Strona główna

Marchewka: Rewolucja Warsztaty dla dzieci informacje dla rodziców


Pobieranie 32.17 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar32.17 Kb.
Marchewka: Rewolucja - Warsztaty dla dzieci

informacje dla rodziców


Drodzy rodzice, dziś wasze dzieci miały w szkole spotkanie z Panią Marchewką i Rolnikiem Jabłuszko. W czasie 1,5 godzinnych zajęć dzieci poznały wiele ciekawych informacji na temat naturalnego i zdrowego odżywiania. Poniżej, krótka relacja by byli Państwo na bieżąco i wiedzieli jak wspierać nowe i zdrowe wybory smakowe waszych dzieci 
I. Ziołowa herbatka

Opowiadaliśmy o popularnych roślin, które można spotkać w czasie spaceru po lesie czy łące, a które są ZIOŁAMI . Dzieci poznały właściwości kilku ziół między innymi: pokrzywę – co krzepi i daje siłę, miętę – odświeżający napój na lato i bardzo pomocny kiedy boli brzuch z przejedzenia, kwiat lipy – który pomoże się wypocić przy chorobie i nagietka - który również jest dobry na trawienie.

Skrzypiące ziele SKRZYPU – dobre na skórę, włosy i paznokcie, oraz indiańskie ziele z KORY WIEŻBY, które kiedyś między innymi przez Indian używane było jak naturalna aspiryna.

Każde ziółka można było zobaczyć (susz), powąchać i spróbować jak smakuje. Dzieci wybrały ziółka, które chciałyby spróbować – w ten sposób powstał SZALONY MIKS ZIOŁOWY, którzy zaparzyliśmy i popijaliśmy jako herbatkę. Prawie wszystkie dzieci wypiły herbatkę ze smakiem prosząc o dolewkę. Uwaga: zioła nie były niczym słodzone !!!


Dodatkowe informacje dla rodziców:

Ziołowa herbata to świetna propozycja zdrowego codziennego napoju i najlepsza

alternatywa dla słodkich soków, gazowanych napoi, coca-coli, czarnej herbaty, etc.

Lekkie ziołowe herbatki można przygotowywać z różnych ziół, można łączyć je według właściwości lub smaku. Najlepiej zbierać zioła samemu i suszyć .

Jeśli nie mają Państwo możliwości by samodzielnie zbierać i suszyć zioła proponuję drugie rozwiązanie czyli zakupić je w sklepie zielarskim – JAKO SUSZ, czyli paczkowane luzem !!!

Często spotyka się zioła w formie herbatek ekspresowych w saszetkach, ale to jest najsłabsze rozwiązanie ponieważ takie zioła są najczęściej słabej jakości a co za tym idzie mają również mniejsze właściwości zdrowotne.


Co ? gdzie ? kiedy ?

Jedną z ciekawszych firm na polskim rynku oferująca bogaty wybór polskich ekologicznych ziół jest firma Dary Natury. Jej produkty są dostępne niemal we wszystkich sklepach zielarskich a nawet niektórych supermarketach. Ich zioła można również zakup bezpośrednio z ich strony www.darynatury.pl

Ceny są bardzo przystępne ! Generalnie zioła są tańszych rozwiązaniem niż owocowe herbaty, soki i napoje !!!

Na tej stronie znajdą Państwo wiele cennych informacji o ziołach

http://www.e-ziola.info/kat2,ziola
II. Jak powstaje mąka i pełnoziarniste płatki owsiane …

Rolnik Jabłuszko opowiedział dzieciom jak powstaje razowa mąka i pełnoziarniste płatki;

A potem dzieci same, za pomocą dwóch młynków zrobiły mąkę i płatki. Przekonały się jaki wygląd, zapach i smak ma taka mąka i płatki, usłyszały o ich właściwościach zdrowotnych – że mają dużo witamin, mikro i makro elementów, że dają nam dużo siły i wspierają nasze zdrowie. A potem spróbowały prawdziwego ciemnego razowego chleba na zakwasie, który również im bardzo smakował. Dzieci prosiły o dokładkę.

Dodatkowe informacje dla rodziców:

W diecie młodego jak i dorosłego człowieka najważniejsza są produkty ze zbóż w postaci całego ziarna, kasz, płatków, mąki razowej i jej przetworów, produktów pełnoziarnistych, etc. To jest podstawa naszej piramidy zdrowego żywienia. Musimy pamiętać, że powinny to być produktu pełnoziarniste, jak najmniej oczyszczone i nie rafinowane – o dużej zawartości węglowodanów złożonych.

W przeciwnym razie, jeśli podstawą naszej diety będą węglowodany proste (biała mąka i jej przetwory) zamiast zdrowia przysporzą nam więcej chorób i kłopotów.
Płatki śniadaniowe – to idealna propozycja na śniadanie dla naszego dziecka. Muszę tu jednak wyjaśnić co mam na myśli mówiąc płatki – to zmielone ziarna zbóż najczęściej owsa. W jaki sposób przygotowane? Ugotowane w formie owsianki (najlepiej na wodzie – jest wówczas bardziej lekkostrawna niż ta na mleku) z dodatkami jak jabłko, rodzynki (lub inne ulubione bakalie) aromatyczne przyprawy (cynamon, kardamon, etc.) oraz łyżeczka dobrego tłuszczu ( masło czy zimnotłoczony olej np. lniany).

Mówiąc płatki śniadaniowe nie mam na myśli powszechnie reklamowanych czekoladowych kulek, miodowych krążków, chrupiących kukurydzianych chrupków, etc. wzbogaconych sztucznymi witaminami i słodzonych cukrem oraz koloryzowanych sztucznymi barwnikami i aromatami zamiast przypraw … polecam ciekawy artykuł o tych produktach



http://wyborcza.pl/mlodziodwagi/1,128591,13446724,Przeswietlamy_zywnosc__Platki_sniadaniowe.html

Takim powszechnie reklamowanym płatkom tak naprawdę bliżej do słodyczy niż pełnowartościowego śniadania. Porównajcie skład takich płatków np. z batonami.


Poniżaj garść informacji o poszczególnych zbożach / źródło. D. Adamczyk

Kasza jaglana (proso) !!!

Najlepsza jest kasza jaglana. Jako jedyna wśród kasz jest zasadotwórcza, co jest bardzo korzystne, szczególnie jeśli dieta obfituje w pokarmy kwasotwórcze. Obfituje ona w witaminy z grupy B, lecytynę oraz substancje mineralne: wapń, fosfor, potas, żelazo. Najkorzystniejszy jest chyba tutaj skład aminokwasowy. Kasza jaglana zawiera bowiem znaczne ilość tryptofanu. Jako, że niedoborowy poziom tego aminokwasu występuje u wszystkich roślin strączkowych, potrawy z kaszy jaglanej oraz fasoli, grochu dostarczają doskonałego, pełnowartościowego białka. Kasza jaglana jest idealną propozycją na śniadanie.


JAGLANKA Z JABŁEKIEM I IMBIREM

Propozycja na pożywne i smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach.

Świetnie sprawdzi się również jako deser.

2 szklanki wody, 1/2 szklanki kaszy jaglanej, słodkie jabłko, 2 łyżki wypłukanych rodzynek lub

moreli niesiarkowanych, cienki plasterek korzenia imbiru, szczypta cynamonu i kardamonu.

Upraż kaszę w garnku na suchym dnie ( ważne by garnek był z grubym dnem), poczym

wypłukać gorącą wodą. Dalej zalać czystą gorącą woda i zagotować tę wodę z kaszą. Wrzucić pokrojone w kostkę jabłko, rodzynki lub morele. Następnie dodać imbir, cynamon

i kardamon. Gotować pod przykryciem, nie mieszać. Gdy woda się wchłonie, odstawić z ognia i zostawić pod przykryciem jeszcze przez 10-15 min.


KOTLECIKI ZIEMNIACZANO – JAGLANE pieczone w piekarniku

1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, 4 ziemniaki ugotowane w mundurkach, 1 cebula, natka pietruszki, pieprz, sól, mąka pszenna razowa do obtaczania, olej do posmarowania blachy. Ugotowane ziemniaki obrać, zetrzeć na tarce i wymieszać z kaszą. Dodać drobno pokrojoną

natkę, cebulę (można ją wcześniej zeszklić lub poddusić), pieprz i posolić. Z masy tej ulepić

niewielkie kotleciki, obtoczyć je w mące, ułożyć na wysmarowanej olejem blaszce. Piec 20 –

30 min w 180 st. W trakcie pieczenia obrócić na drugą stronę.

Kukurydza (kasza, polenta)

Jest to bardzo cenna roślina o wszechstronnym zastosowaniu w żywieniu – zawiera wiele

różnorodnych składników odżywczych, m.in.: sód, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź, fosfor, wapń, niektóre witaminy z grupy B, witaminę C. Kaszka kukurydziana służy do zagęszczania soków i budyniów a także do pieczenia ciast. W krajach Ameryki Łacińskiej piecze się z niej chleb, placki i naleśniki. W północnych Włoszech polenta zrobiona z mąki i kaszki kukurydzianej, wody i soli jest codziennym pożywieniem. Rumuni przygotowują z niej mamałygę. Ziarno kukurydzy ma wiele wartości odżywczych. Zawiera wiele białka oraz większość witamin i mikroelementów. Uwaga! – często modyfikowana genetycznie!

Owies

Wzmacnia śledzionę. Ma bardzo silne działanie dynamizujące energię ciała i umysłu. Jest

rozgrzewający. Idealny w postaci płatków. Ma szczególnie korzystne działanie u osób apatycznych. Osoby, które dużo śpią i są raczej wątłe odnoszą pożytek dzięki wzmacniającemu działaniu np. śniadania z płatków owsianych z dodatkiem duszonych owoców i orzechów popularna owsianka ;)

Ryż pełnoziarnisty

Dostępny w odmianie długo- i okrągłoziarnistej. Nawilża i regeneruje skórę oraz wzmacnia trawienie. Jego ziarno jest samo w sobie zharmonizowane i zrównoważone, nie wytwarza wilgoci w organizmie. Jest doskonałym lekiem na jelito grube, wzmacnia śledzionę i żołądek. Zawiera w sobie witaminy i substancje mineralne. Ugotowanie go wymaga znacznie więcej czasu niż ryżu białego. W zależności od gatunku – do 45 minut. Jest bezglutenowy, lekkostrawny. Wyrównuje poziom cukru we krwi i obniża ciśnienie.



Ryż długoziarnisty

Jest chłodzący i nawilżający, działa uspakajająco na wątrobę.



Ryż okrągły

Jest termicznie ciepły, wzmacnia śledzionę i jest wskazany dla osób spokojnych, marznących bardzo łakomych na słodycze.



Ryż słodki pełnoziarnisty

Zawiera więcej białka i kwasów tłuszczowych niż inne odmiany ryżu. Polecany w okresie

rekonwalescencji, ogólnego osłabienia. Można stosować jako dodatek do zwykłego pełnoziarnistego ryżu. Po ugotowaniu jest klejący.

Pszenica oraz orkisz i płaskurka (dwie stare odmiany pszenicy)

Mają działanie nawilżające i chłodzące zwłaszcza na wątrobę, woreczek żółciowy i serce. Uspokajają umysł, przeciwdziałając wewnętrznemu niepokojowi i nadpobudliwości. Pszenica jest bardziej wychładzająca. Skutecznie działają na osoby ze skłonnością do zaburzeń snu, które nie potrafią się rozluźnić wieczorem i przez cały dzień są na wysokich obrotach.



Kasza gryczana

Palona ma działanie rozgrzewające, idealna na porę zimową. Charakteryzuje się dużą zawartością białka, tłuszczu, składników mineralnych i witamin z grupy B. Kasza gryczana zawiera związki mineralne wapnia, żelaza, fosforu, potasu i miedzi oraz witaminy B1 i PP. Kasza gryczana stanowi wspaniały dodatek do obiadów i dań gorących, podana z sosem i surówkami, stanowi pełnowartościowy, bogaty w witaminy i składniki mineralne posiłek.



Amarantus (szarłat)

Nazywa się ostatnio zbożem 21 wieku, pomimo że jest to jedna z najstarszych roślin uprawnych świata. Okazuje się, że szarłat zawiera bardzo drobną frakcję skrobi, dzięki czemu jest ona łatwostrawna i szybko dostarcza organizmowi energii. Ponadto zawartość składników mineralnych takich jak magnez, wapń, fosfor i potas jest w amarantusie znacznie wyższa niż np. w pszenicy. Do niewątpliwych zalet produktów z ziarna szarłatu można również zaliczyć wysoką zawartość błonnika i łatwo przyswajalnego białka. Jest to białko o niezwykle wysokim stopniu przyswajalności, którego ilość podczas odpowiednich procesów technologicznych nie obniża się. Jego wartość wynosi 75% - dla porównania wartość białka zawartego w mięsie 70%, w mleku 72%. Pod względem ilości żelaza amarantus przewyższa wszystkie rośliny (15 mg w 100 g nasion - dla porównania w mięsie wołowym i cielęcym ok. 2,5 mg w 100g). Nie zawiera glutenu.



Quinoa (komosa ryżowa)

Pochodzi z Ameryki Południowej. Niezwykle przez nich cenione, zostało nazwane „matką zbóż”. Quinoa rozgrzewa i wzmacnia całe ciało. Zalecane szczególnie osobom ze skłonnością do przeziębień. Według tradycyjnej medycyny chińskiej posiada smak słodki i kwaśny, jest termicznie ciepłe i wzmacnia nerki. W porównaniu z innymi zbożami, Quinoa posiada największą zawartość białka. Zawiera więcej wapnia niż mleko i najwięcej tłuszczów spośród wszystkich zbóż. Stanowi bogate źródło żelaza, fosforu, witaminy E i witamin z grupy B. Doskonałe dla wegetarian, zwłaszcza tęskniących w zimie do odżywczego i dodającego sił pożywienia.


Co ? gdzie ? kiedy ?

Prawdziwy razowy chleb na zakwasie (bez drożdży i dodatku karmelu) można czasami kupić w sklepach. Trzeba tylko zapytać – ponieważ nie każdy ciemny chleb to chleb razowy ( często białe chleby są barwione karmelem) i większość chlebów jest na drożdżach a zakwas jest tylko dodatkiem. Chleb na zakwasie można samemu upiec w domu.


III. Masło maślane

Dzieci same zrobiły masło w prawdziwej drewnianej maślnicy (kiżance). To ciężka praca ale dzieci świetnie dały sobie radę. Przygotowane przez nich masło było lekko żółte i miękkie. Posmarowaliśmy nim nasz ciemny chleb.


Dodatkowe informacja dla rodziców:

Prawdziwe masło jest zdrowe i potrzebne w naszej diecie. Trzeba je stosować z umiarem. Pamiętajmy, że prawdziwe masło ma 82- 83 % tłuszczu. W ostatnich latach pojawiły się w sklepach produkty podobne do masła – są w formie kostki i zapakowane jak masło. Jednak na opakowaniu nie znajdą Państwo niegdzie słowa „masło” a opisy w stylu „śmietankowe”, „łąkowe” „śniadaniowe” etc. Takie produkty to Miksy tłuszczów masłowych. Niezdrowe podróbki masła.

Podobnie jak margaryny zawierają wiele tłuszczy nasyconych zwanych tłuszczami trans.

Jeśli szukają Państwo ciekawych i zdrowych przepisów na posiłki dla waszego dziecka polecam:


http://dziecisawazne.pl/

http://ammniam.dziecisawazne.pl/

http://www.zdrowyprzedszkolak.org/

http://smakoterapia.blogspot.com/

http://www.mamaalergikagotuje.pl/
czym jest Marchewka: rewolucja ?

Na bok odkładamy puste slogany, które przepływają przez nasze uszy nie zahaczając często o myśli i pokazujemy, że zdrowe odżywianie ma być smaczną przyjemnością, nie obciążać naszego domowego budżetu, a przede wszystkim szanować zasoby naturalne naszej planety. Chcemy was zachęcić do tego, by w dzień targowy wybrać się na lokalny ryneczek w poszukiwaniu brudnych marchewek, by poznać tam Pana Rolnika, który uprawia zapomniane już warzywa jak pasternak, topinambur czy salsefię. Wspólnie ze znajomymi kupić worek ekologicznej mąki od lokalnego producenta i piec samemu żytnie chleby na zakwasie. Mieć czas, by odkryć radość gotowania w domu z pełnowartościowych i nieprzetworzonych produktów, nakarmić ciało i duszę swoich najbliższych na towarzyskich czwartkowych obiadach. Zbudować przydomowy kompostownik, by nie marnować, a oddać Matce Ziemi chociaż część tego, co codziennie nam daje… Gotowanie i jedzenie powinno być jak najbardziej proste i jednocześnie wyrażać naszą dbałość o naturalne środowisko, zdrowie nasze i najbliższych. Niech umiarkowanie i równowaga staną się naszymi codziennymi wartościami.


Marchewka: Rewolucja organizuje warsztaty, wykłady, lekcje, wystawy … jesienią tego roku będziemy realizować cykl warsztatów dla dorosłych na mazurach / Ełk.

Więcej o projekcie na

www.facebook.com/marchewkowarewolucja i www.marchewka-rewolucja.pl
Dziękuje

Małgorzata Meller – Pani Marchewka


Wiktor Malinowski – Rolnik Jabłuszko


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość