Strona główna

Liczba jednostek lekcyjnych


Pobieranie 0.69 Mb.
Strona1/7
Data20.06.2016
Rozmiar0.69 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
Rozkład materiału do klasy Va na rok szkolny 2015/2016

Monika Czerkas




DZIAŁ


LICZBA JEDNOSTEK LEKCYJNYCH

TEMAT ZAJĘĆ


MATERIAŁ

WYMAGANIA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ

(kursywą oznaczono cytaty z wymagań ogólnych podstawy programowej)




WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE

CELE OPERACYJNE



UWAGI

ŚRODKI

DYDAKTYCZNE

I. DZIWNY TEN ŚWIAT




ZACHWYCAJACY KOSMOS



1.

Chcemy wiedzieć więcej.


Na dobry początek – Jan Lechoń „Preludium”.

Podręcznik:

Plansza Dziwny ten świat, s. 8.


Podręcznik:

Jan Lechoń Preludium,


s. 10
Zeszyt ćwiczeń,

część 1. Schemat nr 1



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji

III. Tworzenie

wypowiedzi

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji

II. Analiza

i interpretacja

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania

się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała)

  • formułuje pytania do tekstu

  • identyfikuje nadawcę wypowiedzi

  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
    i przenośnym

  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą

rzeczywistością

  • odczytuje sytuację przedstawioną na rysunku: czynności postaci, cel spotkania

  • określa czynniki pomagające
    i utrudniające odbiór informacji

  • sporządza notatkę z tekstu słuchanego

  • redaguje pytania, wykorzystując podane słownictwo

  • gromadzi informacje o osobie mówiącej

  • określa nastrój wiersza

  • stosuje w wypowiedzi związki wyrazowe określające nastrój osoby

www

Wypowiedź naukowca




2.

Jakie tajemnice kosmosu czekają na odkrycie?



Podręcznik:

Tajemnice kosmosu, s.12



I. Odbiór wypowiedzi

  • odczytuje fotografie, rysunek







II. Analiza

i interpretacja




  • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego

  • określa sytuację przedstawioną na rysunku

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy wypowiedzi
    w następujących formach gatunkowych: opis przedmiotu

  • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
    i w piśmie na tematy poruszane na lekcji


  • opisuje fotografię, korzystając
    z podanego słownictwa

  • tworzy wypowiedź uzasadniającą z wykorzystaniem podanych czasowników

  • formułuje pytania

  • formułuje kilkuzdaniową wypowiedź

3.

Doskonalimy czytanie.




Podręcznik:

Ziemia we wszechświecie (fragm. książki Ericha Überlackera Kosmos.
U granic przestrzeni
i czasu
), s. 14


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

  • rozwija umiejętność

poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

  • rozumie tekst informacyjny

  • wyszukuje informacje, korzystając z różnych źródeł




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • czytając głośno, wyraziście, przekazuje intencję tekstu,

właściwie akcentuje wyrazy, wprowadza pauzę, stosuje odpowiednią intonację

  • tworzy notatkę z tekstu informacyjnego

  • czyta tekst głośno, wyróżniając ważne informacje

4.,5.

Uzasadniamy pisownię wyrazów z ó, rz, ż, ch wymiennym.



Podręcznik:

„Pierwsze lądowanie na Księżycu”, Pisownia wyrazów z ó, rz, ż, ch wymiennym, s. 16


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 2
Zeszyt ćwiczeń, część1. Ortografia. Pisownia wyrazów z ó, rz, ż, ch wymiennymi i z ó, ż niewymiennymi


III. Tworzenie

wypowiedzi




  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę: o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych)

  • zna reguły pisowni wyrazów z ó, rz, h wymiennymi

  • uzasadnia pisownię wyrazów z ó, rz, h




6.

Test na wejście „Aktor”



I.1.1, I.1.3, I.2.1, III.1.1,

III.1.5, III.1.6, III.2.5, III.2.6














7.

Kim jest podmiot liryczny


w wierszu Antoniego Wita „Noc”?

Podręcznik:

Antoni Wic Noc, s. 18


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 3

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi

  • opisuje osobę mówiącą (podmiot liryczny)

  • rozróżnia autora, osobę mówiącą, czytelnika




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy wypowiedź w roli (osoby mówiącej)

8,9,10,11

„W pustyni i w puszczy” Henryk Sienkiewicz- film.


12

„Wędrujemy śladami Stasia i Nel”- kartkówka.


13.

Przygoda, która fascynuje i przeraża- uwolnienie się z rąk porywaczy.


14.

Jakim chłopcem był Staś Tarkowski?


15.

„W pustyni i w puszczy”- praca klasowa.

1. Najciekawsza historia Stasia i Nel- opowiadanie.

2. Wśród dzikiej przyrody Afryki- opowiadanie twórcze.

3. Podziwiam Cię- list do Nel
I.1.1, II.1.1, II.1.2, II.1.3, II.2.1, II.2.2, II.2.3, II.2.7, II.2.9, II.2.10, II.2.11, III.1.1, III.1.3, III.1.5, III.1.6, III.1.7


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji

II. Analiza

i interpretacja

III. Tworzenie

wypowiedzi




  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

  • sprawnie czyta teksty głośno
    i cicho

  • odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych

  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych w tekście



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

  • wyraża swój stosunek do postaci

  • charakteryzuje i ocenia bohaterów

  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
    i przenośnym

  • odczytuje wartości pozytywne
    i ich przeciwieństwa wpisane
    w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada)




  • formułuje pytania do tekstu

  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

  • tworzy wypowiedzi pisemne
    w następujących formach gatunkowych: opowiadanie, opis postaci, prosta notatka

  • wyszukuje i czyta odpowiednie fragmenty tekstu

  • porządkuje wydarzenia

  • określa motywy postępowania bohaterów

  • wyjaśnia znaczenie przenośne frazeologizmów
    z rzeczownikiem wyobraźnia

  • podaje cechy kontrastowych postaci z punktu widzenia innych postaci



  • zna treść lektury

  • określa swoje wrażenia czytelnicze

  • prezentuje własne zdanie na temat roli wyobraźni

  • ocenia opowiadanie kolegi według podanych kryteriów

  • porównuje tekst literacki
    z odpowiednim fragmentem filmu, określając środki wyrazu tych przekazów

  • określa wartości reprezentowane przez kontrastowo zestawione światy (i postacie)



tworzy notatki




16.

To się zdarzyło niedaleko Rzeszowa... Pisownia wyrazów z rz niewymiennym.



Podręcznik:

„Co się zdarzyło rzeźbiarce Katarzynie?” Pisownia wyrazów z rz niewymiennym, s. 20


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Ortografia. Pisownia wyrazów z rz niewymiennym

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • identyfikuje treści opowiadania na podstawie rysunków




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym

  • tworzy spójne teksty związane
    z poznanymi tekstami kultury

  • poprawnie zapisuje wyrazy
    z rz niewymiennym

  • opowiada

17.

Wszyscy jesteśmy dziećmi gwiazd (Lucy i Stephen Hawking „Jerzy i tajny klucz do Wszechświata”).



Podręcznik:

Lucy i Stephen Hawking Jerzy i tajny klucz do Wszechświata (fragm.), s. 23



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji




  • dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi

  • rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

  • wyodrębnia najważniejsze elementy treści tekstu




II. Analiza

i interpretacja



  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
    i przenośnym

  • wyjaśnia znaczenie przenośne wypowiedzi

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • sporządza plan odtwórczy wypowiedzi

  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach




  • tworzy plan tekstu

  • tworzy kilkuzdaniową wypowiedź

18.

Wyobrażenie świata


w wierszu Czesława Miłosza „Przypowieść
o maku”.
Gość z kosmosu z wizytą
u Panoramiksa, Asteriksa
i Obeliksa.

Podręcznik:

Czesław Miłosz Przypowieść o maku,


s. 27

Podręcznik:

René Goscinny, Albert Uderzo Kiedy niebo spada na głowę (fragm.), s. 29


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • sprawnie czyta teksty głośno
    i cicho

  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych
    w tekście

  • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
    w wypowiedzi

  • korzysta z informacji

  • czyta wiersz (cicho)

  • wnioskuje o cechach przypowieści

  • określa sens przenośny wyrazów w wierszu

www

II. Analiza

i interpretacja



  • dostrzega swoistość artystyczną dzieła

  • tworzy ilustrację do wiersza

  • wyodrębnia obrazy poetyckie

III. Tworzenie

wypowiedzi

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat, prezentuje własne zdanie i uzasadnia je

  • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego;

rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie

  • opisuje i ocenia ilustrację do wiersza

  • czyta ze zrozumieniem tekst

informacyjny

  • odczytuje z rysunku sposoby porozumiewania się



II. Analiza

i interpretacja



  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
    i przenośnym




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
    i w piśmie na tematy związane
    z poznawanymi tekstami kultury


  • tworzy wypowiedź w roli postaci (komiksu)

  • opisuje projekt komiksu

19,20.

LEKTURA


Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród (całość)

Tajemniczy ogród, reżyseria Agnieszka Holland

  1. Pierwsze spotkanie z bohaterami tajemniczego ogrodu.

  2. Uwaga! Tajemnica.

  3. Tajemnica pierwsza: dom.

  4. Tajemnica druga: dziecko.

  5. Tajemnica trzecia: ogród.

  6. Odkrywcy tajemnic.

21.


Która postać najbardziej zaciekawia i wzrusza? Dlaczego?
22.

Jakie czary nadały sens życiu Mary i Colina?


23.

Praca klasowa.


1. Tajemniczy ogród i jego wpływ na dzieci- opowiadanie.

2. Wyprawa do tajemniczego ogrodu- sprawozdanie.



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • sprawnie czyta teksty głośno
    i cicho

  • określa temat i główną myśl tekstu

  • identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy

  • odróżnia zawarte w tekście informacje walne od drugorzędnych

  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

  • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
    w wypowiedzi

  • wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście




  • przyporządkowuje bohaterów wydarzeniom

  • gromadzi słownictwo wokół pojęcia tajemnica

  • wyszukuje w tekście
    i gromadzi informacje dotyczące domu pana Crawena, jego mieszkańców, panujących tam obyczajów

  • wyodrębnia motyw ogrodu
    w powieści, określa sens dosłowny i przenośny ogrodu

  • gromadzi informacje
    o bohaterce ze świadomością korzystania z opinii narratora i innych postaci

  • na podstawie cytatów określa zmiany w wygładzie
    i postępowaniu postaci




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

  • wyraża swój stosunek do postaci

  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego

  • wyodrębnia wątki i wydarzenia

  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
    i przenośnym

  • zna tekst lektury

  • określa swoje wrażenia czytelnika, korzystając
    z przygotowanego słownictwa

  • określa swój stosunek do postaci

  • określa funkcje elementów filmu (montaż, ścieżka dźwiękowa, plany filmowe)




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • sporządza plan odtwórczy wypowiedzi (ramowy
    i szczegółowy)

  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z poznanymi tekstami kultury

  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej

  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • tworzy plan szczegółowy wydarzeń fragmentu fabuły

  • opowiada wydarzenia według planu

  • formułuje wnioski końcowe lekcji

  • tworzy tekst użytkowy związany tematycznie
    z lekturą

  • nadaje tytuł kadrowi, scenie lub ujęciu filmowemu




SPRAWDZANE

WYMAGANIA



  • odróżnia autora od osoby mówiącej

  • identyfikuje osobę mówiącą

  • wyodrębnia obrazy poetyckie w wierszu

  • rozumie znaczenie przenośne wypowiedzi poetyckiej

  • określa nastrój wiersza

  • odczytuje sytuacje na podstawie ilustracji

  • zna reguły pisowni wyrazów z ó, rz, h wymiennymi

  • uzasadnia pisownię wyrazów ó, rz, h

  • poprawnie zapisuje wyrazy z rz niewymiennym

  • redaguje wypowiedź kilkuzdaniową związaną z tekstem kultury




ODPOWIEDZI NA WAŻNE PYTANIA

24.

Jak starożytni Grecy wyobrażali sobie świat?



Podręcznik:

Wojciech Rzehak Początek świata (fragm. książki Mitologia), s. 32


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 4

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija umiejętność

poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

  • poznaje biblijną wizję stworzenia świata




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna mitologiczne i biblijne wyobrażenia dotyczące powstania świata

  • porównuje wyobrażenia
    o powstaniu świata
    w różnych kulturach

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy spójne teksty na tematy związane z poznanymi tekstami kultury

  • tworzy spójną opowieść ustną

25.

Bogowie kontra ludzie w micie


o Prometeuszu.

Podręcznik:

Wanda Markowska Prometeusz (fragm. książki Mity Greków


i Rzymian
), s. 35
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 5

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • nadaje tytuły rysunkom zgodnie z treścią tekstu, tworząc plan wydarzeń



  1   2   3   4   5   6   7


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość