Strona główna

Przedmiotowe zasady oceniania z języka Podstawowe zasady oceniania z języka polskiego


Pobieranie 2.18 Mb.
Strona16/17
Data18.06.2016
Rozmiar2.18 Mb.
1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   17


PRAGNIENIA I ŚWIAT

112


„Świat jest dla Ciebie, ale i Ty jesteś dla świata”… – kilka słów o ważnych sprawach
Ważne sprawy dziewcząt i chłopców

– czyta uważnie tekst literacki

– przysłuchuje się rozmowie na temat spraw ważnych dla młodych ludzi

– podejmuje próbę wskazania adresata tekstu

– zna pojęcie: złota myśl



– czyta ze zrozumieniem tekst literacki

– wskazuje adresata tekstu

– bierze udział w rozważaniach na temat spraw ważnych dla młodych ludzi

– podejmuje próbę odnalezienia w tekście złotych myśli



– odczytuje przedstawioną w tekście relację między młodym człowiekiem i światem

– odnajduje w tekście złote myśli



– bierze udział w rozważaniach na temat spraw ważnych dla młodych ludzi, przedstawia na forum klasy swoje stanowisko

– wybiera najbardziej sugestywny, według siebie, aforyzm, wyjaśnia go i uzasadnia swoje zdanie



I.1.1; I.1.3; III.1.8

113


Jak opisać obraz?
– Józef Mehoffer, Dziwny ogród (obraz)

opis obrazu

– pierwszy plan

– drugi plan

– tło


– z pomocą nauczyciela wymienia elementy tworzące obraz

– wykorzystując zgromadzone informacje i słownictwo, z pomocą nauczyciela podejmuje próbę zredagowania kilkuzdaniowego opisu obrazu



– wymienia elementy tworzące obraz, określa, które z nich znajdują się na pierwszym, drugim planie, a które w tle

– wykorzystując zgromadzone informacje i słownictwo, podejmuje próbę opisania obrazu



– wykorzystując zgromadzone informacje i słownictwo, opisuje obraz

– dostrzega niezwykłość i piękno dzieła



– uzasadnia drugi tytuł obrazu Józefa Mehoffera

– dostrzega niezwykłość i piękno dzieła, uzasadnia swoje stanowisko na forum klasy

– sporządza opis obrazu, stosuje bogate słownictwo i indywidualizuje styl wypowiedzi


II.2.1; III.1.5

114


Co można zobaczyć w cudownym ogrodzie? Urok poetyckich wizyt
– Leopold Staff, Ogród przedziwny

– czyta uważnie tekst poetycki

– wykorzystując schemat, z pomocą nauczyciela opisuje działania osoby mówiącej w wierszu

– podejmuje próbę wskazania składników krajobrazu przedstawionego w wierszu

– uczestniczy w pracy grupy



– czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

– wykorzystując schemat, opisuje ogólnie działania osoby mówiącej w wierszu

– wskazuje składniki krajobrazu przedstawionego w wierszu

– pracując w grupie, włącza się w wykonanie ulotki reklamowej Ogrodu przedziwnego



– wskazuje podobieństwa i różnice między ogrodem przedstawionym na obrazie J. Mehoffera a ogrodem w wierszu L. Staffa

– sporządza plan ogrodu, oznaczając trasę zwiedzania



– nadzoruje pracę grupy; pełni funkcje: redaktora, edytora, korektora

I.1.1; I.1.4; I.1.7; III.1.5

115


Niepoprawność nie przejdzie, czyli o pisowni wyrazów z nie
– słownik ortograficzny

pisownia nie z różnymi częściami mowy



– zna niektóre zasady pisowni przeczenia nie

– uzasadnia pisownię przeczenia nie z różnymi częściami mowy, korzystając ze słownika ortograficznego oraz z pomocy nauczyciela

– w większości rozpoznaje podane części mowy i korzystając ze słownika ortograficznego, poprawnie zapisuje je z przeczeniem nie


– zna zasady pisowni przeczenia nie i stara się stosować je w praktyce

– uzasadnia pisownię przeczenia nie z różnymi częściami mowy, korzystając ze słownika ortograficznego

– rozpoznaje podane części mowy i stara się poprawnie zapisywać je z przeczeniem nie


– zna zasady pisowni przeczenia nie i w większości przypadków stosuje je w praktyce

– uzasadnia pisownię przeczenia nie z różnymi częściami mowy, w razie trudności korzysta ze słownika ortograficznego

– rozpoznaje podane części mowy i w większości przypadków poprawnie zapisuje je z przeczeniem nie


– zna zasady pisowni przeczenia nie i bezbłędnie stosuje je w praktyce

– samodzielnie uzasadnia pisownię przeczenia nie z różnymi częściami mowy

– poprawnie zapisuje podane części mowy z przeczeniem nie


III. 2.5c

116–117


„Podaj dalej”, czyli o pewnym projekcie w amerykańskiej szkole
Podaj dalej, czyli o tym, że warto zmieniać świat na lepsze
– Catherine Ryan Hyde, Podaj dalej (fragment powieści)

– czyta uważnie fragment powieści

– korzystając z pomocy kolegów i koleżanek, porządkuje informacje o bohaterach i wydarzeniach

– przysłuchuje się rozmowie na temat poruszany podczas lekcji


– czyta ze zrozumieniem fragment powieści

– podejmuje próbę uporządkowania informacji o bohaterach i wydarzeniach

– podejmuje próbę wyjaśnienia, na czym polegał pomysł głównego bohatera

– bierze aktywny udział w rozmowie na temat poruszany podczas lekcji



– porządkuje informacje o bohaterach i wydarzeniach

– wyjaśnia, na czym polegał pomysł głównego bohatera

– odczytuje przesłanie utworu


– prezentuje na forum klasy swoje stanowisko dotyczące przesłania utworu

– podejmuje rozważania o tym, że warto pomagać innym ludziom, uzasadnia własne zdanie



I.1.1; I.1.2; II.1.2; II.2.9; II.2.10; III.1.1; III.1.8; III.2.7

118


Na czym polegała gra Pollyanny? Zagrajmy w „Optymistę”
– Eleanor H. Porter, Pollyanna (fragment powieści)

– optymizm



– czyta uważnie fragment powieści

– z pomocą nauczyciela porządkuje informacje o bohaterach i wydarzeniach

– podejmuje próbę odnalezienia w tekście informacji na temat głównej bohaterki

– sporządza kilkuzdaniowy opis postaci



– czyta ze zrozumieniem fragment powieści

– porządkuje informacje o bohaterach i wydarzeniach

– gromadzi informacje na temat głównej bohaterki

– podejmuje próbę sporządzenia rozbudowanego opisu postaci



– gromadzi informacje na temat głównej bohaterki i ocenia jej postawę życiową

– podaje zasady gry przedstawionej w tekście oraz odszukuje najważniejsze fragmenty mówiące o tym, jak te zasady sprawdzały się w życiu bohaterki

– sporządza rozbudowany opis postaci

– wskazuje elementy humorystyczne występujące we fragmencie powieści



– potrafi uzasadnić, na czym polega humor we wskazanych fragmentach powieści

– komentuje fragmenty mówiące o tym, jak zasady gry sprawdzały się w życiu bohaterki

– sporządza rozbudowany opis postaci, indywidualizuje styl i język wypowiedzi


I.1.1; I.1.7; I.1.8; II.2.9; II.2.10

119–123



Z wizytą na Zielonym Wzgórzu w Avonlea. Poznajemy miejsca wydarzeń i bohaterów powieści Lucy Maud Montgomery
Jak zdobyć paszport do krainy czarów? Opisujemy życie i marzenia Ani Shirley
Życie z głową w chmurach. Opowiadamy o tym, jak i dlaczego Ania wpadała w tarapaty
Czy Ania Shirley to postać nadal współczesna? Rozmawiamy o bestsellerach
lektura: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza

opis miejsca

bestseller

opis i ocena postaci

opowiadanie ustne


orientuje się w treści powieści

wyróżnia elementy świata przedstawionego

podejmuje próbę uporządkowania wydarzeń w kolejności chronologicznej

opowiada w  prosty sposób o przygodach bohaterów

z pomocą nauczyciela wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohaterów

opowiada ustnie o przygodach bohaterki

podejmuje próbę zredagowania opisu postaci literackiej


zna treść powieści

porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej

podejmuje próbę zredagowania szczegółowego planu wydarzeń

wskazuje w tekście fragmenty opisujące wygląd i zachowanie bohaterki

wyodrębnia pozytywne i negatywne aspekty życia bohaterki

rozumie słowo bestseller

tworzy pisemny opis postaci literackiej


opowiada o przygodach bohaterów, indywidualizuje styl wypowiedzi

wskazuje w tekście fragmenty opisujące wygląd i zachowanie bohaterki, uzasadnia opinie innych postaci o Ani

wyodrębnia pozytywne i negatywne aspekty życia bohaterki, uzasadnia ich wpływ na jej charakter i postępowanie

ocenia bohaterów, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu

opisuje wygląd miejsca

opowiada ustnie o przygodach bohaterki, zwraca uwagę na swój język

podaje powody popularności książek


tworzy pisemny opis postaci literackiej, indywidualizuje swój język i formę wypowiedzi

opowiada ustnie o przygodach bohaterki, zwraca uwagę na swój język oraz stara się skupić uwagę odbiorców

nazywa swój stosunek do postaci, uzasadnia swoją opinię

wyjaśnia przesłanie powieści, formułuje swój stosunek do opisanej historii



I.1.1–3; I.1.6–7; I.1.9; I.1.10; II.1.1–3; II.2.9–10; II.4; III.1.5; III.1.6–7; III.2.5–7

124–125


Łącznie, rozłącznie, przeciwstawnie i wynikowo – różne sposoby składania zdań
Tak czy inaczej – składamy zdania współrzędnie złożone
– zdania współrzędnie złożone (wynikowe, rozłączne, przeciwstawne, łączne)

– wie, jaka jest różnica między zdaniem pojedynczym a złożonym

– podejmuje próbę wskazania zdań współrzędnie złożonych



– rozpoznaje w tekście zdania współrzędnie złożone

– wskazuje spójniki w wypowiedzeniach

– podejmuje próbę sporządzenia wykresu zdania


– wskazuje spójniki w wypowiedzeniach i na ogół poprawnie nazywa rodzaje zdań współrzędnie złożonych

– sporządza na ogół poprawne wykresy zdań



– rozpoznaje i nazywa różne rodzaje zdań współrzędnie złożonych

– sporządza wykresy zdań



I.3.2; I.3.3; III.2.2

126–127


Budowa wypowiedzenia jego rodzaj zmienia
Wypowiedzeniami bawię się czasami
– wypowiedzenie

– zdanie (pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte, złożone podrzędnie i współrzędnie)

– równoważnik zdania


– potrafi wymienić kilka rodzajów wypowiedzeń

– wie, czym różni się równoważnik zdania od zdania i zdanie pojedyncze od złożonego



– określa rodzaje podanych wypowiedzeń ze względu na obecność lub brak orzeczenia

– zapisuje plan wydarzeń w postaci równoważników zdań

– podejmuje próbę zamiany zdania pojedynczego nierozwiniętego na rozwinięte, dodaje wskazane określenia

– sporządza wykresy prostych zdań pojedynczych rozwiniętych



– zamienia zdania pojedyncze nierozwinięte na rozwinięte, na ogół poprawnie dodając wskazane określenia

– na ogół poprawnie sporządza wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych



– bezbłędnie sporządza wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych

– nazywa rodzaje zdań współrzędnie złożonych

– świadomie i funkcjonalnie posługuje się różnymi rodzajami wypowiedzeń


I.3.2; III.2.2

128–129


Sprawdzian – części zdania, rodzaje wypowiedzeń
Omówienie sprawdzianu
– części zdania

– wypowiedzenie

– zdanie (pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte; złożone podrzędnie i współrzędnie)

– równoważnik zdania



– określa rodzaje podanych wypowiedzeń ze względu na obecność lub brak orzeczenia

– zapisuje – częściowo poprawnie – plan wydarzeń w postaci równoważników zdań



– zapisuje – raczej poprawnie – plan wydarzeń w postaci równoważników zdań

– podejmuje próbę zamiany zdań pojedynczych nierozwiniętych na rozwinięte, dodaje wskazane określenia

– sporządza wykresy prostych zdań pojedynczych rozwiniętych


– zapisuje plan wydarzeń w postaci równoważników zdań

– zamienia zdania pojedyncze nierozwinięte na rozwinięte, dodaje wskazane określenia

– na ogół poprawnie sporządza wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych


– rozpoznaje części zdania

– nazywa rodzaje zdań współrzędnie złożonych

– świadomie i funkcjonalnie posługuje się różnymi rodzajami wypowiedzeń


I.3.1; I.3.2; III.2.2

130


Co to znaczy „być człowiekiem wolnym”?
Harriet Beecher-Stowe, Chata wuja Toma (fragment; na podstawie powieści napisał Stanisław Stampf’l)

– stereotyp



– czyta uważnie fragment tekstu

– odnajduje w tekście podstawowe informacje o bohaterach i wydarzeniach

– zna słowa: stereotyp, wolność

– przysłuchuje się rozmowie



– porządkuje informacje o bohaterach i wydarzeniach

– zna i rozumie znaczenie słów: stereotyp, wolność

– próbuje zabierać głos w klasowej rozmowie na temat sposobów walki ze stereotypowym myśleniem


– wskazuje w tekście przykłady stereotypowego myślenia

– bierze udział w klasowej rozmowie na temat sposobów walki ze stereotypowym myśleniem



– uzasadnia swoje stanowisko w klasowej rozmowie na temat sposobów walki ze stereotypowym myśleniem, podaje przykłady z własnego doświadczenia

I.1.1; I.1.6; I.1.7; I.1.9; II.1.2; II.4; III.1.8

131

„Dla wszystkich starczy miejsca…” – o walce ze stereotypami i dobrych świętach
– Małgorzata Musierowicz, Noelka (fragment powieści)

– sprawozdanie



– czyta uważnie fragment tekstu

– gromadzi informacje na temat czasu i miejsca akcji

– z pomocą nauczyciela zapisuje w punktach przebieg wydarzeń opisanych w tekście

– korzystając z pomocy nauczyciela, redaguje kilka prostych zdań relacjonujących opisane wydarzenia



– czyta ze zrozumieniem fragment tekstu

– zapisuje w punktach, na ogół poprawnie, przebieg wydarzeń opisanych w tekście

– podejmuje próbę sporządzenia sprawozdania z wydarzeń wskazanych w poleceniu


– wskazuje w tekście przykłady stereotypowych poglądów wypowiadanych przez jedną z bohaterek

– pisze sprawozdanie z wydarzeń wskazanych w poleceniu



– rozumie przesłanie fragmentu tekstu

– pisze sprawozdanie z wydarzeń wskazanych w poleceniu, pamięta o wyrażeniu swojej opinii



I.1.1; I.1.7; I.1.9; III.1.1; III.1.5; III.1.6; III.1.7; III.1.8; III.2.5–7

132


Jak nie zostać ludożercą?
– Tadeusz Różewicz, List do ludożerców

– egoizm


– list

– czyta uważnie tekst poetycki

– zna wyznaczniki listu

– z pomocą nauczyciela redaguje krótki list z prośbą o życzliwość


– czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

– wskazuje w tekście elementy charakterystyczne dla listu

– wypisuje z tekstu przykłady zachowania adresatów wiersza

– pisze prosty list do ludzi, prosząc ich o wzajemną życzliwość; stara się pamiętać o poprawnej strukturze listu



– pisze list do ludzi, prosząc ich o wzajemną życzliwość, zachowuje poprawną strukturę wypowiedzi

– interpretuje tytuł wiersza



– nazywa postawę opisaną w utworze

– odczytuje metaforyczne przesłanie wiersza

– pisze list do ludzi, prosząc ich o wzajemną życzliwość, zachowuje poprawną strukturę wypowiedzi, indywidualizuje język i styl


I.1.1; I.1.2; I.1.3; II.3.1; III.1.5; III.2.5–7

133


Czarno na białym czy biało na czarnym? O grze słów w wierszach Kreda i Kruk w kąpieli
– Marcin Brykczyński, Kreda; Kruk w kąpieli

– związek frazeologiczny



– czyta uważnie tekst poetycki

– z pomocą nauczyciela próbuje określić sytuację liryczną

– zna pojęcie związku frazeologicznego


– podejmuje próbę przedstawienia sytuacji lirycznej

– zna znaczenie wyrażeń: biały wierszbiały kruk

– podaje przykłady związków frazeologicznych


– przedstawia sytuację liryczną

– rozumie znaczenie wyrażeń: biały wierszbiały kruk w różnych kontekstach




– dostrzega elementy humoru i grę słów wpisane w tekst; potrafi uzasadnić swoje stanowisko

I.1.1; I.1.8; II.2.5; II.3.1; III.1.1; III.1.5–6

134–135


Zapraszamy do pisania, czyli formy użyteczne na co dzień
Sztuka pisania dobrych tekstów
– opis

– opowiadanie

– opowiadanie odtwórcze

– plan wydarzeń

– sprawozdanie

– kartka z dziennika

– kartka z pamiętnika

– list


– pocztówka

– zaproszenie

przepis

– instrukcja

– ogłoszenie

– reklama

– notatka


– zna nazwy podanych form wypowiedzi i potrafi scharakteryzować niektóre z nich

– potrafi, z pomocą nauczyciela, zredagować wymienione formy wypowiedzi



– zna nazwy podanych form wypowiedzi i większość z nich potrafi scharakteryzować

– potrafi wskazać część elementów charakterystycznych dla wypowiedzi pisemnych

– pisze zadane formy wypowiedzi


– potrafi wskazać elementy charakterystyczne dla danej wypowiedzi pisemnej, uzasadnia swój wybór

– pisze zadane formy wypowiedzi, zachowując w większości poprawną strukturę



– w sposób interesujący pisze zadane formy wypowiedzi, zachowuje poprawną strukturę, indywidualizuje język i styl

I.1.5; III.1.5; III.2.5–7

136–137

Krótkie formy redakcyjne – praca klasowa
Omówienie pracy klasowej
– pocztówka

– zaproszenie

– przepis

– instrukcja

– ogłoszenie

– reklama

– notatka


– wykorzystuje niektóre z informacji zawartych w krótkim tekście źródłowym

– podejmuje próbę zredagowania zadanych form wypowiedzi



– wykorzystuje informacje zawarte w krótkim tekście źródłowym

– redaguje, na ogół poprawnie, zadane formy wypowiedzi



– pisze zadane formy wypowiedzi, dba o poprawność stylistyczną, gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną swojej wypowiedzi

– pisze zadane formy wypowiedzi, bezbłędne pod względem stylistycznym, gramatycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym

III.1.5; III.1.6; III.2.5–7
1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   17


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość