Strona główna

Plan wynikowy klasa 2 h semestr I i II rok szkolny 2009\2010


Pobieranie 248.27 Kb.
Strona3/3
Data19.06.2016
Rozmiar248.27 Kb.
1   2   3

Romantyzm - powtórzenie wiadomości

3 g.


  • analizuje i interpretuje wiersze A. Mickiewicza, J. Słowackiego, C.K. Norwida;

  • wskazuje w utworach elementy romantyczne;







Podręcznik, „Romantyczne motywy literackie”

Sprawdzian literacki, 1g.







zagadnienia

POZYTYWIZM – kwiecień

Literatura na miarę „wieku pary i elektryczności”
Pozytywizm – wprowadzenie do epoki

3g.


  • określa czas trwania epoki w Polsce i Europie;

  • objaśnia nazwę epoki, wskazując na odmienność nazewnictwa w Polsce i Europie;

  • wymienia najważniejsze wydarzenia historyczne, które były genezą polskiego pozytywizmu;

  • wymienia i omawia hasła programowe polskiego pozytywizmu;

  • charakteryzuje stosunek myślicieli epoki do poznania naukowego;

  • omawia refleksję socjologiczną epoki, wskazując na relacje między jednostką a społeczeństwem;

  • wskazać wspólne założenia w teoriach naukowych i prądach filozoficznych epoki;

  • wymienia gatunki typowe dla pozytywizmu;

  • wyjaśnia pojęcia: pozytywizm, praca organiczna, praca u podstaw, emancypacja kobiet , asymilacja Żydów, scjentyzm, socjologia, wnioskowanie indukcyjne, utylitaryzm, liberalizm, darwinizm, ewolucjonizm, organicyzm, materializm historyczny, marksizm, socjalizm, ateizm, agnostycyzm;

  • wskazać osiągnięcia pozytywizmu w kulturze polskiej;

  • scharakteryzować sposób przedstawienia społeczeństwa w dziele malarskim;

  • objaśnić metaforę „wiek pary i elektryczności”, wskazując na najważniejsze wynalazki XIX w.;

  • wymienić nazwiska najważniejszych filozofów i naukowców epoki;

  • porównać filozofię pozytywizmu z filozofią oświecenia i romantyzmu;


Podręcznik cz. 4
Podręcznik, „Pozytywizm. Wstępnie o epoce”


A. Asnyk „Do młodych”
Poezja czasów niepoetyckich

1g.


  • charakteryzuje kreację podmiotu lirycznego i adresata w wierszu;

  • objaśnia metafory służące zilustrowaniu idei pozytywistycznych;

  • określa stosunek podmiotu lirycznego do idei romantycznych;

  • objaśnić, na czym polega oryginalność poetyckiej interpretacji haseł pozytywistycznych;

  • wymienia poetów doby pozytywizmu;

  • wyjaśnia pojęcia: liryka apelu, wiersz programowy;

  • porównać wiersz Asnyka z manifestem programowym polskiego romantyzmu („Romantyczność”);

  • rozpoznać środki służące przekonywaniu zastosowane w wierszu;

  • charakteryzuje poezję pozytywistyczną;

Podręcznik, „Pozytywizm. Wstępnie o epoce”

M. Konopnicka

„Mendel Gdański”


Pozytywizm przeciw antysemityzmowi

2g.


  • charakteryzuje tytułowego bohatera, określa sposób kreacji bohatera;

  • opowiada zdarzenia przedstawione w utworze,

  • przedstawia spór między zegarmistrzem a Mendlem (formułuje argumenty obu stron konfliktu);

  • objaśnia, w jaki sposób nowela nawiązuje do haseł polskiego pozytywizmu;

  • wskazuje cechy gatunkowe noweli w omawianym utworze;

  • wyjaśnia pojęcia: nowela, puenta, pogrom;

  • w wypowiedziach Mendla wskazuje charakterystyczne cechy językowe (fonetyczne, leksykalne, składniowe), świadczące o jego żydowskim pochodzeniu;

  • objaśnia, na czym polega stereotypowość w myśleniu zegarmistrza;

  • czyta opowiadanie Singera z tomu „Seans i inne opowiadania”;

  • wymienia pozytywistyczne i współczesne utwory przedstawiające postać Żyda;



Podręcznik, „Zalety krótkiej formy”




Poetyka realizmu

1g.


  • doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem wypowiedzi popularnonaukowej;

  • wyjaśnia pojęcia: powieść realistyczna (realizm), mimetyzm, fikcja, weryzm;




Podręcznik, „Stać się obserwatorem życia”

Test czytania – PR 1g.

Maturalny test rozumienia czytanego tekstu, poziom rozszerzony




B. Prus „Lalka”

10g.


  • interpretuje tytuł utworu, odwołując się do toposu świata jako teatru;

  • rozpoznaje w powieści różne typy narracji i określa kompetencje poszczególnych narratorów;

  • prezentuje portret Wokulskiego stworzony na podstawie relacji Rzeckiego;

  • rekonstruuje losy Wokulskiego; streszcza wątek miłości Wokulskiego do Izabeli;

  • przedstawia działania Wokulskiego służące realizacji idei epoki;

  • charakteryzuje Wokulskiego jako kapitalistę, organicznika i filantropa;

  • na przykładzie biografii Wokulskiego omawia relacje między jednostką a społeczeństwem;

  • określa wpływ uczucia na działania podejmowane przez bohatera i dokonywane przez niego wybory życiowe;

  • przedstawia portret psychologiczny Izabeli;

  • wskazuje cechy Wokulskiego upodabniające go do bohaterów romantycznych;

  • wymienia przedstawicieli różnych grup społecznych i etnicznych ukazanych w utworze; charakteryzuje środowiska i grupy społeczne przedstawione w powieści, wskazując ich zalety i wady; omawia relacje pomiędzy poszczególnymi klasami;

  • wymienia najważniejsze odmiany języka narodowego;

  • rozpoznaje różne odmiany języka w wypowiedziach bohaterów Lalki;

  • wymienia najważniejsze style funkcjonalne współczesnej polszczyzny;

  • wskazuje w powieści symptomy choroby i rozkładu społeczeństwa pol. XIX w.;

  • wskazuje obrazowanie realistyczne, naturalistyczne, określa ich funkcje;

  • charakteryzuje Zasławek i Paryż, określa ich funkcję w powieści;

  • dostrzega motyw miasta i określa jego funkcję;

  • charakteryzuje Wokulskiego, Ochockiego i Geista jako uczonych-idealistów;

  • wyjaśnia pojęcia: narracja odautorska, narracja pamiętnikarska, narracja personalna, mowa pozornie zależna, theatrum mundi, self-made-man, portret psychologiczny, książki zbójeckie, etos mieszczański, stereotyp etniczny, snobizm, mezalians, utopia, perpetuum mobile, styl funkcjonalny, targowisko próżności;




  • objaśnić funkcję rozwiązań narracyjnych zastosowanych w powieści;

  • określić charakterystyczne cechy języka i stylu starego subiekta;

  • porównać realizację toposu świata jako teatru w powieści Prusa i fraszce Kochanowskiego;

  • zinterpretować symboliczny wymiar sceny rozgrywającej się w winiarni Hopfera;

  • porównać wizerunki Wokulskiego stworzone przez narratora odautorskiego i starego subiekta;

  • porównać kreacje Wertera i Wokulskiego jako dwu bohaterów przeżywających romantyczną miłość;

  • omówić rolę poezji romant. w ukształtowaniu się miłosnych wyobrażeń Wokulskiego;

  • rozpoznać w tekście elementy potwierdzające kryzys światopoglądu pozytywistycznego;

  • objaśnić, na czym polega utopijność wizji społeczeństwa zmienionego przez rewolucję naukowo-techniczną;

  • przedstawić sposób postrzegania naukowców przez społeczeństwo polskie i francuskie;

  • omawia motyw miasta w lit. pozytywistycznej;

  • charakteryzuje kobiece bohaterki „Lalki” w świetle roli społ. kobiety w drugiej poł. XIX w.;



Podręcznik,

„Idealiści w konfrontacji z rzeczywistością”, „Styl i stylizacja”


Praca klasowa, poprawa 3g.










ROMANTYK, POZYTYWISTA, DEKADENT – maj, czerwiec

E. Orzeszkowa

„Nad Niemnem”

Nadniemeńska epopeja

5-6g.


  • czyta fragmenty z tomu III

  • wskazuje czas i miejsce akcji oraz przedakcji dzieła;

  • charakteryzuje głównych bohaterów powieści oraz streszcza najważniejsze wątki utworu (zwłaszcza wątek miłosny);

  • wskazuje wydarzenia historyczne, do których odwołuje się fabuła utworu;

  • opisuje panoramę społeczną przedstawioną w powieści;

  • opowiada historię Jana i Cecylii, wskazując na heroizm założycieli osady oraz odzwierciedlenie ich losów w dziejach bohaterów powieściowych;

  • objaśnia, na czym polega dydaktyzm utworu;

  • określa istotę sporu między bohaterami powieści;

  • charakteryzuje wzorzec osobowy pozytywisty (Witold Korczyński);

  • porównuje stosunek Witolda oraz Teofila Różyca i Zygmunta Korczyńskiego do otaczającej ich rzeczywistości;

  • wskazuje podobieństwa i różnice w wyglądzie, wyposażeniu i otoczeniu dworów opisanych przez Mickiewicza i Orzeszkową;

  • formułuje zarzuty, jakie stawiają swoim rodzicom przedstawiciele młodego pokolenia rodu Korczyńskich;

  • omawia stosunek bohaterów powieści do powstania styczniowego;

  • wyjaśnia pojęcia: mezalians, mit założycielski, przedakcja, fabuła, wątek, akcja, epizod, panorama społeczna, idealizm, mowa ezopowa, dekadent;

  • rozpoznać idealizację, typizację i karykaturę jako sposoby budowania postaci powieściowych;

  • wskazać przykłady tendencyjności w kreacji świata przedstawionego oraz określić funkcję tego zabiegu;

  • rozróżnić w utworze cechy gatunkowe powieści i epopei;

  • wskazać w powieści elementy świata przedstawionego ilustrujące najważniejsze zagadnienia społeczno-ekonomiczne epoki;

  • uzasadnić celowość nawiązań do „Pana Tadeusza” zastosowanych przez Orzeszkową;

  • zinterpretować wiersz Miłosza jako refleksję o współczesnym końcu kultury szlacheckiej;

  • porównać sposób rozumienia idealizmu przez bohaterów powieści;

  • scharakteryzować styl wypowiedzi Witolda, wskazując na jego metaforyczność, patetyczność i retoryczność;

  • dostrzega dekadentyzm bohaterów utworu;



Podręcznik, „Pozytywistyczne założenia w literaturze”



E. Orzeszkowa

„Gloria victis”

2g.


  • interpretuje tytuł noweli, odwołując się do świata przedstawionego;

  • charakteryzuje powstańców jako bohaterów heroicznych;

  • wskazuje środki służące budowaniu patosu i gloryfikacji bohaterów;

  • wymienia i wskazuje w utworze cechy prozy poetyckiej oraz noweli;

  • rozpoznać elementy obrazowania typowe dla powieści realistycznej („Nad Niemnem”) i eposu (nowela „Gloria victis”);

  • objaśnić, na czym polega w noweli odejście od poetyki realizmu oraz określić funkcję tego zabiegu;

  • porównać sposób przedstawienia tematyki powstańczej na obrazach Grottgera;

Podręcznik,

„Styl epoki pozytywizmu”



Sprawdzian, 1g.







Zagadnienia

S. Żeromski

„Ludzie bezdomni”

5-6g.


  • rekonstruuje losy poszczególnych bohaterów;

  • charakteryzuje warunki życia biedoty miejskiej i wiejskiej;

  • opisuje stosunek warstw wyższych do ludzi biednych;

  • opisuje mieszkania i domy przedstawione w powieści oraz określa ich funkcję w budowaniu kreacji bohaterów;

  • wskazuje przyczyny bezdomności różnych bohaterów powieści, odwołując się do ich losów przedstawionych w utworze;

  • wskazuje podstawowe cechy gatunkowe powieści modernistycznej;

  • opisuje dzieła sztuki przedstawione w pierwszym rozdziale powieści i charakteryzuje postawy przez nie symbolizowane (Wenus z Milo, rybak);

  • interpretuje symbole (m.in. rozdartej sosny), określa ich funkcje;

  • porównuje zachowanie Judyma przedstawione w pierwszym i ostatnim rozdziale powieści;

  • omawia konflikt między Judymem a warszawskimi lekarzami (przywołuje argumenty obu stron); prezentuje przyczyny sporu między Judymem a administratorem zakładu leczniczego w Cisach;

  • wskazuje cechy romantyczne i pozytywistyczne w kreacji bohatera;

  • charakteryzuje system wartości Judyma;

  • gromadzi argumenty na rzecz oskarżenia lub obrony Tomasza Judyma;

  • charakteryzuje dekadenta;

  • wyjaśnia pojęcia: naturalizm, proletariat, „wykluczeni”, dekadent, powieść młodopolska, narracja personalna, mowa pozornie zależna, epizod, symbol, tragizm, idealizm, ambiwalencja, społecznikostwo, nonkonformizm, pragmatyka językowa;

  • odszukać cechy obrazowania naturalistycznego w opisie dzielnic biedoty;

  • porównać styl opisu pracy wykonywanej przez Judymową i kowala ze stalowni;

  • rozpoznać różne typy narracji w powieści;

  • porównać dwa systemy wartości przedstawione w utworze: ludzi bezdomnych i zadomowionych;

  • objaśnić, w jaki sposób Wenus z Milo i rybak wiążą się z problematyką społeczną i moralną poruszaną w utworze;

  • określić istotę wyboru dokonywanego przez Judyma, odwołując się do kategorii tragizmu;

  • porównać losy Judyma i Korzeckiego;

  • zabrać głos w klasowym sądzie nad Tomaszem Judymem;

  • ocenić skuteczność działań językowych Judyma;

  • rozpoznać ironię w wypowiedzi Krzywosąda i określić jej funkcję;


Podręcznik, „Bohater na trudne czasy” (w: Młoda Polska)




H. Sienkiewicz

”Quo vadis”


Pozytywizm - powtórzenie wiadomości

4g.


  • tworzy projekt poświęcony analizie i interpretacji powieści;

  • objaśnia genezę powieści;

  • wskazuje w utworze cechy gatunkowe powieści historycznej;

  • rozróżnia bohaterów historycznych i fikcyjnych, reprezentantów świata rzymskiego i chrześcijańskiego;

  • opowiada dzieje miłości przedstawionej w powieści;

  • charakteryzuje Winicjusza i Ligię;

  • wskazuje przyczyny przemiany duchowej Winicjusza;

  • porównuje dwa obrazy śmierci przedstawione w powieści;

  • prezentuje utwór jako powieść o starciu dwóch cywilizacji;

  • objaśnia tytuł utworu w kontekście zaprezentowanej w nim koncepcji historiozoficznej;

  • wyjaśnia pojęcia: gloryfikacja historiozofia monolog wewnętrzny amor profanum, amor caritas, powieść historyczna;




  • scharakteryzuje świat rzymski i chrześcijański, odwołując się do kreacji bohaterów powieściowych;

  • określa funkcję kontrastu jako zasady rządzącej kreacją świata przedstawionego;

  • powiązać wątek miłosny z wymową powieści (moralne zwycięstwo chrześcijaństwa);

  • zanalizować zastosowane w powieści
    sposoby budowania nastroju w scenach miłosnych;

  • wskazać i nazwać środki językowe służące gloryfikacji postaci;

  • powiązać koncepcję historiozoficzną powieści z poglądami św. Augustyna;

  • dostrzega dekadentyzm w kreacji Petroniusza;

Podręcznik, „Ku pokrzepieniu serc”,

LISTA LEKTUR



  1. W. Szekspir Makbet – wrzesień

  2. Molier Świętoszek – wrzesień/ październik

  3. Henryk Sienkiewicz Potop – październik

  4. Witold Gombrowicz Trans-Atlantyk – październik (PR)

  5. Joseph Conrad Jądro ciemności – listopad

  6. Bolesław Prus Kamizelka – listopad

  7. Jan Wolfgang Goethe Cierpienia młodego Wertera – grudzień

  8. Adam Mickiewicz Dziady cz. III – luty

  9. Zygmunt Krasiński Nie-Boska komedia: część I i II – luty, marzec

  10. Juliusz Słowacki Kordian – marzec (PR)

  11. Maria Konopnicka Mendel Gdański – kwiecień

  12. Bolesław Prus Lalka – kwiecień

  13. Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem (fragmenty z tomu III) – maj

  14. Eliza Orzeszkowa Gloria victis – maj

  15. Stefan Żeromski Ludzie bezdomni – maj, czerwiec

  16. Henryk Sienkiewicz Quo vadis – czerwiec




1   2   3


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość