Strona główna

Przedmiotowe zasady oceniania z języka Podstawowe zasady oceniania z języka polskiego


Pobieranie 2.18 Mb.
Strona2/17
Data18.06.2016
Rozmiar2.18 Mb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

30–32


Poetyckie rysowanie dla mamy i taty.
Jak zbudowany jest wiersz?
Dzisiaj utrwalimy wersy, zwrotki, rymy.

– wiersz Agnieszki Frączek Narysuję…

– wers, zwrotka (strofa), rym

– osoba mówiąca w wierszu



  • czyta głośno tekst

  • potrafi wskazać w wierszu wers, zwrotkę (strofę), rym



  • zapisuje tekst zredagowany przez uczniów



  • z pomocą nauczyciela wskazuje środki wersyfikacyjne w wierszu D. Gellner Stara sowa



  • rozpoznaje (określa) osobę mówiącą w wierszu



  • stara się odczytać emocje osoby mówiącej w wierszu



  • stara się opisać w kilku zdaniach, jak wyglądałby namalowany ogródek (kształty, kolory, elementy wystroju i otoczenia)

  • stara się wskazać środki wersyfikacyjne w wierszu D. Gellner Stara sowa



  • gromadzi informacje o osobie mówiącej w wierszu



  • na ogół odczytuje emocje osoby mówiącej w wierszu



  • opisuje w kilku zdaniach, jak wyglądałby namalowany ogródek (kształty, kolory, elementy wystroju i otoczenia)

  • wskazuje środki wersyfikacyjne w wierszu D. Gellner Stara sowa




  • odróżnia osobę mówiącą w wierszu od autora

  • gromadzi informacje o osobie mówiącej w wierszu, wyciąga wnioski

  • odnosi sytuację z tekstu do własnych doświadczeń

  • poprawnie odczytuje emocje osoby mówiącej w wierszu

  • wskazuje elementy uplastyczniające tekst

  • poprawnie opisuje w kilku zdaniach, jak wyglądałby namalowany ogródek (kształty, kolory, elementy wystroju i otoczenia)

  • samodzielnie, poprawnie wskazuje środki wersyfikacyjne w wierszu D. Gellner Stara sowa




33*


Supertata – poznajemy tatę Józinka.

– fragment utworu Małgorzaty Musierowicz Język Trolli

– idol, fan


  • głośno czyta tekst



  • znajduje fragmenty wskazane przez uczniów




  • zna słowa idol, fan



  • wypowiada się na temat rodziny

  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • wskazuje w tekście fragmenty charakteryzujące bohatera

  • rozumie znaczenie słów idol, fan


  • stara się wypowiadać na temat znaczenia więzi rodzinnych





  • nazywa cechy bohatera



  • rozumie znaczenie słów idol, fan i poprawnie ich używa




  • wypowiada się na temat znaczenia więzi rodzinnych


  • nazywa cechy bohatera na podstawie jego zachowania

  • rozumie znaczenie słów idol, fan i poprawnie ich używa, stosuje także ich synonimy

  • poprawnie wypowiada się na temat znaczenia więzi rodzinnych w odniesieniu do poznanych sentencji

  • odczytuje intencję ze sposobu przedstawienia postaci na plakacie

  • zna swoją tożsamość i próbuje określać swoje miejsce w rodzinie i grupie rówieśników




33*


„Tato nie wraca…” – detektyw Chrust na tropie.

– Adam Mickiewicz Powrót taty

– pantomima


  • czyta głośno tekst




  • z pomocą nauczyciela wskazuje elementy świata przedstawionego, odwołując się do właściwych ilustracji



  • w kilku zdaniach wypowiada się na temat treści tekstu


  • zapisuje tekst podziękowania



  • włącza się w pracę grupy




  • korzysta z przypisów, aby zrozumieć tekst

  • wskazuje elementy świata przedstawionego, odwołując się do właściwych ilustracji



  • stara się porządkować wydarzenia, zwracając uwagę na chronologię




  • opowiada odtwórczo o wydarzeniach z tekstu




  • stara się odczytać wymowę utworu

  • stara się tworzyć tekst podziękowania

  • zna pojęcie pantomima



  • pracuje w grupie






  • wskazuje elementy świata przedstawionego, odwołując się do właściwych ilustracji, i uzasadnia swój wybór



  • na ogół porządkuje wydarzenia, zwracając uwagę na chronologię




  • opowiada odtwórczo o wydarzeniach z tekstu, emocjonalnie angażując się w opowiadanie



  • na ogół odczytuje wymowę utworu

  • tworzy tekst podziękowania

  • zna i rozumie pojęcie pantomima



  • aktywnie pracuje w grupie





  • poprawnie wskazuje elementy świata przedstawionego, odwołując się do właściwych ilustracji, i uzasadnia swój wybór, przywołując odpowiednie fragmenty z tekstu

  • poprawnie porządkuje wydarzenia, zwracając uwagę na chronologię

  • opowiada odtwórczo o wydarzeniach z tekstu, emocjonalnie angażując się w opowiadanie i używając bogatego słownictwa

  • poprawnie odczytuje wymowę utworu

  • poprawnie tworzy tekst podziękowania

  • zna i rozumie pojęcie pantomima, poprawnie używa go w wypowiedziach

  • przygotowuje pantomimę na wskazany temat z życia codziennego lub w oparciu o tekst literacki

  • pracuje w grupie i jest inicjatorem sposobu wykonania zadania




34


Kropka nad i – odsłona pierwsza.

– fragment utworu Renaty Piątkowskiej Lustro



  • czyta głośno tekst




  • z pomocą nauczyciela stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • próbuje redagować teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • czyta ze zrozumieniem tekst



  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia



  • stara się redagować teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • stara się wykonać samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze

  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji



  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia



  • redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • wykonuje samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze

  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji i odpowiada na pytania

  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia



  • poprawnie redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • wykonuje interesująco, samodzielnie lub w grupie, zadanie twórcze




35–36

Z wiedzy naszej popis – czasownik, głoska, opis.

– opis postaci

– czasownik

– litera, głoska




  • w kilku zdaniach próbuje opisać postać



  • stara się tworzyć pisemny opis postaci



  • próbuje stosować słownictwo zgodne z tematem i formą wypowiedzi

  • stara się stosować formy gramatyczne wyrazów odmiennych

  • korzysta ze słownika ortograficznego




  • tworzy pisemny opis postaci



  • na ogół stosuje słownictwo zgodne z tematem i formą wypowiedzi

  • stosuje różnorodne formy gramatyczne wyrazów odmiennych

  • na ogół pisze poprawnie pod względem ortograficznym

  • tworzy pisemny opis postaci, poprawny pod względem formalnym i językowo-stylistycznym

  • stosuje słownictwo zgodne z tematem i formą wypowiedzi




  • stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych

  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym




Część 2. MY i MIEJSCA




37


Ciekawostki o domu i szkole.

– źródła informacji



  • czyta głośno informacje wstępne do części 2.



  • zna słownictwo dotyczące domu

  • krótko mówi o miejscach przedstawionych na fotografiach

  • czyta ze zrozumieniem informacje wstępne do części 2.

  • stara się angażować w wykonanie dodatkowych zadań, z pomocą nauczyciela szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach

  • stosuje słownictwo dotyczące domu



  • angażuje się w wykonanie dodatkowych zadań, z pomocą nauczyciela szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach

  • wzbogaca słownictwo dotyczące domu



  • angażuje się w wykonanie dodatkowych zadań, samodzielnie szuka informacji



  • wzbogaca słownictwo dotyczące domu i poprawnie stosuje je w wypowiedziach ustnych i pisemnych

  • wzbogaca wiedzę związaną z różnymi typami budynków i szkół na świecie




38

Zagadka pewnego pokoju, czyli ostrożnie z kredką i toaletką.

– fragment utworu Marii Krüger Witaj, Karolciu!



  • głośno czyta tekst



  • uczestniczy w pracy grupowej


  • znajduje w tekście informacje wyszukane przez innych



  • w kilku zdaniach opisuje miejsce




  • zna główne wątki lektury czytanej w klasach I–III





  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • wyszukuje w tekście informacje,

  • wykorzystując zamieszczony w podręczniku wzór, opisuje wygląd przedstawionego na ilustracji pokoju

  • stara się redagować opis miejsca




  • przypomina główne wątki lektury czytanej w klasach I III

  • pracując w grupie, wskazuje właściwości przedmiotu




  • redaguje opis miejsca







  • bezbłędnie wskazuje główne wątki lektury czytanej w klasach I III

  • pracując w grupie, wskazuje właściwości przedmiotu oraz wymyśla i zapisuje jego historię



  • poprawnie redaguje opis miejsca




39


Do domku z marzeń dobra wróżka drogę ci wskaże.

– wiersz Stanisława Grabowskiego Domek z marzeń

– wizytówka


  • czyta głośno tekst poetycki



  • zapisuje nazwy uczuć




  • z pomocą nauczyciela próbuje nazwać nastrój zmieniający się w wierszu, korzystając ze słownictwa zgromadzonego w podręczniku

  • zapisuje cechy postaci




  • z pomocą nauczyciela próbuje tworzyć wizytówkę swojej mamy zgodnie z podanym schematem

  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • wyszukuje informacje w tekście źródłowym

  • nazywa uczucia osoby mówiącej w wierszu

  • uczestniczy w przygotowaniu pantomimy w oparciu o tekst literacki

  • stara się nazwać nastrój zmieniający się w wierszu, korzystając ze słownictwa zgromadzonego w podręczniku



  • próbuje nazwać cechy postaci na podstawie tekstu poetyckiego


  • stara się tworzyć wizytówkę swojej mamy zgodnie z podanym schematem



  • na ogół nazywa uczucia osoby mówiącej w wierszu

  • przygotowuje pantomimę w oparciu o tekst literacki




  • nazywa nastrój zmieniający się w wierszu, korzystając ze słownictwa zgromadzonego w podręczniku



  • nazywa cechy postaci na podstawie tekstu poetyckiego




  • tworzy wizytówkę swojej mamy zgodnie z podanym schematem



  • poprawnie nazywa uczucia osoby mówiącej w wierszu

  • pomysłowo przygotowuje pantomimę w oparciu o tekst literacki

  • poprawnie nazywa nastrój zmieniający się w wierszu, korzystając ze słownictwa zgromadzonego w podręczniku



  • poprawnie nazywa cechy postaci na podstawie tekstu poetyckiego

  • odnosi sytuację liryczną do własnych doświadczeń

  • poprawnie tworzy wizytówkę swojej mamy zgodnie z podanym schematem




40–42


Rzeczownikowa rakieta.
Siedem przypadków pewnego rzeczownika.
Sprawa opanowana – rzeczowników odmiana.

– rzeczownik

– przypadek gramatyczny

– liczba, rodzaj



  • wskazuje rzeczowniki w tekście


  • zapisuje rzeczowniki we właściwych formach







  • stara się odmieniać rzeczownik przez przypadki




  • stara się określić rodzaj rzeczownika

  • stara się określić liczbę rzeczownika



  • zna nazwy przypadków i pytania o przypadki




  • odmienia rzeczownik przez przypadki



  • określa rodzaj rzeczownika

  • określa liczbę rzeczownika



  • poprawnie określa przypadek rzeczownika w tekście

  • poprawnie odmienia rzeczownik przez przypadki




  • poprawnie określa rodzaj rzeczownika

  • poprawnie określa liczbę rzeczownika




43


Z KropkĄ ku poprawnym końcówkOM.

– pisownia zakończeń rzeczowników przy odmianie przez przypadki



  • zapisuje wyrazy we właściwej formie

  • zna zasady pisowni zakończeń rzeczowników przy odmianie przez przypadki

  • stara się poprawnie zapisać końcówki -ą, -ę, -om




  • na ogół poprawnie zapisuje końcówki -ą, -ę, -om




  • poprawnie zapisuje końcówki -ą, -ę, -om




  • rozpoznaje liczbę pojedynczą i mnogą rzeczownika na podstawie końcówek




44


Co słychać przez dziurkę od klucza?

– fragment utworu Krystyny Siesickiej Przez dziurkę od klucza

– przepis


  • czyta głośno fragment powieści



  • czyta przepisy kulinarne


  • zapisuje rozmaite przepisy kulinarne

  • dostrzega odmienność ich formy

  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • wskazuje uczestników sytuacji przedstawionej w utworze

  • stara się analizować schemat rozmowy telefonicznej



  • stara się wypowiedzieć na temat przytoczonych sentencji




  • czyta ze zrozumieniem przepisy kulinarne


  • analizuje schemat rozmowy telefonicznej



  • wypowiada się na temat sentencji dotyczących kłamstwa i świadomości używanych słów



  • analizuje schemat rozmowy telefonicznej, rozpoznaje błędy w komunikacji

  • wypowiada się na temat sentencji dotyczących kłamstwa i świadomości używanych słów, odnosząc się do własnych doświadczeń

  • czyta ze zrozumieniem przepisy kulinarne, dostrzega różnice językowe i graficzne




45


Tworzymy klasową książkę kucharską.

– przepis



  • zapisuje przepis

  • zna strukturę przepisu


  • stara się redagować przepis



  • przekształca przepis


  • na podstawie rysunków przedstawiających kolejne działania stara się tworzyć przepis




  • zna strukturę przepisu i stosuje ją w praktyce

  • redaguje przepis


  • na podstawie rysunków przedstawiających kolejne działania tworzy przepis



  • na podstawie opisu wykonywanych działań sporządza listę składników




  • zna strukturę przepisu i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • poprawnie redaguje przepis, stosując różne formy czasownika

  • poprawnie przekształca przepis, stosując różne formy czasownika

  • na podstawie rysunków przedstawiających kolejne działania poprawnie tworzy przepis

  • na podstawie opisu wykonywanych działań poprawnie sporządza listę składników




46


Łyżka i widelec wyjaśniają wiele.

– wiersz Tadeusza Śliwiaka Łyżka i widelec

– reklama

– wyraz bliskoznaczny



  • czyta głośno tekst poetycki




  • odnajduje w tekście wyszukane przez uczniów fragmenty



  • z pomocą nauczyciela korzysta ze słownika wyrazów bliskoznacznych




  • mówi krótko o reklamach




  • uczestniczy w scence reklamowej




  • zna zasady zachowania się przy stole

  • zapisuje kodeks zachowania się przy stole




  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohaterów lirycznych

  • zna pojęcie uosobienia

  • stara się dobierać wyrazy bliskoznaczne, korzystając z odpowiedniego słownika

  • stara się zabrać głos na forum klasy, wypowiada się na temat reklamy


  • stara się wcielić w role bohaterów wiersza i odgrywa scenkę reklamową, wykorzystując podane sformułowania



  • stara się sformułować pisemnie kodeks zachowania się przy stole



  • dostrzega funkcje uosobienia w utworze

  • na ogół dobiera wyrazy bliskoznaczne, korzystając z odpowiedniego słownika

  • zabiera głos na forum klasy, wypowiada swoje zdanie na temat reklamy


  • wciela się w role bohaterów wiersza i odgrywa scenkę reklamową, wykorzystując podane sformułowania



  • formułuje pisemnie kodeks zachowania się przy stole



  • wyjaśnia funkcje uosobienia w utworze

  • dobiera wyrazy bliskoznaczne, korzystając z odpowiedniego słownika




  • zabiera głos na forum klasy, wypowiada swoje zdanie na temat reklamy, odwołując się do własnych doświadczeń

  • wciela się w role bohaterów wiersza i odgrywa scenkę reklamową, wykorzystując podane sformułowania, podaje pomysły


  • poprawnie formułuje pisemnie kodeks zachowania się przy stole




47–48

Co wynika z rodzajów przymiotnika?
O ważnej niesłychanie przymiotnika odmianie.

– przymiotnik

– przypadek, liczba, rodzaj

– wyraz określany, wyraz określający




  • rozpoznaje przymiotniki w tekście



  • wskazuje przymiotniki określające rzeczownik

  • bierze udział w grze gramatycznej – uzupełnia wypowiedzenie przymiotnikami rozpoczynającymi się od wskazanej litery

  • zna funkcję przymiotnika

  • wskazuje przymiotniki w tekście

  • zna rodzaje przymiotnika

  • rozpoznaje w tekście związki rzeczownika z przymiotnikiem




  • w związku rzeczownika z przymiotnikiem stara się wskazać wyraz określany i określający

  • wie, że rodzaj przymiotnika jest determinowany rodzajem rzeczownika

  • stara się określić rodzaj przymiotnika


  • rozumie funkcję przymiotnika




  • w związku rzeczownika z przymiotnikiem na ogół wskazuje wyraz określany i określający

  • rozumie, że rodzaj przymiotnika jest determinowany rodzajem rzeczownika

  • na ogół potrafi określić rodzaj przymiotnika


  • rozumie i wyjaśnia funkcję przymiotnika




  • w związku rzeczownika z przymiotnikiem poprawnie wskazuje wyraz określany i określający




  • potrafi poprawnie określić rodzaj przymiotnika




49–50


Pamiętaj, że w opisie

epitet przyda ci się!


Małe miasteczko pod niebem z atłasu…

– Dorota Gellner Miasteczko

– epitet

– strofa, wers, rym



  • czyta głośno tekst


  • wyszukuje w wierszu epitety wskazane przez innych uczniów

  • z pomocą nauczyciela wskazuje strofę, wers, rym




  • zna pojęcie epitetu

  • rozumie funkcję, jaką pełni epitet w tekście

  • wskazuje w tekście epitety



  • wskazuje strofę, wers, rym






  • wskazuje w tekście epitety, podaje własne przykłady






  • wyjaśnia rolę epitetów w wierszu




51


Świat bez rzeczowników i przymiotników byłby jak smutna pustynia – powtórzenie wiadomości.




  • z pomocą nauczyciela stara się stosować zdobyte wiadomości w praktycznych ćwiczeniach




  • z pomocą nauczyciela stara się wskazywać w tekście różne formy rzeczowników i przymiotników

  • z pomocą nauczyciela odmienia rzeczowniki przez przypadki i określa ich rodzaj

  • z pomocą nauczyciela odmienia przymiotniki przez przypadki, liczby, rodzaje

  • wykazuje opanowanie zagadnień omawianych na lekcjach poświęconych rzeczownikowi i przymiotnikowi

  • stara się stosować zdobyte wiadomości w praktycznych ćwiczeniach



  • stara się wskazywać w tekście różne formy rzeczowników i przymiotników


  • stara się odmieniać rzeczowniki przez przypadki i określać ich rodzaj



  • stara się odmieniać przymiotniki przez przypadki, liczby, rodzaje



  • stosuje zdobyte wiadomości w praktycznych ćwiczeniach



  • wskazuje w tekście różne formy rzeczowników i przymiotników


  • odmienia rzeczowniki przez przypadki i określa ich rodzaj



  • odmienia przymiotniki przez przypadki, liczby, rodzaje






  • poprawnie stosuje zdobyte wiadomości w praktycznych ćwiczeniach



  • poprawnie wskazuje w tekście różne formy rzeczowników i przymiotników


  • poprawnie odmienia rzeczowniki przez przypadki i określa ich rodzaj



  • poprawnie odmienia przymiotniki przez przypadki, liczby, rodzaje







52


Magia miejsc – jak opisać miejsce?

– opis miejsca

– przyimek

– wyrażenie przyimkowe






  • w kilku zdaniach pisemnie opisuje miejsce



  • znajduje w tekście przyimki i wyrażenia przyimkowe wskazane przez uczniów

  • zapisuje przyimki i wyrażenia przyimkowe

  • zna strukturę opisu miejsca i stara się stosować ją w praktyce

  • stara się stosować w praktyce słownictwo związane z opisem miejsca

  • wskazuje w tekście sposoby opisywania miejsca



  • stara się zredagować opis miejsca rzeczywistego i wymyślonego


  • stara się rozpoznać w tekście przyimki i wyrażenia przyimkowe

  • zna strukturę opisu miejsca i stosuje ją w praktyce




  • gromadzi i stosuje w praktyce słownictwo związane z opisem miejsca




  • redaguje opis miejsca rzeczywistego i wymyślonego, starając się indywidualizować swój język i formę wypowiedzi

  • rozpoznaje w tekście przyimki i wyrażenia przyimkowe

  • zna strukturę opisu miejsca i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • porządkuje, gromadzi i stosuje w praktyce słownictwo związane z opisem miejsca

  • wskazuje w tekście sposoby opisywania miejsca i dostrzega ich różnorodność stylistyczną

  • poprawnie redaguje opis miejsca rzeczywistego i wymyślonego, indywidualizując swój język i formę wypowiedzi

  • poprawnie rozpoznaje w tekście przyimki i wyrażenia przyimkowe, dostrzega ich funkcję stylistyczną




53

Wyprawa do tajemniczego domu.

– Lucy i Stephen Hawking, fragment powieści Jerzy i tajny klucz do Wszechświata



  • słucha tekstu


  • w kilku zdaniach próbuje opowiedzieć ustnie o zasugerowanych wydarzeniach lub próbuje opisać wskazane miejsca

  • mówi o dwu różniących się od siebie miejscach



  • słucha tekstu ze zrozumieniem



  • stara się opowiedzieć ustnie o zasugerowanych wydarzeniach lub stara się opisać wskazane miejsca




  • stara się opisać dwa różniące się od siebie miejsca, stosując określenia




  • stara się odczytać dosłowny i ukryty sens opisu

  • słucha tekstu ze zrozumieniem i zaangażowaniem






  • opisuje dwa różniące się od siebie miejsca, stosując odpowiednie określenia




  • na ogół odczytuje dosłowny i ukryty sens opisu

  • słucha tekstu ze zrozumieniem i twórczym zaangażowaniem

  • ciekawie opowiada ustnie o zasugerowanych wydarzeniach lub poprawnie opisuje wskazane miejsca




  • interesująco opisuje dwa różniące się od siebie miejsca, stosując odpowiednie określenia

  • poprawnie odczytuje dosłowny i ukryty sens opisu




54


Niezwykłe miejsca w naszej okolicy – podsumowanie wycieczki klasowej.

– opis miejsca

– zabytek

– pałac, dwór, świątynia



  • wie, że istnieją miejsca zabytkowe




  • mówi o wybranym przez siebie ciekawym miejscu

  • zauważa różnego rodzaju miejsca zabytkowe

  • stara się opisać najciekawsze jego zdaniem miejsce


  • stara się wyrazić swoje zdanie


  • opisuje najciekawsze jego zdaniem miejsce




  • stosuje odpowiednie słownictwo




  • wyraża swoje zdanie





  • barwnie opisuje najciekawsze jego zdaniem miejsce

  • poprawnie stosuje odpowiednie słownictwo

  • świadomie wyraża swoje zdanie




55

Wszystko jest inne.

– Irena Landau, fragment powieści Uszy do góry



  • czyta głośno tekst





  • mówi o osobach niepełnosprawnych i ich sytuacji




  • wskazuje narratora


  • ocenia postawę bohaterów



  • nazywa uczucia i emocje bohaterów


  • dostrzega trudną i złożoną sytuację osób niepełnosprawnych




  • określa narratora



  • odczytuje i ocenia postawę bohaterów



  • nazywa uczucia i emocje bohaterów na podstawie ich wypowiedzi




  • rozumie trudną i złożoną sytuację osób niepełnosprawnych




  • określa i charakteryzuje narratora

  • właściwie odczytuje i ocenia postawę bohaterów na podstawie ich zachowań oraz wypowiedzi

  • poprawnie nazywa uczucia i emocje bohaterów na podstawie ich wypowiedzi

  • wyjaśnia, na czym polega trudna i złożona sytuacja osób niepełnosprawnych




56–57


Jak napisać list?
Niespodzianka ukryta w kopercie.

– list prywatny

– zwrot do adresata (nagłówek), miejsce, data, podpis

– nadawca, odbiorca (adresat)

– adres

– zwrot grzecznościowy



– pod kierunkiem nauczyciela zapisuje wymagane elementy listu

  • próbuje adresować listy



  • w kilku zdaniach pisze list




  • zna strukturę listu prywatnego i stara się stosować ją w praktyce

  • poprawnie adresuje listy

  • zna pisownię zwrotów grzecznościowych

  • rozpoznaje w tekście listu elementy jego struktury

  • redaguje list prywatny

  • zna strukturę listu prywatnego i stosuje ją w praktyce



  • używa właściwych zwrotów grzecznościowych


  • redaguje list prywatny, opisując w nim własne doświadczenia lub fikcyjne zdarzenia, miejsca i postaci



  • zna strukturę listu prywatnego i stosuje ją poprawnie w praktyce



  • poprawnie używa właściwych zwrotów grzecznościowych


  • poprawnie redaguje list prywatny, opisując w nim własne doświadczenia lub fikcyjne zdarzenia, miejsca i postaci

  • indywidualizuje swój język i formę wypowiedzi




58*

O nowej pani i tym, co się gani.

– fragment utworu Jeana-Jacques’a Sempé, René Goscinnego Nowe przygody Mikołajka

– narrator


  • czyta głośno fragmenty powieści




  • znajduje fragmenty wskazane przez uczniów



  • mówi o bohaterce


  • mówi o dobrym nauczycielu


  • mówi o wzorowym uczniu



  • zapisuje słownictwo potrzebne do zredagowania dyplomu dla wzorowego ucznia, pod kierunkiem nauczyciela uzupełnia schemat dyplomu

  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • wskazuje w tekście narratora




  • stara się porządkować świat przedstawiony



  • stara się ocenić wypowiedź bohaterki



  • stara się wybrać określenia charakteryzujące bohaterkę

  • stara się wskazać cechy dobrego nauczyciela





  • stara się gromadzić słownictwo potrzebne do zredagowania dyplomu dla wzorowego ucznia, uzupełnia schemat dyplomu


  • wskazuje w tekście narratora i podaje przykłady

  • porządkuje świat przedstawiony, weryfikując prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do tekstu




  • ocenia wypowiedź bohaterki



  • wybiera określenia charakteryzujące bohaterkę




  • wskazuje cechy dobrego nauczyciela


  • zabiera głos w dyskusji dotyczącej wizerunku wzorowego ucznia



  • gromadzi słownictwo potrzebne do zredagowania dyplomu dla wzorowego ucznia, uzupełnia schemat dyplomu



  • bezbłędnie porządkuje świat przedstawiony, weryfikując prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do tekstu

  • ocenia wypowiedź bohaterki, analizując sytuację opisaną w tekście

  • wybiera określenia charakteryzujące bohaterkę, uzasadnia swój wybór

  • wskazuje cechy dobrego nauczyciela, odpowiednio argumentując swoje stanowisko

  • zabiera głos w dyskusji dotyczącej wizerunku wzorowego ucznia, uzasadniając swe zdanie

  • gromadzi różnorodne słownictwo potrzebne do zredagowania dyplomu dla wzorowego ucznia, uzupełnia schemat dyplomu




58*

Właśnie dzisiaj poznacie najmilszych uczniów w klasie.

– fragment utworu Małgorzaty Musierowicz Kłamczucha



  • czyta głośno fragmenty powieści



  • znajduje fragmenty wskazane przez uczniów

  • pod kierunkiem nauczyciela zapisuje notatkę


  • mówi o bohaterce




  • zapisuje podany przez uczniów opis koleżanki lub kolegi

  • zapisuje znaczenia wyjaśnionych frazeologizmów

  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • stara się nadać tytuł fragmentowi powieści

  • stara się wyszukać informacje w tekście




  • stara się sporządzić notatkę na temat opisanego w tekście wydarzenia, wykorzystując schemat

  • stara się nazwać emocje bohaterów



  • stara się ocenić postawę głównej bohaterki tekstu


  • stara się sporządzić listę cech, które najbardziej ceni




  • stara się stworzyć humorystyczny opis koleżanki lub kolegi




  • próbuje wyjaśnić frazeologizmy zgromadzone w tekście


  • nadaje tytuł fragmentowi powieści

  • wyszukuje informacje w tekście




  • sporządza notatkę na temat opisanego w tekście wydarzenia, wykorzystując schemat

  • nazywa emocje bohaterów


  • ocenia postawę głównej bohaterki tekstu




  • zabiera głos na forum klasy, wskazując zalety swoich koleżanek i kolegów



  • sporządza listę cech, które najbardziej ceni



  • tworzy humorystyczny opis koleżanki lub kolegi




  • wyjaśnia frazeologizmy zgromadzone w tekście



  • wyszukuje poprawne informacje w tekście




  • poprawnie sporządza notatkę na temat opisanego w tekście wydarzenia, wykorzystując schemat

  • nazywa emocje bohaterów, używając zróżnicowanego słownictwa

  • ocenia postawę głównej bohaterki tekstu, argumentuje swoje zdanie

  • zabiera głos na forum klasy, wskazując zalety swoich koleżanek i kolegów, uzasadnia swoje zdanie

  • sporządza listę cech, które najbardziej ceni, uzasadniając swe zdanie

  • tworzy poprawny humorystyczny opis koleżanki lub kolegi




  • poprawnie wyjaśnia frazeologizmy zgromadzone w tekście



1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość