Strona główna

Liczba jednostek lekcyjnych


Pobieranie 0.69 Mb.
Strona2/7
Data20.06.2016
Rozmiar0.69 Mb.
1   2   3   4   5   6   7

II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • wyraża swój stosunek do postaci

  • zna mit o Prometeuszu

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • sporządza plan wypowiedzi

  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • uzupełnia artykuł hasłowy

  • redaguje wypowiedź oceniającą z wykorzystaniem podanego słownictwa

26.

Dlaczego zmieniają się pory roku? Opowiadamy mit o Demeter


o Korze.

27.


Demeter i Kora- umiejętność wypowiadania się.

Podręcznik:

Wanda Markowska Demeter i Kora (fragm. książki Mity Greków


i Rzymian
), s. 39
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 6

I.1.1, I.1.4, II.1.1, II.2.3, II.2.11



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost

  • tworzy słowniczek postaci mitologicznych




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna mit o Demeter i Korze




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • sporządza plan ramowy
    i szczegółowy wypowiedzi

  • tworzy spójne teksty na tematy związane z poznanymi tekstami kultury




  • uzupełnia plan szczegółowy wydarzeń

  • pracując w grupie, przygotowuje i przedstawia scenkę na podstawie mitu

  • opowiada wydarzenia
    z punktu widzenia postaci

  • redaguje tekst związany
    z lekturą

28.

Jak wygląda pałac władcy mórz?

Piszemy list
w imieniu Amfitryty.


Podręcznik:

Jan Parandowski Królestwo morza (fragm. książki Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian), s. 44


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 7

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost

  • odpowiada na pytania dotyczące treści tekstu




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna wierzenia starożytnych Greków dotyczące podwodnego królestwa Posejdona

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy wypowiedzi pisemne
    w następujących formach gatunkowych: opis przedmiotu, zaproszenie

  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

29.,30

Co wiemy o rzeczowniku?

Rzeczowniki własne
i pospolite, konkretne
i abstrakcyjne.

31.


Podręcznik:

„Listy z podróży


z gramatyką w tle”.

Części mowy – rzeczownik. Podział rzeczowników, s. 48


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Nauka o języku. Rzeczownik
Zeszyt ćwiczeń, część1. Ortografia. Pisownia wyrazów wielką literą

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy (rzeczownik

  • uzupełnia zdania rzeczownikami

  • rozróżnia rzeczowniki pospolite i własne, konkretne i abstrakcyjne




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę:
    o sposobach pisania nazw własnych i nazw pospolitych)

  • rzeczowniki własne pisze wielką literą

32.

Dlaczego starożytni Grecy czcili bogów wiatrów ?



Podręcznik:

Jan Parandowski Mówiono, że wiatry są boskiego pochodzenia (fragm. książki Mitologia. Wierzenia


i podania Greków
i Rzymian
), s. 51
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 8
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Czytanie ze zrozumieniem. Opowieść z Wyspy Banksa



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych w tekście

  • wnioskuje o znaczeniu wiatru na różnie dziedziny działalności człowieka

  • wnioskuje o przyczynach powstania kultu wiatru




II Analiza
i interpretacja

  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna wierzenia starożytnych Greków dotyczące wiatrów

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • formułuje pytania do tekstu

  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • formułuje pytania do tekstu

  • stosuje nazwy oznaczające położenie geograficzne,
    w tym nazwy kierunków, synonimiczne nazwy wiatru

  • przygotowuje prezentację
    i przedstawia bohatera

  • redaguje dialog w roli postaci

33.

Pracujemy ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych.



Podręcznik:

„Pracujemy ze słownikami”. Słownik wyrazów bliskoznacznych, s. 54


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Zabawy słowem. Korzystamy ze słownika wyrazów bliskoznacznych

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • korzysta z informacji zawartych w słowniku wyrazów bliskoznacznych

  • rozróżnia wyrazy bliskoznaczne (synonimy)

  • korzysta ze słownika wyrazów bliskoznacznych



III. Tworzenie

wypowiedzi



  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • stosuje nazwy określające zjawiska pogodowe

  • zastępuje synonimami powtarzające się wyrazy

34.

Gdyby nie gniew Posejdona… – opowiadamy mit o tułaczce

Odyseusza.

35.

36.

„Przygody Odyseusza”- film.



Podręcznik:

Jan Parandowski Tułaczka Odyseusza (fragm. książki Mitologia i podania Greków


i Rzymian
), s. 138
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 16
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Czytanie ze zrozumieniem. Greckie wyrocznie

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji

II. Analiza

i interpretacja


III. Tworzenie

wypowiedzi



  • odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia



  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

  • identyfikuje na mapie miejsca, które odwiedził Odyseusz

  • określa przyczyny
    i skutki wydarzeń w micie



  • zna mit o Odyseuszu

  • wyodrębnia wydarzenia tworzące akcję

wyodrębnia wątek

redaguje list w roli postaci






37.,38

Tworzymy komiksowa wersję mitu


o Heliosie
i Faetonie.

39.


„Andromeda i Tezeusz”- film
40,41

„Herkules”- film


42

„Obrońcy Olimpu”- film.


43.

Mity greckie- test.




Podręcznik:

Jan Parandowski Helios


i Featon
(fragm. książki Mitologia. Wierzenia
i podania Greków
i Rzymian
), s. 56

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

  • zna pojęcia mit, mitologia




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna wybrane mit o Heliosie

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • świadomie posługuje się różnymi formami językowymi

II.1.2, II.1.3, II.2.3, II.2.7, II.2.9,

II.2.11, III.1.5, III.1.7


44.

Co oznacza tęcza w biblijnej opowieści o potopie?



Podręcznik:

Anna Kamieńska Potop, s. 58


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 9
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Różne formy wypowiedzi. Plan szczegółowy

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

  • rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

  • wyjaśnia przyczynę zesłania na ziemię potopu

  • wyjaśnia sens przenośny wyrażenia tęcza przymierza

  • korzysta ze słownika frazeologicznego




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna historię biblijnego potopu




III. Tworzenie

wypowiedzi






  • uzupełnia szczegółowy plan wydarzeń

  • opowiada według planu




45.

Opisujemy arrasy królewskie




Podręcznik:

Na królewskich arrasach, s. 65



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

  • odczytuje treść opowieści biblijnej na arrasach







II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna historię biblijnego potopu







III. Tworzenie

wypowiedzi



  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

  • uzupełnia wypowiedź rozwinięciem i zakończeniem




46.,47.

Przypomnienie wiadomości


o odmianie rzeczownika.

Temat i końcówka fleksyjna rzeczownika.

Pisownia nie z rzeczownikami.
48.

Rzeczownik- sprawdzian.



Podręcznik:

„Listy z podróży

z gramatyką w tle”. Odmiana rzeczowników. Pisownia nie
z rzeczownikami, s. 66
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Nauka o języku. Odmiana rzeczownika
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Ortografia. Pisownia nie z częściami mowy – rzeczownik


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozpoznaje w tekście przypadki, liczby, rodzaje gramatyczne – rozumie ich funkcje
    w wypowiedzi

  • uzupełnia tekst rzeczownikami

  • stosuje poprawne formy przypadka, liczby, rodzaju rzeczowników







III. Tworzenie

wypowiedzi



  • stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych

  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę:
    o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych)

  • oddziela końcówkę od tematu fleksyjnego rzeczownika, wyróżnia tematy oboczne

  • poprawnie zapisuje nie
    z rzeczownikami

49.

W telewizyjnym studiu.



PROJEKT

Jaka będzie pogoda?,


s. 70


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała)

www

Program informacyjny: prognoza pogody



II. Analiza

i interpretacja



  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (programu informacyjnego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa)

  • omawia cechy charakterystyczne programu informacyjnego

  • określa tworzywo programu telewizyjnego: ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa

LEKTURA

50.,51.


Astrid Lingren „ Bracia Lwie Serce”- film
52.

Geneza utworu i gatunek.


53.

Problem życia i śmierci.


54.

Astrid Lingren „ Bracia Lwie Serce”- praca klasowa.


1. Gdybym znalazł się w Mangijali.

2. Przeprowadzę wywiad z braćmi lub z Karolem, lub z Jonatanem.



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • określa temat i główną myśl tekstu

  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych w tekście

I.1.2,II.1.1, II.1.2, II.1.3, II.2.1, II.2.2,

II.2.3, II.2.7, II.2.9, II.2.10, II.2.11,

III.1.1, III.1.3, III.1.5, III.1.6, III.1.7



  • określa czas i miejsce wydarzeń, bohaterów

  • rozróżnia bohaterów głównych od epizodycznych, fantastycznych od realistycznych

  • gromadzi informacje na temat bohaterów

  • wnioskuje o skutkach postępowania (przestrzegania, łamania zasad)

  • określa temat (tematykę) powieści




II. Analiza

i interpretacja



  • odróżnia realizm od fantastyki

  • omawia akcję, wyodrębnia wydarzenia

  • odczytuje wartości pozytywne
    i ich przeciwieństwa wpisane
    w teksty kultury

  • opowiada fragment akcji, nadaje mu tytuł

  • ocenia postawę bohatera







III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z poznanymi tekstami kultury

  • tworzy regulamin baśniowej krainy

  • redaguje streszczenie

  • projektuje okładkę książki




SPRAWDZANE WYMAGANIA



  • rozróżnia mitologiczną i biblijną wersję powstania świata

  • zna mit o Prometeuszu, Demeter i Korze, podwodnym królestwie

  • zna opowieść biblijną o potopie

  • gromadzi słownictwo do opisu postaci, uwzględniając różne opinie

  • rozróżnia rzeczowniki pospolite i własne, konkretne i abstrakcyjne

  • podaje wyrazy bliskoznaczne (synonimy)

  • poprawnie zapisuje nie z rzeczownikami

  • uzupełnia plan szczegółowy wydarzeń

  • tworzy wypowiedź w roli postaci literackiej


W ZWYKŁY I NIEZWYKŁY SPOSÓB O ZJAWISKACH

zwykły i niezwykły


NIEZWYKŁY SPOSÓB

O ZJAWISKACH



55.

„Kto z kim przestaje, takim się staje” – poetycka charakterystyka bohaterów wiersza Juliana Tuwima „Dwa wiatry”.

Nagrywamy swoje recytacje. Konkurs.


Podręcznik:

Julian Tuwim Dwa wiatry, s. 72



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych w tekście

  • uzupełnia wniosek podanym słownictwem




II. Analiza

i interpretacja




  • dostrzega swoistość artystyczną dzieła

  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym

  • rozpoznaje w tekście literackim… wyraz dźwiękonaśladowczy…

  • tworzy ilustrację do wiersza

  • wyodrębnia obrazy poetyckie

  • określa cechy, zachowania
    i czynności bohaterów (lirycznych)

  • rozpoznaje wyrazy naśladujące dźwięki i określa ich rolę w wierszu

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • recytuje teksty poetyckie, podejmując próbę głosowej ich interpretacji

  • czyta/recytuje wiersz

56.57.

Przypomnienie wiadomości


o przymiotniku.



Podręcznik:

„Listy z podróży

z gramatyką w tle”. Części mowy – przymiotnik, s. 75
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Nauka o języku. Przymiotnik


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji




  • rozpoznaje w tekście przypadki, liczby i rodzaje gramatyczne – rozumie ich funkcje
    w wypowiedzi




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym…




  • poprawnie zapisuje nie

z przymiotnikiem

  • stosuje poprawne formy przypadka, liczby i rodzaju przymiotnika

58.

Pobudzić wyobraźnię… – epitet.


O dwóch słońcach
w wierszu Józefa Ratajczaka.

Podręcznik:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga II (fragm.), s. 78


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 10
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Zabawy słowem. Malujemy słowem. Epitet

Podręcznik:

Józef Ratajczak Dwa słońca, s. 80


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija sprawność uważnego słuchania

  • identyfikuje wypowiedź jako tekst literacki

  • słucha z uwagą

  • odróżnia tekst literacki od innych tekstów

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga II (fragm.)




II. Analiza

i interpretacja



  • rozpoznaje w tekście literackim epitety i określa ich rolę

  • rozpoznaje w tekście epitety i określa ich rolę

III. Tworzenie

wypowiedzi

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • tworzy spójne teksty na tematy związane z poznanymi tekstami kultury

  • dostrzega swoistość artystyczną dzieła




  • opowiada treść tekstu

  • wyodrębnia wyrazy należące do jednej rodziny wyrazów







II. Analiza

i interpretacja



  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym




  • określa cechy, zachowania
    i czynności bohaterów (lirycznych)

  • wyodrębnia obrazy poetyckie w wierszu

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

  • podaje synonimy czasowników

  • tworzy dialog w roli

59.,60

Opisujemy obraz Vincenta van Gogha pt. „Słoneczniki”.



Podręcznik:

Fascynacja słonecznymi barwami, s. 82;

Vincent van Gogh Słoneczniki


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija umiejętność poznawania dzieł sztuki; uczy się rozpoznawać różne teksty kultury

  • wyjaśnia przyczynę wyboru tematu przez artystę




II. Analiza

i interpretacja



  • nazywa swoje reakcje (np. wrażenia, emocje)

  • w kontakcie z dziełami kultury kształtuje swoją wrażliwość, gust estetyczny

  • określa swoje odczucia odbiorcy dzieła sztuki

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy wypowiedzi pisemne
    w następujących formach gatunkowych: opis

  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

  • redaguje opis obrazu według podanych dyspozycji

61.

Czego pragnie


i o czym marzy deszczyk? Rozpoznajemy uosobienie.

Podręcznik:

Julian Tuwim Deszczyk, s. 84


Zeszyt ćwiczeń, część 1. Schemat nr 11
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Zabawy słowem. Nadajemy cechy ludzi. Uosobienie

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
    w wypowiedzi

  • wyjaśnia znaczenie uosobień




II. Analiza

i interpretacja



  • charakteryzuje i ocenia bohaterów

  • rozpoznaje w tekście literackim porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy i objaśnia ich role

  • przedstawia bohatera (lirycznego)

  • rozpoznaje w wierszu środki artystyczne: epitety, porównania, wyrazy naśladujące dźwięki, uosobienia i określa ich role

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

  • tworzy wypowiedź w roli (bohatera lirycznego)

  • tworzy dialog w roli (bohatera lirycznego)

62,63

Na czym polega stopniowanie przymiotników?

Niewygodna i nie najbezpieczniejsza podróż. Pisownia nie z przymiotnikami.
64.

Przymiotnik- powtórzenie.


65.

Przymiotnik- sprawdzian.



Podręcznik:

„Listy z podróży


z gramatyką w tle”. Stopniowanie przymiotników. Pisownia nie
z przymiotnikami, s. 87
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Nauka o języku. Stopniowanie przymiotnika
Zeszyt ćwiczeń, część 1. Ortografia. Pisownia nie z częściami mowy – przymiotnik

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • poprawnie stopniuje przymiotniki i używa ich we właściwych kontekstach

  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę:
    o zapisie „nie”
    z przymiotnikami)



1   2   3   4   5   6   7


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość