Strona główna

Oblicza Władzy. Ikonografia rzymskiego portretu cesarskiego wykład ogólnoinst


Data20.06.2016
Rozmiar12 Kb.
Oblicza Władzy. Ikonografia rzymskiego portretu cesarskiego – wykład ogólnoinst.
Przedstawienia portretowe w starożytnym Rzymie produkowane były niemal na skalę masową i towarzyszyły mieszkańcom miasta na każdym kroku – w domu, na forum, w teatrze, w łaźniach, na swoistych cmentarzach wzdłuż dróg wyjazdowych. Obiekty te pełniły istotną rolę w życiu polityczno-społecznym zwykłych obywateli, choć wydaje się, że ich najważniejsza funkcja, jako narzędzie propagandy, związana była z dworem cesarskim. Proponowany wykład poświęcony będzie analizie tego złożonego fenomenu, jego rozwojowi od okresu późnej Republiki po okres tetrarchii, w oparciu o zachowane zabytki rzeźbiarskie. Nacisk położony będzie na tematykę związaną z ikonografią cesarską, poruszane będą także aspekty propagandowe i symboliczne tej kategorii przedstawień, jego geneza oraz wpływ na sztukę niższych warstw społeczeństwa rzymskiego
Bibliografia

Balbuza K., Triumfator: triumf i ideologia zwycięstwa w starożytnym Rzymie epoki Cesarstwa, Poznań 2005.

Bastien P., Le buste monétaire des empereurs romains [Numismatique romaine, vol. 19], Wetteren 1992-1994.

Bergmann M., Studien zum römischen Portrait des 3. Jahrhunderts n. Chr. [Antiquitas, vol. 3.18], Bonn 1977.

Boschung D., Die Bildnisse des Caligula [Das römische Herrscherbild, vol. 4], Berlin 1989.

Boschung D., Die Bildnisse des Augustus [Das römische Herrscherbild, vol. 2], Berlin 1993.

Boschung D., Die Bildnistypen der iulisch-claudischen Kaiserfamilie: ein kritischer Forschungsbericht, JRA 6, 1993, p. 39-79.

Cain P., Männerbildnisse neronisch-flavischer Zeit, München 1993.

Croz J.-F., Les portraits sculptés de romains en Grèce et en Italie de Cynoscéphales à Actium (197-31 av. J.-C). Essai sur les perspectives idéologiques de l’art du portrait, Paris 2002.

Dahmen K., Untersuchungen zu Form und Funktion kleinformatiger Porträts der römischen Kaiserzeit, Münster 2001.

Daltrop G., Die stadtrömischen männlichen Privatbildnisse trajanischer und hadrianischer Zeit, Münster 1958.

Daltrop G., Hausmann U., Wegner M., Die Flavier. Vespasian, Titus, Domitian, Nerva, Julia Titi, Domitilla, Domitia [Herrscherbild, vol. II.1], Berlin 1966.

Evers C., Les portraits d’Hadrien. Typologie et ateliers [Mémoire de la Classe des beaux-arts. Collection in-8, 3 série, vol. VII], Bruxelles 1994.

Fejfer J., Roman Portraits in Context [Image & Context, vol. 2], Berlin-New York 2008.

Fittschen K., Prinzenbildnisse antoninischer Zeit [Beiträge zur Erschließung hellenistischer und kaiserzeitlicher Skulptur und Architektur, Bd. 18], Mainz 1999.

Fittschen K., Zanker P., Katalog der römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und den anderen kommunalen Sammlungen der Stadt Rom, vol. I. Kaiser- und Prinzenbildnisse [Beiträge zur Erschließung hellenistischer und kaiserzeitlicher Skulptur und Architektur, Bd. 5], Mainz 1985.

Flower H.I., Ancestor Masks and Aristocratic Power in Roman Culture, Oxford 1996.

Fittschen K., Zanker P., Cain P., Katalog der römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und den anderen kommunalen Sammlungen der Stadt Rom. Band II. Die männlichen Privatporträts [Beiträge zur Erschließung hellenistischer und kaiserzeitlicher Skulptur und Architektur, vol. 4], Berlin-New York 2010.

Gross W.H., Bildnisse Traians [Das Römische Herrscherbild, vol. II.2], Berlin 1940.

Hallet Ch.H, The Roman Nude. Heroic Portrait Statuary 200 BC – AD 300, Oxford 2005.

Inan J., Rosenbaum E., Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture in Asia Minor, London 1966.

Inan J., Alföldi-Rosenbaum E., Römische und frühbyzantinische Porträtplastik aus der Türkei. Neue Funde, Mainz 1979.

Johansen F., Roman Portraits, vol. I. Ny Carslberg Glyptotek, Copenhagen 1994.

Johansen F., Roman Portraits, vol. II. Ny Carslberg Glyptotek, Copenhagen 1995.

Johansen F., Roman Portraits, vol. III. Ny Carslberg Glyptotek, Copenhagen 1995.

De Kersauson K., Catalogue des portraits romains, vol. I. Portraits de la République et d’époque Julio-Claudienne, Paris 1986.

De Kersauson K., Catalogue des portraits romains, vol. II. De l’année de la guerre civile (68-69 après J.-C.) à la fin de l’Empire, Paris 1996.

Koortbojian M., The Double Identity of Roman Portrait Statues: Costumes and Their Symbolism at Rome, in: Roman Dress and the Fabrics of Roman Culture [Phoenix. Journal of the Classical Association of Canada, Supplementary vol. XLVI, Studies in Greek and Roman Social History, vol. I], J. Edmondson, A. Keith eds., Toronto-Buffalo-London 2008, p. 71-93.

Lahusen G., Formigli E., Römische Bildnisse aus Bronze. Kunst und Technik, München 2001.

La Rocca E., Presicce C.P. eds., Ritratti. Le tante facce del potere, Roma 2011.

Megow W.-R., Republikanische Bildnis-Typen, Frankfurt 2005.

Meischner J., Bildnisse der Spätantike. 193-500. Problemfelder. Die Privatporträts, Berlin 2001.

Mikocki T., Sub specie deae. Les impératrices et princesses romaines assimilées à des déesses. Étude iconologique [RdA Supplementi 14], Roma 1995.

Nowicka M., Twarze Antyku. Z dziejów portretu w Grecji i w Rzymie, Warszawa 2000.

Wegner M., Hadrian, Plotina, Marciana, Matidia, Sabina [Das römische Herrscherbild, vol. 2,3], Berlin 1956.

Wegner M., Verzeichnis der Kaiserbildnisse von Antoninus Pius bis Commodus, Boreas 2, 1979, p. 1-95, pl.

Wegner M., Gordianus III. bis Carinus [Das römische Herrscherbild, vol. 3.3], Berlin 1979.

Wegner M., Verzeichnis der Kaiserbildnisse von Antoninus Pius bis Commodus 2, Boreas 3, 1980, p. 12-116.

Wegner M., Verzeichnis der Bildnisse von Hadrian und Sabina, Boreas 7, 1984, p. 105-156.

Wegner M., Wiggers H.B., Caracalla, Geta, Plautilla (Wiggers), Macrinus bis Balbinus (Wegner) [Das römische Herrscherbild, vol. III.1], Berlin 1971.



Wood S.E., Roman Portrait Sculpture, 217-260 A.D. The transformation of an artistic tradition [Columbia studies in the classical tradition, vol. 12], Leiden 1986.

Zanker P., August i potęga obrazów, L. Olszewski trad., Poznań 1999.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość