Strona główna

Liczba jednostek lekcyjnych


Pobieranie 0.69 Mb.
Strona4/7
Data20.06.2016
Rozmiar0.69 Mb.
1   2   3   4   5   6   7

cytuje

  • pisze wskazówki (dla poszukujących piękna)

  • redaguje opowiadanie według instrukcji
  • LEKTURA


    118,119,120,121

    Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza (całość)- film.


    122.


    Dla kogo jest przeznaczona książka
    L.M. Montgomery pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”?
    123.

    „Ania z Zielonego Wzgórza” – książka


    o zwyczajnych ludzkich sprawach.
    124.

    Jaka jesteś, Aniu Shirley?



    1. W poszukiwaniu własnego miejsca.

    2. Wyobraźnia nade wszystko.

    Praca klasowa

    1. Charakterystyka Ani Shirlej.

    2. Czy Ania mogłaby zostać moja przyjaciółką?

    3. najciekawsza przygoda Ani z Zielonego Wzgórza- opowiadanie z dialogiem.
    I.1.2, II.1.1, II.1.2, II..1.3, II.2.1, II.2.2, II.2.3, II.2.7, II.2.9, II.2.10. II.2.11, III.1.1.,

    III.1.3, III.1.5, III.1.6, III.1.7



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika)

    • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
      w wypowiedzi

    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
      w wypowiedzi

    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście

    • korzysta z informacji zawartych w słowniku języka polskiego, słowniku wyrazów bliskoznacznych

    • porównuje losy bohaterki
      o autorki

    • określenie adresata
      i problematyki powieści (Czy tylko dla dziewcząt?)

    • odczytuje motyw domu w powieści

    • gromadzi słownictwo związane z pojęciem wyobraźnia




    II. Analiza

    i interpretacja



    • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

    • wyraża swój stosunek do postaci

    • omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia

    • charakteryzuje i ocenia bohaterów

    • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
      i przenośnym

    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • zna treść lektury

    • nazywa cechy postaci

    • analizuje przyczyny różnych opinii o bohaterce

    • określa skutki marzycielstwa i wyobraźni bohaterki

    • ocenia bohaterkę

    • charakteryzuje miejsca związane z bohaterką – etapy życia bohaterki

    • wyodrębnia motyw domu
      w powieści

    • określa znaczenie domu
      w życiu bohaterki




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je

    • operuje słownictwem
      z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie skoncentrowanym przede wszystkim wokół tematów: dom, rodzina)

    • dyskutuje, prezentując argumenty

    • notuje

    • ocenia projekt okładki

    • przedstawia bohaterkę

    • charakteryzuje bohaterkę powieści




    125.

    O źródle,

    z którego im więcej się weźmie wody, tym więcej

    jej napływa.



    Podręcznik:

    Henryk Sienkiewicz Bajka, s. 197


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schemat nr 3
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Różne formy wypowiedzi. Życzenia i gratulacje

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • identyfikuje wypowiedź jako tekst literacki

    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście

    • wyodrębnia elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, bohaterowie, wydarzenia

    • odczytuje podobieństwa między baśniami

    „Śpiąca królewna”



    II. Analiza

    i interpretacja



    • identyfikuje baśń

    • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
      i przenośnym

    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • wyjaśnia sens wartości,
      o których mowa w baśni

    • identyfikuje cechy baśni
      w utworze

    • podaje przykłady zachowań świadczących o dobroci człowieka

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji komunikacyjnej oraz do zamierzonego celu

    • redaguje życzenia

    126.

    „Pechowo” schwytani skarżą się królowi Salomonowi. Pisownia wyrazów z rz, ż, ch, h.



    Podręcznik:

    „Król Salomon

    i więźniowie”. Pisownia wyrazów z rz, ż, ch, h – inne reguły
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Ortografia. Pisownia rz, ż, ch, h – inne reguły


    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe (reguła ortograficzna) oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

    • uzasadnia pisownię wyrazów z rz, ż, ch, h, korzystając z reguł ortograficznych

    • zna wyjątki w pisowni wyrazów z rz, ż, ch, h,




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę:
      o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych)

    • redaguje opowiadanie
      z wyrazami z rz, ż, ch, h

    SPRAWDZANE WYMAGANIA

    • wyodrębnia elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, bohaterowie, wydarzenia

    • identyfikuje cechy baśni w utworze

    • odróżnia fabułę od akcji

    • opowiada fragment akcji

    • uzupełnia schemat akcji

    • wyjaśnia przenośne znaczenie tytułu baśni oraz jego związek z treścią utworu

    • wyjaśnia sens wartości, o których mowa w baśni

    • odczytuje wypowiedzi i sytuacje komiczne w komiksie

    • identyfikuje wyrazy dźwiękonaśladowcze

    • opisuje zachowania postaci

    • redaguje opowiadanie według instrukcji

    • opisuje wygląd postaci

    • uzasadnia pisownię wyrazów z rz, ż, ch, h, korzystając z reguł ortograficznych

    • zna wyjątki w pisowni wyrazów z rz, ż, ch, h




    127.

    Różnie rozumiane szczęście.


    Co tworzy rytm utworu?

    Podręcznik:

    Ballada o szczęściu słowa i muzyka: siostra Magdalena Nazaretanka, s. 202
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Rytm

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • określa temat i główną myśl tekstu

    • wyróżnia opinie bohaterów (lirycznych)

    • określa główną myśl wiersza




    II. Analiza

    i interpretacja



    • rozpoznaje w tekście literackim (powtórzenie)

    • rozpoznaje wers, zwrotkę (strofę), rym, rytm

    • określa rytm: liczbę strof, sylab w wersie, wyróżnia rymujące się wyrazy

    • identyfikuje powtórzenie

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • rozwija wypowiedź bohatera (lirycznego)

    128.

    Jaki utwór nazywamy bajką?

    Czas na bajkę.

    129.



    Podręcznik:

    Kruk i lis, s. 204; Adam Mickiewicz Lis i kozieł, s. 205; Ezop Lew
    i wdzięczna mysz
    ; Trzcina i oliwka, s. 206
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Czytanie ze zrozumieniem. Bajki

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozwija sprawność uważnego słuchania, czytania głośnego
      i cichego oraz umiejętność rozumienia znaczeń dosłownych
      i prostych znaczeń przenośnych


    • identyfikuje wypowiedź jako tekst literacki

    • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

    • słucha z uwagą

    • podaje cechy kojarzone
      z gatunkami zwierząt

    • opowiada treść bajki

    • identyfikuje bohaterów bajki

    • określa cechy bohaterów bajki

    bajki Ignacego Krasickiego



    II. Analiza

    i interpretacja



    • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

    • objaśnia morał bajki oraz samodzielnie formułuje przesłanie baśni

    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • identyfikuje bajkę

    • formułuje morał bajki

    • odróżnia wiersz od prozy

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • czytając głośno, wyraziście, przekazuje intencję tekstu, właściwie akcentuje wyrazy, wprowadza pauzę, stosuje odpowiednią intonację

    • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

    • czyta bajkę z odpowiednią intonacją, wyraziście, przekazując intencje tekstu, właściwie akcentując wyrazy, wprowadzając pauzę

    • redaguje opowiadanie według podanych dyspozycji

    130.

    Oznajmić, zapytać, rozkazać.




    Podręcznik:

    „Spotkanie


    z przyjaciółmi”. Wypowiedzenia oznajmujące, pytające
    i rozkazujące, s. 208
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Wypowiedzenia oznajmujące, rozkazujące i pytające

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • zdobywa świadomość języka jako wartościowego
      i wielofunkcyjnego narzędzia kształtowania wypowiedzi


    • układa zdania z podanych wyrazów

    • identyfikuje wypowiedzenie: oznajmujące, pytające, rozkazujące, wyjaśnia ich funkcje




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, znaku wykrzyknika

    • rozróżnia i poprawnie zapisuje zdania oznajmujące, pytające
      i rozkazujące

    • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

    • czyta z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych

    • przekształca wypowiedzenia, stosując tryb przypuszczający

    • redaguje dialog

    SPRAWDZANE WYMAGANIA


    • określa główną myśl wiersza

    • odróżnia wiersz od prozy

    • określa rytm: liczbę strof, sylab w wersie, wyróżnia rymujące się wyrazy

    • identyfikuje powtórzenie

    • identyfikuje bajkę

    • opowiada treść bajki

    • określa cechy bohaterów bajki

    • identyfikuje/formułuje morał bajki

    • identyfikuje wypowiedzenie: oznajmujące, pytające, rozkazujące; wyjaśnia ich funkcje

    • przekształca wypowiedzenia, stosując tryb przypuszczający

    • redaguje dialog




    DZIEŃ JAK CO DZIEŃ

    CO DZIEŃ


    DZIEŃ JAK CO DZIEŃ


    131.

    Co o sobie

    i o swojej rodzinie pisze Dorota?


    Podręcznik:

    Anna Kamieńska Dom (fragm. książki Dom


    w domu. Pamiętnik dziesięciolatki
    ),
    s. 211
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schemat nr 4

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • identyfikuje nadawcę wypowiedzi (narratora)

    • odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych

    • określa narratora opowiadania i czas wydarzeń

    • przedstawia bohaterów
      z użyciem nazw pokrewieństwa




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury




    • redaguje wypowiedź w roli postaci

    • redaguje dialog, używając nazw uczuć

    132.

    Kto, dla kogo


    i o czym śpiewa kołysankę?

    133.


    Podręcznik:

    Agnieszka Osiecka, Seweryn Krajewski Kołysanka dla Okruszka, s. 216


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Zdrobnienia

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi

    • odczytuje nadawcę i odbiorcę w wierszu




    II. Analiza

    i interpretacja



    • rozpoznaje w tekście literackim porównanie

    • identyfikuje porównania

    • identyfikuje zdrobnienia
      i określa ich rolę w wierszu

    • nazywa uczucia osoby mówiącej

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • układa zdania z wyrazami należącymi do jednej rodziny wyrazów

    • przedstawia adresata wiersza

    134.,135.

    LEKTURA


    „Zeszyt w kratkę” ks. Jan Twardowski
    „Obiecanki cacanki”

    „Lekarstwo dla złośnicy”

    „O owocu i liście stokrotnym”

    „O północy”



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • sprawnie czyta teksty głośno
      i cicho

    • określa temat tekstu

    • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

    • określa czas i miejsce akcji, bohaterów, temat

    • gromadzi słownictwo wokół pojęcia komizm

    • identyfikuje komizm, w tym sytuacje i postaci

    • wyszukuje w tekście literackim potrzebne informacje

    • gromadzi słownictwo do opisu postaci




    II. Analiza

    i interpretacja



    • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

    • wyraża swój stosunek do postaci

    • konfrontuje sytuację bohaterów
      z własnymi doświadczeniami

    • charakteryzuje i ocenia bohaterów

    • określa swoje reakcje czytelnicze

    • określa relacje pozytywne
      i negatywne bohaterów

    • określa skutki postępowania bohaterów

    • ocenia bohaterów

    • konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • formułuje pytania do tekstu

    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: prosta notatka

    • sporządza plan odtwórczy wypowiedzi

    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: opis postaci

    • formułuje pytania do tekstu

    • formułuje notatkę na temat świata przedstawionego

    • redaguje plan fragmentu akcji

    • opisuje postać
      z uwzględnieniem wyglądu, relacji z innymi, zdolności, zainteresowań, oceny




    136..

    Co różni zdanie od równoważnika zdania?

    137.


    Podręcznik:

    „Wyjście do kina”. Zdanie i równoważnik zdania, s. 217


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Zdanie
    i równoważnik zdania

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów użytych
      w wypowiedziach (orzeczenie)

    • rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze, równoważniki zdań

    • identyfikuje czasowniki osobowe – orzeczenia
      w zdaniach

    • rozróżnia zdania od równoważników zdania




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • świadomie posługuje się różnymi formami językowymi

    • uzupełnia dialog, świadomie budując zdania

    138.

    Jak zbudować Kupścia? Instrukcja.




    Podręcznik:

    Radomiła Birkenmajer-Walczy Kupść (fragm. książki Ciotka, my


    i reszta świata
    ), s. 219
    Zeszyt ćwiczeń, część2. Różne formy wypowiedzi. Instrukcja

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi

    • określa związek motta
      z treścią tekstu




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • formułuje pytania do tekstu

    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: instrukcja

    • układa pytania do tekstu

    • redaguje instrukcję, świadomie stosując równoważniki zdania

    SPRAWDZANE WYMAGANIA

    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi

    • wnioskuje o przyczynach postępowania bohatera

    • odczytuje nadawcę i odbiorcę w wierszu

    • identyfikuje porównania

    • identyfikuje zdrobnienia i określa ich rolę w wierszu

    • nazywa uczucia osoby mówiącej

    • rozróżnia zdania od równoważników zdania

    • identyfikuje czasowniki osobowe – orzeczenia w zdaniach

    • porządkuje instrukcję




    139.

    Kilka słów


    o zdrowym odżywianiu.

    Jak walczyć


    z przyzwyczajeniami? Zdrowe przepisy na małe desery.



    Podręcznik:

    Krystyna Drzewiecka Dieta cud, w domu głód (fragm. książki Nowe przygody Piątki


    z Zakątka
    ), s. 226

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście

    • dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie

    • wyjaśnia znaczenie przysłowia

    • odpowiada na pytania do tekstu

    • porównuje informacje
      z tekstu literackiego
      i informacyjnego

    • wnioskuje o przyczynach postępowania bohatera




    II. Analiza

    i interpretacja



    • konfrontuje sytuację bohaterów
      z własnymi doświadczeniami

    • odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury

    • rozważa wpływ słodyczy na zdrowie

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: (przepis)

    • operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych

    • redaguje
    1   2   3   4   5   6   7


    ©snauka.pl 2016
    wyślij wiadomość