Strona główna

Przedmiotowe zasady oceniania z języka Podstawowe zasady oceniania z języka polskiego


Pobieranie 2.18 Mb.
Strona3/17
Data18.06.2016
Rozmiar2.18 Mb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

59–62


Kto? Gdzie? Kiedy? – o świecie przedstawionym w utworze Pinokio.
Opowieść o przygodach pajacyka.
Czas na bohatera – opisujemy Pinokia.
Pinokio listy pisze.

lektura: Carlo Collodi Pinokio

świat przedstawiony

opis postaci



list prywatny z elementami opisu miejsca

  • czyta fragmenty powieści




  • mówi o bohaterze



  • zapisuje słownictwo potrzebne do opisu postaci


  • w kilku zdaniach opisuje postać



  • w kilku zdaniach pisze list


  • pracuje w grupie

  • zna treść powieści




  • stara się rozwiązać test zadań zamkniętych, sprawdzający znajomość treści lektury

  • stara się wyróżnić elementy świata przedstawionego

  • stara się opowiedzieć o przygodach bohatera




  • stara się wyszukać w tekście fragmenty opisujące bohatera, gromadzi słownictwo potrzebne do opisu postaci

  • stara się ocenić bohatera



  • stara się zredagować opis postaci


  • stara się wyszukać w tekście fragmenty opisujące wybrane miejsca: Miasto Głupców, Kraj Pracowitych Pszczół i Krainę Zabawek, stara się ustnie je opisać

  • w imieniu Pinokia stara się zredagować list, w którym opisuje wybrane miejsce

  • zabiera głos na forum klasy



  • uczestniczy w pracy grupy



  • rozwiązuje test zadań zamkniętych, sprawdzający znajomość treści lektury



  • wyróżnia elementy świata przedstawionego

  • opowiada o przygodach bohatera



  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohatera, gromadzi słownictwo potrzebne do opisu postaci




  • ocenia bohatera


  • redaguje opis postaci


  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące wybrane miejsca: Miasto Głupców, Kraj Pracowitych Pszczół i Krainę Zabawek, ustnie je opisuje




  • w imieniu Pinokia redaguje list, w którym opisuje wybrane miejsce



  • zabiera głos na forum klasy, uzasadnia swoje zdanie

  • uczestniczy w pracy grupy, wpływając na wykonywanie zadań



  • poprawnie rozwiązuje test zadań zamkniętych, sprawdzający znajomość treści lektury

  • poprawnie wyróżnia elementy świata przedstawionego

  • opowiada o przygodach bohatera, indywidualizując styl wypowiedzi

  • samodzielnie wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohatera, gromadzi słownictwo potrzebne do opisu postaci

  • ocenia bohatera, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu

  • poprawnie redaguje opis postaci, indywidualizuje styl wypowiedzi pisemnej

  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące wybrane miejsca: Miasto Głupców, Kraj Pracowitych Pszczół i Krainę Zabawek, ustnie poprawnie je opisuje

  • w imieniu Pinokia poprawnie redaguje list, w którym opisuje wybrane miejsce

  • zabiera głos na forum klasy, logicznie uzasadnia swoje zdanie

  • uczestniczy w pracy grupy, inicjując wykonywanie zadań




63–64


Dom i domek, dom i mieszkanie – tropimy wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.

– wyraz pokrewny, rodzina wyrazów

– wyrazy bliskoznaczne, synonim

– zdrobnienie, zgrubienie



  • zna pojęcie: wyraz pokrewny


  • zapisuje rodziny wyrazów



  • zna pojęcia: wyraz pokrewny, synonim


  • stara się tworzyć rodziny wyrazów, korzystając ze zgromadzonego słownictwa

  • stara się tworzyć grupy synonimów, korzystając ze słownika




  • zna pojęcie zdrobnienia i zgrubienia, stara się wskazać wyrazy, od których zostały utworzone




  • stara się określić funkcję stylistyczną zdrobnień i zgrubień

  • zna pojęcia: wyraz pokrewny, synonim i posługuje się nimi w praktyce




  • tworzy rodziny wyrazów, korzystając ze zgromadzonego słownictwa




  • tworzy grupy synonimów, korzystając ze słownika




  • zna pojęcie zdrobnienia i zgrubienia, wskazuje wyrazy, od których zostały utworzone




  • określa funkcję stylistyczną zdrobnień i zgrubień

  • zna pojęcia: wyraz pokrewny, synonim i poprawnie posługuje się nimi w praktyce

  • poprawnie tworzy rodziny wyrazów, korzystając ze zgromadzonego słownictwa

  • tworzy grupy synonimów, samodzielnie korzystając ze słownika

  • zna pojęcie zdrobnienia i zgrubienia, poprawnie wskazuje wyrazy, od których zostały utworzone




  • poprawnie określa funkcję stylistyczną zdrobnień i zgrubień




65*

Forum, etykieta i tematy z życia, czyli szczypta internetowego obycia.

– regulamin forum internetowego

– pojęcia związane z internetem: forum, dyskusja, forum dyskusyjne, post



– mówi o korzystaniu z internetu

– pracuje w grupie

– wie, czym jest netykieta


  • zna słowa: forum, dyskusja, forum dyskusyjne, post




  • wie, że w internecie również należy przestrzegać zasad kultury – tzw. netykiety

  • pracując w grupie, stara się zgłaszać zasady etykiety

  • dostrzega sens tworzenia regulaminu forum internetowego i przestrzega określonych zasad

  • rozumie słowa: forum, dyskusja, forum dyskusyjne, post



  • pracując w grupie, redaguje trzy szczegółowe zasady etykiety

  • rozumie sens tworzenia regulaminu forum internetowego i przestrzega określonych zasad

  • rozumie i wyjaśnia słowa: forum, dyskusja, forum dyskusyjne, post



  • pracując w grupie, redaguje pięć szczegółowych zasad etykiety

  • rozumie i wyjaśnia sens tworzenia regulaminu forum internetowego i przestrzega określonych zasad




65*


Czy szkoła może być drugim domem?

– fragment zapisu dyskusji na forum internetowym

– forum internetowe, post


  • czyta głośno fragment zapisu dyskusji na forum internetowym




  • mówi na temat poruszony na forum


  • redaguje krótką wypowiedź, którą można by umieścić na forum

  • czyta ze zrozumieniem fragment zapisu dyskusji na forum internetowym

  • stara się wypowiedzieć na temat poruszony na forum




  • stara się redagować wypowiedź, którą można by umieścić na forum




  • wypowiada się na temat poruszony na forum



  • redaguje wypowiedź, którą można by umieścić na forum







  • wypowiada się na temat poruszony na forum, argumentuje swoje zdanie

  • poprawnie redaguje wypowiedź, którą można by umieścić na forum




66


Kropka nad i – odsłona druga.

– fragment utworu Ireny Landau Uszy do góry



  • czyta głośno tekst




  • pracuje pod kierunkiem nauczyciela



  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji



  • stara się stosować poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • stara się redagować teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • stara się wykonać samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze

  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji i odpowiada na pytania

  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia




  • redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • wykonuje samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze

  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji i poprawnie odpowiada na pytania

  • poprawnie stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • poprawnie redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • wykonuje poprawnie, samodzielnie lub w grupie, zadanie twórcze




67



Wizyta listonosza, czyli kto listy pisze, ten je dostaje.

– omówienie prac pisemnych – listów






  • pisze w kilku zdaniach list prywatny

  • stara się stosować w praktyce strukturę i stylistykę listu prywatnego

  • stara się redagować list prywatny, opisując w nim własne doświadczenia lub fikcyjne zdarzenia, miejsca i postaci

  • zna zasady oceniania listu




  • stosuje w praktyce strukturę i stylistykę listu prywatnego




  • redaguje list prywatny, opisując w nim własne doświadczenia lub fikcyjne zdarzenia, miejsca i postaci




  • rozumie zasady oceniania listu

  • poprawnie stosuje w praktyce strukturę i stylistykę listu prywatnego

  • poprawnie redaguje list prywatny, opisując w nim własne doświadczenia lub fikcyjne zdarzenia, miejsca i postaci

  • indywidualizuje swój język i formę wypowiedzi




68

Sprawdzian podsumowujący.

– sprawdzian z zagadnień gramatycznych i ortograficznych

– opis

– omówienie sprawdzianu



  • próbuje odmieniać i stosować rzeczowniki i przymiotniki we wskazanych formach



  • w kilku zdaniach pisze tekst

  • stara się odmieniać i stosować rzeczowniki i przymiotniki we wskazanych formach




  • stara się stosować zapis poprawny pod względem ortograficznym

  • stara się tworzyć tekst we wskazanej formie wypowiedzi

  • odmienia i stosuje rzeczowniki i przymiotniki we wskazanych formach



  • na ogół stosuje zapis poprawny pod względem ortograficznym

  • tworzy tekst we wskazanej formie wypowiedzi

  • poprawnie odmienia i stosuje rzeczowniki i przymiotniki we wskazanych formach



  • stosuje zapis poprawny pod względem ortograficznym

  • poprawnie tworzy tekst we wskazanej formie wypowiedzi




Część 3. MIEJSCA i CZAS

69


Zaczynamy wędrowanie, miejsc i czasów poznawanie.

– ciekawe miejsca w Polsce

– przeszłość ojczyzny


  • czyta głośno informacje podane w podręczniku



  • włącza się w pracę grupy




  • stara się porządkować podstawowe wiadomości na temat historii i geografii Polski




  • zapoznaje się z tematyką 3. części podręcznika

  • pracuje w grupie



  • porządkuje podstawowe wiadomości na temat historii i geografii Polski



  • pracuje w grupie, zgłaszając pomysły




  • czyta teksty ze zrozumieniem i przetwarza zawarte w nich informacje

  • samodzielnie porządkuje podstawowe wiadomości na temat historii i geografii Polski


  • pracuje w grupie, nadając ton działaniom

  • czyta teksty ze zrozumieniem i twórczo przetwarza zawarte w nich informacje

70


Ojczyzna to jest wielka rzecz.

– Jan Pocek Musimy

– Ojczyzna/ojczyzna, patriotyzm


  • głośno czyta tekst poetycki




  • mówi o utworze



  • wykonuje rysunek związany z wierszem


  • poznaje różne znaczenia czasownika nakryć




  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • stara się wyjaśnić znaczenie sformułowania metaforycznego z tekstu

  • włącza się do dyskusji na temat swojej więzi z ojczyzną




  • wyjaśnia celowość zapisu wyrazu Ojczyzna wielką literą

  • stara się wyjaśnić tytuł wiersza




  • stara się dokonać przekładu intersemiotycznego tekstu wiersza na rysunek

  • rozumie wieloznaczność czasownika nakryć, stosuje ten czasownik w różnych znaczeniach


  • wyjaśnia znaczenie sformułowania metaforycznego z tekstu




  • zabiera głos w dyskusji na temat swojej więzi z ojczyzną




  • wyjaśnia tytuł wiersza




  • dokonuje przekładu intersemiotycznego tekstu wiersza na rysunek




  • poprawnie wyjaśnia znaczenie sformułowania metaforycznego z tekstu

  • zabiera głos w dyskusji na temat swojej więzi z ojczyzną, podaje przykłady



  • wyjaśnia tytuł wiersza, uzasadnia swoje zdanie

  • interesująco dokonuje przekładu intersemiotycznego tekstu wiersza na rysunek



71–72


Gęsiego Pióra opowieści niosą wiele ciekawych treści.
Tajemnice do odkrycia, nowe miejsca do zdobycia. – o zamku Krzyżtopór.

– fragment utworu Jerzego Pilikowskiego Opowieści Gęsiego Pióra

– narrator

– źródła historyczne




  • czyta głośno fragmenty tekstu




  • znajduje w tekście fragmenty wskazane przez innych uczniów




  • z pomocą nauczyciela zapisuje notatkę

  • mówi o sytuacji przedstawionej w utworze



  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • wskazuje w tekście narratora



  • stara się porządkować świat przedstawiony

  • stara się wymienić bohaterów utworu

  • wskazuje w tekście fragmenty opisujące zamek

  • stara się wyszukać informacje w tekście lektury i fragmencie z przewodnika turystycznego, stara się tworzyć notatkę z wykorzystaniem tych informacji



  • wypowiada się o sytuacji przedstawionej w utworze




  • stara się szukać potrzebnych informacji w różnych źródłach


  • wskazuje w tekście narratora i podaje przykłady jego obecności

  • porządkuje świat przedstawiony

  • wymienia bohaterów utworu


  • wyszukuje informacje w tekście lektury i fragmencie z przewodnika turystycznego, tworzy notatkę z wykorzystaniem tych informacji



  • opowiada o zaletach sytuacji przedstawionej w utworze




  • szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach


  • wskazuje w tekście narratora i podaje przykłady jego obecności

  • porządkuje świat przedstawiony, weryfikując prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do tekstu

  • samodzielnie wyszukuje informacje w tekście lektury i fragmencie z przewodnika turystycznego, tworzy poprawną notatkę z wykorzystaniem tych informacji

  • opowiada o zaletach sytuacji przedstawionej w utworze, uzasadnia swoje sądy

  • samodzielnie szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach

73


Te nazwy też lubią wielką literę – o pisowni nazw miejsc.

pisownia nazw miejsc



  • zapisuje podane nazwy miejsc




  • z pomocą nauczyciela korzysta z mapy




  • zna zasady pisowni nazw miejsc




  • stara się korzystać z informacji zawartych na mapie

  • stosuje w praktyce zasady pisowni nazw miejsc

  • korzysta z informacji zawartych na mapie




  • poprawnie stosuje w praktyce zasady pisowni nazw miejsc

  • poprawnie korzysta z informacji zawartych na mapie

74


Witamy na Szlaku Piastowskim.

– fragment przewodnika turystycznego

– mapa

– plakat


  • czyta głośno fragment przewodnika turystycznego




  • znajduje w tekście informacje wskazane przez uczniów




  • czyta ze zrozumieniem fragment przewodnika turystycznego

  • stara się wyszukać informacje w tekście źródłowym




  • stara się korzystać z informacji zawartych na mapie

  • stara się opracować plakat reklamowy z wykorzystaniem zgromadzonych informacji




  • wyszukuje informacje w tekście źródłowym




  • korzysta z informacji zawartych na mapie



  • opracowuje plakat reklamowy z wykorzystaniem zgromadzonych informacji







  • samodzielnie wyszukuje informacje w tekście źródłowym

  • poprawnie korzysta z informacji zawartych na mapie

  • opracowuje plakat reklamowy z wykorzystaniem zgromadzonych informacji, z wyraźnie określoną intencją perswazji

75


Skąd się wzięła nazwa Gniezno?

– Stanisław Świrko Orle gniazdo

– etymologia nazwy Gniezno

– dialog


  • czyta głośno tekst legendy




  • zapisuje plan wydarzeń


  • zapisuje dialog




  • czyta ze zrozumieniem tekst legendy

  • korzysta z przypisów

  • zna etymologię nazwy Gniezno







  • stara się redagować dialog na temat odnoszący się do tekstu literackiego



  • na podstawie tekstu określa etymologię nazwy Gniezno

  • redaguje plan wydarzeń

  • wyjaśnia znaczenie cytatu




  • redaguje dialog na temat odnoszący się do tekstu literackiego



  • na podstawie tekstu wyjaśnia etymologię nazwy Gniezno

  • poprawnie redaguje plan wydarzeń

  • wyjaśnia znaczenie cytatu, uzasadnia swoje opinie

  • poprawnie redaguje dialog na temat odnoszący się do tekstu literackiego

76


Na czym polega magia Krakowa?

– fragment przewodnika turystycznego





  • czyta głośno fragment przewodnika turystycznego




  • w kilku zdaniach mówi o Krakowie


  • z pomocą nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji




  • czyta ze zrozumieniem fragment przewodnika turystycznego

  • stara się wyszukać informacje w tekście źródłowym

  • stara się wyjaśnić znaczenie określenia metaforycznego


  • stara się wyszukać informacje w innych źródłach

  • stara się opowiedzieć treść wybranej legendy




  • wyszukuje informacje w tekście źródłowym

  • wyjaśnia znaczenie określenia metaforycznego


  • wyszukuje informacje w innych źródłach

  • opowiada treść wybranej legendy




  • sprawnie wyszukuje informacje w tekście źródłowym

  • wyjaśnia znaczenie określenia metaforycznego, odwołując się do tekstu z podręcznika i do innych źródeł

  • poprawnie wyszukuje informacje w innych źródłach

  • poprawnie opowiada treść wybranej legendy

77–78


O odbitej w trąbce twarzy promienistej, czyli po co poecie obrazy poetyckie.
Gdy miasto serce otwiera, tęsknota za nim jest szczera.

– wiersz Renaty Strug Tęsknota

– obrazy poetyckie


  • czyta głośno tekst poetycki




  • znajduje w tekście fragmenty wskazane przez innych uczniów

  • mówi krótko o wierszu – jego treści




  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • stara się wyszukać informacje w tekście poetyckim

  • stara się wyjaśnić znaczenie sformułowań metaforycznych z tekstu

  • stara się wyjaśnić związek między tytułem a treścią utworu

  • stara się nazwać emocje ukryte w tekście

  • stara się wypowiedzieć na temat przesłania utworu





  • wyszukuje informacje w tekście poetyckim

  • wyjaśnia znaczenie sformułowań metaforycznych z tekstu




  • wyjaśnia związek między tytułem a treścią utworu




  • nazywa emocje ukryte w tekście




  • wypowiada się na temat przesłania utworu




  • sprawnie wyszukuje informacje w tekście poetyckim

  • poprawnie wyjaśnia znaczenie sformułowań metaforycznych z tekstu

  • poprawnie wyjaśnia związek między tytułem a treścią utworu

  • poprawnie nazywa emocje ukryte w tekście

  • poprawnie wypowiada się na temat przesłania utworu

  • tworzy tekst poetycki

79*


O czym mówią wawelskie głowy?

– tekst Marii Krüger Głowy wawelskie




  • czyta głośno tekst legendy

  • krótko mówi na temat przeczytanego tekstu

  • czyta ze zrozumieniem tekst legendy i odpowiada na pytania

  • na podstawie tekstu stara się gromadzić informacje o głowach wawelskich


  • stara się redagować tekst informacyjny do przewodnika po Krakowie



  • na podstawie tekstu gromadzi informacje o głowach wawelskich


  • redaguje tekst informacyjny do przewodnika po Krakowie



  • na podstawie tekstu gromadzi informacje o głowach wawelskich i uzupełnia je, korzystając z innych źródeł

  • poprawnie redaguje tekst informacyjny do przewodnika po Krakowie

79*

Przewodnikiem wawelskim być – trochę humoru nie zaszkodzi.

– fragment utworu Antoniego Wasilewskiego o Krakowie ci ja

– humor


  • czyta głośno fragment tekstu literackiego




  • znajduje i czyta przypisy

  • wskazuje wyszukane przez innych uczniów fragmenty tekstu

  • czyta ze zrozumieniem fragment tekstu literackiego

  • korzysta z przypisów




  • stara się wyszukać informacje zawarte w tekście



  • dostrzega humor w tekście literackim



  • wyszukuje informacje zawarte w tekście



  • dostrzega humor w tekście literackim, podaje przykłady



  • wyszukuje informacje zawarte w tekście, na ich podstawie formułuje wnioski



80


Wawel Pulpeta i Prudencji, czyli co wolno w smoczej rezydencji.

– fragment utworu Joanny Olech Pulpet i Prudencja. Smocze pogotowie przygodowe




  • czyta głośno fragment tekstu literackiego

  • znajduje w tekście fragmenty wskazane przez innych uczniów


  • pisze kilka zdań o swojej szkole





  • dostrzega humor w tekście literackim




  • stara się charakteryzować bohaterów

  • dostrzega różnice w sposobie mówienia postaci




  • stara się redagować humorystyczny tekst o swojej szkole


  • dostrzega humor w tekście literackim, podaje przykłady

  • charakteryzuje bohaterów




  • charakteryzuje sposób mówienia postaci




  • redaguje humorystyczny tekst o swojej szkole





  • poprawnie charakteryzuje bohaterów

  • poprawnie charakteryzuje sposób mówienia postaci

  • poprawnie redaguje humorystyczny tekst o swojej szkole, indywidualizując styl wypowiedzi

81


O przysłówkach na Wawelu.

– przysłówek

– wyraz określany i określający

– regulamin, kodeks



  • znajduje wskazane przysłówki


  • dostrzega związek czasownika z przysłówkiem


  • zapisuje tekst regulaminu

  • wskazuje przysłówki w tekście

  • tworzy przysłówki od przymiotników




  • w związku czasownika z przysłówkiem stara się wskazać wyraz określany i określający

  • stara się uzupełnić tekst regulaminu

  • stara się napisać kodeks postępowania

  • rozpoznaje w tekście związki czasownika z przysłówkiem



  • w związku czasownika z przysłówkiem wskazuje wyraz określany i określający

  • uzupełnia tekst regulaminu

  • redaguje kodeks postępowania

  • rozróżnia przysłówki utworzone od przymiotników i nieutworzone od przymiotników

  • w związku czasownika z przysłówkiem poprawnie wskazuje wyraz określany i określający

  • poprawnie uzupełnia tekst regulaminu

  • samodzielnie redaguje kodeks postępowania

82


Z ziemi włoskiej do Polski.

– Józef Wybicki Mazurek Dąbrowskiego

– hymn


  • czyta głośno tekst hymnu




  • wie, jak należy się zachować podczas wykonywania hymnu

  • w kilku zdaniach mówi o hymnie




  • czyta ze zrozumieniem tekst hymnu



  • rozumie znaczenie utworu dla Polaków



  • zna przesłanie hymnu




  • rozumie znaczenie utworu dla Polaków, podaje argumenty




  • zna przesłanie hymnu, uzasadnia swoją wypowiedź odpowiednimi cytatami



  • zna okoliczności powstania hymnu narodowego

  • rozumie i wyjaśnia znaczenie utworu dla Polaków, podaje argumenty




83


Co dobry obywatel powinien wiedzieć o symbolach swojego kraju?

– Józef Wybicki Mazurek Dąbrowskiego, fragment Konstytucji RP

– hymn, godło, flaga


  • czyta głośno fragment Konstytucji RP




  • zna zasady zachowania wobec symboli narodowych




  • mówi o fladze i godle




  • zapisuje daty polskich świąt narodowych




  • czyta ze zrozumieniem fragment Konstytucji RP

  • stara się formułować zasady zachowania wobec symboli narodowych

  • stara się opisać ustnie flagę i godło

  • zna daty polskich świąt narodowych



  • formułuje zasady zachowania wobec symboli narodowych




  • opisuje ustnie flagę i godło

  • zna daty polskich świąt narodowych, szuka informacji na temat wydarzeń historycznych związanych z tymi świętami



  • samodzielnie formułuje zasady zachowania wobec symboli narodowych

  • poprawnie opisuje ustnie flagę i godło

  • zna daty polskich świąt narodowych, samodzielnie szuka informacji na temat wydarzeń historycznych związanych z tymi świętami

84*


Uwaga! Relacja na żywo z niezwykłego dworku.

– lektura: fragment wywiadu prasowego z dyrektorem Muzeum Hymnu Narodowego

– muzeum


  • czyta głośno fragment wywiadu prasowego




  • mówi na temat przeczytanego tekstu



  • zapisuje cytaty




  • czyta ze zrozumieniem fragment wywiadu prasowego

  • stara się wyszukać w tekście informacje na temat muzeum

  • stara się wyszukać w tekście argumenty




  • zna zasady zapisu cytatów






  • wyszukuje w tekście informacje na temat muzeum

  • wyszukuje w tekście argumenty




  • zna zasady zapisu cytatów i stosuje je w praktyce

  • ocenia informacje z tekstu



  • wyszukuje w tekście poprawne informacje na temat muzeum

  • samodzielnie wyszukuje w tekście argumenty

  • zna zasady zapisu cytatów i prawidłowo stosuje je w praktyce

  • ocenia informacje z tekstu, uzasadnia swoje zdanie

84*


Po wizycie w muzeum.

– muzeum (słownictwo związane z muzeum)

– tekst informacyjny

– wycieczka do muzeum lub izby pamięci




  • mówi o zwiedzanym muzeum

  • zna zasady zachowania się w muzeach




  • pisze kilka zdań o muzeum lub wystawie

  • stara się wypowiedzieć na forum klasy na temat znanych sobie muzeów



  • rozumie znaczenie podstawowych pojęć kulturowych związanych z muzeum



  • stara się gromadzić informacje na temat miejsca, które odwiedza

  • redaguje krótki tekst na temat odwiedzonego miejsca

  • zabiera głos na forum klasy na temat znanych sobie muzeów


  • rozumie znaczenie podstawowych pojęć kulturowych związanych z muzeum, posługuje się nimi w praktyce




  • gromadzi informacje na temat miejsca, które odwiedza




  • redaguje krótki tekst na temat odwiedzonego miejsca, używa w nim poznanych terminów związanych z muzeum

  • zabiera głos na forum klasy na temat znanych sobie muzeów, konstruuje spójną, uporządkowaną wypowiedź

  • rozumie znaczenie podstawowych pojęć kulturowych związanych z muzeum, poprawnie posługuje się nimi w praktyce

  • samodzielnie gromadzi informacje na temat miejsca, które odwiedza

  • redaguje krótki tekst na temat odwiedzonego miejsca, poprawnie używa w nim poznanych terminów związanych z muzeum

85

Dinozaur, mistrz Matejko, gałgankowa lala – czym nas jeszcze zaskoczy muzealna sala?
Magia muzeum, strony internetowe muzeów, foldery reklamowe muzeów i galerii

  • próbuje poszerzyć swoją wiedzę muzealną




  • pod kierunkiem nauczyciela korzysta z informacji zamieszczonych na stronach internetowych




  • mówi o zagadnieniach związanych z muzeum



  • uczestniczy w pracy w grupie




  • stara się poszerzyć swoją wiedzę muzealną

  • stara się poznać strony internetowe instytucji kulturalnych omawianych na lekcji

  • uczy się konstruktywnego wykorzystywania informacji zamieszczonych na stronach internetowych

  • stara się dzielić własnymi wrażeniami, wypowiada się na forum klasy




  • pracując w grupie, stara się wykonać folder reklamowy jednego z muzeów

  • poszerza swoją wiedzę muzealną




  • poznaje strony internetowe instytucji kulturalnych omawianych na lekcji



  • dzieli się własnymi wrażeniami, wypowiada się na forum klasy




  • poznaje znaczenia słów związanych z muzeum, np. muzeum, skansen, wernisaż

  • pracując w grupie, wykonuje folder reklamowy jednego z muzeów




  • świadomie poszerza swoją wiedzę muzealną

  • świadomie poznaje strony internetowe instytucji kulturalnych omawianych na lekcji


  • dzieli się własnymi wrażeniami, poprawnie wypowiada się na forum klasy



  • pracując w grupie, poddaje pomysły, jak wykonać folder reklamowy jednego z muzeów

86

Na wystawie.

– wiersz Danuty Wawiłow Na wystawie




  • czyta głośno tekst poetycki







  • znajduje informacje w tekście informacyjnym wskazane przez innych uczniów

  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • stara się określić, co przedstawiają obrazy poetyckie

  • czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny

  • stara się wyszukać informacje w tekście informacyjnym


  • określa, co przedstawiają obrazy poetyckie


  • wyszukuje informacje w tekście informacyjnym


  • poprawnie określa, co przedstawiają obrazy poetyckie


  • samodzielnie wyszukuje informacje w tekście informacyjnym

87


Wskaż kolor, wielkość i kształt samolotu, by zredagować opis przedmiotu.

– opis przedmiotu



  • zna strukturę opisu


  • zapisuje słownictwo związane z opisem przedmiotu



  • pod kierunkiem nauczyciela dokonuje pisemnie opisu przedmiotu

  • zna strukturę opisu przedmiotu i stara się stosować ją w praktyce

  • gromadzi słownictwo związane z opisem przedmiotu


  • wskazuje w tekście sposoby opisywania przedmiotu


  • stara się tworzyć pisemny opis przedmiotu

  • zna strukturę opisu przedmiotu i stosuje ją w praktyce




  • porządkuje, gromadzi i stosuje w praktyce słownictwo związane z opisem przedmiotu




  • wskazuje w tekście sposoby opisywania przedmiotu i dostrzega ich różnorodność stylistyczną

  • tworzy pisemny opis przedmiotu




  • zna strukturę opisu przedmiotu i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • porządkuje, gromadzi i poprawnie stosuje w praktyce słownictwo związane z opisem przedmiotu

  • wskazuje w tekście sposoby opisywania przedmiotu, dostrzega i wyjaśnia ich różnorodność stylistyczną

  • tworzy pisemny opis przedmiotu, indywidualizując swój język i formę wypowiedzi

88


Wyruszamy do Warszawy.

– fragment przewodnika turystycznego

– mapa

– stolica




  • czyta głośno fragment przewodnika turystycznego




  • pracuje pod kierunkiem nauczyciela




  • zna pojęcie stolica, wskazuje Warszawę na mapie



  • czyta ze zrozumieniem fragment przewodnika turystycznego

  • stara się wyszukać informacje w tekście źródłowym

  • stara się odnaleźć opisane miejsca na mapie

  • na podstawie zgromadzonych informacji stara się rozwiązać krzyżówkę




  • zna pojęcie stolica, stara się wyjaśnić, dlaczego Warszawa zasługuje na miano stolicy

  • stara się szukać informacji na temat etymologii nazwy Warszawa




  • wyszukuje informacje w tekście źródłowym

  • odnajduje opisane miejsca na mapie




  • na podstawie zgromadzonych informacji rozwiązuje krzyżówkę




  • zna pojęcie stolica, wyjaśnia, dlaczego Warszawa zasługuje na miano stolicy



  • szuka informacji na temat etymologii nazwy Warszawa







  • sprawnie wyszukuje informacje w tekście źródłowym

  • poprawnie wskazuje opisane miejsca na mapie

  • na podstawie zgromadzonych informacji poprawnie rozwiązuje krzyżówkę

  • zna pojęcie stolica, poprawnie wyjaśnia, dlaczego Warszawa zasługuje na miano stolicy

  • samodzielnie szuka informacji na temat etymologii nazwy Warszawa

89


Wysyłamy pocztówki.

– pocztówka

– adres

– nadawca, odbiorca (adresat)



– zna strukturę zapisu na karcie pocztowej


  • pod kierunkiem nauczyciela adresuje pocztówki



  • pod kierunkiem nauczyciela pisze tekst pozdrowień z wakacji, wycieczki klasowej

  • zna strukturę zapisu na karcie pocztowej i stara się stosować ją w praktyce




  • stara się adresować pocztówki




  • stara się używać właściwych zwrotów grzecznościowych

  • stara się rozpoznać na karcie pocztowej elementy jej struktury

  • stara się redagować pocztówki z tekstami pozdrowień z wakacji, wycieczki klasowej

  • na podstawie fragmentu przewodnika turystycznego stara się redagować pocztówki z tekstami pozdrowień z wycieczki do Warszawy



  • zna strukturę zapisu na karcie pocztowej i stosuje ją w praktyce



  • adresuje pocztówki


  • używa właściwych zwrotów grzecznościowych




  • rozpoznaje na karcie pocztowej elementy jej struktury




  • redaguje pocztówki z tekstami pozdrowień z wakacji, wycieczki klasowej




  • na podstawie fragmentu przewodnika turystycznego redaguje pocztówki z tekstami pozdrowień z wycieczki do Warszawy




  • stara się indywidualizować swój język i formę wypowiedzi

  • zna strukturę zapisu na karcie pocztowej i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • poprawnie adresuje pocztówki




  • poprawnie używa właściwych zwrotów grzecznościowych

  • poprawnie rozpoznaje na karcie pocztowej elementy jej struktury

  • poprawnie redaguje pocztówki z tekstami pozdrowień z wakacji, wycieczki klasowej

  • na podstawie fragmentu przewodnika turystycznego poprawnie redaguje pocztówki z tekstami pozdrowień z wycieczki do Warszawy

  • indywidualizuje swój język i formę wypowiedzi

90

Z wizytą u rodziny Gościmskich.

– fragment utworu Marianny Gal Warszawa. Stare i Nowe Miasto. Przewodnik dla dzieci i rodziców



  • czyta głośno tekst




  • mówi o narratorze i pozostałych bohaterach




  • czyta tekst ze zrozumieniem

  • stara się charakteryzować narratora i pozostałych bohaterów

  • stara się wypowiadać na zadany temat






  • charakteryzuje narratora i pozostałych bohaterów




  • wypowiada się na zadany temat






  • poprawnie charakteryzuje narratora i pozostałych bohaterów

  • wypowiada się na zadany temat, poprawnie budując zdania

  • wzbogaca swoją wiedzę na temat stolicy

91


Warszawski wiszący dom.

– fragment utworu Wandy Żółkiewskiej Ślady rysich pazurów

– fragment przewodnika turystycznego


  • czyta głośno fragment powieści




  • znajduje elementy powieści wskazane przez innych uczniów



  • mówi na temat tekstu



  • mówi na temat ilustracji




  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • stara się wskazać elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, bohaterów

  • stara się wyszukać w tekście elementy opisu miejsca



  • stara się uzasadniać postępowanie bohatera






  • czyta ze zrozumieniem fragment przewodnika turystycznego

  • stara się porównać elementy z różnych tekstów źródłowych


  • wskazuje elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, bohaterów

  • wyszukuje w tekście elementy opisu miejsca



  • uzasadnia postępowanie bohatera




  • opisuje rysunki, odwołując się do tekstu literackiego



  • porównuje elementy z różnych tekstów źródłowych


  • poprawnie wskazuje elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, bohaterów

  • wyszukuje w tekście elementy opisu miejsca, na ich podstawie formułuje wnioski

  • poprawnie uzasadnia postępowanie bohatera, odwołując się do metaforycznego sformułowania z tekstu

  • poprawnie opisuje rysunki, odwołując się do tekstu literackiego



  • samodzielnie porównuje elementy z różnych tekstów źródłowych

92–93


Jak rzeczowniki i czasowniki poradziły sobie z NIE.
Przymiotniki i przysłówki na tropie przeczenia NIE.

– pisownia partykuły nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami.

– przysłowie


  • zapisuje wyrazy z partykułą nie


  • zapisuje kodeks postępowania




  • pod kierunkiem nauczyciela redaguje opis miejsca

  • zna zasady pisowni partykuły nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami oraz stara się stosować je w praktyce

  • zna treść przysłów

  • stara się redagować kodeks postępowania

  • stara się redagować opis miejsca




  • zna zasady pisowni partykuły nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami oraz stosuje je w praktyce




  • redaguje kodeks postępowania



  • redaguje opis miejsca




  • zna zasady pisowni partykuły nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami oraz poprawnie stosuje je w praktyce



  • poprawnie redaguje kodeks postępowania

  • poprawnie redaguje opis miejsca




94


Kropka nad i – odsłona trzecia.

– fragment Opowieści Gęsiego Pióra Jerzego Pilikowskiego



  • czyta tekst




  • podejmuje próbę wykonania ćwiczeń



  • stara się stosować poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • stara się redagować teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji



  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia




  • redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • wykonuje samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze




  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji i odpowiada na pytania

  • poprawnie stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • poprawnie redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • poprawnie wykonuje, samodzielnie lub w grupie, zadanie twórcze

95


Każdy to wie: z naszą wiedzą nie jest źle!

– sprawdzian z zagadnień gramatycznych i ortograficznych.

– pisanie krótkiej formy użytkowej (opis przedmiotu, pocztówka)

– omówienie sprawdzianu



– podejmuje próbę wykonania zadań

  • stara się wskazać przysłówki w tekście

  • stara się tworzyć przysłówki od przymiotników

  • stara się rozróżnić przysłówki utworzone od przymiotników i nieutworzone od przymiotników

  • stara się redagować tekst, używając przysłówków

  • stara się stosować w praktyce pisemne formy użytkowe

  • zapisuje nie z różnymi częściami mowy

  • wskazuje przysłówki w tekście

  • tworzy przysłówki od przymiotników



  • rozróżnia przysłówki utworzone od przymiotników i nieutworzone od przymiotników

  • redaguje tekst, używając przysłówków

  • stosuje w praktyce pisemne formy użytkowe

  • na ogół zapisuje poprawnie nie z różnymi częściami mowy

  • poprawnie wskazuje przysłówki w tekście

  • poprawnie tworzy przysłówki od przymiotników

  • poprawnie rozróżnia przysłówki utworzone od przymiotników i nieutworzone od przymiotników

  • poprawnie redaguje tekst, używając przysłówków

  • poprawnie stosuje w praktyce pisemne formy użytkowe

  • zapisuje poprawnie nie z różnymi częściami mowy
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość