Strona główna

Przedmiotowe zasady oceniania z języka Podstawowe zasady oceniania z języka polskiego


Pobieranie 2.18 Mb.
Strona4/17
Data18.06.2016
Rozmiar2.18 Mb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

Część 4. CZAS i CZARY

96

Fantazja jest od tego, aby bawić się na całego.

– źródła informacji

– autorzy i bohaterowie baśni


  • wymienia tytuły baśni i postacie baśniowe

  • czyta głośno informacje wstępne do części 4.



  • słucha informacji podawanych przez innych uczniów




  • podaje przykłady znanych sobie baśni i postaci baśniowych

  • czyta ze zrozumieniem informacje wstępne do części 4.

  • stara się angażować w wykonanie dodatkowych zadań


  • angażuje się w wykonanie dodatkowych zadań

  • z pomocą nauczyciela szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach


  • angażuje się w wykonanie dodatkowych zadań

  • samodzielnie szuka informacji

97


Dokąd można polecieć na latającym tapczanie?

– wiersz Wyprawa Joanny Papuzińskiej



  • czyta głośno wiersz

  • mówi o utworze




  • w kilku zdaniach mówi o wymarzonej wyprawie




  • stara się opisać sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

  • stara się wyszukać w tekście fragment, na podstawie którego została wykonana ilustracja




  • stara się przygotować ustną wypowiedź – opowiadanie twórcze, próbuje wygłosić swoją opowieść na forum klasy




  • opisuje sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

  • wyszukuje w tekście fragment, na podstawie którego została wykonana ilustracja




  • przygotowuje ustną wypowiedź – opowiadanie twórcze, wygłasza swoją opowieść na forum klasy




  • poprawnie opisuje sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

  • poprawnie wyszukuje w tekście fragment, na podstawie którego została wykonana ilustracja

  • przygotowuje ustną wypowiedź – ciekawe opowiadanie twórcze, poprawnie wygłasza swoją opowieść na forum klasy

98



Z instrukcją będziesz gotów korzystać z wielu przedmiotów.

– instrukcja





  • zapisuje instrukcję zaproponowaną przez innych uczniów

  • zna strukturę instrukcji i stara się stosować ją w praktyce

  • gromadzi słownictwo związane z instrukcją



  • stara się wskazać w tekście różne sposoby zapisywania instrukcji



  • stara się tworzyć pisemnie instrukcje użytkowe



  • stara się redagować instrukcję na podstawie tekstu poetyckiego

  • zna strukturę instrukcji i stosuje ją w praktyce




  • porządkuje, gromadzi i stosuje w praktyce słownictwo związane z instrukcją




  • wskazuje w tekście różne sposoby zapisywania instrukcji i dostrzega ich różnorodność stylistyczną



  • tworzy pisemnie instrukcje użytkowe


  • redaguje instrukcję na podstawie tekstu poetyckiego

  • zna strukturę instrukcji i poprawnie stosuje ją w praktyce

  • porządkuje, gromadzi i poprawnie stosuje w praktyce słownictwo związane z instrukcją

  • poprawnie wskazuje w tekście różne sposoby zapisywania instrukcji i dostrzega ich różnorodność stylistyczną

  • tworzy pisemnie instrukcje użytkowe, indywidualizując swój język i formę wypowiedzi

  • poprawnie redaguje instrukcję na podstawie tekstu poetyckiego

99


O trudnej wędrówce i wspaniałej nagrodzie.

– baśń Ptak Szczęścia

elementy fantastyczne



  • czyta głośno tekst baśni




  • znajduje w tekście elementy wskazane przez innych uczniów

  • mówi o utworze




  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • stara się porządkować plan wydarzeń

  • stara się porządkować elementy świata przedstawionego

  • stara się odróżnić elementy świata realnego od elementów świata fantastycznego

  • stara się odnaleźć w tekście wskazane fragmenty


  • na ogół porządkuje plan wydarzeń




  • na ogół porządkuje elementy świata przedstawionego



  • na ogół odróżnia elementy świata realnego od elementów świata fantastycznego

  • odnajduje w tekście wskazane fragmenty



  • odczytuje przesłanie utworu


  • porządkuje plan wydarzeń




  • porządkuje elementy świata przedstawionego




  • odróżnia elementy świata realnego od elementów świata fantastycznego




  • odnajduje w tekście wskazane fragmenty i dokonuje ich interpretacji

  • właściwie odczytuje przesłanie utworu

100–101


Rz i ż bez tajemnic.
Na ortografię najlepszy jest wierszyk!

zasady pisowni rz i ż





  • zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną




  • znajduje w słowniku ortograficznym poszukiwane wyrazy

  • zna zasady pisowni rz–ż



  • wyjaśnia pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną

  • korzysta ze słownika ortograficznego




  • zna zasady pisowni rz–ż i poprawnie stosuje je w praktyce




102


Deszcz złota i deszcz smoły, czyli co się wydarzyło na dnie studni.

– Jacob i Wilhelm Grimmowie Pani Zamieć

– kontrast


  • czyta głośno tekst baśni




  • mówi o wydarzeniach i bohaterach



  • znajduje fragmenty wskazane przez innych uczniów




  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • stara się odtworzyć wydarzenia przedstawione w utworze


  • stara się wskazać w tekście elementy fantastyczne

  • stara się wyjaśnić dwuznaczność słowa nagroda

  • zna pojęcie kontrastu

  • stara się wskazać elementy kontrastowe w utworze

  • stara się tworzyć antonimy bez posługiwania się tym pojęciem


  • odtwarza wydarzenia przedstawione w utworze


  • wskazuje w tekście elementy fantastyczne

  • wyjaśnia dwuznaczność słowa nagroda

  • wskazuje elementy kontrastowe w utworze


  • tworzy antonimy bez posługiwania się tym pojęciem





  • odtwarza wydarzenia przedstawione w utworze, wskazując różnice w zachowaniu bohaterek

  • poprawnie wskazuje w tekście elementy fantastyczne

  • poprawnie wyjaśnia dwuznaczność słowa nagroda

  • poprawnie wskazuje elementy kontrastowe w utworze



  • poprawnie tworzy antonimy bez posługiwania się tym pojęciem

103–104


Jak pomóc Timowi? Poznajemy rodzaje wypowiedzeń.
W różnych sytuacjach tworzymy udane wypowiedzenia.

– wypowiedzenie

– wypowiedzenie oznajmujące, pytające, rozkazujące

– zdanie


– równoważnik zdania




  • zapisuje plany wydarzeń

  • rozumie pojęcie wypowiedzenia

  • stara się tworzyć wypowiedzenia z podanych ciągów wyrazowych

  • stara się rozróżniać typy wypowiedzeń ze względu na intencję nadawcy

  • stara się odróżniać zdania od równoważników zdań

  • stara się przekształcać zdania w równoważniki zdań i odwrotnie

  • stara się uzupełniać i tworzyć plany wydarzeń z wykorzystaniem zdań i równoważników zdań



  • tworzy wypowiedzenia z podanych ciągów wyrazowych

  • rozróżnia typy wypowiedzeń ze względu na intencję nadawcy

  • odróżnia zdania od równoważników zdań




  • przekształca zdania w równoważniki zdań i odwrotnie




  • uzupełnia i tworzy plany wydarzeń z wykorzystaniem zdań i równoważników zdań



  • tworzy poprawne wypowiedzenia z podanych ciągów wyrazowych

  • poprawnie rozróżnia typy wypowiedzeń ze względu na intencję nadawcy

  • poprawnie odróżnia zdania od równoważników zdań

  • poprawnie przekształca zdania w równoważniki zdań i odwrotnie

  • poprawnie uzupełnia i tworzy plany wydarzeń z wykorzystaniem zdań i równoważników zdań

105–106

Równoważniki zdań i zdania wykorzystujemy do pisania!
W pigułce opowiadanie – planu wydarzeń pisanie.

– plan wydarzeń



  • zapisuje zdania i równoważniki zdań




  • zapisuje plany wydarzeń

  • odróżnia zdania od równoważników zdań

  • stara się przekształcić zdania w równoważniki zdań i odwrotnie

  • stara się uzupełniać i tworzyć plany wydarzeń z wykorzystaniem zdań i równoważników zdań


  • przekształca zdania w równoważniki zdań i odwrotnie




  • uzupełnia i tworzy plany wydarzeń z wykorzystaniem zdań i równoważników zdań





  • poprawnie przekształca zdania w równoważniki zdań i odwrotnie

  • poprawnie uzupełnia i tworzy plany wydarzeń z wykorzystaniem zdań i równoważników zdań

107


Już wiemy, co to jest baśń!

– baśń Jana Krzysztofa Sienickiego o Waligórze i Wyrwidębie



  • słucha baśni

  • czyta głośno tekst

  • znajduje w tekście elementy wskazane przez innych uczniów




  • zapisuje plan wydarzeń


  • mówi o baśniach



  • utrwala cechy baśni, stara się podać przykłady z tekstu

  • stara się odczytać znaczenie imion i postawę bohaterów na podstawie ich zachowania

  • przygotowuje się do tworzenia planu wydarzeń, starając się wybrać odpowiednią parafrazę wskazanego fragmentu utworu




  • stara się formułować przesłania płynące z poznanych baśni




  • zna cechy baśni



  • utrwala cechy baśni, podaje przykłady z tekstu

  • odczytuje znaczenie imion i postawę bohaterów na podstawie ich zachowania

  • przygotowuje się do tworzenia planu wydarzeń, wybierając odpowiednią parafrazę wskazanego fragmentu utworu




  • formułuje z pomocą nauczyciela przesłania płynące z poznanych baśni

  • zna cechy baśni i potrafi je wskazać w poznanych utworach



  • utrwala cechy baśni, poprawnie podaje przykłady z tekstu

  • poprawnie odczytuje znaczenie imion i postawę bohaterów na podstawie ich zachowania

  • przygotowuje się do tworzenia planu wydarzeń, poprawnie wybierając odpowiednią parafrazę wskazanego fragmentu utworu

  • samodzielnie formułuje przesłania płynące z poznanych baśni

  • zna cechy baśni i potrafi je poprawnie wskazać w poznanych utworach

108


„To tylko gra, w której wszyscy wszystko potrafią”.

– fragment powieści Renaty Opali Portal Brunatnej Czarownicy



  • czyta głośno fragment powieści



  • znajduje w tekście elementy wskazane przez innych uczniów



  • mówi o utworze i bohaterach




  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • stara się porządkować świat przedstawiony




  • nazywa cechy bohaterów

  • rozumie różnice między światem realnym i wirtualnym

  • stara się opisać krainę, w której znalazły się dzieci: Królestwo Kryształowych Dzwonków lub Królestwo Niebieskiego Jeziora


  • porządkuje świat przedstawiony, weryfikując prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do tekstu




  • nazywa cechy bohaterów i ocenia ich postępowanie



  • opisuje krainę, w której znalazły się dzieci: Królestwo Kryształowych Dzwonków lub Królestwo Niebieskiego Jeziora





  • sprawnie porządkuje świat przedstawiony, weryfikując prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do tekstu

  • nazywa cechy bohaterów i ocenia ich postępowanie, uzasadniając wypowiedź




  • poprawnie opisuje krainę, w której znalazły się dzieci: Królestwo Kryształowych Dzwonków lub Królestwo Niebieskiego Jeziora

109–111


Jak zostać autorem opowiadania? Ćwiczenia.
Aby opowiadanie było ciekawe… Ciąg dalszy ćwiczeń.
Konkursowe zmaganie, kategoria: opowiadanie.

– opowiadanie



  • z pomocą nauczyciela wskazuje strukturę opowiadania (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)




  • zapisuje słownictwo związane z opowiadaniem



  • z pomocą nauczyciela pisze kilka zdań opowiadania



  • mówi o opowiadaniach koleżanek i kolegów



  • zna strukturę opowiadania (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)



  • gromadzi i stosuje w praktyce słownictwo związane z opowiadaniem



  • stara się uzupełnić tekst opowiadania

  • stara się zachować trójdzielną budowę wypowiedzi i zaznacza ją akapitami




  • stara się tworzyć opowiadanie na podstawie ilustracji

  • stara się redagować opowiadanie twórcze o tematyce baśniowej




  • stara się prezentować ustnie swój tekst

  • słucha opowiadań rówieśników i konfrontuje je z własnym tekstem

  • stara się ocenić usłyszane opowiadania zgodnie z otrzymanymi kryteriami



  • zna strukturę opowiadania (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i na ogół stosuje ją poprawnie w praktyce

  • gromadzi, porządkuje i stosuje w praktyce słownictwo związane z opowiadaniem




  • uzupełnia tekst opowiadania

  • zachowuje trójdzielną budowę wypowiedzi i zaznacza ją akapitami




  • tworzy opowiadanie na podstawie ilustracji

  • redaguje opowiadanie twórcze o tematyce baśniowej, zachowując wyznaczniki baśni



  • prezentuje ustnie swój tekst




  • ocenia usłyszane opowiadania zgodnie z otrzymanymi kryteriami




  • zna strukturę opowiadania (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • gromadzi, porządkuje i poprawnie stosuje w praktyce słownictwo związane z opowiadaniem

  • poprawnie uzupełnia tekst opowiadania

  • zachowuje trójdzielną budowę wypowiedzi i świadomie zaznacza ją akapitami

  • poprawnie tworzy opowiadanie na podstawie ilustracji

  • redaguje opowiadanie twórcze o tematyce baśniowej, zachowując wszystkie wyznaczniki baśni i indywidualizując swój styl

  • poprawnie prezentuje ustnie swój tekst



  • właściwie ocenia usłyszane opowiadania zgodnie z otrzymanymi kryteriami

  • uzasadnia własne zdanie

112–113


Czym jest najcenniejszy dar?
Spotkanie wróżek. Nasza próba inscenizacji baśni.

– Henryk Sienkiewicz Najcenniejszy dar



– sentencja

  • czyta głośno tekst baśni




  • znajduje w tekście elementy wskazane przez innych uczniów



  • mówi o bohaterkach





  • słucha głosowych interpretacji w wykonaniu swoich koleżanek i kolegów

  • obserwuje pracę innych




  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • na podstawie tekstu wskazuje miejsce akcji

  • wymienia bohaterki baśni

  • stara się przedstawić działania bohaterek





  • stara się wyjaśnić sentencje z tekstu

  • rozumie sformułowania „być dobrym” i „dar dobroci”


  • ma świadomość, na czym polega inscenizacja tekstu baśni (elementy przekładu intersemiotycznego) i wstępne przygotowanie miniprzedstawienia

  • wyodrębnia z tekstu kwestie dialogowe

  • bierze udział w pracy grupowej



  • stara się dokonać głosowej interpretacji tekstu




  • stara się posługiwać językiem niewerbalnym, obserwuje pracę innych

  • stara się redagować baśń o dobrej księżniczce



  • przedstawia działania bohaterek


  • uzasadnia stwierdzenie bohaterki tekstu, że „dobroć to najcenniejszy dar”


  • wyjaśnia sentencje z tekstu

  • rozumie sformułowania „być dobrym” i „dar dobroci” i wyjaśnia je




  • bierze udział w pracy grupowej, uczy się koncentracji



  • dokonuje głosowej interpretacji tekstu



  • posługuje się językiem niewerbalnym, obserwuje pracę innych

  • redaguje baśń o dobrej księżniczce, zachowując wyznaczniki gatunkowe






  • poprawnie przedstawia działania bohaterek i wartościuje je

  • odwołując się do własnych doświadczeń, uzasadnia stwierdzenie bohaterki tekstu, że „dobroć to najcenniejszy dar”

  • poprawnie wyjaśnia sentencje z tekstu

  • rozumie sformułowania „być dobrym” i „dar dobroci” i wyjaśnia je, odwołując się do własnych doświadczeń



  • bierze udział w pracy grupowej, uczy się koncentracji, wpływa na decyzje grupy

  • ciekawie dokonuje głosowej interpretacji tekstu




  • ciekawie posługuje się językiem niewerbalnym, obserwuje pracę innych

  • redaguje baśń o dobrej księżniczce, zachowując wszystkie wyznaczniki gatunkowe i indywidualizując swój styl

114–115


Król i królowa uczą swoją córkę prawie baśniowej ortografii.
Oto słówka, z których będzie kartkówka. Utrwalamy zasady pisowni óu.

– zasady pisowni wyrazów

z óu




  • zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną




  • znajduje wyrazy w słowniku ortograficznym

  • zna zasady pisowni ó–u i stara się stosować je w praktyce

  • stara się wyjaśnić pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną

  • stara się korzystać ze słownika ortograficznego

  • zna zasady pisowni ó–u i na ogół stosuje je w praktyce




  • wyjaśnia pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną

  • korzysta ze słownika ortograficznego

  • zna zasady pisowni ó–u i poprawnie stosuje je w praktyce

  • poprawnie wyjaśnia pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną

  • świadomie korzysta ze słownika ortograficznego

116


Samolubne pragnienia – zbyt wiele do stracenia.

– baśń Klementynka Natalii Gałczyńskiej

– przesłanie



  • czyta głośno tekst baśni




  • mówi o treści baśni





  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • stara się opowiedzieć ustnie historię bohaterki utworu literackiego



  • stara się wyjaśnić i ocenić postępowanie bohaterki



  • stara się odczytać przesłanie baśni



  • stara się sformułować prosty wniosek, wykorzystując podane słownictwo




  • opowiada ustnie historię bohaterki utworu literackiego


  • wyjaśnia i ocenia postępowanie bohaterki


  • odczytuje przesłanie baśni



  • formułuje prosty wniosek, wykorzystując podane słownictwo



  • wypowiada się na forum klasy na temat wychowawczego aspektu omawianego utworu





  • poprawnie opowiada ustnie historię bohaterki utworu literackiego

  • wyraża werbalnie i niewerbalnie zaangażowanie emocjonalne w opowiadane wydarzenia

  • poprawnie wyjaśnia i ocenia postępowanie bohaterki, uzasadniając swoją ocenę

  • odczytuje przesłanie baśni, odnosząc je do własnych doświadczeń

  • poprawnie formułuje prosty wniosek, wykorzystując podane słownictwo

  • poprawnie wypowiada się na forum klasy na temat wychowawczego aspektu omawianego utworu

1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość