Strona główna

O agresji w szkole Aleksandra Kahan Czym jest agresja?


Pobieranie 14.17 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar14.17 Kb.
O agresji w szkole

Aleksandra Kahan



Czym jest agresja?
Agresja to każde zamierzone działanie, które ma na celu lub powoduje wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu.

Czym się różni agresja od przemocy?


  • Agresja – kiedy obie strony mają podobną siłę.

  • Przemoc – kiedy jest sprawca i jest ofiara.



Jak wygląda agresja w szkole?


  • Agresja i przemoc fizyczna

    • bicie, kopanie, popychanie, podcinanie, plucie, wymuszanie pieniędzy, zamykanie w pomieszczeniach, niszczenie własności, różne „prace zlecone”, np. noszenie plecaka

  • Agresja i przemoc słowna

    • przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, plotkowanie, obgadywanie, grożenie, szantażowanie

  • Agresja bez użycia słów i kontaktu fizycznego

    • wrogie gesty, miny, izolowanie, manipulowanie związkami przyjaźni

Agresja to nie tylko użycie siły!

Warto też pamiętać, że nie tylko chłopcy są agresywni - oni tylko częściej stosują bezpośrednie formy przemocy. Dziewczynki działają w sposób zakamuflowany, wolą manipulować związkami i obgadywać.

Wielu uczniów nie potrafi poradzić sobie z agresją kolegów. Daje się sprowokować i sami zaczynają używać agresji. Takie sytuacje powodują, że ciągle wzrasta agresja i przemoc w szkole. Poszkodowani stają się agresywni i odwrotnie.

Charakterystyczne dla dzieci jest kierowanie agresji na tzw. obiekty zastępcze, bardziej dostępne i bezbronne. Tak więc np. dziecko, odczuwające złość wobec dorosłego, może kopać psa, bić młodsze dziecko, rzucić kamieniem w okno. „Kozłami ofiarnymi” stają się również dzieci w jakikolwiek sposób odmienne, np. otyłe, kalekie, mniej zdolne, inaczej ubrane...

Skąd się bierze agresja?
Przyczyny = Korzyści/Cele


  • wyładowanie złości

  • osiągnięcie korzyści materialnych

  • demonstracja władzy i poczucie siły

  • zwrócenie uwagi otoczenia

  • zamaskowanie strachu

  • obrona

Dlaczego ludzie stosują agresję a nie inne sposoby zaspokojenia tych potrzeb?


  • Bo tak jest najłatwiej

  • Bo nie znają innych sposobów

  • Bo takie mają wzorce (wyniesione z domu rodzinnego, z otoczenia, z telewizji)

  • Bo ich środowisko na to pozwala

  • Bo mają do tego predyspozycje



Jak radzić sobie z agresją?


  1. Zapobiegać

  • Próbować rozpoznać, które potrzeby uczniowie zaspokajają agresją

  • Próbować wskazać im inne sposoby zaspokojenia tych potrzeb

  • Próbować wskazać im negatywne konsekwencje agresji (może stwierdzą, że jednak im się nie opłaca)

  • DAWAĆ DOBRY PRZYKŁAD




  1. Przeciwdziałać

REAGOWAĆ

  • Niekoniecznie karać

  • Zmuszać do ponoszenia odpowiedzialności, czyli karać, ale rozsądnie: kazać przeprosić i naprawić wyrządzoną krzywdę, ewentualnie skłonić do zrobienia czegoś dodatkowego, ale przydatnego, najlepiej pro-społecznego.



Literatura
Kenrick, D. T., Neuberg, S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozdział 10. Agresja (ss. 487-539).
Wychowawca. Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich. Nr 03/2003. Agresja w szkole. http://wychowawca.pl/miesiecznik/03-123/01.htm
www.charaktery.eu:

„Agresja ukryta w podtekstach”

„Słowne judo”

„Dobry gniew, niedobra agresja”

„Zrozumieć zachowanie ucznia”

„Uczeń w potrzasku”



„Rodzina jako źródło agresji”


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość