Strona główna

Opis alternatywny plakatu


Pobieranie 9.4 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar9.4 Kb.
OPIS ALTERNATYWNY PLAKATU

Pionowy plakat, ciemnoszare tło z lekko zaznaczonym ciągiem przykładowego tekstu w alfabecie Braille’a.

Na górze duży żółty napis: Dlaczego osoba niewidoma interesuje się opakowaniem? Które z nich wybierze? Poniżej napisu, drewniana półka sklepowa biegnąca przez całą szerokość plakatu. Po lewej stronie półki produkty: sok pomarańczowy, mleko, żel pod prysznic, ocet 10%. Po prawej te same produkty z umieszczonym na opakowaniach oznaczeniach w alfabecie Braille’a i kodami QR. Na środku półki umieszczony kwadracik z napisem RFID. Grafika półki sklepowej zajmuje około jednej trzeciej powierzchni plakatu.

Pod półką, na środku biały napis: Istotne informacje dla konsumenta, pod spodem umieszczone w jednej kolumnie: nazwa, producent, marka, smak, skład chemiczny, GDA, data przydatności do spożycia, sposób przyrządzenia. Z lewej strony, bezpośrednio pod produktami bez oznakowania, biały wyraz „nieznany” z dużym znakiem zapytania. Z prawej strony kolumny bezpośrednio pod produktami


z oznaczeniami biały napis „Alfabet Braille’a, Kod QR”. Pod napisami umieszczony kod QR. Z opisem alternatywnym.

Poniżej spisu wyrazów cztery żółte wypunktowania:



  • Niezależność osoby niewidomej poprzez identyfikację półki.

  • Identyfikacja produktu poprzez charakterystyczny kształt, znakowanie, opakowanie.

  • Ważne informacje o produkcie w kodzie QR lub RFID.

  • Produkt dostępny = Produkt bezpieczny

Przy dolnej krawędzi plakatu w poziomie umieszczona informacja o autorach plakatu oraz trzy loga na białym tle.

Autorzy plakatu: Joanna Kwiecień, Ewa Krzywda, Mateusz Macałka. Loga: Zrzeszenie Studentów Niepełnosprawnych Uniwersytetu Ekonomicznego


w Krakowie, Koło Naukowe Opakowalnictwa Towarów, Uniwersytet Ekonomiczny
w Krakowie.

OPIS PLAKATU

Na plakacie został położony nacisk na istotność oznakowania produktów,


w szczególności spożywczych, za pomocą alfabetu Braille’a, kodów QR oraz system PERCEPT.

Na symbolicznej półce sklepowej przedstawiono produkty bez oznaczenia oraz


z oznaczeniem w Alfabecie Braille’a i kodem QR. Dodatkowo półka posiada system PERCEPT, który wykorzystuje etykiety RFID jako dźwiękowe punkty orientacyjne
w sklepie.

Elementy wymienione poniżej półki sklepowej stanowią punkty zainteresowania przez kupującego, w tym osoby niewidome lub słabowidzące. Są to: nazwa, producent, marka, smak, skład chemiczny, GDA, data przydatności do spożycia oraz sposób przyrządzenia. Elementy te mogą być dostępne dla osoby niewidomej poprzez wpisanie ich w kod QR, który można z łatwością zeskanować i odczytać oraz oznaczyć produkt w podstawowym zakresie alfabetem Braille’a.

Połączenie tych rozwiązań jest ogromną szansą na:


  • Niezależność osoby niewidomej poprzez identyfikację półki w sklepie. Daje możliwość zrobienia samodzielnie zakupów w sklepie wielkopowierzchniowym, bez proszenia o pomoc osób trzecich.

  • Identyfikację produktu poprzez charakterystyczny kształt, znakowanie, opakowanie.

  • Znalezienie ważnych informacji o produkcie w kodzie QR. W efekcie czego konsument niewidomy dokonuje świadomego wyboru produktu, gdyż ma pełną wiedzę na jego temat. Zatem świadomie dokonuje wyboru spośród konkurencyjnych produktów. Może przy półce sklepowej sprawdzić datę przydatności do spożycia, sposób przyrządzenia bądź odróżnić produkt, który jest silną trucizną.

W Wyniku takich działań, gdzie każdy produkt spożywczy, przemysłowy może być dostępny sprawia, że produkt staje się bezpieczny dla zdrowia i życia konsumenta.

Tło plakatu stanowi zdjęcie przykładowego tekstu napisanego w alfabecie Braille’a.



Autorami plakatu są: Joanna Kwiecień, Ewa Krzywda i Mateusz Macałka – studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Osoby te reprezentują Zrzeszenie Studentów Niepełnosprawnych oraz Koło Naukowe Opakowalnictwa Towarów.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość