Strona główna

Karolina lewicka


Pobieranie 281.04 Kb.
Strona7/9
Data18.06.2016
Rozmiar281.04 Kb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9

Rozdział 3- Działania reklamowe prowadzone przez biuro podróży TRIADA

Specyfika reklamy usług turystycznych wynika z faktu, iż przedmiotem reklamy i oferty handlowej nie jest sama sfera usługi turystycznej, lecz również, a właściwie przede wszystkim, prezentacja otoczenia w jakim będzie świadczona usługa. W ofercie i reklamie obok pokazania np. bazy noclegowej prezentuje się przewidywaną pogodę, klimat, środowisko geograficzne, przyrodę, ludzi, atrakcje historyczne, ciekawe miejsca i zjawiska itp. Dlatego oferta reklamowa pokazywać powinna produkt na tle, na jakim oferta jest realizowana. Reklamując produkty innego typu, twórcy reklam muszą tworzyć wyimaginowane tło prezentacji. W reklamie turystycznej wystarczy umiejętnie istniejącym realnie tłem czy otoczeniem się posłużyć. Reklama usług turystycznych nie jest również z konieczności oparta o prosty schemat jej funkcji - informacja, przekonywanie, przypominanie. Wynika to z faktu, że decyzja o korzystaniu z usług turystycznych (np. odbyciu podróży) podejmowana jest zazwyczaj ze znacznym wyprzedzeniem, szczególnie wtedy gdy koszt i zakres takiego przedsięwzięcia są duże. Konsumenci podejmują dodatkowe zajęcia by zdobyć potrzebne na wyjazd środki pieniężne, oszczędzają, kompletują sprzęt turystyczny i wyposażenie itp. Oferta promocyjno - reklamowa biur i agencji turystycznych i hotelarstwa nie powinna więc w pełni nosić cech sezonowości lecz być realizowana permanentnie ze zróżnicowaniem intensywności na sezon przed i po turystyczny.

Szczególna rola reklamy na rynku usług turystycznych wynika z cech popytu i właściwości produktu. z natury świadczeń turystycznych wynika niemożność ich wytworzenia na zapas. Ponadto zapotrzebowanie na usługi turystyczne zmienia się w zależności od sezonu. Reklama, ukazując korzyści związane z podróżowaniem i wypoczynkiem w okresach mniejszego nasilenia ruchu, przyczyniają się do lepszego wykorzystania potencjału usługowego przedsiębiorstw, powiększając tym samym jego zysk.

Celami reklamy są: przekazywanie informacji, perswazja oraz utrwalenie określonej wiedzy o produkcie.55

Reklama informacyjna wskazuje na pojawienie się na rynku nowych zjawisk, o których konsumenci nie byli wcześniej powiadamiani. Mogą to być informacje o innowacjach produktowych, obniżkach i podwyżkach cen, kursach walutowych, powstaniu nowych przedsiębiorstw turystycznych itp.

Celem reklamy zachęcającej jest przekonanie konsumenta o korzyściach dokonania zakupu w reklamującej się firmie a nie przedsiębiorstwach konkurencyjnych. charakterystyczną cechą tej reklamy jest eksponowanie poszczególnych walorów promowanych produktów: najniższych cen, najsmaczniejszych posiłków, największych wygód, najsprawniejszej obsługi itp.

Reklama przypominająca ma za zadanie utrwalać w pamięci odbiorcy cechy użytkowe produktu i obraz firmy, przyczyniając się w ten sposób do tworzenia wokół nich atmosfery przychylności i życzliwości. Utrwalenie walorów reklamowanych usług i obiektów przyczynia się do powstania stałej klienteli.

Tabela 7. Charakterystyka podstawowych mediów



Medium

Zalety

Ograniczenia

Gazety

  • elastyczność;

  • precyzja czasowa;

  • dobre pokrycie rynku lokalnego;

  • szeroka akceptowalność;

  • wysoka wiarygodność.

  • krótki czas oddziaływania;

  • niska jakość materiałów;

  • raczej mała liczba osób pożyczających gazetę od właściciela.

Telewizja

  • połączenie obrazu, dźwięku i ruchu;

  • odwoływanie się do zmysłów;

  • wysoki stopień przyciągania uwagi;

  • szeroki zasięg.

  • wysoki koszt całkowity;

  • duży szum;

  • ulotność ekspozycji;

  • niższy stopień selektywności grupy docelowej.

Radio

  • masowy zasięg;

  • wysoka selektywność demograficzna i geograficzna;

  • niskie koszty

  • prezentacja ograniczona do dźwięku;

  • w porównaniu z telewizją niższy stopień przyciągania uwagi;

  • ulotność ekspozycji.

Czasopisma

  • wysoki stopień selektywności demograficznej i geograficznej;

  • wiarygodność i prestiż;

  • wysoka jakość materiałów;

  • długoterminowe działanie;

  • częste pożyczanie czasopism przez inne osoby.

  • długi czas od zakupu miejsca reklamowego do realizacji;

  • zwroty nakładu;

  • brak gwarancji właściwego eksponowania reklamy

Reklama zewnętrzna

  • elastyczność;

  • duża powtarzalność prezentacji;

  • niskie koszty;

  • niewielka konkurencja

  • ograniczona selektywność grupy docelowej;

  • ograniczenia kreatywne

Internet

  • duża selektywność;

  • względnie niskie koszty;

  • możliwość interakcji

  • względnie nowy typ mediów

Źródło: Ph. Kotler, Marketing, Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994
1   2   3   4   5   6   7   8   9


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość