Strona główna

Klasa II rozkład materiału programowego z matematyki dostosowany do nowej podstawy programowej semestr I lp


Pobieranie 204.68 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar204.68 Kb.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami dyrekcja Oficyny Wydawniczo-Poligraficznej „Adam” prezentuje nauczycielom uczącym matematyki w gimnazjum rozkłady materiału dostosowane do nowej podstawy programowej. (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2007 r. – DzU nr 157, poz. 1100)
Klasa II

ROZKŁAD MATERIAŁU PROGRAMOWEGO Z MATEMATYKI DOSTOSOWANY DO NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ


SEMESTR I


Lp.

Dział programu

Tematyka jednostki metodycznej


Liczba godzin

Uwagi


tematy

obowiązk.



tematy

nadobow.


1

2

3

4

5

6




Lekcja organizacyjna




1







I


Potęgi

i pierwiastki




Potęga o wykładniku naturalnym

1







Mnożenie i dzielenie potęg

o tych samych podstawach



1







Potęgowanie potęgi

1







Mnożenie i dzielenie potęg

o tych samych wykładnikach



1







Określenie pierwiastka kwadrato-wego z liczby nieujemnej i pier-wiastka sześciennego z dowolnej liczby

2







Przykłady liczb niewymiernych




1




Pierwiastek z iloczynu i ilorazu. Iloczyn i iloraz pierwiastków tego samego stopnia

2







Wyłączanie czynnika przed znak pierwiastka i włączanie czynnika pod znak pierwiastka

2







Przykłady potęg o wykładniku całkowitym (ujemnym)

1







Zapis liczb w postaci

wykładniczej

1







Przekształcanie wyrażeń zawie-rających potęgi i pierwiastki

2




szacowanie wartości wyrażeń zawierają-cych pierwiastki

Sprawdzian nr 1. Potęgi

i pierwiastki



2







II

Wyrażenia algebraiczne


Wyrażenia algebraiczne

i obliczanie ich wartości liczbowych



1







Dodawanie i odejmowanie

wyrażeń algebraicznych



1







Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian

1







Mnożenie sum algebraicznych

2







Wzory skróconego mnożenia




2




1

2

3

4

5

6







Przekształcanie wyrażeń algebraicznych z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia




2




Rozkładanie sum algebraicznych

na czynniki



1




bez wzorów skróco-nego mnożenia

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych

1







Sprawdzian nr 2. Wyrażenia algebraiczne

2







III

Równania

i nierówności




Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą

3







Rozwiązywanie nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą

3







Zastosowanie równań i nierówno-ści pierwszego stopnia z jedną niewiadomą do rozwiązywania zadań tekstowych

5







Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o równaniach

i nierównościach



1







Sprawdzian nr 3. Równania

i nierówności pierwszego

stopnia z jedną niewiadomą


2







IV

Proste i trój-kąty w relacji

z okręgiem




Okrąg i prosta. Styczna do okręgu

2







Konstrukcja okręgu opisanego na trójkącie

2







Konstrukcja okręgu wpisanego

w trójkąt



2







Powtórzenie wiadomości o okręgu opisanym na trójkącie i okręgu wpisanym w trójkąt

2







Sprawdzian nr 4. Proste i trójkąty w relacji z okręgiem

2







V

Odcinki pro-porcjonalne. Twierdzenie Talesa


Stosunek dwóch wielkości tego samego rodzaju

1







Podział odcinka na równe części

2







Proporcjonalność odcinków utwo-zonych na ramionach kątów przeciętych prostymi równo-ległymi. Twierdzenie Talesa

3







Zastosowanie twierdzenia Talesa do rozwiązywania zadań

5







Zadania powtórzeniowe

1







Sprawdzian nr 5. Odcinki proporcjonalne. Twierdzenie Talesa

2







SEMESTR II






Lp.

Dział programu

Tematyka jednostki metodycznej


Liczba godzin

Uwagi


tematy

obowiązk.



tematy

nadobow.


1

2

3

4

5

6

VI

Jednokładność

i podobień-stwo




Punkty i figury jednokładne

1







Kreślenie figur jednokładnych

1







Punkty jednokładne względem początku układu współrzędnych

1







Figury podobne i ich własności

1







Podobieństwo prostokątów

1







Trójkąty prostokątne podobne

1







Cechy podobieństwa trójkątów

2







Stosunek pól figur podobnych

1







Powtórzenie jednokładności
i podobieństwa figur

1







Sprawdzian nr 6. Jednokładność i podobieństwo

2







VII

Twierdzenie

Pitagorasa




Konstrukcja kwadratów na bokach trójkąta prostokątnego. Twierdzenie Pitagorasa

2







Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa

1







Zastosowanie twierdzenia Pita-gorasa do rozwiązywania zadań

3







Powtórzenie twierdzenia Pitagorasa

1







Sprawdzian nr 7. Twierdzenie Pitagorasa

2







VIII

Pola figur płaskich


Obliczanie pól wielokątów

7







Pola wielokątów foremnych

2







Długość okręgu i pole koła

3







Powtórzenie wiadomości o polach wielokątów, długości okręgu, polu koła

2







Sprawdzian nr 8. Pola wielo-kątów, długość okręgu i pole koła

2







IX

Ostrosłupy


Pojęcie ostrosłupa. Wierzchołki, krawędzie, podstawa, ściany boczne

2







Kreślenie ostrosłupów

1







Kreślenie siatek i sporządzanie modeli ostrosłupów

1







Obliczanie pól powierzchni ostrosłupów

3







1

2

3

4

5

6







Obliczanie objętości ostrosłupów

3







Powtórzenie wiadomości

o ostrosłupach



2







Sprawdzian nr 9. Ostrosłupy

2









Uwagi realizacyjne


1. Dotychczasowy plan wynikowy do klasy II nie zmienia się, gdyż zawiera wszystkie

treści i umiejętności, które są podane w nowej podstawie programowej.



2. Podręczniki do nauczania matematyki dla klasy drugiej „Z Pitagorasem przez

gimnazjum” ( „Od Pitagorasa do Euklidesa”) wraz z obudową dydaktyczną są

aktualne.

3. W rozdziale
    1. Potęgi i pierwiastki


Przykłady liczb niewymiernych

należy potraktować jako temat nadobowiązkowy, a po temacie



Przykłady potęg o wykładniku całkowitym

dodatkowo zrealizować temat



Zapis liczb w postaci wykładniczej


Wzory skróconego mnożenia

Przekształcanie wyrażeń algebraicznych z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia

należy potraktować jako tematy nadobowiązkowe.



    1. Jednokładność i podobieństwo


po temacie

Trójkąty prostokątne podobne

należy dodatkowo zrealizować temat



Cechy podobieństwa trójkątów

KLASA III


ROZKŁAD MATERIAŁU PROGRAMOWEGO Z MATEMATYKI DOSTOSOWANY DO NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ


SEMESTR I



Lp.

Dział programu

Tematyka jednostki metodycznej


Liczba godzin

Uwagi


tematy

obowiązk.



tematy

nadobow.


1

2

3

4

5

6




Lekcja organizacyjna




1







I

Funkcje

Przypomnienie wiadomości

o funkcji



2







1

2

3

4

5

6







Funkcja liniowa i y­ = ax + b

i jej wykres



3







Własności funkcji liniowej

3







Powtórzenie wiadomości
o funkcji liniowej

2







Sprawdzian nr 1. Funkcje

2







II

Układy równań liniowych

Równania pierwszego stopnia
z dwiema niewiadomymi

2







Układy dwóch równań pierw-szego stopnia z dwiema niewia-domymi. Równoważność układów równań

1







Rozwiązywanie układu dwóch równań pierwszego stopnia

z dwiema niewiadomymi



4







Układ równań oznaczony, nieoznaczony i sprzeczny

3







Zastosowanie układów równań liniowych do rozwiązywania zadań tekstowych

5







Powtórzenie wiadomości
o równaniach I stopnia z dwiema niewiadomymi i układach równań liniowych

2







Sprawdzian nr 2. Równania
I stopnia z dwiema niewiadomy-mi i układy równań liniowych

2







III

Proste

i płaszczyzny

w przestrzeni


Wzajemne położenie dwóch prostych w przestrzeni

1







Wzajemne położenie prostej
i płaszczyzny oraz dwóch płaszczyzn w przestrzeni

1







Kąt między prostą i płaszczyzną

2







Kąt dwuścienny i jego miara

2







IV

Pola powierz-chni i objętości graniastosłupów

i ostrosłupów



Przypomnienie wiadomości
o graniastosłupach

3







Przypomnienie wiadomości
o ostrosłupach

3








Zadania na obliczanie pól powierzchni objętości grania-stosłupów i ostrosłupów

4








Sprawdzian nr 3. Graniastosłupy i ostrosłupy

2







SEMESTR II




Lp.

Dział programu

Tematyka jednostki metodycznej


Liczba godzin

Uwagi


tematy

obowiązk.



tematy

nadobow.


1

2

3

4

5

6

V

Bryły obrotowe

Walec – jego pole powierzchni
i objętość

4







Stożek – jego pole powierzchni
i objętość

4







Kula – jej pole powierzchni
i objętość

3







Powtórzenie wiadomości

o bryłach obrotowych



3







Sprawdzian nr 4. Bryły obrotowe

2







VI

Elementy statystyki



Zbieranie i porządkowanie danych

3







Graficzne przedstawianie danych

4







Odczytywanie i analizowanie danych

3







Obliczanie średniej arytmetycz-nej, rozstępu, dominanty

i mediany



4







Przykłady doświadczeń losowych

4







Sprawdzian nr 5. Elementy statystyki

2








Uwagi realizacyjne



1. Dotychczasowy plan wynikowy do klasy III nie zmienia się, gdyż zawiera wszystkie

treści i umiejętności, które są podane w nowej podstawie programowej.



2. Podręczniki do nauczania matematyki dla klasy trzeciej „Z Pitagorasem przez

gimnazjum” („Od Pitagorasa do Euklidesa”) wraz z obudową dydaktyczną są

aktualne.

3. Pozostałe godziny w klasie III należy przeznaczyć na powtórzenie całego materiału

z matematyki realizowanego w gimnazjum i jak najlepiej przygotować ucznia

do egzaminu zewnętrznego.







©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość