno być osiągnięcie przez ucznia efektu komunikacyjnego zgodnego z intencją komunikacyjną i sytuacyjną.

Możliwe jest również stosowanie technik integrujących poszczególne sprawności językowe.

Kontrola i ocena osiągnięć powinna odbywać się przy użyciu technik zabawowych z wykorzystaniem rozmaitych rekwizytów i ilustracji.



OCENA W ZAKRESIE CZTERECH SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH

SPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA


PUNKTACJA

UZYSKANE PUNKTY




Rozumienie ze słuchu


1 2 3 4 5 6







Mówienie



1 2 3 4 5 6







Czytanie



1 2 3 4 5 6







Pisanie



1 2 3 4 5 6








OCENA KOŃCOWA:


  1. Minimum 8 punktów (ocena dopuszczająca).

  2. maksimum 24 punkty 9ocena celująca).



SAMOOCENA







Zadanie



Jestem bardzo
zadowolony



Zadowolony

Niezbyt


zadowolony



Niezadowolony



Liczenie o – 12







X






Wierszyk


„Meine

Familie”









X



Kolory



X












©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość