Strona główna

Liczba jednostek lekcyjnych


Pobieranie 0.69 Mb.
Strona7/7
Data20.06.2016
Rozmiar0.69 Mb.
1   2   3   4   5   6   7
wywiadu jako gatunku

  • określa temat wywiadu

  • identyfikuje w wywiadzie części kompozycyjne: prezentacja postaci rzeczywistej, opis tematu, podsumowanie




  • III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
      i w piśmie na tematy poruszane na lekcji, związane z poznawanymi tekstami kultury
      i własnymi zainteresowaniami; dba o poprawność wypowiedzi własnych, a ich formę kształtuje odpowiednio do celu wypowiedzi


    • inscenizuje wywiad




    171.

    Poetycka opowieść


    o muzyce.

    Podręcznik:

    Izabella Klebańska Nokturn; Wariacje,


    s. 312
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Powtarzamy wiedzę
    o środkach poetyckich

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • korzysta z informacji zawartych w encyklopedii

    • sprawnie czyta teksty głośno
      i cicho

    • określa cechy wysłuchanych utworów muzycznych

    • sprawdza znaczenie wyrazów muzycznych

    • określa znaczenie umiejętności posługiwania się słowem

    www

    Fragmenty nokturnów


    i wariacji

    II. Analiza

    i interpretacja



    • rozpoznaje w tekście literackim porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy

    i objaśnia ich role

    • identyfikuje ożywienia
      w wierszu

    • rozpoznaje środki stylistyczne: epitet, porównanie, przenośnię (uosobienie, ożywienie), wyrazy dźwiękonaśladowcze

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • świadomie posługuje się różnymi formami językowymi

    • określa przedmioty ożywieniami i uosobieniami

    172.

    Abby w studio nagrań – ćwiczenia w czytaniu.



    Podręcznik:

    Bobbie Pyron Abby


    w studio nagrań,
    s. 314

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

    • rozumie czytany tekst

    • identyfikuje w tekście słownictwo określające uczucia, przeżycia




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity)

    • rozmawia na temat swoich preferencji muzycznych

    • przedstawia zespół muzyczny, wykorzystując informacje z tekstu

    • redaguje fragment dziennika/pamiętnika

    • redaguje opinię




    173.

    Co należy umieścić


    w ogłoszeniu?

    Podręcznik:

    „Kto? Co? Gdzie


    i kiedy?”. Piszemy ogłoszenie, s. 318
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Różne formy wypowiedzi. Ogłoszenie

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • rozpoznaje formy gatunkowe (ogłoszenie)

    • odczytuje elementy ogłoszenia

    • określa cel ogłoszenia







    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: ogłoszenie

    • redaguje ogłoszenie







    SPRAWDZANE

    WYMAGANIA



    • określa sposób zachowania odbiorców w miejscach związanych z kulturą

    • rozpoznaje środki stylistyczne: epitet, porównanie, przenośnię (uosobienie, ożywienie), wyrazy dźwiękonaśladowcze

    • odczytuje informacje z plakatu, programu teatralnego

    • przypisuje zajęcia nazwom twórców teatru i filmu

    • odczytuje elementy ogłoszenia

    • opisuje didaskalia: miejsce akcji, rekwizyty, kostiumy

    • rozpoznaje wywiad

    • redaguje ogłoszenie

    • operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (film, widowisko teatralne)

    • poprawnie zapisuje wyrazy z samogłoskami nosowymi ą, ę, oraz połączeniami om, on, em, en

    • właściwie akcentuje wyrazy







    174.

    Zapraszamy do świata sztuki



    Podręcznik:

    Sztuka przeżywania,


    s. 320


    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • określa tematykę tekstu




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • operuje słownictwem
      z określonych kręgów tematycznych

    • redaguje wypowiedź
      o swoich upodobaniach odbiorcy sztuki

    ZAPRASZAPRASZAMY DO ŚWIATA SZTUKI

    Rozmawiamy
    o słuchowisku.

    Podręcznik:

    Bolesław Leśmian Przygody Sindbada Żeglarza, s. 321


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Kultura języka

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • odróżnia słuchowisko od innych przekazów

    Bolesław Leśmian Przygody Sindbada Żeglarza


    WWW

    Słuchowisko:

    Bolesław Leśmian Przygody Sindbada Żeglarza


    II. Analiza

    i interpretacja



    • dostrzega swoistość artystyczną dzieła

    • nazywa swoje reakcje (np. wrażenia, emocje)

    • ocenia słuchowisko

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • operuje słownictwem
      z określonych kręgów tematycznych

    • redaguje opinię na temat słuchowiska

    175.

    Jakie informacje znajdują się


    w słownikach języka polskiego

    i wyrazów obcych?



    Podręcznik:

    „Kwiaciarnia i studio florystyczne”. Słownik języka polskiego. Słownik wyrazów obcych, s. 322


    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Korzystamy ze słownika języka polskiego
    i słownika wyrazów obcych

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • zdobywa świadomość języka jako wartościowego
      i wielofunkcyjnego narzędzia kształtowania wypowiedzi


    • rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go informacji, a także ich porządkowania

    • korzysta z informacji zawartych w słowniku języka polskiego

    • odczytuje informacje
      z komiksu

    • wyjaśnia źródło (językowe) nieporozumienia

    • wyjaśnia niepoprawne nazwy własne z wykorzystaniem słownika języka polskiego
      i słownika wyrazów obcych

    Utwór muzyczny Fryderyka Chopina



    II. Analiza

    i interpretacja



    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (poprawność języka)

    • analizuje hasła słownikowe

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • dba o poprawność wypowiedzi własnych

    • rozwija swoją wiedzę o języku

    • zastępuje w tekście wyrazy pochodzenia obcego wyrazami rodzimymi

    176.

    Jak zacytować czyjąś wypowiedź?



    Podręcznik:

    „Po konkursie”. Cytat,


    s. 328

    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Ortografia. Cytat



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora)




    • rozpoznaje cytaty w tekście na podstawie wyróżnień graficznych

    • wyjaśnia znaczenie pojęcia cytat




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, znaku wykrzyknika

    • włącza cytaty do własnego tekstu

    177.

    Eksponaty


    i ekspozycje, czyli co wiemy o muzeach.

    Podręcznik:

    W muzeum, s. 330

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • uczy się rozpoznawać różne teksty kultury oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru

    • rozumie słownictwo związane z muzeum

    • opisuje ekspozycje muzealne

    • określa cel muzeum




    II. Analiza

    i interpretacja



    • odczytuje wartości pozytywne
      i ich przeciwieństwa wpisane
      w teksty kultury

    • wyraża własne zdanie na temat wartości muzeum dla zwiedzających




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
      i w piśmie na tematy poruszane na lekcji, związane
      z poznawanymi tekstami kultury
      i własnymi zainteresowaniami


    • tworzy notatkę na temat korzyści ze zwiedzania muzeów

    • projektuje ekspozycję muzealną

    • stosuje poprawne formy fleksyjne rzeczownika muzeum




    178.

    Zrozumieć artystę i jego dzieło.



    Podręcznik:

    Henryk Jerzy Chmielewski Tytus malarzem (fragm. komiksu Tytus, Romek


    i A’Tomek
    ), s. 333
    Zeszyt ćwiczeń, część 2. Czytanie ze zrozumieniem. Jeż Jerzy w muzeum

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)




    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • formułuje pytania do tekstu

    • układa pytania do wywiadu
      z malarzem




    179.

    To już wiemy


    i potrafimy!

    Podręcznik:

    To już wiemy


    i potrafimy. Spotkanie,
    s. 336

    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście

    (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

    • rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik)

    • rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze i złożone, równoważniki zdań

    • rozumie czytany tekst

    • identyfikuje części mowy: rzeczownik, czasownik

    • przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik

    • identyfikuje zdanie pojedyncze, złożone, równoważnik zdania, wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe

    • zna funkcje poznanych słowników




    II. Analiza

    i interpretacja



    • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
      i przenośnym

    • uzupełnia wniosek

    • uzasadnia użycie przecinka

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • poprawnie używa znaków interpunkcyjnych

    • cytuje

    • wyjaśnia pisownię wyrazów z ch, h, ż, rz, u, ó

    180.

    Sprawdzę się!



    SPRAWDŹ SIEBIE Podręcznik:

    Jeef Kinney Dziennik cwaniaczka. Zapiski Grega Heffleya (fragm.), s. 339



    I. Odbiór wypowiedzi

    i wykorzystanie

    zawartych w nich

    informacji



    • wyciąga wnioski wynikające
      z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę lub fałsz)

    • rozumie czytany tekst

    • podaje przykłady komicznych wypowiedzi, sytuacji

    • odczytuje przenośny sens rysunku




    II. Analiza

    i interpretacja



    • odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym
      i przenośnym

    • korzysta z informacji zawartych w słowniku języka polskiego

    • poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; rozpoznaje ich konwencje gatunkowe

    • wyjaśnia wypowiedź bohatera, w tym za pomocą hasła słownikowego

    • rozpoznaje konwencje gatunkowe

    III. Tworzenie

    wypowiedzi



    • tworzy wypowiedzi pisemne
      w następujących formach gatunkowych: instrukcja, ogłoszenie, list oficjalny

    • tworzy spójne teksty na tematy poruszane na lekcjach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury

    • dostosowuje sposób wyrażania się do oficjalnej i nieoficjalnej sytuacji komunikacyjnej oraz do zamierzonego celu

    • cytuje

    • redaguje instrukcję, stosując równoważniki zdań

    • redaguje ogłoszenie

    • redaguje list oficjalny
    1   2   3   4   5   6   7


    ©snauka.pl 2016
    wyślij wiadomość