Strona główna

Księga niepokoju


Pobieranie 6.29 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar6.29 Kb.
Księga niepokoju (Das Buch der Unhrue / The Book of Disquiet) - najnowszy projekt muzyczno – teatralny holenderskiego kompozytora Michela van der Aa, wydarzeniem specjalnym 10. mff era nowe horyzonty we Wrocławiu (22 lipca – 1 sierpnia 2010)
Prezentowana we Wrocławiu Księga niepokoju jest kolejnym interdyscyplinarnym projektem Michela van der Aa (po sukcesie opery After Life z 2006 roku), w którym teatr, film i muzyka splatają się, by stworzyć spójną opowieść, tym razem inspirowaną fragmentaryczną strukturą Księgi niepokoju Fernando Pessoa. Porwana historia portugalskiego poety opowiadana jest z perspektywy rozmaitych alter ego głównego bohatera. W widowisku Michela van der Aa obserwujemy narratora na scenie - w tej roli znakomity Klaus Maria Brandauer i jednocześnie w projekcjach wideo, tworzących hipnotyzującą, niespokojną mozaikę snów.
Kompozycja van der Aa wykonana zostanie wykonana przez niemiecką orkiestrę musikFabrik, która cieszy się reputacją jednego z wiodących i najważniejszych w Europie zespołów, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Typowe dla działalności tego zespołu międzynarodowych solistów jest ciągłe poszukiwanie nowych form wyrazu. Ważnym elementem koncertów musikFabrik jest interakcja z publicznością.

Spektakl wyprodukowany został we współpracy  Holandii i Austrii na zamówienie Linz – Europejskiej Stolicy Kultury 2009 – tam też miał swoją światową premierę.



Michel van der Aa jest obecnie najbardziej rozchwytywanym kompozytorem holenderskim, jego muzyka rozbrzmiewa w Amsterdamie, Paryżu, Berlinie, Donaueschingen, Warszawie, Moskwie, wszędzie wzbudzając ogromne zaciekawienie. Wśród ulubionych kompozytorów van der Aa wymienia György Ligeti i Jana Sebastiana Bacha, który osiągnął w muzyce ideał polegający na równowadze pomiędzy strukturą i emocją. Za wszelką cenę stara się mu w tym dorównać, choć robi to w zupełnie inny sposób.

Michel van der Aa urodził się w 1970 roku w rodzinie muzyków. Jego ojciec był dyrygentem i kompozytorem, matka - amatorską śpiewaczką. Dom po brzegi wypełniały dźwięki, ojciec chętnie grał Bacha na fortepianie. Ukończywszy 10 lat, Michel rozpoczął naukę gry na gitarze klasycznej. Po skończeniu szkoły rozpoczął studia reżyserii dźwięku w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Początki jego fascynacji muzyką współczesną datują się właśnie na tamten czas. Jako dwudziestotrzylatek rozpoczął studia kompozycji pod kierunkiem Diderika Wagenaara, które kontynuował u Giliusa van Bergeijka oraz Louisa Andriessena. W 1999 roku jego utwór Between wyróżniony został prestiżową nagrodą Gaudeamus, inny -  Attach - wyróżniony został w 2000 roku nagrodą Amsterdam Fund for the Arts. W 2001 roku, po sukcesie Preposition Trilogy Michel van der Aa wyjechał do Nowego Jorku, by przez rok studiować tam film. Nowe doświadczenia z filmem w znacznym stopniu ukształtowały Michela van der Aa; projekcja wideo odgrywa formotwórczą rolę w obu jego operach: One i After Life, to nowe formy aktywności kompozytorskiej autora.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość