Strona główna

Program auczania technik ekonomista 341 [02] Warszawa 2008 Autorzy


Pobieranie 449.47 Kb.
Strona1/7
Data18.06.2016
Rozmiar449.47 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7
Ministerstwo Edukacji Narodowej

341IO2]/MEN/2OO8.02.O7



PROGRAM AUCZANIA TECHNIK EKONOMISTA

341 [02]


Warszawa 2008






Autorzy:

mgr inź. Aleksandra Grobelna

mgr Maria Jasińska

mgr Lucyna Jedynak-Jasińska

mgr Izabela Serwatka



Recenzenci:

mgr Alicja Bińczyk dr inź. Justyna Górna

Opracowanie redakcyjne: mgr Alicja Jodkowska




I. PLANY NAUCZANIA PLAN NAUCZANIA

Technikum czteroletnie

Zawód: technik ekonomista 341 [02]

Podbudowa programowa: gimnazjum



Lp.

Przedmioty nauczania

Dla młodzieży

Dla dorosłych





Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania

Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania

Liczba godzin w czteroletnim okresie nauczania





Klasy I - IV

Semestry I-VIII







Forma stacjonarna

Forma zaoczna

1.

Podstawy ekonomii

4

3

50

2.

Prawo

6

4

76

3.

Ekonomika

11

8

138

4.

Rachunkowość

15

10

189

5.

Pracownia ekonomiczna

6

4

76

6.

Język obcy zawodowy

2

2

25

7.

Specjalizacja*

6

4

76




Razem

50

35

630




Praktyka zawodowa: 6 tygodni







* Program wybranej przez szkołę specjalizacji opracowuje szkolny zespół przedmiotowy właściwy dla zawodu.
PLAN NAUCZANIA

Szkoła policealna

Zawód: technik ekonomista 341 [02]

Podbudowa programowa: szkoła dająca wykształcenie średnie



Lp-

Przedmioty nauczania

i

Dla młodzieży

Dla dorosłych





Liczba godzin tygodniowo w dwuletnim okresie nauczania

Liczba godzin tygodniowo w dwuletnim okresie nauczania

Liczba godzin w

dwuletnim okresie nauczania







Semestry t-IV

Semestry MV







Forma stacjonarna

Forma zaoczna

1.

Podstawy ekonomii

4

3

54

2.

Prawo

6

4

82

3.

Ekonomika

11

9

150

4.

Rachunkowość

15

11

204

5.

Pracownia ekonomiczna

6

4

82

6.

Język obcy zawodowy

2

2

28

7.

Specjalizacja*

6

4

82




Razem

50

37

682




Praktyka zawodowa: 6 tygodni







* Program wybranej przez szkołę specjalizacji opracowuje szkolny zespół przedmiotowy właściwy dla zawodu.

II. PROGRAMY NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH

PODSTAWY EKONOMII

Szczegółowe cele kształcenia

W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:



  • wyjaśnić konieczność dokonywania wyborów ekonomicznych,

  • określić wpływ ekonomii normatywnej na postęp społeczno -ekonomiczny,

  • określić potrzeby ekonomiczne różnych grup zawodowych,

  • określić rolę dóbr wolnych i ekonomicznych w zaspokajaniu potrzeb,

  • wyjaśnić związek między stopniem zaspokojenia potrzeb a efektywnością gospodarowania,

  • określić koszt alternatywny decyzji gospodarczych,

  • scharakteryzować sposoby rozwiązywania problemów niedoboru w różnych systemach ekonomicznych,

  • wykazać współzależność działań podmiotów gospodarujących na rynku,

  • wykreślić krzywą popytu i podaży,

  • wyjaśnić zmiany w popycie i podaży powstałe pod wpływem czynników nrecenowycn,

  • zinterpretować wskaźniki elastyczności popytu i podaży,

  • uzasadnić decyzję producenta spowodowaną zmianami czynników produkcji,

  • uzasadnić konieczność równoważenia rynku dóbr i usług,

  • wyjaśnić mechanizm funkcjonowania rynku kapitałowego,

  • określić stronę popytu i podaży na rynku pracy, kapitałowym oraz na rynku surowców,

  • uzasadnić znaczenie kapitału ludzkiego,

  • określić czynniki determinujące popyt i podaż na rynku kapitałowym,

  • scharakteryzować produkty finansowe,

  • określić czynniki wpływające na wybór biura maklerskiego,

  • określić wpływ eksploatacji surowców naturainych na środowisko przyrodnicze,

  • uzasadnić konieczność sporządzania budżetu w przedsiębiorstwie,

  • wyjaśnić wpływ zmian dochodów oraz cen na strukturę konsumpcji,

  • określić składniki kosztów stałych i zmiennych,

  • obliczyć koszty całkowite, jednostkowe i marginalne,

  • scharakteryzować typy konkurencji na rynku,

  • określić zasady obliczania Produktu Krajowego Brutto,

  • uzasadnić celowość stosowania realnego PKB,

  • określić wady PKB jako miernika efektów działalności gospodarczej,

  • wyjaśnić zależność między Produktem Krajowym Brutto a Produktem Krajowym Netto,

  • wyjaśnić zależność zachodzącą między poziomem cen, a wielkością zagregowanego popytu (AD) i zagregowanej podaży (AS),

  • wyjaśnić przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego,

  • określić przyczyny powodujące fluktuację kadr na rynku pracy,

  • rozpoznać rodzaje bezrobocia,

  • zinterpretować mierniki ekonomicznej aktywności zawodowej,

  • określić zależność między spadkiem stopy bezrobocia a PKB,

  • scharakteryzować metody walkł z bezrobociem,

  • określić przyczyny wzrostu cen w gospodarce,

  • zinterpretować indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) oraz indeks cen dóbr produkcyjnych (PPI),

  • obliczyć roczną stopę inflacji w Polsce,

  • zinterpretować spadek siły nabywczej pieniądza,

  • wyjaśnić przyczyny i skutki inflacji,

  • scharakteryzować sposoby walki z inflacją,

  • uzasadnić potrzebę ingerencji rządu w procesy gospodarcze,

  • scharakteryzować funkcje i cechy podatków,

  • wyjaśnić wpływ podatków i wydatków budżetowych na zagregowany popyt.

  • określić wpływ instrumentów polityki fiskalnej na decyzje podmiotów gospodarujących,

  • wyjaśnić przyczyny przejścia od wymiany barterowej do wymiany pieniężnej,

  • wyjaśnić równowagę na rynku pieniężnym i określić jej zmiany,

  • zidentyfikować podmioty kreujące podaż pieniądza,

  • scharakteryzować rodzaje kredytów udzielanych przez banki komercyjne,

  • określić formy zabezpieczenia spłaty kredytów,

  • sporządzić wniosek i umowę kredytową

  • określić rolę banku centralnego w państwie,

  • określić wpływ instrumentów polityki monetarnej na wielkość podaży pieniądza w kraju,

  • wskazać wpływ instrumentów polityki monetarnej na zagregowany popyt,

  • obliczyć korzyści komparatywne z wymiany międzynarodowej,

  • wyjaśnić zasadność ograniczeń w handlu zagranicznym,

  • określić zalety i wady stosowania zmiennych kursów walutowych,

  • wyjaśnić znaczenie równowagi bilansu płatniczego dla gospodarki kraju,

  • wyjaśnić zasadność integracji gospodarczej w Europie.

Materiał nauczania

1. Wstęp do ekonomii

Podstawowe pojęcia i kategorie ekonomiczne, Ekonomia pozytywna i normatywna. Mikro- i makroekonomia. Potrzeby i sposoby ich zaspokajania. Zasoby ekonomiczne. Zjawisko rzadkości. Wybór i koszt alternatywny. Wybory dokonywane przez konsumenta. Granica możliwości produkcyjnych. Dokonywanie wyborów przez podmioty w różnych systemach gospodarczych.



Ćwiczenia:

  • Identyfikowanie dóbr ekonomicznych niezbędnych do zaspokajania potrzeb.

  • Dobieranie rodzaju dóbr i usług do zaspokajania określonych potrzeb.

  • Dokonywanie wyboru ekonomicznego na podstawie rachunku korzyści i kosztów.

  • Rysowanie krzywej możliwości produkcyjnych przedsiębiorstwa na podstawie określonych danych.

2. Mechanizm rynkowy

Uproszczony model obiegu gospodarczego. Rynek - rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku. Czynniki kształtujące popyt i podaż rynkową.

Elastyczność popytu i podaży. System regulacji cen.

Ćwiczenia:


  • Analizowanie obiegu produktu i dochodu w prostym obiegu gospodarczym.

  • Charakteryzowanie rynku producenta i konsumenta.

  • Wykreślanie krzywej popytu i podaży na podstawie danych opracowanych w tabeli.

  • Analizowanie wpływu czynników niecenowych na kształtowanie się popytu i podaży na rynku dóbr.

  • Obliczanie " oraz interpretowanie wskaźników elastyczności dochodowej popytu i podaży na dobra luksusowe.

  • Obliczanie przychodów producenta po zmianie ceny dóbr, na które konsumenci reagują w sposób elastyczny bądź nieelastyczny.


3. Rynek czynników produkcji

Rynek pracy. Popyt, podaż i równowaga na rynku pracy. Rynek

kapitałowy. Popyt, podaż i równowaga na rynku kapitałowym. Giełda papierów wartościowych. Rynek podstawowy i równoległy. Papiery wartościowe, indeksy i wskaźniki giełdowe. Notowania giełdowe. Gra na giełdzie papierów wartościowych. Fundusze inwestycyjne. Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Rynek surowców naturalnych.

Ćwiczenia:


  • Określanie wpływu koniunktury gospodarczej na wielkość popytu i podaży na pracę.

  • Wykreślanie krzywych równowagi na rynku pracy na podstawie ilości miejsc pracy i stawek wynagrodzenia za pracę.

  • Analizowanie kształtowania się indeksów i wskaźników giełdowych.

  • Obliczanie wysokości kwoty funduszu na rachunku inwestycyjnym po upływie określonego czasu.

  • Analizowanie wysokości dziennych kursów papierów wartościowych na giełdzie.

  • Analizowanie portfeli inwestycyjnych.

  • Sporządzanie wykresu dotyczącego dynamiki cen i popytu na surowce do produkcji dóbr publicznych.

4. Decyzje ekonomiczne konsumenta

Rola konsumenta na rynku. Decyzje racjonalne j irracjonalne podejmowane przez konsumenta. Źródła dochodów i kierunki wydatków konsumentów. Użyteczność - miarą zadowolenia konsumenta z konsumpcji dóbr i usług. Preferencje konsumenta - krzywa obojętności. Marginalna stopa substytucji. Ograniczenie wyboru konsumenta - linia budżetowa. Równowaga konsumenta.


Ćwiczenia:

  • Opracowywanie budżetu gospodarstwa domowego.

  • Obliczanie użyteczności marginalnej dla dóbr konsumpcyjnych.

  • Wykreślanie krzywej użyteczności całkowitej i marginalnej.

  • Wykreślanie krzywej obojętności oraz linii budżetowej.

  • Sporządzanie wykresu równowagi konsumenta na rynku.

5. Decyzje ekonomiczne producenta

State i zmienne czynniki produkcji. Rodzaje kosztów produkcji. Decyzje podejmowane przez producentów na rynku. Izokwanty produkcji. Linia

jednostkowego kosztu. Optimum produkcji.
Ćwiczenia:


  • Określanie wpływu zmiennych czynników produkcji na poziom produkcji w przedsiębiorstwie.

  • Analizowanie kształtów krzywych kosztów stałych, zmiennych, jednostkowych, marginalnych oraz przeciętnych.

  • Wykreślanie izokwanty produkcji i linii jednostkowego kosztu.

  • Sporządzanie wykresu dotyczącego optimum technicznego produkcji w przedsiębiorstwie.

6. Decyzje producenta funkcjonującego w różnych strukturach rynku

Konkurencja doskonała i niedoskonała. Równowaga przedsiębiorstwa. Warunki maksymalizacji zysku. Efektywność gospodarowania w różnych strukturach rynkowych.

Ćwiczenia:


  • Planowanie zachowań producentów na rynkach o różnej strukturze.

  • Odczytywanie z wykresu wielkości produkcji maksymalizującej zysk

przedsiębiorstwa.

• Obliczanie rocznego zysku w przedsiębiorstwie.



7. Podstawy makroekonomii

Przedmiot badań makroekonomii. Mierniki aktywności gospodarczej państwa. Kierunki polityki gospodarczej państwa.



Ćwiczenia:

  • Określanie dziedzin ingerencji państwa w życie gospodarcze.

  • Interpretowanie mierników działalności gospodarczej państwa.

  • Analizowanie aktualnych problemów makroekonomicznych kraju.

8. Obieg okrężny produktu i dochodu w gospodarce

Model okrężnego obiegu produktu i dochodu w gospodarce. Oszczędności i inwestycje w gospodarce. Rola instytucji finansowych w gospodarce. Równowaga rynkowa. Metody obliczania PKB. PKB w ujęciu nominalnym i realnym. Dyspozycyjny dochód osobisty. Marginalna skłonność do konsumpcji. Marginalna skłonność do oszczędzania.



Ćwiczenia:

  • Określanie odpływów i dopływów do okrężnego obiegu produktu i dochodu.

  • Identyfikowanie wad i zalet PKB.

  • Porównywanie PKB realnego i nominalnego przypadającego na 1 mieszkańca w Polsce i Unii Europejskiej.

  • Obliczanie marginalnej skłonności do konsumpcji i oszczędzania.

9. Model gospodarki zagregowanego popytu i zagregowanej podaży

Zagregowany popyt. Zagregowana podaż. Równowaga makroekonomiczna. Wahania koniunkturalne.



Ćwiczenia:

  • Wykreślanie krzywej zagregowanego popytu i zagregowanej podaży.

  • Analizowanie kształtowania się popytu i podaży na rynku dóbr pod wpływem cen.

  • Analizowanie wahań koniunkturalnych w różnych dziedzinach gospodarki.

10. Bezrobocie

Zasoby siły roboczej. Przyczyny bezrobocia. Rodzaje bezrobocia. Wskaźniki aktywności zawodowej. Stopa bezrobocia. Skutki bezrobocia. Przeciwdziałanie bezrobociu. Analiza bezrobocia w Polsce i UE.


Ćwiczenia:

  • Identyfikowanie osób czynnych i biernych zawodowo.

  • Określanie rodzaju bezrobocia na podstawie analizy jego cech.

  • Analizowanie wskaźników aktywności zawodowej.

  • Interpretowanie stopy bezrobocia w Polsce oraz innych krajach Unii Europejskiej.

11. Inflacja

Pojęcie i rodzaje inflacji. Przyczyny inflacji. Mierniki inflacji. Skutki inflacji.

Przeciwdziałanie inflacji.

Ćwiczenia:


  • Analizowanie przyczyn i cech inflacji popytowej i kosztowej.

  • Wykreślanie poziomu cen i wielkości realnego PKB w okresie inflacji pełzającej i hiperinflacji.

  • Analizowanie zmian w gospodarce na podstawie indeksów cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz dóbr produkcyjnych.

  • Analizowanie CPI, PPI, stopy inflacji oraz spadku siły nabywczej pieniądza w określonym czasie.


12. Polityka fiskalna

Założenia polityki fiskalnej. Rola rządu w gospodarowaniu finansami publicznymi. Dochody i wydatki budżetu państwa. Narzędzia polityki fiskalnej. Deficyt budżetowy i sposoby jego finansowania.



Ćwiczenia:

  • Analizowanie założeń polityki fiskalnej państwa na dany rok.

  • Analizowanie dochodów budżetu państwa.

  • Określanie udziału podatków bezpośrednich i pośrednich w ogólnych dochodach państwa w Polsce i UE.

  • Analizowanie wydatków budżetu państwa,

  • Analizowanie reakcji społeczeństwa na obciążenia podatkowe.

13. Pieniądz i polityka monetarna

Istota i funkcje pieniądza. Popyt na pieniądz i podaż pieniądza. Równowaga na rynku pieniężnym. Kreacja pieniądza przez system bankowy. Polityka monetarna, jej charakter I narzędzia. Polityka monetarna, a polityka fiskalna. Funkcje banku centralnego. Istota kredytów, rodzaje i sposoby zabezpieczania spłaty kredytów. Wnioski i umowy kredytowe.



Ćwiczenia:

  • Wyjaśnianie funkcji i cech pieniądza.

  • Określanie czynników kształtujących wielkość popytu i podaży pieniądza.

  • Analizowanie wpływu polityki monetarnej na kreację pieniądza przez system bankowy.

  • Dobieranie zabezpieczeń spłaty kredytów do możliwości finansowych kredytobiorcy.

  • Sporządzanie wniosków i umów kredytowych.
  1   2   3   4   5   6   7


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość