Strona główna

Pokazy specjalne


Pobieranie 59.22 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar59.22 Kb.
POKAZY SPECJALNE:

OTWARCIE FESTIWALU:
PROSTA HISTORIA O MIŁOŚCI
reż. Arkadiusz Jakubik, Polska, 2010, 80'
wyst: Rafał Maćkowiak, Magdalena Popławska

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2010 - Grand Prix Kino Niezależne

Dwoje scenarzystów podczas podróży pociągiem na Hel opowiada nam historię kobiety i mężczyzny. Na oczach widzów próbują stworzyć fabułę scenariusza filmowego: prostej historii o miłości. Mamy więc kobietę (Marta) i mężczyznę (Aleks) oraz historię ich przypadkowego spotkania podczas pierwszego dnia wakacji, na trasie Łódź Kaliska – Hel. Aleks i Marta zaczynają rozmawiać. Na początku właściwie o niczym, bo ich rozmowa ślizga się po powierzchni, gładko przeskakuje z tematu na temat, wydaje się błaha i do bólu zwyczajna. Jednak z czasem zmienia się w coś więcej. W intymność tego spotkania i rodzącego się uczucia niespodziewanie ingeruje okrzyk reżysera (Patryk). Jesteśmy na planie filmowym.



Arkadiusz Jakubik - Aktor, reżyser, autor musicali i słuchowisk radiowych. Absolwent PWST we Wrocławiu (1992). Jego słuchowisko "Hospites" zdobyło główną nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Słuchowisk Radiowych. Wyreżyserował wiele przedstawień teatralnych, m.in. "Cyrk Monty Pythona", "Pokolenie Porno" i "Kalinę". Autor m.in. musicalu o biografii Jima Morrisona i The Doors "Jeździec Burzy".

Wystąpił m.in. w "Dom Zły" i "Weselu" Wojciecha Smarzowskiego, Nienasyceniu" Wiktora Grodeckiego, "Jak to się robi z dziewczynami" Pawła Angermana. Grał w sztukach teatralnych: "Shoping and fucking" w Teatrze Rozmaitości w Warszawie i serialach m.in.: "13 posterunek".



Otwarcie festiwalu nastąpi na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie (dawne kino Bałtyk) 10 lipca o godz. 19.00.

Kocham Kino: 60 lat Festiwalu Cannes (Chacun son Cinema)


reż. Roman Polanski
Theodoros Angelopoulos
Olivier Assayas
Bille August
Jane Campion
Youssef Chahine
Kaige Chen
Michael Cimino
Ethan Coen
Joel Coen
David Cronenberg
Jean-Pierre Dardenne
Luc Dardenne
Manoel de Oliveira
Raymond Depardon
Atom Egoyan
Amos Gitai
Alejandro González Iñárritu
Hsiao-hsien Hou
Aki Kaurismäki
Abbas Kiarostami
Takeshi Kitano
Andrey Konchalovskiy
Claude Lelouch
Ken Loach
Nanni Moretti
Raoul Ruiz
Walter Salles
Elia Suleiman
Ming-liang Tsai
Gus Van Sant
Lars von Trier
Wim Wenders
Kar Wai Wong
Yimou Zhang

Film złożony z 33 etiud światowej sławy reżyserów, którzy pokazują w nich swój stosunek do kina. Pomysłodawcą obrazu jest Gilles Jacob, który chciał w ten sposób uczcić 60. urodziny festiwalu w Cannes w 2007 roku.



Film zainauguruje pokazy kina plenerowego festiwalu na tarasie Teatru / Klubu Atelier w niedzielę 11 lipca o godz. 22.00.
Wstęp bezpłatny

Medium
reż. Jacek Koprowicz, Polska, 1985, 98 min POKAZ SPECJLANY NA 25-LECIE FILMU
+ nowe efekty dźwiękowe na żywo / jam session
PAWILON / SFF Electric Projecy


Cattolica 1986 (MFF Kryminalnych) - nagroda za scenariusz

Jeden z niewielu inteligentnych horrorów / thrillerów w historii polskiej kinematografii. Pokaz z okazji 25 rocznicy powstania filmu odbędzie się w Dworku Sierakowskich, niecałe 400 metrów od "nawiedzonej willi" z filmu Medium.

Sopot, 1933 r. Greta, medium słynnego okultysty Wagnera, nawiązuje kontakt z nadawcą o niespotykanej mocy. Prowadzi on jednocześnie kilka osób zbliżających sie do niego. Komisarz Selin budzi sie na plaży i nie rozumie, co się z nim stało. Andrzej Gaszewski przyjeżdża z Warszawy i znajduje się wbrew swojej woli nad morzem. Nauczycielka Luiza kradnie suknie w muzeum, idzie na plażę i natyka się na garbatego osobnika, również zachowującego sie jak w hipnozie..



Dodatkowo projekcja zostanie uatrakcyjniona efektami dźwiękowymi tworzonymi na żywo przez muzyków zespołu PAWILON (Seba i Mateusz) + gości, w powstałym specjalnie na potrzeby festiwalu projekcie muzycznym PAWILON / SFF Electric Project

Projekcja w piątek 16 lipca w Dworku Sierakowkich o godz. 20.00



KONCERT NA ŻYWO DO KINA NIEMEGO

Marcin Dymiter aka Emiter, muzyk poruszający się w obszarze muzyki elektronicznej i improwizowanej zagra autorski koncert do klasyki filmu niemego z 1920 r. „Gabinetu dr. Caligari.” w reż. Roberta Wiene. Emiter eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem dźwięków towarzyszących naszemu życiu, poszukuje nowego pola dźwiękowego dla gitary elektrycznej. Muzyk łączy różne jakości – lo-fi/hi-fi, czy też dźwięki powszechnie uznawane za zakłócenia.

„Gabinet dr. Caligari” to pierwszy klasyczny horror, czołowy przedstawiciel ekspresjonizmu, wzorzec kinowej grozy na wiele dziesięcioleci - film, z którego filmowcy czerpią wzorce po dziś dzień. Mroczna historia doktora Caligari, który stworzył mordercze monstrum. Warto wiedzieć, że scenografię to tegoż filmu stworzyli artyści ze stowarzyszenia Die Brucke będącego awangardą ekspresjonizmu. Film jest też jednym z najsłynniejszych debiutów reżyserskich – pierwszy film dał Robertowi Wiene miejsce w kinowym panteonie.



SEKCJA FANTASTIC WORLDS:

METROPIA

reż. Tarik Saleh, Szwecja, Dania, 2009, 86’

Wenecja 2009 - Future Film Festival Digital Award

Pierwszy oficjalny pokaz filmu w Trójmieście.

Wyprodukowana przez Zentropę, firmę Larsa von Triera, mroczna opowieść fantastyczno-naukowa. Metropia zabiera widzów w nie tak odległa przyszłość, do czasów w których na świecie zaczyna brakować ropy. Pod całą Europą powstaje sieć metra i zawiłych tuneli. Roger jest chłopakiem z przedmieścia Sztokholmu. Nie lubi metra i zawsze próbuje je omijać ponieważ budzi w nim niepokój. Dodatkowo ilekroć zbliża się w okolice tuneli, słyszy w swojej głowie głosy. Niedługo dowiaduje się dziwnej prawdy o swoim życiu. Udaje się po pomoc do tajemniczej Niny, aby pomogła mu uciec z niepokojącej plątaniny metra. Im dalej podróżują jednak, tym bardzie zagłębiają się w mroczny spisek.

Metropia została wykreowana dzięki nowatorskim efektom specjalnym łączącym aktorskie kreacje z animacją komputerową. Film miał swoją światową premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji, gdzie otrzymał nagrodę za pionierskie efekty. W filmie Tarika Saleha, bohaterom użyczyli głosów m.in. Vincent Gallo, Juliette Lewis i Udo Kier.

FANTASTYCZNY PAN LIS

reż. Wes Anderson, USA, 2009, 87’

MFF Annecy 2010 - Grand Prix

MFF Toronto 2009 - Najlepszy film animowany

Oskary 2010 - Nominacja w kategorii najlepsza pełnometrażowa animacja

Pierwszy oficjalny pokaz filmu w Trójmieście.

„Fantastyczny Pan Lis” to rozrywka iście fantastyczna, łącząca w sobie dziecięcy zachwyt możliwościami opowiadania fantazyjnych historii i kreacji nowych światów oraz zabarwione sentymentem, przefiltrowane przez czarne poczucie humoru oraz dorosłe spojrzenie na problemy codzienności. Animacja bynajmniej nie dla małych dzieci, w której głosów użyczyli m.in. Bill Muray, George Clooney i Meryl Streep.

MARY & MAX

reż. Adam Elliot, Australia, 2009, 80’

Sundance Film Festival 2009 - film otwarcia festiwalu

MFF Berlinale 2009 - Kryształowy Niedźwiedź

Oskar 2009 - nominacja w kategorii najlepsza pełnometrażowa animacja

Drugi pokaz w Polsce filmu, który nie wszedł do dystrybucji kinowej.

Film opowiada historię przyjaźni trwającej 20 lat, pomiędzy dwójką różniących się diametralnie od siebie ludzi, mieszkających na dwóch odrębnych kontynentach. Mary jest ośmioletnią dziewczynką mieszkającą w Australii. Przez swoje kompleksy nie ma przyjaciół. Pewnego dnia postanawia napisać list do kogoś kto mieszka w Ameryce. Wybór pada na Maxa, mieszkańca Nowego Jorku. Max z kolei jest 44-letnim samotnikiem mieszkającym przy Manhattanie. Dzięki korespondencyjnej znajomości jaka zostaje nawiązana rodzi się przyjaźń, która pomimo odległości jest w stanie przetrwać wiele wzlotów i upadków zarówno Maxa jak i Mary. Film pokazuję podróż Mary po przez adolescencję do życia dorosłego, natomiast Maxa przejście z wieku średniego do starości. Eksploruje więź, która może przetrwać o wiele więcej niż potyczki przeciętnej przyjaźni. Mary i Max to zarówno przezabawna i przejmująca opowieść która odkrywa i uczy czym jest przyjaźń, autyzm, psychiatria, alkoholizm, skąd biorą się dzieci, otyłość, kleptomania, różnice seksualne, zaufanie, kopulujące psy, różnice religijne, agorafobia i wiele wiele innych życiowych niespodzianek.....

MOON

reż. Duncan Jones, Wlk.Brytania, 2009, 98’

Nagroda BAFTA 2010 - Najlepszy debiut

Sundance Film Festival 2009 - Oficjalna Selekcja

Sitges Film Festival 2009 - Grand Prix

Film, który nie wszedł w Polsce do dystrybucji kinowej.

Sam Bell przebywa na trzyletnim kontrakcie na Księżycu dla firmy Lunar. Przez cały czas trwania kontraktu był jedynym pracownikiem stacji kosmicznej. Jego główne zadania to pobieranie i wysyłanie na ziemię zapasów helu-3, aktualnego paliwa stosowanego na Ziemi. Nie ma bezpośrednich możliwości komunikacji pomiędzy stacją a Ziemią więc jedynym źródłem informacji dla Sama jest Gerty, inteligentny komputer, który asystuje mężczyźnie przy codziennych czynnościach. Przy tak ograniczonych kontaktach z ludźmi, Sam ma poczucie, że trzy lata to zbyt długi czas izolacji i zdaje sobie sprawę z tego, że zaczyna mieć halucynacje. Jedyne czego pragnie to powrócić na Ziemię i spotkać się ze swoją żoną i córką. Dwa tygodnie przed końcem kontraktu, Sam ulega wypadkowi w trakcie pobierania próbek i traci przytomność. Kiedy budzi się na stacji, Gerty informuje go, że przybędzie ekipa ratunkowa Eliza. Po rekonwalescencji, Sam udaję się w miejsce wypadku, gdzie dokonuję nieoczekiwanego odkrycia, przez które zaczyna powątpiewać w swoje zdrowie psychiczne, własną tożsamość oraz w dobre „intencje” Gerty a jego jedynym celem staje się samodzielny powrót do domu.

TLEN

reż. Iwan Vyrypayev, Rosja, 2009, 75’

MFSAZF Plus Camerimage 2009 - nominacja do nagrody głównej

MFF Era Nowe Horyzonty 2009 - Nagroda Publiczności

Film Iwana Wyrypajewa to ekranizacja jego kontrowersyjnej sztuki „Tlen”, gdzie rapowano Dekalog i którą krytycy uznali za manifest „beztlenowców”. W rolach głównych Karolina Gruszka oraz Aleksiej Filimonow.

Fabuła jest kilkakrotnie powtarzaną historią miłości bohatera (Saszy - Aleksiej Filimonow) do pięknej, rudowłosej dziewczyny (również Saszy - Karolina Gruszka), która jest dla niego jak tytułowy tlen. Bohater, mieszkający na rosyjskiej prowincji, tak pragnie tej miłości, że dla niej bez skrupułów zabija żonę.

Historia opowiedziana jest za pomocą dziesięciu piosenek/tracków/wierszy, melorecytowanych i rapowanych w studiu nagraniowym przez samych bohaterów, w stylizacji innej niż w fabule (Karolina Gruszka i Aleksiej Filimonow, ona z ciemnymi włosami, w okularach z czarnymi oprawkami; on ogolony na łyso w skórze).



BOSO, ALE NA ROWERZE

reż. Felix van Groeningen, Belgia, Holandia 2009, 108’

MFF Cannes 2009 - wyróżnienie specjalne

Film, który nie wszedł w Polsce do oficjalnej dystrybucji kinowej.



Boso, ale na rowerze to zaskakująca i oryginalna kombinacja tragikomicznego romansu, czarnego humoru i zimnego cynizmu, połączonego z klimatem muzyki Roya Orbisona. Wiele scen ma charakter komiczny, a nawet absurdalny, ale wszystko podszyte jest tu głębszym znaczeniem. To nie tylko czysty sarkazm, ale raczej tragikomiczna radość przez łzy. Strobbowie to głównie hazardziści, pijacy i kobieciarze, żyjący w atmosferze błogiego lenistwa, nieróbstwa, kłótni, a przede wszystkim zakrapianej alkoholem wyśmienitej i szalonej zabawy. Absurdalne pomysły są tu na porządku dziennym, a im bardziej szalone, tym lepiej, bo wszyscy realizują je z większym zapałem.

SEKCJA FOCUS ON SPIKE JONZE:

GDZIE MIESZKAJĄ DZIKIE STWORY

reż. Spike Jonze, USA, 2009, 101’

Przepiękny, stymulujący ukryte pokłady wyobraźni film, który dotyka szeregu niezwykle ważnych tematów. Zarówno alegoria dorastania, jak i smutna przypowieść o przymusie okiełznania własnej osobowości. Połączenie kina przygodowego z estetyką fantasy i słodko-gorzkiego komediodramatu. Film mądry, poruszający i niezwykle barwny wizualnie.

Adaptacja książki Maurice'a Senadak, klasycznej bajki dla dzieci, opowiadającej o nieposłusznym chłopcu o imieniu Max. Pewnego razu po kolejnym niegrzecznym zachowania Maxa mama za karę posyła go do swojego pokoju bez kolacji. Chłopiec w odosobnieniu kreuje swój własny świat – wielki las zamieszkały przez dzikie stwory, które koronują Maxa na ich władce. Chłopiec wyobraża sobie ucieczkę od swojej mamy aby pożeglować w stronę krainy gdzie mieszkają gadające bestie – Ira, Carol, Douglas, Byk, Judith i Aleksander. Producent Tom Hanks i reżyser Spike Jonze ożywiają wspaniałą historię Mauric'a Sendak dzięki głosom takich talentów jak James Gandolfini, Catherine Keener, Forest Whitaker i Catherine O'Hara

MAGIA UCZUĆ

reż. Tarsem, Indie, Wlk. Brytania, USA, 2006, 117’

MFF Berlin 2007 - Kryształowy Niedźwiedź

Sitges Film Festival 2007 - Najlepszy Film

Na tle zapierających dech w piersiach krajobrazów i pełnych przepychu pałaców rozgrywa się firmowana nazwiskami Spike Jonza i Davida Finchera historia miłosnego trójkąta, którego bohaterami są: piękna księżniczka Evelyn, nikczemny gubernator Odious oraz tajemniczy Niebieski Bandyta. Historię tą opowiada małej dziewczynce, ranny na planie filmowym kaskader. Z czasem jednak granice między rzeczywistością a fikcją zacierają się, a dziewczynka zaczyna zdawać sobie sprawę, że chodzi tu o coś więcej niż los wyimaginowanych bohaterów... Zdjęcia do filmu kręcono w .... krajach na całym globie.

W szpitalu na obrzeżach Los Angeles z 1920 roku, ranny kaskader zaczyna opowiadać swojej towarzyszce w pokoju – dziewczynie ze złamaną ręką fantastyczną historię o pięciu mitycznych bohaterach. Dzięki jego pokręconym umyśle oraz jej bujnej wyobraźni, zaczyna zacierać się granica pomiędzy fikcją a rzeczywistością....

SEKCJA WORLD SPECTRUM

CHINKA

reż. Xiaolu Guo, Chiny, Wlk. Brytania, 2009, 99’

MFF Locarno 2009 - Złoty Lampart

MFF Toronto 2009 - Oficjalna Selekcja

Chinka jest filmową metaforą współczesnego, wielokulturowego świata, zmierzającego w kierunku absolutnej globalizacji. Opowieść przekracza granice, zaciera polityczne i socjologiczne bariery, pokazując, że pod każdą szerokością geograficzną ludzie, choć wyznają inne wartości, borykają się z takimi samymi problemami.

Chinka to rock'n'rollowa odyseja śledząca losy odważnej dziewczyny Mei wkraczającej w dorosłość w dzisiejszym gwałtownie zmieniającym się świecie. Mei porzuca monotonne życie swojej wioski i w poszukiwaniu nowych doznań dociera do nowochińskiej metropolii Chong-qing. Nie udaje jej się zrealizować wizji lepszego życia w wielkim mieście: Mei zostaje zwolniona z pracy w fabryce i wdaje się w romans z gangsterem Spikey. Miłosna przygoda kończy się jednak tragicznie, w rezultacie czego dziewczyna musi w pośpiechu opuścić miasto. Londyn, kolejny etap jej podróży, też nie przyjmuje bohaterki z otwartymi ramionami. Nowy język i nieprzyjazne otoczenie wyznaczają teraz horyzonty Mei. Pomimo tego Chinka się nie poddaje: spotyka kolejnego mężczyznę, z którym próbuje ułożyć sobie życie...

JA TEŻ!

reż. Antonio Naharro, Álvaro Pastor, Hiszpania, 2009, 103’

Sundance Film Festival 2010 - Oficjalna Selekcja

MFF Rotterdam 2010 - nagroda publiczności

MFF San Sebastian 2009 - najlepszy aktor i aktorka

Daniel ma 34 lata i mieszka z rodzicami w Sewilli. Jest pierwszym Europejczykiem z zespołem Downa, który zdobył wyższe wykształcenie i właśnie podejmuje swoją pierwszą pracę - w ośrodku opieki społecznej, gdzie pomaga ludziom cierpiącym na to samo schorzenie co on. Tu poznaje Laurę - piękną kobietę, na pierwszy rzut oka przebojową i bezkompromisową, ale tak naprawdę nieco zagubioną, samotną, która skrywa przed światem swoją przeszłość. Zaczynają spędzać ze sobą coraz więcej czasu, ale sprawy komplikują się. Daniel zakochuje się w Laurze, lecz ona widzi w nim tylko przyjaciela...



GIGANTE

reż. Adrián Biniez, Urugwaj, 2009, 84’

MFF Berlin 2009 - Srebrny Niedźwiedź, Najlepszy debiut reżyserski, Nagroda im. Alfreda Bauera (za innowacyjność)

Berlińskie jury (w składzie m.in. Tidla Swinton, Isabel Coixei, Wayne Wang) przyznało filmowi aż trzy nagrody w konkursie głównym, co jest precedensem w historii festiwalu.

Gigante to refleksyjna komedia kontynuująca najlepsze tradycje kina urugwajskiego (Whisky). Film opowiada historię o przezwyciężeniu samotności. To historia człowieka, który po latach zapadania się w osobny, pozbawiony kontaktów międzyludzkich świat, dzięki uczuciu powraca do normalnego życia.

SŁUŻĄCA

reż. Sebastián Silva, Chile, 2009, 115’

Sundance Film Festival 2009 - Nagroda Jury

Sundance Film Festival 2009 - Nagroda Specjalna Jury dla najlepszej aktorki

Film stał się sensacją festiwalu w Sundance. Chilijski reżyser Sebastián Silva zrobił wciągający i przewrotny film, który z dużą dawką humoru opowiada o samotności, złości i zazdrości: po 23 latach Raquel żyje wyobrażeniem, że jest nie tylko służącą, lecz pełnoprawnym członkiem rodziny Valdesów. Pewnego dnia pani domu postanawia zatrudnić drugą kobietę do pracy, Ta jednak odbiera to jak „zamach” na swoją pozycję. W obawie przed utratą swojej dotychczasowej, uprzywilejowanej roli, robi wszystko, aby pozbyć się nowej współpracowniczki. Mocno uczepiła się rodziny Valdesów, którą nazywa “swoją rodziną", i jej ostra rywalizacja z innymi pokojówkami obnaża w niej to, co najgorsze. Wszystko zmienia się wraz z przybyciem bardzo energicznej Lucy, której entuzjazm i pogoda ducha przynosi odmianę w życiu Raquel.



CO WIESZ O ELLY?

reż. Asghar Farhadi, Iran, 2009, 114’

MFF Berlin 2009 - nagroda za reżyserię

Irański kandydat do Oscara

Co wiesz o Elly? przedstawia nowoczesną twarz Iranu, która dotychczas pokazywana była niezwykle rzadko. To film o niebezpieczeństwie wysyłania nieodpowiednich sygnałów w społeczeństwie, dla którego niezwykle istotne jest przestrzeganie jasno wyznaczonych norm zachowań.

Grupa przyjaciół ze studiów organizuje wspólny weekend nad morzem. Z pozoru niewinne kłamstwo, jakie ma miejsce na początku wyprawy, okazuje się tragiczne w konsekwencjach. Ci młodzi ludzie wydają się swobodni, wyzwoleni, otwarci. Wśród nich jest nieznajoma - Elly. Po jej tajemniczym zniknięciu w czasie sztormu zaczyna się dochodzenie - kim właściwie ona jest? kogo zawiadomić o wypadku? Przeglądając jej markową torbę Louis Vuitton, koledzy natrafiają na adres narzeczonego. Gdy ten przyjeżdża na miejsce, okazuje się, że bardziej niż to, czy Elly żyje, interesuje go, czy kobieta "nie zhańbiła się". Honor jest ważniejszy od czyjegoś życia.

Farhadi w mistrzowski sposób buduje psychologiczny dramat, odkrywając warstwa po warstwie prawdę o bohaterach. Zdejmując sieć kłamstw, w którą bohaterowie wplątali siebie samych, zostawia ich nagich wobec własnych sumień.

SEKCJA WORLD SPECTRUM: DOC

ZATOKA DELFINÓW

reż. Louie Psihoyos, USA, 2009, 92’

Oskar 2010 - Najlepszy film dokumentalny

Sundance Film Festival 2009 - Nagroda Publiczności

MFF Sztokholm 2009 - Nagroda Publiczności

Nagrodzona tegorocznym Oscarem, w kategorii za najlepszy dokument, „Zatoka delfinów” opowiada prawdziwą, niewiarygodną historię tajnej misji Psihoyosa, O'Barry’ego oraz elitarnego zespołu aktywistów, filmowców i nurków. Badają oni ukrytą zatokę koło Taiji w Japonii, aby rzucić światło na śmiertelnie mroczny sekret.

Przerażający sekret, którego reszta świata wcale nie chce poznać. Zatoka, gdzie łapane są delfiny patrolowana jest przez strażników, którzy pilnują żeby nikt nie sfotografował ich czynów. Jedynym sposobem na powstrzymanie tego okrutnego czynu, za którym stoi wielka firma i kryjące ją władze miasteczka, to ich zdemaskowanie. I to dokładnie stara się zrobić w filmie „Zatoka Delfinów” ekipa aktywistów. Uzbrojeni w najwyższej jakości sprzęt do obserwacji, pod przewodnictwem najbardziej znanego w świecie trenera delfinów, opracowują plan udokumentowania tych okrutnych wydarzeń, które mają miejsce w zatoce. to co odkrywają może okazać się największym zdrowotnym kryzysem na świecie – zatrucie wszystkich wód na naszym globie.

WIDEOKRACJA

reż. Erik Gandini, Szwecja, 2009, 80’

MFF Toronto 2009 - Najlepszy film dokumentalny

MFF w Wenecji 2009 - Oficjalna Selekcja

Film, który nie wszedł do oficjalnej dystrybucji kinowej.

Od ponad 30 lat włoskim społeczeństwem rządzi telewizja. Kontroluje ją jeden

człowiek. Właścicielem największych stacji telewizyjnych jest włoski premier Silvio

Berlusconi. Komercyjne programy Berlusconiego są przez wielu uważane za

odzwierciedlenie jego własnego gustu i osobowości. A dla ponad 80% Włochów

telewizja to główne albo jedyne źródło informacji o świecie. Temat zgłębia Erik

Gandini, włoski reżyser od lat mieszkający w Szwecji, znany z bezkompromisowych

obrazów współczesności w filmach takich jak „Nadprodukcja. Terror konsumpcji” i

„GITMO – nowe prawa wojny”.


Zaczęło się skromnie – w 1976 roku jedna z lokalnych stacji pokazała późnym wieczorem teleturniej, w którym po każdej poprawnej odpowiedzi obecna w studio gospodyni domowa zdejmowała kolejną część swojej garderoby. Następnego dnia do stacji telewizyjnej wpłynęły skargi od miejscowych przedsiębiorców, bo większość oglądających program mężczyzn, nazajutrz spóźniła się do pracy. Wydarzenie to pokazało przyszłość telewizji. Jej głównym przekazem stała się zabawa. A najlepszą zabawę włoskiej widowni telewizyjnej zapewniają tłumy roznegliżowanych kobiet.
Najważniejsze to być zauważonym: sława i pieniądze pojawią się wkrótce automatycznie.

KULTURA REMIXU

reż. Brett Gaylor, Kanada, 2008, 85’

MFF IDFA Amsterdam 2008 - Nagroda publiczności

Planete Doc Rewiev 2009 - Oficjalna Selekcja

Pierwszy oficjalny pokaz filmu w Trójmieście.

Ten film mówi o wojnie. Polem batalii jest internet – zapowiada Brett Gaylor, reżyser i aktywista internetu. Stronami w tej walce są wszyscy, podzieleni jednak na dwie grupy: popierających przestrzeganie praw autorskich (copyright) oraz ich nie uznających. Ci drudzy wyznają zasadę copyleft, swobodnego udostępniania treści intelektualnych. Tylko w ten sposób – ich zdaniem – poprzez dostęp do dorobku przeszłości i możliwość przetwarzania go, może powstawać współczesna kultura. Sztandarowym reprezentantem takiego działania jest Girl Talk, muzyk miksujący i przerabiający całą klasykę muzyki rozrywkowej. Girl Talk wyjmuje z utworów krótkie kawałki i miesza je w nową całość. Wirtuozeria, z jaką to robi, błyskawicznie uczyniła z niego gwiazdę klubowego podziemia. Reżyser zastanawia się, czy ta metoda odzwierciedla postawę całego pokolenia wychowanego na internecie, czy Girl Talk jest po prostu bardzo zdolnym i zdeterminowanym, ale odosobnionym w swoim postępowaniu piratem.

Gaylor uważnie bada amerykańskie prawo autorskie, by sprawdzić, w jakim stopniu chroni ono artystów, a w jakim firmy fonograficzne. Zdaniem Lawrence’a Lessiga, prawnika, który nie jest przeciwny wymianie muzyki czy filmów ani ich powielaniu, prawo chroni przede wszystkim biznes, nie autorów. Reżyser wskazuje na zagrożenia wynikające z ochrony treści intelektualnych w czasach, gdy prawo dopuszcza opatentowanie żywych komórek. Dlatego poszukuje sojuszników w miejscach, gdzie do prawa autorskiego podchodzi się inaczej niż w USA. Film Gaylora to nie tylko opowiedzenie się po jednej ze stron sporu, lecz także wyłożenie manifestu kultury remiksu. Po której stronie staniemy?



WYSTAWA FOGRAFICZNA:

"Jim Jarmusch - filmografia w przedmiocie" - wystawa fotografii Agnieszki Kozłowskiej będzie towarzyszyła tegorocznemu Sopot Film Festival.
"Jim Jarmusch - filmografia w przedmiocie" to projekt fotograficzny Agnieszki Kozłowskiej, absolwentki Sopockich Szkół Fotografii WFH. Cykl 12 czarno-białych fotografii, z których każda nawiązuje do jednego

konkretnego filmu amerykańskiego reżysera.



Wystawę będzie można obejrzeć w przestrzeni foyer Teatru Atelier w Sopocie.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość