MĘska sprawa dystrybucja filmu



Pobieranie 39.56 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar39.56 Kb.






MĘSKA SPRAWA


DYSTRYBUCJA FILMU:

Kino Świat International Sp. z o.o.

ul. Belwederska 20/22

00-762 Warszawa

tel. : (22) 840-68-01 do 05

fax. : (22) 840-68-06


www.kinoswiat.pl


OBSADA
Bartek ............................................. Bartosz Idczak
Trener .............................................. Mariusz Jakus
Ojciec ............................................. Marek Bielecki
Matka ...................................... Katarzyna Bargiełowska
Szef schroniska dla zwierząt ................... Andrzej Wichrowski
Brat Bartka ........................................ Tomek Holiński
Siwy ................................................ Grzegorz Król
Dyrektor szkoły .................................. Mariusz Pilawski
Katechetka ....................................... Katarzyna Chmara

EKIPA


Reżyseria ........................................ Sławomir Fabicki


II reżyser............................................. Peter Vogt
Asystent reżysera ........................... Mariusz Ziubryniewicz
Zdjęcia ......................................... Bogumił Godfrejow
Asystemt operatora .............................. Tomasz Augustynek
Asystent kamery ....................................... Piotr Krupa
Scenografia ...................................... Sebastian Molski
Montaż ............................................. Joanna Fabicka
Muzyka ............................................. Barbara Kolago
Dźwięk ................................................. Ewa Bogusz
Kostiumy i charakteryzacja ....................... Agnieszka Werner
Kierownictwo produkcji ........................... Tomasz Stefaniak
Produkcja ................................................ PWSFTviT
Opieka artystyczna ............................. Mariusz Grzegorzek

Czas .............................................. 25 min. 35 sek.

Męska sprawa” opowiada historię 13-letniego Bartka (Bartosz Idczak) z biednej łódzkiej rodziny. Matka (Katarzyna Bargiełowska) z trudem utrzymuje rodzinę, składając plastikowe lalki. Ojciec (Marek Bielecki), były piłkarz-amator, jest bezrobotny. Jedynym środkiem wychowawczym, jaki stosuje wobec syna jest pasek od spodni. Na dziecku wyładowuje swoje frustracje. Bartek ma trudności w szkole - jego dzienniczek jest pełen uwag

o złym zachowaniu na lekcjach, wybrykach na przerwach, nieznajomości wzoru na objętość czworościanu foremnego itp. Chłopiec należy do drużyny piłkarskiej prowadzonej przez chorobliwie ambitnego nauczyciela wf (Mariusz Jakus), któremu marzy się czwarty z rzędu puchar w nadchodzących mistrzostwach. Krzykiem, wyzwiskami a nawet szantażem bezwzględny trener zmusza chłopców

do absolutnego posłuszeństwa i maksymalnego wysiłku. Jedynym przyjacielem chłopca, dorastającego w poczuciu niemal absolutnej samotności, jest pies ze schroniska, ale nawet jego może wkrótce stracić...


>>"Męska sprawa" Sławomira Fabickiego, to film, który boli.

Truizmem byłoby stwierdzić, że jest przejmujący - bo to

my jesteśmy w tym wypadku przejmujący: przejmujemy ból

i upokorzenie od młodego bohatera, przyjmujemy je na siebie, wychodzimy z kina pobici.<<
Wojciech Kuczok, "KINO"

O FILMIE


Zrealizowana jesienią 2000 r. "Męska sprawa" nie powstała

w oparciu o żadną rzeczywistą historię, choć wiemy, że podobne dziecięce dramaty rozgrywają się codziennie w tysiącach domów. Sławomir Fabicki przyznaje,że zaczął o niej myśleć w momencie,

gdy jego żona, Joanna była w ciąży. Oczekując na narodziny córeczki, Łucji, dużo myślał o sytuacji dziecka w świecie ludzi dorosłych.

Twórca "Męskiej sprawy" zainteresowany jest kinem społecznym, jak sam mówi największą inspiracją dla niego jest ulica, codzienne życie, najbliższa rzeczywistość. I właśnie w takiej rzeczywistości umieścił swojego bohatera, trzynastoletniego chłopca, zmagającego się z ogromnymi, przerastającymi jego dziecięce siły, problemami.

Z przemocą i agresją ze strony dorosłych, od których jest przecież całkowicie zależny.

Sławomir Fabicki podkreśla, że jego ulubionym reżyserem jest Ken Loach, zresztą wpływ uprawianego przez brytyjskiego reżysera kina społecznego jest w "Męskiej sprawie" bardzo wyraźny.

Żeby jak najbardziej zbliżyć się do formy zapisu dokumentalnego

[i podkreślić dramatyzm opowiadanej historii], reżyser i operator

zdecydowali się nakręcić film na czarno-białej taśmie,

[ale kopia wykonana została w kolorze sepii. Dało to efekt

specyficznego "zabrudzenia".]



BARTOSZ IDCZAK (Bartek) O FILMIE

Jak trafiłeś na plan „Męskiej sprawy”?
Któregoś dnia do mojej szkoły na Bałutach przyszedł pan Fabicki

i powiedział, że szuka chłopaków do swojego filmu. Byłem bardzo

zaskoczony, że reżyser przyszedł do szkoły - ani ja, ani moi koledzy - nikt się nie spodziewał, że do naszej szkoły może przyjść ktoś z filmu. Pan Fabicki wybrał kilkudziesięciu chłopaków, którzy mu najbardziej odpowiadali i każdemu z nas kazał stanąć przed kamerą i opowiedzieć parę słów o sobie. Po kilku dniach zadzwonił

i powiedział, żebym przyjechał na casting. Dostałem na kartce teksty i musiałem zagrać dwie scenki. Niedługo potem zadzwonił, że dostałem główną rolę...

Jak się wtedy poczułeś?
Przestraszyłem się... Bałem się, że sobie nie poradzę - nigdy wcześniej nie grałem w żadnym filmie i w ogóle o tym nie myślałem. Nie miałem pojęcia, czego będą ode mnie oczekiwać i co będę musiał robić.

Jak wyglądała Twoja praca?
Rano przychodziłem na plan, dostawałem kartkę i uczyłem się tekstu.

Potem zaczynały się próby i kręciliśmy ujęcie. Na początku czułem się trochę niepewnie ale szybko się przyzwyczaiłem. Dobrze wspominam pracę na planie i bardzo bym chciał zagrać jeszcze

raz - najchętniej w jakimś filmie o chłopakach podobnych do mnie

i moich kumpli.

W filmie jest wiele sytuacji, w których główny bohater płacze. Jak

poradziłeś sobie z tym?
To były najtrudniejsze momenty. Przede wszystkim dlatego, że bardzo nie lubię płakać - a we wszystkich scenach w filmie płakałem naprawdę. Reżyser wiele razy rozmawiał ze mną - tłumaczył mi, o co chodzi w danej scenie, co się dzieje z głównym bohaterem, co czuje i dlaczego tak się zachowuje. W ten sposób wywoływał u mnie łzy...

Jesteś zadowolony ze swojej pracy?
Raczej tak. Ale kiedy oglądam ten film, nie lubię patrzeć na te sceny, w których widać, jak płaczę.

Czy sceny, w których grałeś z Mariuszem Jakusem, były dla Ciebie

jakimś problemem?
Bywały chwile, że czułem lęk - szczególnie w scenach na boisku

i w gabinecie dyrektora. Jednak wiedziałem, że kręcimy film. Poza tym pan Mariusz Jakus to bardzo miły człowiek i wcale nie jest taki

groźny, jakby się mogło wydawać oglądając film.


Pies jest jedynym przyjacielem głównego bohatera.

Czy zaprzyjaźniłeś się z nim?
Zanim zaczęły się zdjęcia, bawiłem się z nim, żeby go trochę oswoić

i przyzwyczaić do siebie. Nie było to najłatwiejsze, bo prawie

całą tylną część ciała miał sparaliżowaną i z trudem chodził. Mimo tego chciał się bawić i był bardzo fajny. Polubiłem go i mam nadzieję, że on mnie też.

Co najczęściej robisz po szkole?
Podobnie jak w filmie, lubię grać w piłkę z kolegami.

BOGUMIŁ GODFREJOW (autor zdjęć) O FILMIE
Od początku Sławek Fabicki chciał, żeby film był czarno biały -

opowiadana historia zyskuje wówczas walor dokumentu, podkreśla się jej autentyzm. Jednak tak wiele powstało już filmów w tej estetyce, że czarno-biała taśma zaczyna kojarzyć się raczej ze szlachetnością niż realnością i chyba zbyt przypomina romantyczne pocztówki

z przedwojennego Paryża. Dlatego zaproponowałem, by kopię - inaczej niż się powinno - zrobić na pozytywie kolorowym, bez tzw. odbielania. W ten sposób udało się uzyskać efekt specyficznego "zabrudzenia". Zależało mi bowiem, żeby zdjęcia podkreśliły dramatyzm i napięcie opowiadanej historii.

Wielką pomoc przy labolatoryjnej obróbce ofiarowała pani Ewa Chudziec z Wytwórni Filmów Dokumentalnych - świetna specjalistka (kolorystka), która bardzo dobrze zrozumiała przesłanie opowiadanej w filmie historii. Teraz pracuje nad przygotowaniem kopii filmu do szerokiej dystrybucji.

Praca na planie jest bardzo inspirująca i ciekawa, ale równie pasjonujące jest to, co się dzieje z nakręconym materiałem

w labolatorium. Film w pewnym sensie zaczyna nowe życie.


Męska sprawa - nagrody i nominacje:

rok 2001:
1. Nominacja do studenckiego Oscara
2. Najlepszy Europejski Film Krótkometrażowy na MFF w Stuttgarcie
3. Najlepszy Film Krótkometrażowy na MFFK w Rzymie
4. Pierwsza Nagroda Stowarzyszenia Niemieckich Producentów Filmowych i Telewizyjnych oraz Pierwsza Nagroda Jury na MFFK w Monachium
5. Najlepszy Europejski Film Krótkometrażowy na MFF w Edynburgu

6. Nominacja do Felixa, Europejskiej Nagrody Filmowej


7. Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Etiud Studenckich, „MediaSchool” w Łodzi
8. I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Studenckim w Nowym Jorku
9. Najlepszy Film Krótkometrażowy na MFFK w Nowym Jorku
10. Grand Prix oraz Nagroda FICC i Nagroda Publiczności na MFF w Kijowie
11. Najlepszy Film Fabularny na MFFK w Teheranie
rok 2002:

12. Nagroda Krytyków i Nagroda Jury Młodych na MFFK w

Clermont-Ferrand
13. Nominacja do Oscara w kategorii Krótkometrażowy Film Aktorski
14. Główna nagroda na festiwalu filmowym w Taipei, na Tajwanie
15. Główna nagroda na festiwalu w Tampere w Finlandii


TWÓRCY FILMU



Sławomir Fabicki (scenariusz i reżyseria)

Reżyser i scenarzysta, urodził się w 1970 r. w Warszawie. Zanim rozpoczął studia na Wydziale Reżyserii PWSFTViT w Łodzi, przez trzy lata studiował matematykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1995 r. ukończył Studium Scenariuszowe, a w 2002 r. reżyserię. Nakręcił kilka filmów krótkometrażowych: m.in.: Nocą (1996), Po drugiej stronie lasu (1998), Bratobójstwo (1999), Kaśka, bimber i motocykl (1999). Za film Wewnętrzny 55 (1997) otrzymał nagrody na festiwalach w Oberhausen, Atenach i Teheranie. Dyplomowy film



Męska sprawa (2001) zdobył 14 nagród na festiwalach na całym świecie. Od 2001 r. reżyser jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. Oprócz filmów krótkometrażowych Sławomir Fabicki wyreżyserował kilka reklam społecznych. Nakręcił m.in. spot reklamowy propagujący akcję „Dzieciństwo bez przemocy”, nagrodzony w 2001 na festiwalu filmów reklamowych w Słowenii.


Bogumił Godfrejow (autor zdjęć)

Urodził się w 1976 r. w Krakowie. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi (2000 r.). Na studiach zrealizował kilkanaście etiud, był asystentem operatora przy filmie Eukaliptus Marcina Krzyształowicza oraz asystentem kamery podczas zdjęć

do reklam realizowanych przez Witolda Sobocińskiego. Dwukrotnie nagrodzony Złotą Kijanką na festiwalu sztuki operatorskiej „Camerimage”, za etiudy Claire (1999) i Kręgi snu (2000). Na MFFK

w Clermont-Ferrand (2002) za pracę operatora przy Męskiej sprawie Sławomira Fabickiego został wyróżniony nagrodą za zdjęcia. Jako współtwórca Męskiej sprawy otrzymał również nominację do Oscara.



OBSADA



Bartosz Idczak (Bartek)
Urodził się w 1985 r. Mieszka w Łodzi, w dzielnicy Bałuty, gdzie

chodzi do ostatniej klasy gimnazjum. W maju 2001 na

XIX Międzynarodowym Festiwalu Młodego Widza za rolę w "Męskiej sprawie" Bartosz Idczak zdobył Nagrodę dla Najlepszego Aktora Dziecięcego.


Mariusz Jakus (Trener)

Urodził się w 1967 r. w Chrzanowie. W 1993 r. ukończył PWST

we Wrocławiu, studiował również filologię polską w WSP w Krakowie. W kinie zadebiutował w 1993 r. w Gorącym czwartku Michała Rosy.

W tym samym roku zagrał rolę bezwzględnego kaprala „Tygrysa”

w Samowolce Feliksa Falka i otrzymał nagrodę za drugoplanową rolę męską na FPFF w Gdyni. Wystąpił m.in. w Amoku Natalii Korynckiej Gruz, Ekstradycji Wojciecha Wójcika, Królowej Aniołów Mariusza Grzegorzka, Wiedźminie Marka Brodzkiego. Poza tym gra

w teatrach telewizji (m.in. w spektaklach reżyserowanych przez Michała Rosę, Filipa Zylbera, Tomasza Zygadłę), występuje również

w etiudach studenckich (Oko cyklonu J. Hernandeza, Jakub A. Guzińskiego, Męska sprawa S. Fabickiego). Ostatnio zagrał

w debiucie fabularnym absolwenta łódzkiej szkoły filmowej, Gabriele Iacovone, Non sono io (2002). Mariusz Jakus jest aktorem Teatru

im. Stefana Jaracza w Łodzi.


Marek Bielecki (Ojciec)

Zagrał w etiudach szkolnych Kaśka, bimber i motocykl (1999)

S. Fabickiego i Kołobrzeg (1995) Ł. Barczyka.

Katarzyna Bargiełowska (Matka)

Wystąpiła w etiudach szkolnych: Krakatau (1986) M. Grzegorzka,



Po nocy (1987) G. Thiella, Maria (1990) Ł. Karwowskiego, Epizod (1991) U. Urbaniak, Krąg kontaktu (1991) J. Polkki oraz

Powrót (1991) Ewy Pytki.

Mariusz Pilawski (Dyrektor szkoły)

Zagrał w etiudzie szkolnej M. Fronta Spektakl (1992)

i Close-up (1992) Mark`a Tittel`a.

Andrzej Wichrowski (Szef schronska dla psów)


Zagrał w etiudach szkolnych Tomasz (1994) Ch. Georgiou, Eksperyment (1991) A. Franckiewicza i Łódź, lipiec 1989 (1989) R. Moronia








©snauka.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna
Komunikat prasowy
przedmiotu zamówienia
najkorzystniejszej oferty
Informacja prasowa
wyborze najkorzystniejszej
warunków zamówienia
istotnych warunków
sprawie powołania
Regulamin konkursu
udzielenie zamówienia
przetargu nieograniczonego
zamówienia publicznego
Nazwa przedmiotu
Specyfikacja istotnych
modułu kształcenia
Rozporządzenie komisji
studia stacjonarne
wyborze oferty
Zapytanie ofertowe
Szkolny zestaw
Ochrony rodowiska
ramach projektu
prasowy posiedzenie
trybie przetargu
obwodowych komisji
zagospodarowania przestrzennego
komisji wyborczych
komisji wyborczej
Program konferencji
Wymagania edukacyjne
Lista kandydatów
szkoły podstawowej
która odbyła
Województwa ląskiego
Decyzja komisji
przedmiotu modułu
poszczególne oceny
Sylabus przedmiotu
szkół podstawowych
semestr letni
Postanowienia ogólne
przedsi biorców
produktu leczniczego
Karta przedmiotu
Scenariusz lekcji
Lista uczestników
Program nauczania
Projekt współfinansowany
Informacje ogólne
biblioteka wojewódzka
semestr zimowy