Strona główna

Można też: po dodaniu śmietany dodać ½ szklanki utartego sera żółtego


Pobieranie 38.83 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar38.83 Kb.

Zupa krem

Przygotować 1.5l wywaru z kurczaka. W garnku podsmażyć na oliwie posiekane: 4 ząbki czosnku, 2 cebule, łodygę selera naciowego. Dodać wybrane warzywa (brokuły, szparagi, szpinak, cukinia, pomidory, kalafior, fasolka szparagowa), smażyć przez 5 min. i następnie przełożyć do wywaru. Przyprawić tymiankiem, natką pietruszki, solą i pieprze i gotować na wolnym ogniu przez 30min. Ostudzić zupę i dodać ¼ szklanki mielonego siemienia lnianego. Całość miksować partiami. Wlewać stopniowo jedną szklankę tłustej śmietany (lub ¾ szklanki niesłodzonego mleka kokosowego- jeśli zupa ma być bez nabiału). Mieszać trzepaczką. Przybrać szczypiorkiem lub pietruszką.



Można też:

- po dodaniu śmietany dodać ½ szklanki utartego sera żółtego (najlepszy cheddar).

- z warzyw wybrać szparagi i zastąpić cebulę dwoma posiekanymi porami.

- 1/2 cukinii i 2 marchewki pokrojone w kostkę, a zamiast czosnku i cebuli, dwie posiekane dymki.
Rosół drobiowo-wołowy
Do 4 litrów wrzątku wsypać pół łyżeczki tymianku i odrobinę kurkumy. Dodać pół kilograma pręgi wołowej, pół kurczaka i ew. skrzydełko z kaczki. Dodać pokrojone 4 marchewki, 2 pietruszki, seler, 2 duże całe cebule wcześniej opieczone nad palnikiem, ½ pora i 3 pokrojone ząbki czosnku, a także garść suszonych grzybów i 1- 2 liście kapusty włoskiej. Następnie dodać łyżeczkę startego imbiru, odrobinę pieprzu Cayenne, kilka ziaren ziela angielskiego i 3 listki laurowe. Dla osób z dużym niedoborem Yang można wlać do rosołu ok. 100 gramów wódki. Rosół gotować ok. 2 -8 godz. A następnie wsypać sol i pieprz do smaku. Na talerzu podajemy z posiekaną natką pietruszki.
Zupa pomidorowa

Do 3 litrów wrzątku wsypać po ½ łyżeczki tymianku i kurkumy, a następnie wrzucić ½ kg pręgi wołowej, pokrojone 3 duże marchewki, 2 pietruszki, ½ selera średniej wielkości, ½ pora, 2 obsmażone nad palnikiem cebule, 3 nieduże ząbki czosnku. Dodać małą gałązkę lubczyku, 2 listki laurowe, 3 ziarenka ziela angielskiego, pieprz i sól do smaku. Gotować ok.30 min. Na patelni , na maśle lub gee, poddusić 1 kg obranych ze skórki i pokrojonych pomidorów i dodać do zupy. Można zastosować również nie zagęszczony przecier pomidorowy dobrej jakości w ilości ok. ½-1l. Znów pogotować ok.20.min. Po wystudzeniu i usunięciu pora, cebuli, listków laurowych i ziela angielskiego zupę zmiksować na krem. Na talerzu dodać śmietanę i posiekaną natkę pietruszki, doprawić solą i pieprzem do smaku. Uwaga: Zupa nie może być za kwaśna- pomidory lepiej dodawać partiami i próbować.


Smażone warzywa

Na dużej patelni smażyć przez 3min: 1 posiekaną cebulę, 2 ząbki czosnku, 3 łyżeczki startego kłącza imbiru. Dodać: posiekaną łodygę selera naciowego, podzieloną na różyczki ½ główki brokułów, ½ główki kalafiora, 2 czerwone papryki pokrojone w kostkę. Smażyć na średnim ogniu mieszając, aż warzywa będą na wpół miękkie. Dodać ½ szklanki groszku i 6 pokrojonych pieczarek i podgrzewać jeszcze 5 min. Dodać 2 łyżki sosu tamari, odrobinę chilli, 5 łyżek bulionu lub wody oraz kuzu rozpuszczonego w 4 łyżkach zimnej wody. Doprowadzić do wrzenia odparowując sos, a warzywa staną się lśniące

(4-5min.).

Można użyć też: cukinię, szparagi, bakłażana, fasolkę szparagową, kapustę i inne warzywa.

*kuzu stosowany zamiast mąki do zagęszczania potraw, dostępny w sklepach ze zdrową żywnością.
Puree z kalafiora

Gotować kalafior na parze do miękkości (ok. 15 min.). Zmiksować z tłustą śmietaną, odrobiną gałki muszkatołowej, solą i pieprzem.



Kotlety mielone

Zmielony 1 kg wołowiny lub wieprzowiny wymieszać z lekko ubitym jajkiem oraz uprzednio podduszoną na gee 1 posiekaną cebulą i 1 czerwoną papryką. Dodać sól, pieprz, oregano i natkę pietruszki do smaku.

Uformować 10 kotletów. Smażyć na średnim ogniu na oliwie lub maśle klarowanym do zarumienienia (10-15min.).
Kurczak pieczony w cebuli

10 sztuk małych udek natrzeć kurkumą, majerankiem, imbirem, pieprzem kajeńskim, vegettą i solą do smaku, skropić oliwą i obłożyć pokrojoną w plasterki cebulą i czosnkiem (5 cebul i 5 ząbków czosnku). Pozostawić na 1 godzinę w lodówce. Piec przez ok. 1 godzinę w temp.1800C.


Pieczone jabłka

Wydrążyć gniazda nasienne z połówek 6 jabłek. Wymieszać w salaterce 3 łyżki roztopionego masła z 3 łyżkami ksylitolu, 1 łyżką cynamonu, 6 łyżkami posiekanych orzechów włoskich. Jabłka wypełnić przygotowaną mieszanką.

Piec pod przykryciem w temp 1800 przez 40-50 min.

Podobnie możemy upiec gruszki, tylko zamiast cynamonu dodajemy mielone goździki.

Uwaga: Orzechy należy łupać tuż przed użyciem, aby nie zjełczały.

Jeśli chcemy je przygotować wcześniej, to przechowujmy je w ciemnym, najlepiej szklanym opakowaniu, w lodówce.



Wołowina z kapustą

Do garnka z 1l wrzącej wody wsypać 2 szczypty tymianku, 1 łyżeczkę kminku i dodać ½ kg młodej wołowiny. Gotować pod przykryciem na małym ogniu do miękkości (ok. 2godz.). Mięso wyjąć i pokroić, a do rosołu dodać małą główkę posiekanej kapusty, 2 duże posiekane cebule, ½ łyżeczki imbiru, pieprz czarny i kajeński, 2 liście laurowe ,5 ziarenek ziela angielskiego, ok. 2 płaskich łyżeczek soli i 3 pokrojone pomidory bez skórki. Dusić do miękkości, a następnie dodać pokrojone mięso. Potrawę można zagęścić kuzu.

*kuzu stosowany zamiast mąki do zagęszczania potraw, dostępny w sklepach ze zdrową żywnością.
Ryba duszona w warzywach

½ kg ryby (karp, łosoś, dorsz, pstrąg) pokropić sokiem z cytryny, posypać solą, kurkumą, tymiankiem, imbirem, pieprzem czarnym i kajeńskim, skropić oliwą i odstawić na 1 godz. Podsmażać na rozgrzanym oleju lub maśle klarowanym przez 3min. Przełożyć do rondla i dodać drobno posiekane: ½ selera, 1 pietruszkę, 2 marchewki, 2 cebule, mały kawałek kapusty. Doprawić imbirem i pieprzem. Dodać ½ szklanki zimnej wody, ½ łyżeczki vegetty i soli do smaku, wymieszać i dusić 15-20 min. Dodać ½ szklanki przecieru pomidorowego, szczyptę bazylii, kurkumy i tymianku. Dusić kolejne 15-20min. Można zagęścić kuzu.

*kuzu stosowany zamiast mąki do zagęszczania potraw, dostępny w sklepach ze zdrową żywnością
Sałatka z kapusty

Rozdrobnić ½ główki czerwonej kapusty, ½ białej kapusty, 1 cukinię i 2 czerwone cebule. Wymieszać sok z ½ cytryny z odrobiną soli, 1 łyżką musztardy, ½ szklanki oliwy i polać mieszanką warzywa. Wstawić do lodówki na 2 godz.

Można dodać koperek, kilka posiekanych rzodkiewek, a z przypraw- kminek.
Majonez

W salaterce ubić lekko 3 żółtka z 2 łyżkami musztardy, sokiem z ½ łyżeczki cytryny i szczyptą soli. Wlewać 2 szklanki oliwy lub oleju lnianego ciągłym strumieniem, powoli, cały czas mieszając- najlepiej w mikserze.

Przed wlaniem oliwy można dodać przetarte na papkę awokado i ¼ łyżeczki soku z limonki (wtedy mniej cytryny).

Można także zwiększyć ilość cytryny do 1 łyżeczki, dodać utartą skórkę z 1 cytryny i ½ szklanki świeżego koperku- po wymieszaniu z oliwą.


Keczup

Na wolnym ogniu dusić do miękkości posiekane: 1 kg pomidorów bez skórek, 4 cebule i 2 czerwone papryki. Przetrzeć przez sito. Dodać po łyżce: ziela angielskiego, goździków, pieprzu, cynamonu, ½ łyżeczki musztardy, rozdrobniony ząbek czosnku, liść laurowy. Doprowadzić do wrzenia często mieszając i gotować, aż objętość zmniejszy się o połowę. Dodać szklankę octu jabłkowego i gotować na wolnym ogniu jeszcze 10 min. Przyprawić solą i pieprzem kajeńskim.


Sos orzechowo- czosnkowy

Wymieszać : ¼ szklanki mielonych orzechów włoskich, 4 roztarte ząbki czosnku, łyżkę sosu tamari i 3 łyżki oliwy. Nadaje się jako dip do przekąsek z mięsa i warzyw.


Koktajl z oleju lnianego tłoczonego na zimno

Do 400 ml kefiru 0% dodać 8 łyżek oleju lnianego i miksować przez 5 min z dodatkiem 1/3 łyżeczki kurkumy i pieprzu kajeńskiego. W wersji na słodko można dodać kilka słodkich owoców sezonowych (maliny, truskawki, jagody). W wersji na słono dodaje się odrobinę roztartego czosnku lub cebuli i sól do smaku.

Dawka dzienna: ½ porcji (jako drugie śniadanie) spożywana jako oddzielny posiłek, bez dodatków. Reszta przechowywana w lodówce na kolejny dzień. Dobrze jest przed spożyciem ogrzać koktajl w kąpieli wodnej do temp. pokojowej. W przypadku konieczności zastosowania pełnej dawki, pierwszą dawkę ( ½ porcji) spożywać rano, a drugą ( kolejna ½ porcji) po południu.
Pasztet wieprzowo-wołowy

Gotować w małej ilości wody, przez 8 minut przyprawy: 4 listki laurowe, 6 ziarenek ziela angielskiego, 6 ziarenek czarnego pieprzu. Powstanie w ten sposób pół szklanki wywaru. Włożyć do dużego garnka pokrojone w kostkę: 1kg wieprzowiny, 1 kg wołowiny, 0.5 kg boczku (na spód) oraz: pokrojone w grube plastry: 3 średnie cebule, 3 marchewki, 2 pietruszki, 1/2 selera średniej wielkości. Posolić, dodać przecedzony, zimny wywar z przypraw, wymieszać i dusić na małym ogniu aż do miękkości mięsa, przez około 1,5 godz.

5 dkg wątróbki sparzyć we wrzątku przez ok. 3 min.

Po wystudzeniu mięsa (najlepiej na następny dzień) i odsączeniu dwukrotnie zmielić składniki w maszynce do mięsa. Dodać pięć żółtek, wymieszać, dodać sól, pieprz i gałkę muszkatołową do smaku. Całość delikatnie połączyć z ubitymi białkami z pięciu jajek. Dwie wąskie i podłużne foremki(długość 30cm) wysmarować smalcem, a boki i dno wyłożyć plasterkami słoniny i posypać bułką tartą. Włożyć pasztet do foremki i dobrze docisnąć, po czym wstawić do nagrzanego do 200 stopni piekarnika. Piec ok. 1,5 godz.


Koper włoski duszony
Koper włoski pociąć w plasterki i dusić w małej ilości wody pół na pół z białym winem, na małym ogniu. Można podawać z podprażonymi orzechami włoskimi i z masłem.
Kotlet de volaille
Cztery piersi z kurczaka roztłuc tłuczkiem na kotlety. W miseczce wymieszać ok. 5 dkg masła, rozgniecione dwa małe ząbki czosnku, 1 łyżeczkę posiekanej natki pietruszki, 1 łyżeczkę drobno posiekanego szczypiorku, 1 łyżeczkę startej skórki z cytryny i łyżkę soku z cytryny. Uformować po wałeczku na każdej piersi z kurczaka. Roladki zwinąć i spiąć wykałaczkami. Wstawić do lodówki na godzinę. Smażyć roladki na rozgrzanym do 200 stopni oleju lub gee przez 10-15 min.
Omlet z pieczarkami
Ubić pianę z dwóch jajek, a następnie dodać żółtka, odrobinę pieprzu i soli do smaku. Wylać na rozgrzaną patelnię i podsmażać do złocistego koloru z obu stron. Delikatnie przełożyć na talerz, a na wierzch wyłożyć podsmażone z dodatkiem czosnku, pieprzu i soli pieczarki. Można także dodać posiekaną natkę pietruszki.

Jajecznica z rukolą
Na gorącej patelni stopić kawałek gee(masło klarowane) i podsmażyć 1 łyżeczkę startego imbiru. Wbić 3 jajka, posypać pieprzem, kolendrą, solą i posiekana pietruszką. Dodać drobno pokrojoną rukolę. Smażyć aż jajka zaczną się ścinać.
Pomidory zapiekane z serem
Po obraniu za skórki plasterki pomidorów włożyć do żaroodpornej formy, posypać świeżym oregano. Dodać pokrojone pieczarki, seler naciowy i oliwę z oliwek. Ułożyć na wierzchu pokrojone czarne oliwki. Posypać mielonym pieprzem kolorowym i świeżą bazylią. Dodać pokruszony owczy lub kozi ser. Zapiekać ok.40 min. w temperaturze 200 stopni.
Czerwona kapusta z jabłkami
W małej ilości gorącej wody dusić pokrojoną drobno jedną małą główkę czerwonej kapusty(można odlać pierwszą wodę). Dodać goździki, chilli, sól, drobno pokrojone 2 cebule i 2 jabłka (bardzo dobre cortlandy). Następnie dodać jedną filiżankę czerwonego wina i odrobinę cynamonu. Dusić aż kapusta będzie miękka. Dodać łyżkę masła. Doprawić solą i pieprzem do smaku.
Dorsz pieczony z bakłażanem
Na patelni rozgrzać większą ilość oliwy z oliwek. Bakłażany pokrojone w cienkie plastry, posypane lekko solą i odstawione na chwilę do odsączenia, podsmażyć na złocisty kolor. Dodać pieprz, sól i odrobinę soku z cytryny. Nasmarować formę oliwą z oliwek. Posypać odrobiną oregano i włożyć kawałki lekko posolonego dorsza. Na wierzch ułożyć plasterki pomidorów bez skórki, posypać siekaną pietruszką i bazylią. Na plasterki pomidorów ułożyć plastry bakłażanów. Wstawić do rozgrzanego do 200 stopni piekarnika i piec przez 1 godz.
Stek z pieprzem

1/2 szkl. grubozmielonego kolorowego pieprzu przesypać na talerz. Ułożyć na wierzchu plastry z 1 kg polędwicy wołowej lub wieprzowej i przyciskać je mocno, tak, by pieprz pokrył ich powierzchnię .Na patelni podgrzać sól aż zacznie się przyrumieniać, położyć steki , obsmażyć z obu stron i podsmażać po zmniejszeniu ognia jeszcze przez 5-7 min.. Można podawać steki polane sosem z roztopionego masła z dodatkiem sosu tamari, soku z cytryny i bulionu wołowego.


Cukinia faszerowana

Jedną cebulę zeszklić na rozgrzanej patelni z dodatkiem jednej łyżki oliwy. Dodać 40dkg zmielonej wołowiny lub wieprzowiny i smażyć przez 5-7min. mieszając. Dodać 2 łyżki keczupu. Wlać 2/3 szklanki bulionu i zagotować. Dusić pod przykryciem 30 min. a następnie zdjąć pokrywkę i smażyć do odparowania płynu. Doprawić pieprzem i solą.

Do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika, na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, ułożyć przepołowioną cukinię i piec ok. 5 min. Wyciąć miąższ, posiekać i podsmażyć na oliwie z dodatkiem ząbka czosnku przez 3 minuty .Dodać mięso, 3 łyżki parmezanu i 3 łyżki posiekanej bazylii.

Farsz nałożyć do połówek cukinii. Na wierzchu rozsypać parmezan. Piec w piekarniku 20 min. do miękkości. Udekorować świeżą bazylią.
Plasterki z cukinii

Jedną cukinię pokroić na plasterki o grubości 0.5 cm, posypać solą, wysmarować oliwą i obtoczyć w posypce z tartego sera żółtego, mielonych migdałów i suszonego oregano . Ułożyć w żaroodpornej formie lub blaszce do pieczenia i piec w piekarniku nagrzanym do 220 stopni około 20 min. Można podać z keczupem.

Bigos

5 dkg suszonych grzybów (borowiki, podgrzybki) namaczać w ½ szklanki zimnej wody przez 2 godziny, a potem gotować na małym ogniu przez 0.5 godz. 15 dkg suszonych śliwek zalać 200 ml czerwonego wina i 50 ml brandy i zostawić na 0.5 godz.

Na rozgrzaną patelnię wlać 1 łyżkę oliwy i włożyć 0.5 kg pokrojonego mięsa wołowego, obsmażając dokładnie, a następnie dusić z dodatkiem 1 szklanki wody i 4 łyżek sosu sojowego przez 50 min.

Na patelni rozgrzać 1 łyżkę oliwy i 1 łyżkę masła (lub2 łyżki gee) dodać posiekane 2 cebule, 1 listek laurowy ,3 ziela angielskie,3 owoce jałowica i 1/2 łyżeczki kminku i smażyć ok. 5 minut do zeszklenia cebuli. Następnie dodać 1 posiekany pomidor i znów podsmażyć 3 min. W garnku umieścić ½ kg przepłukanej kapusty kiszonej (jeśli nie kwaśna , to nie trzeba płukać) i ½ kg posiekanej kapusty białej , podduszone mięso, zawartość patelni, podgotowane grzyby z zalewą i suszone śliwki z alkoholem. Doprawić solą, pieprzem. Gotować na wolnym ogniu przez 2 godziny, mieszając co jakiś czas. W połowie gotowania można dodać do bigosu 20dkg podsuszonej kiełbaski, uprzednio pokrojonej w plasterki i podsmażonej na patelni. Dobrze mieć specjalny garnek a grubym dnem, aby bigos się nie przypalał.

Zupa brokułowa
Jeden brokuł opłukać, odciąć różyczki , włożyć je do garnka, zalać wodą i zagotować. Odcedzić, wlać ok. 1 litra wody , w zależności od wielkości brokułu, posolić i gotować do miękkości, uważając, aby go nie rozgotować. Następnie zmiksować brokuł z parmezanem (w takiej ilości jak lubimy), z czarnym pieprzem i solą. Przed podaniem dodać odrobinę oliwy lub masła oraz natkę pietruszki, sezam lub nasiona słonecznika.
Leczo z cukinią

Obsmażyć na oliwie ½ kg doprawionego solą i pieprzem, mielonego mięsa wołowego lub wieprzowego. Dodać posiekane: 1 cebulę cukrową, 3 kolorowe papryki, na koniec 2 cukinie (najlepiej żółtą i zieloną) i 1 papryczkę chilli. Doprawić solą i pieprzem, papryką w proszku i smażyć mieszając przez ok. 10 min. Następnie dodać 1//2 kg pomidorów pokrojonych, bez skórki oraz 250 ml przecieru pomidorowego. Gotować ok. 10 min mieszając. Można dodać posiekany świeży estragon lub bazylię. W razie potrzeby zagęścić odparowując płyn.






Przygotowała Halina Gruszewska.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość