Strona główna

Liczba jednostek lekcyjnych


Pobieranie 0.69 Mb.
Strona6/7
Data20.06.2016
Rozmiar0.69 Mb.
1   2   3   4   5   6   7
tolerancja, nietolerancja




II. Analiza

i interpretacja



  • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

  • odczytuje wartości pozytywne
    i ich przeciwieństwa wpisane
    w teksty kultury

  • określa swoje wrażenia, odczucia

  • porównuje swoje reakcje
    z reakcjami bohatera

  • określa przejawy tolerancji
    i nietolerancji

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • układa dialog na temat nietolerancji

158.

Dlaczego szczęśliwy?

Jak nieść pomoc innym?


Podręcznik:

Oscar Wilde Szczęśliwy książę, s. 275

Plakaty, s. 276
Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schemat nr 8


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija sprawność uważnego słuchania oraz umiejętność rozumienia znaczeń dosłownych
    i prostych znaczeń przenośnych


  • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe, oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • notuje podczas słuchania: miejsca wydarzeń, bohaterowie

  • wyjaśnia sens przenośny tekstu

  • odczytuje adresata i cel plakatów

Oscar Wilde Szczęśliwy książę



II. Analiza

i interpretacja



  • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego, rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie

  • kształtuje świadomość istnienia w tekście znaczeń ukrytych

  • poznaje specyfikę literackich
    i pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej


  • odczytuje wartości pozytywne
    i ich przeciwieństwa wpisane
    w teksty kultury

  • wyjaśnia motywację bohatera z wykorzystaniem podanego słownictwa

  • wyjaśnia znaczenie warstwy słownej i graficznej plakatu

  • określa wartości w tekście literackim i na plakacie (człowieczeństwo, dobroć, pomoc innym)

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat

  • prezentuje własne zdanie
    i uzasadnia je

  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

  • rozmawia na temat niesienia pomocy innym ludziom

  • przedstawia bohatera, odpowiadając na pytania

  • tworzy wypowiedź
    z uwzględnieniem następstwa czasowego



159.

Na wystawie.




Podręcznik:

Rzeźba boskiego buntownika, s. 278


Zeszyt ćwiczeń, część 2. Różne formy wypowiedzi. Opis rzeźby

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego, rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie

  • korzysta z informacji

  • rozumie pojęcia: posąg, popiersie, płaskorzeźba

  • wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat Prometeusza




II. Analiza

i interpretacja



  • nazywa swoje reakcje

  • dostrzega swoistość artystyczną dzieła

  • wyraża swój stosunek do dzieła sztuki, korzystając z podanego słownictwa

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy wypowiedzi pisemne
    w następujących formach gatunkowych: opis przedmiotu

  • opisuje rzeźbę według dyspozycji

160.

Jesteśmy ekspertami od mitów greckich.



Podręcznik:

W świecie greckich mitów, s. 279


Zeszyt ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Mitologiczne potyczki językowe
Gra planszowa „Przygody Odyseusza” (zeszyt ćwiczeń, część 2)

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyciąga wnioski wynikające
    z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

  • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów
    w wypowiedzi




II. Analiza

i interpretacja



  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • zna bohaterów poznanych mitów

  • zna cechy mitów

  • dzieli bohaterów mitologicznych na bogów, herosów, ludzi

161.

Sprawdzę się!



SPRAWDŹ SIEBIE

Podręcznik:

Mit o Dedalu, s. 281


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost

  • określa tematykę mitu




II. Analiza

i interpretacja




  • wyodrębnia wydarzenia

  • odróżnia fabułę od akcji

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • świadomie posługuje się różnymi formami językowymi

  • tworzy zdania pojedyncze, odpowiadając na pytania

  • uzupełnia zdania

  • redaguje instrukcję




II. Analiza

i interpretacja




  • zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela

  • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

  • wyraża swój stosunek do postaci

  • charakteryzuje i ocenia bohaterów

  • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
    i przenośnym

  • odczytuje wartości pozytywne
    i ich przeciwieństwa wpisane
    w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada)

  • zna treść lektury

  • określa swoje wrażenia czytelnicze

  • prezentuje własne zdanie na temat roli wyobraźni

  • ocenia opowiadanie kolegi według podanych kryteriów

  • porównuje tekst literacki
    z odpowiednim fragmentem filmu, określając środki wyrazu tych przekazów

  • określa wartości reprezentowane przez kontrastowo zestawione światy (i postacie)




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • formułuje pytania do tekstu

  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

  • tworzy wypowiedzi pisemne
    w następujących formach gatunkowych: opowiadanie, opis postaci, prosta notatka

  • tworzy opowiadanie ustne

  • układa pytania pomocne
    w charakterystyce postaci

  • uzupełnia charakterystyką postaci

  • tworzy notatki




SPRAWDZANE

WYMAGANIA



  • zna bohaterów poznanych mitów

  • dzieli bohaterów mitologicznych na bogów, herosów, ludzi

  • wyjaśnia motywację bohatera z wykorzystaniem podanego słownictwa

  • zna cechy mitów

  • wyjaśnia sens przenośny frazeologizmów pochodzenia mitologicznego

  • odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (dobro – zło, tolerancja – nietolerancja, pomoc innym, radość)

  • odczytuje adresata i cel plakatu

  • opisuje rzeźbę według dyspozycji

  • przedstawia bohatera odpowiadając na pytania

  • tworzy wypowiedź z uwzględnieniem następstwa czasowego


IV. TWÓRCA I DZIEŁO




TWÓRCY ŚWIATÓW FIKCYJNYCH

162.

Z wizytą


w teatrze, kinie, muzeum…
Co podpowiada wyobraźnia? (Zbigniew Herbert „Pudełko zwane wyobraźnią”)

Podręcznik:

Plansza Twórca i dzieło, s. 285


Podręcznik:

Zbigniew Herbert Pudełko zwane wyobraźnią, s. 286


Zeszyt ćwiczeń, część 2. Schematy nr 9a, 9b

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe, oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • opisuje sytuacje, nazywa postaci na planszy

  • określa sposób zachowania odbiorców w miejscach związanych z kulturą




II. Analiza

i interpretacja



  • nazywa swoje reakcje (np. wrażenia, emocje)

  • określa naganne zachowania odbiorców

III. Tworzenie

Wypowiedzi


I. Odbiór

wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji


  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

  • dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi (tytuł)

  • wyraża własne zdanie na temat wydarzenia kulturalnego, wykorzystując podane słownictwo

  • omawia treść wiersza

  • wyjaśnia z znaczenie tytułu wiersza

II. Analiza

i interpretacja



  • nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje)

  • porównuje swoje wyobrażenia z wyobrażeniami poety

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z poznanymi tekstami kultury

  • operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych

  • opisuje fotografię, wykorzystując podane słownictwo

  • uzupełnia cytaty z wiersza własnymi propozycjami

  • redaguje wypowiedź na temat wiersza

163.

Nagrywamy słuchowisko na podstawie fragmentu „Bajek przez telefon” Gianniego Rodariego.



Podręcznik:

Gianni Rodari Proces przeciwko pociotkowi (fragm. książki Bajki na telefon), s. 289



I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • sprawnie czyta teksty głośno
    i cicho

  • słuchając nagranych dźwięków, opisuje miejsca, w których można je usłyszeć, oraz nazywa kojarzone z nimi uczucia

  • czyta tekst cicho, przygotowując się do jego interpretacji głosowej

WWW

Dźwięki


III. Tworzenie

wypowiedzi



  • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy poruszane na lekcji, związane z poznawanymi tekstami kultury i własnymi zainteresowaniami

  • zapisuje wypowiedzi osób pasujące do sekwencji dźwięków

  • czytając głośno, wyraziście, przekazuje intencję tekstu, właściwie akcentuje wyrazy,

wprowadza pauzę, stosuje odpowiednią intonację

  • przygotowuje, prezentuje słuchowisko

164.

PROJEKT


Jak napisać scenariusz przedstawienia?

Podręcznik:

Piszemy scenariusz przedstawienia, s. 292

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • czytając głośno, wyraziście, przekazuje intencję tekstu, właściwie akcentuje wyrazy, wprowadza pauzę, stosuje odpowiednią intonację




II. Analiza

i interpretacja



  • dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi (tytuł)

  • nadaje tytuł sztuce teatralnej




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej

  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • opisuje didaskalia: miejsce akcji, rekwizyty, kostiumy

  • tworzy plan wydarzeń (twórczy)

  • tworzy sztukę teatralną
    z podziałem na sceny

165.

Jak mówić, by być dobrze rozumianym?

166.

167.


Podręcznik:

„Warsztat aktora”. Poprawna i staranna wymowa wyrazów. Wymowa a zapis niektórych głosek. Akcent, s. 294

Joanna Papuzińska, Mowa Piasta; Żur, s. 299
Zeszyt ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Akcent w języku polskim
Zeszyt ćwiczeń, część 2. Ortografia. Wymowa
a zapis głosek


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała)

  • korzysta z informacji zawartych w…(słowniku poprawnej polszczyzny)

  • wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście




  • na podstawie rysunku wyjaśnia, jak aktor przygotowuje się do roli

  • rozróżnia samogłoski i spółgłoski: dźwięczne - bezdźwięczne, ustnenosowe

  • rozróżnia wymowę staranną od potocznej

  • sprawdza wymowę wyrazów słowniku poprawnej polszczyzny




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę:
    o różnicach w wymowie
    i pisowni samogłosek ustnych
    i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych
    i bezdźwięcznych

  • właściwie akcentuje wyrazy

  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • poprawnie zapisuje wyrazy
    z samogłoskami nosowymi ą, ę oraz połączeniami om, on, em, en

  • właściwie akcentuje wyrazy

168.

Z wizytą


w teatrze

Podręcznik:

W teatrze (plansza),
s. 300

Plakat teatralny, s. 301

Program teatralny, s. 302
Zeszyt ćwiczeń, część 2. Czytanie ze zrozumieniem. Jak się należy zachowywać
w teatrze?


I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • rozwija umiejętność poznawania
    dzieł sztuki; uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe, oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • odczytuje z planszy zawody związane z teatrem: aktor, reżyser, scenograf, dekorator, reżyser dźwięku, reżyser światła, sufler

  • odczytuje informacje
    z programu teatralnego




II. Analiza

i interpretacja



  • poznaje specyfikę literackich
    i pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej


  • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie

  • wyodrębnia elementy składające się na widowisko teatralne (gra aktorska, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty)

  • ocenia przedstawienie według podanych kryteriów

  • określa cel plakatu
    i programu teatralnego

III. Tworzenie

wypowiedzi



  • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
    i w piśmie na tematy poruszane na lekcji, związane
    z poznawanymi tekstami kultury
    i własnymi zainteresowaniami; dba o poprawność wypowiedzi własnych, a ich formę kształtuje odpowiednio do celu wypowiedzi


  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • opisuje pracę twórców teatru

  • opowiada o spektaklu uwzględniając: tytuł, nazwę teatru, liczbę aktów, temat sztuki

  • układa pytania związane
    z treścią plakatów

169.

Jak powstaje film?



Podręcznik:

Krzysztof Kornacki Jak powstaje film?, s. 303


Zeszyt ćwiczeń, część 2. Czytanie ze zrozumieniem. Z planu filmowego

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • sprawnie czyta teksty głośno
    i cicho

  • wyszukuje w tekście słownictwo filmowe




II. Analiza

i interpretacja



  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska)

  • tworzy słowniczek pojęć filmowych na podstawie tekstu




III. Tworzenie

wypowiedzi



  • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

  • operuje słownictwem
    z określonych kręgów tematycznych

  • tworzy notatkę na temat etapów powstawania filmu

  • ocenia film, odpowiadając na pytania

  • redaguje wypowiedź na temat filmu według podanych dyspozycji




170.

Wywiad – sztuka zadawania pytań.



Podręcznik:

Magiczne filmy Andrzeja Maleszki, s. 306

I. Odbiór wypowiedzi

i wykorzystanie

zawartych w nich

informacji



  • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe, oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

  • identyfikuje osoby biorące udział w wywiadzie

  • omawia sposób zapisu wywiadu




II. Analiza

i interpretacja



  • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie

  • określa cechy
1   2   3   4   5   6   7


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość