Strona główna

Liczba jednostek lekcyjnych


Pobieranie 0.69 Mb.
Strona5/7
Data20.06.2016
Rozmiar0.69 Mb.
1   2   3   4   5   6   7
przepis kulinarny

  • redaguje zakończenie tekstu

  • 140.

    Ile orzeczeń ma zdanie pojedyncze,


    a ile – zdanie złożone?

    Jaką funkcję


    w wypowiedzi pełni spójnik?

    141.


    Podręcznik:

    „Klasa V planuje szkolną wycieczkę”. Zdanie pojedyncze i zdanie złożone, s. 228


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Zdanie pojedyncze i zdanie złożone
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Ortografia. Interpunkcja zdania złożonego

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze i złożone

    • rozróżnia zdania pojedyncze i zdania złożone spójnikowe i bezspójnikowe




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • przekształca zdania złożone
      w pojedyncze i odwrotnie

    • poprawnie używa znaków interpunkcyjnych

    • tworzy zdania złożone ze zdań pojedynczych
      z wykorzystaniem spójników

    • stosuje poprawną interpunkcję w zdaniu złożonym

    142.

    Minimum słów, maksimum treści, czyli jak streszczać

    tekst.


    Podręcznik:

    Jacek Dubois Zadanie domowe (fragm. książki A wszystko przez faraona), s. 232


    Zeszyt ćwiczeń, część 2.
    Różne formy wypowiedzi. Streszczenie

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych

    • wyszukuje w tekście informacje ważne

    • przekształca tekst, usuwając /zastępując słownictwo szczegółowe słownictwem
      o znaczeniu ogólnym




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowe

    • tworzy plan tekstu

    • redaguje streszczenie

    143.

    W roli dziennikarzy


    Wiadomości
    z Koryntu. Sąd nad Syzyfem.

    144.


    Sąd nad Syzyfem.

    Podręcznik:

    Informacje, wiadomości, relacje, s. 235


    Podręcznik:

    Jan Parandowski Syzyf (fragm. książki Mitologia. Wierzenia


    i podania Greków
    i Rzymian
    ), s. 236
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schemat nr 5
    II.1.3, II.2.6, II.2.10, III.1.1, III.1.4, III.1.8

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • określa temat i główną myśl tekstu

    • identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, reklamowy

    • określa temat tekstu

    • odróżnia tekst reklamy od tekstu dziennikarskiego

    • rozróżnia fakty od opinii

    Relacje dziennikarskie



    III. Tworzenie

    wypowiedzi

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat

    • dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji komunikacyjnej oraz do zamierzonego celu

    • wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

    • rozmawia na temat pracy dziennikarza

    • tworzy wypowiedź o charakterze informacyjnym

    • włącza opinie do tekstu informacyjnego

    • odróżnia fakty od opinii







    II. Analiza

    i interpretacja



    • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

    • wyraża swój stosunek do postaci

    • charakteryzuje i ocenia bohaterów

    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
      w wypowiedzi

    • zna mit o Syzyfie

    • określa miejsce wydarzeń

    • wyodrębnia postaci, wydarzenia

    • wyodrębnia opis

    • ocenia postać literacką (mitologiczną

    • wyjaśnia sens przenośny wyrażenia syzyfowa praca

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji komunikacyjnej oraz do zamierzonego celu

    • tworzy tekst zawierający fakty i opinie

    • tworzy tekst do programu telewizyjnego/internetu/radia/gazety

    • charakteryzuje postać

    • uzupełnia tekst oceny postaci

    SPRAWDZANE WYMAGANIA

    • zna mit o Syzyfie

    • odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych

    • wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście

    • porównuje informacje z tekstu literackiego i informacyjnego

    • rozróżnia zdania pojedyncze, zdania złożone spójnikowe i bezspójnikowe

    • tworzy zdania złożone ze zdań pojedynczych z wykorzystaniem spójników

    • stosuje poprawną interpunkcję w zdaniu złożonym

    • redaguje streszczenie

    • wyjaśnia sens przenośny wyrażenia syzyfowa praca

    • uzupełnia tekst oceny postaci

    • redaguje przepis kulinarny

    • operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych: przepis kulinarny




    GDY ŚWIAT STAJE NA GŁOWIE

    145.

    Komu i dlaczego – według starożytnych Greków – udało

    się sprowadzić nieszczęścia i śmierć na ludzi?


    Podręcznik:

    Wanda Markowska Puszka Pandory (fragm. książki Mity Greków


    i Rzymian
    ), s. 240

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście
      (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

    • korzysta z informacji

    • określa prawdziwość wypowiedzi

    • wyjaśnia postępowanie postaci (mitologicznej)

    • korzystając z pomocy słownika frazeologicznego wyjaśnia znaczenie frazeologizmu puszka Pandory




    II. Analiza

    i interpretacja



    • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

    • omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia

    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • zna mit o Prometeuszu

    • wyodrębnia watek (Pandory)

    • określa wartości i ich przeciwieństwa w micie

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • opowiada wątek mitu

    • redaguje wypowiedź z perspektywy bohatera

    • tworzy inne zakończenie mitu

    146.

    Jeśli zdarzenia ułożą się inaczej, niż zakładaliśmy…



    Podręcznik:

    Marcin Szczygielski Za niebieskimi drzwiami (fragm.) s. 243



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
      w wypowiedzi

    • wyjaśnia sens przenośny powiedzenia życie stanęło na głowie




    II. Analiza

    i interpretacja



    • omawia akcję, wyodrębnia wydarzenia

    • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

    • konfrontuje sytuację bohaterów
      z własnymi doświadczeniami

    • wyodrębnia wydarzenia

    • nazywa swoje wrażenia, uczucia w związku z tekstem




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je

    • cytuje

    • dyskutuje

    147.

    Czego pragnie Juniper Berry? Rozmawiamy


    o samotności.

    Podręcznik:

    M.P. Kozlowsky Juniper Berry, s. 247



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi

    • określa znaczenie wyróżnień graficznych w tekście

    • opisuje zachowania bohaterów




    II. Analiza

    i interpretacja



    • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

    • charakteryzuje i ocenia bohaterów

    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • nazywa uczucia, o których mowa w tekście

    • gromadzi informacje
      o bohaterce




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je

    • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

    • wyraża własne zdanie na temat samotności

    • redaguje list w roli bohaterki

    148.

    Czym różni się zdanie pojedyncze rozwinięte od zdania

    nierozwiniętego
    149.

    150.


    151.

    Zdanie- sprawdzian.



    Podręcznik:

    „Z dodatkowymi informacjami i bez nich”. Zdanie pojedyncze rozwinięte


    i nierozwinięte, s. 251

    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Zdanie pojedyncze rozwinięte


    i nierozwinięte
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Ortografia. Interpunkcja w zdaniu pojedynczym

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze nierozwinięte
      i rozwinięte

    • rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów użytych
      w wypowiedziach (podmiot, orzeczenie)

    • identyfikuje orzeczenia
      i podmioty

    • klasyfikuje wypowiedzenia jako zdanie pojedyncze, złożone

    • klasyfikuje zdania jako rozwinięte i nierozwinięte




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka

    • rozbudowuje zdania nierozwinięte określeniami podmiotu i orzeczenia

    • stosuje w zdaniach reguły interpunkcyjne

    152.

    Co się zdarzyło na ulicy Pachnących Bzów.



    Podręcznik:

    Małgorzata Strękowska-Zaremba To nie było… (fragm. książki Złodzieje snów), s. 254



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
      w wypowiedzi

    • wyjaśnia znaczenie frazeologizmów
      z rzeczownikiem bajka




    II. Analiza

    i interpretacja



    • wyraża swój stosunek do postaci

    • dostrzega swoistość artystyczną dzieła

    • rozpoznaje w tekście literackim uosobienie

    • określa elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, postaci, wydarzenia

    • określa przyczyny i skutki wydarzeń określa reakcje, przeżycia bohaterów

    • wyjaśnia znaczenie uosobienia przedmiotów

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • redaguje pozytywne zakończenie opowiadania

    153.

    Świat wirtualny a rzeczywistość. Tekst literacki


    a tekst użytkowy.

    Podręcznik:

    Dorota Suwalska



    W komputerowym świecie, s. 255; Anna Jasińska Uzależnieni od komputera, s. 257

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe, oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

    • wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście

    • odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych

    • odczytuje ważne informacje
      z tekstu informacyjnego

    • wnioskuje o przyczynach
      i skutkach postępowania bohatera

    • porównuje tekst literacki
      z użytkowym




    II. Analiza

    i interpretacja



    • charakteryzuje i ocenia bohaterów

    • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
      i przenośnym




    • opisuje tryb życia dla bohatera

    • wyjaśnia sens głównej myśli opowiadania zawartej
      w wypowiedzi bohaterki

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • świadomie posługuje się różnymi formami językowymi

    SPRAWDZANE WYMAGANIA

    • wyodrębnia wątek

    • wyodrębnia wydarzenia

    • określa przyczyny i skutki wydarzeń

    • określa reakcje, przeżycia bohaterów

    • określa wartości i ich przeciwieństwa w micie

    • cytuje

    • odczytuje ważne informacje z tekstu informacyjnego

    • porównuje tekst literacki z użytkowym

    • identyfikuje orzeczenia i podmioty

    • klasyfikuje wypowiedzenia jako zdanie pojedyncze, złożone

    • klasyfikuje zdania jako rozwinięte i nierozwinięte

    • rozbudowuje zdania nierozwinięte określeniami podmiotu i orzeczenia

    • stosuje w zdaniach reguły interpunkcyjne




    154.

    Przeszłość, teraźniejszość


    i przyszłość mieszkańców domu dziecka
    z utworu Ewy Lipskiej. Dom dziecka = dom?

    Podręcznik:

    Ewa Lipska Dom Dziecka, s. 259

    Jan Bajtlik – plakat,
    s. 260
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schemat nr 6
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Czytanie ze zrozumieniem. Rodzinne domy dziecka


    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • określa temat i główną myśl tekstu

    • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
      w wypowiedzi

    • wyjaśnia zastosowanie wyróżnień graficznych
      w wierszu

    • opisuje rzeczywistość przedstawioną w wierszu




    II. Analiza

    i interpretacja



    • poznaje specyfikę literackich
      i pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej;


    • w kontakcie z dziełami kultury kształtuje hierarchię wartości, swoją wrażliwość

    • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

    • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

    • rozpoznaje w tekście literackim przenośnie i objaśnia ich rolę

    • określa swoje uczucia, skojarzenia w związku
      z wierszem

    • uzasadnia sens powtórzenia w wierszu

    • wyjaśnia sens przenośny metafor w wierszu

    • wyjaśnia myśl zawartą na plakacie

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
      i w piśmie na tematy poruszane na lekcji, związane z poznawanymi tekstami kultury


    • podaje propozycje rozwiązania problemu

    155.

    Jak uniknąć piekła na ziemi?



    Podręcznik:

    Mieczysław Malińki O diabełku, który odważył się śmiać (fragm.), s. 261



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście

    • zapisuje skojarzenia
      z pojęciami niebo, piekło; wyjaśnia znaczenie przenośne frazeologizmów
      z tymi pojęciami

    • określa działania bohaterów
      i ich skutki




    II. Analiza

    i interpretacja



    • konfrontuje sytuacje bohaterów
      z własnymi doświadczeniami

    • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
      i przenośnym

    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • odwołując się do własnego doświadczenia ocenia propozycje bohatera

    • odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury (dobro, zło, radość, śmiech)

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • streszcza opowiadanie

    • uzasadnia wybór pomysłu proponuje rozwiązanie problemu

    156.

    Czego oczekuje i o czy marzy niepełnosprawna Ola?



    Podręcznik:

    Tomasz Małkowski Przeprowadzka, s. 266


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schemat nr 7

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte)

    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście

    • przypisuje bohaterom podane cechy

    • określa sytuacje, w których ujawniły się cechy bohaterów

    • określa zmianę w postawie bohaterki oraz przyczyny tej zmiany




    II. Analiza

    i interpretacja



    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • określa wartości (dzielność, praca, pomoc innym)




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: prosta notatka

    • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je

    • redaguje notatkę o tekście literackim

    • rozmawia na temat niepełnosprawności

    • przedstawia postać rzeczywistą o podanych cechach




    157.

    Czym jest tolerancja?



    Podręcznik:

    Grzegorz Kasdepke Pan Wredzik, s. 272


    Zeszyt ćwiczeń,

    cz. 2. Zabawy słowem. Sąsiedzi



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • określa temat i główną myśl tekstu

    • wybiera słownictwo synonimiczne do
    1   2   3   4   5   6   7


    ©snauka.pl 2016
    wyślij wiadomość