Strona główna

Karolina lewicka


Pobieranie 281.04 Kb.
Strona5/9
Data18.06.2016
Rozmiar281.04 Kb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9

2.3. Posiadane zasoby


Wszystkie przedsiębiorstwa, by prawidłowo funkcjonować na rynku muszą dysponować określonym zestawem aktywów, które obejmują wszystkie elementy współtworzące siłę konkurencyjną i wartość rynkową przedsiębiorstwa. Aktywa pozaewidencyjne można ująć w następujące grupy:

  • zarząd i system zarządzania przedsiębiorstwem

  • aktywa rynkowe - określające rynkową pozycję przedsiębiorstwa, między innymi udział w rynku, atrakcyjność i pozycja cenowa produktów, aktywa promocyjne, wizerunek rynkowy marki, system dystrybucji

  • techniczne i organizacyjne składowe, na przykład: organizacja pracy, poziom stosowanych technologii itp.

W dłuższej perspektywie czasu najistotniejsze są aktywa rynkowe - to one decydują o możliwości przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa na konkurencyjnym rynku i mają zasadnicze znaczenie dla ustalenia bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa, określenia perspektyw jego rozwoju, a także wyboru celów rynkowych i strategii ich realizacji.40

Udział w rynku

Ustalenie udziału w rynku sprowadza się do obliczenia procentowego stosunków pomiędzy określoną ilościowo lub w jednostkach pieniężnych wielkością sprzedaży na danym rynku a ogólną wielkością sprzedaży zrealizowanej w tym samym czasie przez wszystkich działających na tym rynku sprzedawców41.

Udział w rynku biura podróży TRIADA określić można na podstawie poniższych danych, dotyczących liczby klientów korzystających z ofert biur podróży w roku 2007. Dane te oszacowane zostały na podstawie informacji ze stron internetowych zamieszczonych poniżej biur podróży.

Tabela 5. Szacunkowa liczba klientów biur podróży w roku 2007



Biuro podróży

Szacunkowa liczba klientów największych biur podróży w roku 2007

PBP ORBIS

- z czego ORBIS Travel

1,2 mln klientów

80 tyś. klientów



TRIADA

170 tyś. klientów

ITAKA

150 tyś. klientów

TUI

120 tyś. klientów

NECKERMANN

100 tyś. klientów

RAINBOW TOURS

95 tyś. klientów

ALFA STAR

60 tyś. klientów

Źródło: opracowanie własne, na podstawie inf. zamieszczonych na stronach wymienionych biur

Zgodnie z raportem Instytutu Turystyki "Rynek biur podróży w Polsce", 25 procent polskiego rynku należy do 10 największych touroperatorów. Z tabeli jednoznacznie wynika, że największą liczbę klientów, a co za tym idzie największy udział w rynku, ma biuro podróży ORBIS. Kolejna jest TRIADA i ITAKA, za nimi biura zagranicznych operatorów - TUI i Neckermann. Wszystkie biura podróży osiągają ponad 7 mld zł przychodów rocznie, z czego ponad 2 mld zł przypada 10 największym biurom. Pozostałe podmioty dzielą między siebie ok. 5 mld zł42.



Firma TRIADA od lat notuje wzrost sprzedaży, a od 5 lat zajmuje pozycję jednego z liderów polskiego rynku turystycznego - już teraz TRIADA dysponuje drugim największym kapitałem - 8,275 mln. zł - spośród wszystkich biur podróży operujących w Polsce. Największy kapitał posiada ORBIS, jednak w jego skład wchodzi kilka spółek: biuro podróży, spółka hotelarska, transportowa, podczas gdy TRIADA skupia się wyłącznie na turystyce. Podczas ponad 17 lat działalności firma zdobyła liczne grono stałych i lojalnych klientów, a co za tym idzie pozycję lidera w sektorze zagranicznej turystyki wyjazdowej. Pozycję marki TRIADA na rynku określają badania przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC w czerwcu 2007 - badanie znajomości marki, wizerunku i działań reklamowych TRIADY na tle innych firm turystycznych.43

Spontaniczna znajomość marki

Respondenci spytani o znane im biuro podróży, najczęściej, jako pierwsze biuro, wymieniali Orbis. Na drugim miejscu - TRIADĘ.

TRIADA osiągnęła wynik prawie 18%, dystansując tym samym inne biura.


Wykres 1 Spontaniczna znajomość marki



Całkowita znajomość marki - Jakie Pan/i zna biuro podróży?

TRIADA jest najlepiej rozpoznawalną obok Orbisu marką turystyczną - w sumie aż 87% ankietowanych deklaruje znajomość marki TRIADA. 




Wykres 2 Całkowita znajomość marki


Pozycję TRIADY na rynku wskazują liczne wyróżnienia:

Nagrody za działania marketingowe:

  • 6 grudnia 2004 r reklama telewizyjna TRIADY została doceniona przez fachowe jury na ogólnopolskim festiwalu reklamowym, gdzie otrzymała statuetkę "Złotego Orła" w kategorii Usługi. 

  • 24 października 2005 na Gali w Teatrze Wielkim Triada otrzymała nagrodę "EFFIE 2005" za kampanię telewizyjną "Szła dzieweczka do laseczka". Jury konkursu "Effie Awards" nagrodziło efektywność i skuteczność kampanii reklamowej.


Nagroda "PREFECTURE OF CORINTHIA"

  • Nagroda przyznana przez Prefekta CORINTHIA w dowód uznania dla TRIADY za długookresowy wkład w rozwój turystyki.


GAZELE 2006

  • Nagroda przyznawana przez „Puls Biznesu”. Nagroda potwierdzająca przynależność Biura Podróży TRIADA do ELITARNEGO KLUBU GAZEL BIZNESU – grona dynamicznie rozwijających się firm.

 Nagrody SIGNAL IDUNA



  • Nagroda i podziękowania za wieloletnią owocna współpracę i znakomite wyniki w sprzedaży w 2007 roku.

  • Nagroda "Najlepszy TOUROPERATOR w sprzedaży ubezpieczeń turystycznych SIGNAL IDUNA w 2006 roku". 

  • Nagroda „Najlepszy TOUROPERATOR w sprzedaży ubezpieczeń turystycznych SIGNAL IDUNA w 2005 roku”.44

Rysunek 3. Narody biura podróży TRIADA





Źródło: http://www.triada.pl/o_nas.php
Atrakcyjność oferty

Atrakcyjność oferty jest wynikiem prowadzonej w firmie polityki kształtowania produktu i programu asortymentowego oraz polityki cen. Przy analizie tego fragmentu działalności przedsiębiorstwa, trzeba brać pod uwagę nie tylko aktualny stan oferty w porównaniu z konkurencją, lecz również czynniki, które wpływają na jej kształtowanie, takie jak: stopień rozpoznania potrzeb rynku, intensywność i formy realizacji polityki innowacyjnej( zaplecze projektowe i badawcze, nabywanie licencji itp.), zdolności produkcyjne czy elastyczność aparatu wytwórczego we wdrażaniu i eliminowaniu z programu asortymentowego produktów45. Właściciele firmy uważnie obserwują trendy i potrzeby Polaków w zakresie usług turystycznych, poszerzają ofertę o nowe, atrakcyjne usługi i zaskakują Klientów nowymi pomysłami. TRIADA od lat jest liderem innowacji na rynku. Firma jako pierwsza opracowała i wprowadziła na rynek technologię umożliwiającą sprzedaż usług przez Internet. W listopadzie 2002 roku TRIADA jako pierwsze biuro podróży w Polsce sprzedało wycieczkę przez Internet. Biuro co roku otwiera nowe kierunki i nowe formaty usług - znajdujące natychmiast naśladowców wśród konkurencji. Rynek turystyczny się zmienia, zmieniają się również oczekiwania polskich turystów. Już dziś wielu z nich nie chce jeździć na wycieczki zagraniczne przez Warszawę. Dlatego  TRIADA realizuje wyloty czarterowe także z Poznania, Wrocławia, Krakowa, Katowic, Gdańska, Bydgoszczy i Szczecina, tworzy nowe usługi i nowe kierunki wycieczek, nieustannie podnosi standard usług. TRIADZIE to się udaje - wysoki standard usług w przystępnej cenie, czyli odpowiednia relacja ceny do jakości. Brzmi banalnie, ale porównując pozycję rynkowa TRIADY do konkurencji, banalne nie jest.

Według przeprowadzonych badań, TRIADA jest najczęściej uznawana za biuro, w którym każdy znajdzie ofertę dla siebie:

Wykres 3 Różnorodność ofert biur podróży


Podążając ścieżką rozwoju TRIADA planuje szereg kolejnych zmian w swoje strukturze i ofercie. Katalog TRIADY to nie tylko typowe wyjazdy wypoczynkowe, ale również niezwykle popularna forma 7+7 (siedem dni zwiedzania i siedem wypoczynku) oraz zwiedzanie stolic europejskich. Co roku rozszerza się oferta państw i miast, w których TRIADA zapewnia wypoczynek, np. nowością  w katalogu Lato 2008 Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wycieczka na Kubę, i, w dziale „zwiedzanie” - Toskania. Turyści mogą również liczyć na liczne atrakcje i wycieczki fakultatywne w miejscach pobytu, których oferta jest stale rozszerzana. Oferta firmy jest zawsze idealnie dopasowana do potrzeb i możliwości polskich turystów. TRIADA skupia się na obsłudze sektora wyjazdów wypoczynkowych i krajoznawczych, między innymi na Cypr, do Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Turcji, Włoch, Egiptu, Maroko, czy Tunezji. Doskonale dopasowana oferta oraz najwyższej jakości obsługa powodują, że TRIADA jest firmą powszechnie znaną46.

Cenowa pozycja firmy

Średni poziom cen, jaki udaje się realizować na danym rynku firmie charakteryzuje stosowana przez nią strategię marketingową i pozwala określić jej cenową pozycję w stosunku do konkurentów47. Cena jest, obok produktu, kluczowym narzędziem marketingowego oddziaływania na rynek. Poziom ceny jest z jednej strony zdeterminowany możliwościami sprzedaży produktu turystycznego, a z drugiej - jego właściwościami funkcjonalnymi i jakością. Z jednej strony wszystkie elementy strategii marketingowej determinują poznam ceny, z drugiej - cena akceptowana przez nabywców określa granice możliwej polityki produktu, dystrybucji i promocji.

Cena jest jedną z najważniejszych informacji o produkcie, która sprzedawca przekazuje nabywcy - dzięki polityce cen informujących o wysokiej jakości produktu przeznaczonego np. dla turystyki ekskluzywnej, czy też kalkulacji cen ukierunkowanych na odbiorców masowych, przedsiębiorstwo kreuje swój wizerunek. Jak z tego wynika, cena jest także wskaźnikiem prestiżu produktu i prestiżu firmy.48

Biura podróży oferują dość zbliżone do siebie ceny (np. TRIADA - wycieczka do Wenezueli, 15 dni dla jednej osoby - 10 199 zł, Neckermann - 10 259 zł), aczkolwiek według badań MillwardBrown SMG/KRC TRIADA jest uznawana za biuro oferujące najkorzystniejsze ceny na rynku (19% wskazań)49:

Wykres 4 Porównanie cenowe ofert biur podróży

System dystrybucji


Rysunek 4. Odziały firmowe TRIADY

Nawet najatrakcyjniejsza oferta nie zostanie zrealizowana, jeśli firma nie będzie dysponować dostatecznie rozwiniętym systemem dystrybucji swoich produktów - obejmuje on ogniwa własne i obce, tworzące kanały dystrybucji oraz rozwiązania logistyczne zapewniające ich efektywne funkcjonowanie. Przejawem skuteczności systemu



dystrybucji jest obecność produktów w ogniwach sieci handlowej odpowiadających Źródło: http://www.triada.pl/o_nas.php przyjętej strategii dystrybucji.50

Najlepsze na rynku wyniki finansowe pozwalają również TRIADZIE na stałe rozbudowywanie własnej infrastruktury - Katalogi TRIADY znaleźć można w ponad 60 firmowych salonach sprzedaży, i ponad 700 agencyjnych biurach na terenie całego kraju, bardzo dokładnie weryfikowanych i szkolonych przez TRIADĘ, która jako pierwszy operator w Polsce wprowadziła weksle zabezpieczające dla agentów, będące obecnie standardem w działalności turystycznej. Ponadto można zamówić usługi turystyczne przez Internet - 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Do dyspozycji Klientów jest również infolinia, pod która można zadzwonić z pytaniami dotyczącymi wyjazdów, cen itp. Spośród wszystkich działających w Polsce biur podróży TRIADA jest liderem w zakupie miejsc hotelowych we wszystkich lokalizacjach oferowanych w katalogu, będąc najpoważniejszym partnerem biznesowym dla dostarczycieli usług turystycznych z Grecji, Tunezji, Egiptu itp. TRIADA jest także najpoważniejszym klientem Centralwings (dawniej LOT Charters) jeżeli chodzi  o program lotów czarterowych. Sprawne działanie sieci sprzedaży wspiera program komputerowy stworzony specjalnie na potrzeby TRIADY. Firma zmuszona była do opracowania własnego software'u, ponieważ żaden z dostępnych na rynku programów turystycznych nie był w stanie spełnić jej potrzeb oraz dopasować się do tempa rozwoju. Firma buduje również aktywnie swój wizerunek i promuje ofertę poprzez działalność promocyjną i reklamową Dzięki rozbudowanej sieci dystrybucji, TRIADA osiąga jedne z najlepszych wyników sprzedaży na rynku turystycznym w naszym kraju.



Aktywa promocyjne

Analiza aktywów przedsiębiorstwa z dziedzinie komunikacji z nabywcami obejmuje zarówno dotychczas stosowane instrumenty promocyjne, jak i ich rezultaty, wyrażające się określonym stosunkiem nabywców do firmy i oferowanych przez nią produktów. W zależności od przyjętej strategii, promocja może skupiać się albo na kształtowaniu wizerunku i popularyzowaniu firmy, albo nazw poszczególnych linii produktów, lub nawet pojedynczych produktów. W każdym przypadku chodzi o to, by dotrzeć do możliwie dużej liczby potencjalnych klientów z informacją o istnieniu firmy lub produktu, aby przekonać ich o kompetencjach firmy i walorach produktu, zdobyć ich przychylność, a w końcu - nakłonić do zakupu i uczynić z nabywców stałych klientów.51



Rysunek 5 Banery reklamowe TRIADY na meczu Legii W-wa



Źródło: http://www.triada.pl/o_nas.php
TRIADA systematycznie promuje zarówno swoją markę, jak i poszczególne produkty, a także sponsoruje znaczące wydarzenia - głównym działaniem z zakresu marketingu sponsorskiego Triady jest sponsorowanie klubu piłkarskiego Legia Warszawa. Jest to działalność prowadzona już od sezonu wiosennego 2003, w lipcu 2005 roku podpisana została umowa na sezon 2005/2006. Na jej mocy Triada była Oficjalnym Partnerem Legii i wspierała Klub w zakresie zapewnienia transportu dla piłkarzy i ekipy trenerskiej. W ramach umowy Triada miała zagwarantowaną obecność reklamową podczas spotkań Legii. Firma nie zapomina również o kibicach. Fani stołecznego zespołu mogli korzystać ze specjalnych ofert przelotów czarterowych na rozgrywki Legii w europejskich pucharach oraz na mecze wyjazdowe Reprezentacji Polski. Triada występuje również jako jeden z głównych sponsorów Reprezentacji Artystów Polskich w piłce nożnej. Dochody z meczów rozgrywanych przez tę drużynę przekazywane są na działalność charytatywną. Triada była również głównym sponsorem największej imprezy branży turystycznej zorganizowanej 24 września 2004 r. przy okazji Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw. Wśród gości znaleźli się: klienci firmy, kontrahenci zagraniczni, współpracujące firmy oraz media. W sezonie 2007/2008 Biuro Podróży TRIADA było sponsorem następujących programów:

  • TVP - Podróże Kulinarne

  • TVP - Podróże z Żartem

  • TVN - Dzień Dobry TVN

  • TVN - Kuba Wojewódzki

  • TVN 24 - Szkło kontaktowe

  • TVN 24 - Prognoza pogody

  • TVN Style - Miasto Kobiet52

Dzięki takim działaniom promocyjnym odsetek stałych klientów i osób przychylne nastawionych do firmy stale wzrasta.
1   2   3   4   5   6   7   8   9


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość