Strona główna

Przedmiotowe zasady oceniania z języka Podstawowe zasady oceniania z języka polskiego


Pobieranie 2.18 Mb.
Strona5/17
Data18.06.2016
Rozmiar2.18 Mb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

117–121


O dwóch światach szafą oddzielonych.
Co się wydarzyło w Narnii?
Królowa czy czarownica?
Aslan znaczy dobro.
Domu z magiczną szafą nie sprzedam!

lektura: Clive Staples Lewis Opowieści z Narnii

świat przedstawiony

opis postaci

opis miejsca

wystawa dekoracji do lektury



  • czyta fragmenty powieści

  • pod kierunkiem nauczyciela znajduje elementy powieści wskazane przez innych uczniów

  • zapisuje plan wydarzeń



  • mówi o bohaterach



  • pod kierunkiem nauczyciela dokonuje opisu postaci



  • włącza się w pracę grupy




  • zna treść powieści




  • stara się wyróżnić elementy świata przedstawionego


  • stara się porządkować plan wydarzeń

  • stara się rozwiązać krzyżówkę sprawdzającą znajomość treści lektury




  • stara się opowiedzieć o przygodach bohaterów




  • stara się wyszukać w tekście fragmenty opisujące bohaterów – Białą Czarownicę i Aslana



  • stara się ocenić bohaterów


  • stara się redagować opis postaci


  • rozumie pojęcie dobro



  • stara się opisać dom profesora – przewodnik, oświadczenie, plakat reklamowy


  • stara się zabrać głos na forum klasy



  • stara się uczestniczyć w pracy w grupach







  • na ogół porządkuje plan wydarzeń




  • rozwiązuje krzyżówkę sprawdzającą znajomość treści lektury




  • opowiada o przygodach bohaterów



  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohaterów – Białą Czarownicę i Aslana, gromadzi słownictwo potrzebne do opisu postaci




  • ocenia bohaterów, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu




  • redaguje opis postaci


  • rozumie pojęcie dobro i wyjaśnia je




  • opisuje dom profesora – przewodnik, oświadczenie, plakat reklamowy


  • zabiera głos na forum klasy



  • uczestniczy w pracy w grupach






  • sprawnie wyróżnia wszystkie elementy świata przedstawionego



  • porządkuje plan wydarzeń




  • poprawnie rozwiązuje krzyżówkę sprawdzającą znajomość treści lektury

  • opowiada o przygodach bohaterów, indywidualizując styl wypowiedzi

  • sprawnie wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohaterów – Białą Czarownicę i Aslana, gromadzi słownictwo potrzebne do opisu postaci

  • poprawnie ocenia bohaterów, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu

  • redaguje opis postaci, indywidualizuje styl wypowiedzi pisemnej

  • rozumie pojęcie dobro i wyjaśnia je, odwołując się do tekstu lektury i własnych doświadczeń

  • poprawnie opisuje dom profesora, indywidualizując formę wypowiedzi – przewodnik, oświadczenie, plakat reklamowy

  • zabiera głos na forum klasy, uzasadnia swoje zdanie

  • uczestniczy w pracy w grupach, inicjując wykonywanie zadań

122


Kraina ciekawa szalenie, spotkamy w niej ORZECZENIE!

– orzeczenie

– zdanie, równoważnik zdania

– zdanie pojedyncze i zdanie złożone



  • z pomocą nauczyciela wskazuje orzeczenia w tekście

  • zapisuje zdania i równoważniki zdań




  • zna pojęcie orzeczenia

  • stara się wskazać orzeczenia w tekście

  • stara się dzielić wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań

  • stara się przekształcać zdania na równoważniki zdań i odwrotnie

  • stara się rozpoznać w tekście zdania złożone

  • stara się tworzyć różne rodzaje wypowiedzeń



  • wskazuje orzeczenia w tekście

  • dzieli wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań

  • przekształca zdania na równoważniki zdań i odwrotnie




  • na ogół rozpoznaje w tekście zdania złożone

  • tworzy różne rodzaje wypowiedzeń



  • poprawnie wskazuje orzeczenia w tekście

  • poprawnie dzieli wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań

  • poprawnie przekształca zdania na równoważniki zdań i odwrotnie

  • rozpoznaje w tekście zdania złożone




  • świadomie tworzy różne rodzaje wypowiedzeń

123

O butach siedmiomilowych do wyprawy gotowych, czyli historia Paluszka.

– baśń Charles’a Perraulta Paluszek

– elementy fantastyczne


  • czyta głośno tekst baśni




  • mówi o bohaterze




  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • stara się charakteryzować bohatera

  • stara się identyfikować bohaterów na podstawie ich działań


  • charakteryzuje bohatera




  • identyfikuje bohaterów na podstawie ich działań





  • dokładnie charakteryzuje bohatera

  • poprawnie identyfikuje bohaterów na podstawie ich działań

124

Wykonawca czynności dzisiaj u nas zagości.

– podmiot








  • zna pojęcie podmiotu, w tym podmiotu domyślnego

  • stara się wskazać podmioty w zdaniach




  • stara się układać zdania z podmiotem gramatycznym i domyślnym

  • wie, że istnieje związek podmiotu i orzeczenia



  • wskazuje podmioty w zdaniach



  • układa zdania z podmiotem gramatycznym i domyślnym

  • rozumie związek podmiotu i orzeczenia



  • poprawnie wskazuje podmioty w zdaniach




  • poprawnie układa zdania z podmiotem gramatycznym i domyślnym

  • rozumie i wyjaśnia związek podmiotu i orzeczenia

125


Dlaczego grochu ziarenko sen uczyniło męką?

– Hans Christian Andersen Księżniczka na ziarnku grochu




  • czyta głośno tekst baśni




  • mówi na temat baśni i bohaterów



  • zapisuje poznane słowa




  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • stara się wyrazić swój stosunek do postaci


  • stara się odnieść tekst baśni do znanej mu rzeczywistości i wyraża swoje zdanie na forum klasy




  • poznaje dosłowne i przenośne znaczenie słów


  • wyraża swój stosunek do postaci



  • odnosi tekst baśni do znanej mu rzeczywistości i wyraża swoje zdanie na forum klasy




  • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie słów


  • wyraża swój stosunek do postaci i uzasadnia swoją ocenę



  • odnosi tekst baśni do znanej mu rzeczywistości i wyraża swoje zdanie na forum klasy, uzasadniając je

  • rozumie dosłowne i przenośne znaczenie słów i stosuje te słowa w praktyce

126


Czas na zaproszenie!

– zaproszenie



  • zna elementy struktury zaproszenia

  • gromadzi i stosuje w praktyce słownictwo związane z zaproszeniem



  • stara się używać właściwych zwrotów grzecznościowych

  • rozumie różnorodność okoliczności, w jakich powstają zaproszenia



  • gromadzi, porządkuje i stosuje w praktyce słownictwo związane z zaproszeniem




  • używa właściwych zwrotów grzecznościowych




  • rozumie różnorodność okoliczności, w jakich powstają zaproszenia, i wskazuje przykłady konkretnych sytuacji

  • na ogół rozpoznaje w tekście zaproszenia elementy jego struktury

  • tworzy zaproszenie, zachowując jego poprawną strukturę, w pracy opiera się także na tekście literackim


  • gromadzi, porządkuje i poprawnie stosuje w praktyce słownictwo związane z zaproszeniem

  • poprawnie używa właściwych zwrotów grzecznościowych



  • poprawnie rozpoznaje w tekście zaproszenia elementy jego struktury

  • poprawnie tworzy zaproszenie, zachowując jego poprawną strukturę, w pracy opiera się także na tekście literackim

127


Świat na lepsze zmienia ktoś, kto ma marzenia.

– Grzegorz Kasdepke Co się śni księżniczkom?





  • znajduje w tekście elementy wskazane przez innych uczniów




  • mówi o bohaterkach i o utworze

  • stara się wyszukać informacje w tekście literackim




  • stara się nazywać cechy bohaterek

  • stara się nazywać przeżycia bohatera



  • stara się wyjaśnić przesłanie utworu

  • wyszukuje informacje w tekście literackim





  • wyjaśnia przesłanie utworu, odnosząc się do tekstu i własnych doświadczeń

  • wyszukuje poprawne informacje w tekście literackim

  • poprawnie nazywa cechy bohaterek

  • poprawnie nazywa przeżycia bohatera, uzasadnia swoje opinie

  • poprawnie wyjaśnia przesłanie utworu, odnosząc się do tekstu i własnych doświadczeń

128


Odkrywamy „cuda i dziwy” w wierszu Juliana Tuwima.

– wiersz Cuda i dziwy Juliana Tuwima



  • czyta głośno tekst utworu

  • mówi o utworze

  • stara się opisać sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

  • stara się wyjaśnić tytuł utworu


  • odróżnia świat marzeń od świata rzeczywistego

  • stara się opisać własny świat marzeń lub tworzy jego ilustrację, stara się nadać swoim pracom tytuły

  • opisuje sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

  • wyjaśnia tytuł utworu, odwołując się do odpowiednich fragmentów




  • odróżnia świat marzeń od świata rzeczywistego

  • opisuje własny świat marzeń lub tworzy jego ilustrację, nadając swoim pracom tytuły

  • poprawnie opisuje sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

  • poprawnie wyjaśnia tytuł utworu, odwołując się do odpowiednich fragmentów


  • ciekawie opisuje własny świat marzeń lub tworzy jego ilustrację, nadając swoim pracom oryginalne tytuły

129


Kropka nad i – odsłona czwarta.

– fragment baśni Klementynka Natalii Gałczyńskiej






  • z pomocą nauczyciela wykonuje polecenia

  • czyta ze zrozumieniem tekst



  • stara się stosować poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • stara się redagować teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • stara się wykonać samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze

  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji



  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia




  • redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • wykonuje samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze

  • czyta ze zrozumieniem tekst w znanej sobie konwencji i odpowiada na pytania

  • poprawnie stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • poprawnie redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • poprawnie wykonuje samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze, wpływa na decyzje grupy

130–131



W królestwie smoka Słonecznika i w królestwie smoka Groszka – sprawdzian.
Omówienie sprawdzianu.

– opowiadanie




  • z pomocą nauczyciela pisze opowiadanie

  • stara się redagować wskazaną formę wypowiedzi

  • stara się stosować w praktyce wiedzę o kompozycji danej formy wypowiedzi

  • rozumie polecenia i stara się je wykonać

  • stara się posługiwać poprawnym językiem




  • redaguje wskazaną formę wypowiedzi




  • stosuje w praktyce wiedzę o kompozycji danej formy wypowiedzi

  • rozumie polecenia i je wykonuje




  • posługuje się na ogół poprawnym językiem




  • poprawnie redaguje wskazaną formę wypowiedzi

  • poprawnie stosuje w praktyce wiedzę o kompozycji danej formy wypowiedzi

  • rozumie polecenia i poprawnie je wykonuje

  • posługuje się poprawnym językiem

  • indywidualizuje styl wypowiedzi

Część 5. CZARY i ŚWIAT

132


Ciekawostki z Polski i ze świata.

– źródła informacji



  • czyta głośno informacje wstępne do części 5.




  • czyta ze zrozumieniem informacje wstępne do części 5.

  • stara się angażować w wykonanie dodatkowych zadań i z pomocą nauczyciela szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach



  • angażuje się w wykonanie dodatkowych zadań i z pomocą nauczyciela szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach



  • angażuje się w wykonanie dodatkowych zadań i samodzielnie szuka potrzebnych informacji w różnych źródłach




133


O czajnika bulgotaniu oraz świata odkrywaniu.

– wiersz Elżbiety Zechenter-Spławińskiej Odkrycie



  • czyta głośno tekst poetycki




  • mówi o utworze



  • mówi o bohaterze




  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • stara się tworzyć opis miejsca za pomocą rysunku znajdującego się w podręczniku

  • stara się odtworzyć obrazy przedstawione w tekście poetyckim

  • stara się nazwać marzenia bohatera





  • tworzy opis miejsca za pomocą rysunku znajdującego się w podręczniku




  • odtwarza obrazy przedstawione w tekście poetyckim




  • nazywa marzenia bohatera, odnajdując w tekście odpowiednie fragmenty


  • poprawnie tworzy opis miejsca za pomocą rysunku znajdującego się w podręczniku

  • poprawnie odtwarza obrazy przedstawione w tekście poetyckim

  • poprawnie nazywa marzenia bohatera, odnajdując w tekście odpowiednie fragmenty

134–135


O wspomnieniu w kamień zaklętym.
By odkryć metaforę, w skojarzeń świat się wybiorę.

– wiersz Emilii Waśniowskiej Kamyk

– metafora (przenośnia)


  • czyta głośno tekst poetycki




  • wyszukuje fragmenty wskazane przez innych uczniów


  • mówi o utworze



  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • stara się wyszukać informacje w tekście poetyckim, na ich podstawie uzupełnia schemat




  • stara się opisać ustnie swoje wspomnienia i nazwać swoje przeżycia

  • zna pojęcie metafory, stara się rozpoznać metafory w tekście

  • stara się tłumaczyć mechanizm powstawania metafory, korzystając ze schematu zamieszczonego w podręczniku

  • stara się wyjaśnić znaczenie innych przenośni





  • wyszukuje informacje w tekście poetyckim, na ich podstawie uzupełnia schemat




  • opisuje ustnie swoje wspomnienia, nazywa swoje przeżycia




  • zna pojęcie metafory, rozpoznaje metafory w tekście

  • tłumaczy mechanizm powstawania metafory, korzystając ze schematu zamieszczonego w podręczniku

  • wyjaśnia znaczenie innych przenośni




  • rozumie celowość użycia metafory w tekście literackim


  • wyszukuje informacje w tekście poetyckim, na ich podstawie poprawnie uzupełnia schemat

  • poprawnie opisuje ustnie swoje wspomnienia, właściwie nazywa swoje przeżycia

  • zna pojęcie metafory, poprawnie rozpoznaje metafory w tekście

  • poprawnie tłumaczy mechanizm powstawania metafory, korzystając ze schematu zamieszczonego w podręczniku

  • poprawnie wyjaśnia znaczenie innych przenośni

  • rozumie i wyjaśnia celowość użycia metafory w tekście literackim

136

Postać w ramy ujęta.

– obraz Stanisława Wyspiańskiego Dziewczynka w niebieskim kapeluszu



  • pod kierunkiem nauczyciela tworzy opis obrazu

  • stara się wykorzystać w praktyce słownictwo związane z opisem postaci

  • stara się analizować treść obrazu

  • stara się komponować opis obrazu według podanych wskazówek

  • wykorzystuje w praktyce słownictwo związane z opisem postaci




  • analizuje treść obrazu

  • komponuje opis obrazu według podanych wskazówek




  • poprawnie wykorzystuje w praktyce słownictwo związane z opisem postaci

  • poprawnie analizuje treść obrazu

  • poprawnie komponuje opis obrazu według podanych wskazówek

137


Nie można bez SPÓJNIKÓW odkrywać składni tajników.

– spójniki



  • zapisuje spójniki

  • pod kierunkiem nauczyciela uzupełnia zdania znakami interpunkcyjnymi

  • wskazuje spójniki w tekście

  • wie, przed którymi spójnikami stawia się przecinek

  • rozumie funkcję spójników w zdaniu złożonym

  • stara się stosować zasady interpunkcji



  • stara się poprawnie stosować zasady interpunkcji



  • poprawnie stosuje zasady interpunkcji

138



„Koniec z miętą, Chwalipięto!”, czyli dlaczego nie warto kłamać.

– Igor Sikirycki Przygody rycerza Chwalipięty

– humor


  • czyta głośno tekst baśni




  • czyta ze zrozumieniem tekst baśni

  • stara się wskazać elementy świata przedstawionego w utworze

  • stara się opisać tytułowego bohatera



  • stara się nazwać jego cechy

  • stara się wskazać w tekście fragmenty humorystyczne




  • stara się sformułować wniosek wypływający z opisanych w utworze wydarzeń


  • wskazuje elementy świata przedstawionego w utworze

  • opisuje tytułowego bohatera, przywołuje przykłady jego postępowania




  • nazywa jego cechy




  • wskazuje w tekście fragmenty humorystyczne




  • formułuje i uzasadnia wniosek wypływający z opisanych w utworze wydarzeń


  • poprawnie wskazuje elementy świata przedstawionego w utworze

  • poprawnie opisuje tytułowego bohatera, przywołuje przykłady jego postępowania

  • poprawnie nazywa jego cechy

  • poprawnie wskazuje w tekście fragmenty humorystyczne

  • poprawnie formułuje i uzasadnia wniosek wypływający z opisanych w utworze wydarzeń

139


Jak zostać autorem komiksu?

– komiks



  • czyta komiksy


  • zna strukturę komiksu i stara się stosować ją w praktyce

  • stara się uzupełnić rysunki komiksowe tekstem




  • stara się tworzyć opowiadanie pisemne na podstawie komiksu



  • stara się opowiedzieć ustnie historię przedstawioną w komiksie




  • stara się dokonać przekładu intersemiotycznego, opowiadanie przekształca w komiks

  • zna strukturę komiksu i stosuje ją w praktyce




  • uzupełnia rysunki komiksowe tekstem



  • tworzy opowiadanie pisemne na podstawie komiksu


  • opowiada ustnie historię przedstawioną w komiksie



  • dokonuje przekładu intersemiotycznego, opowiadanie przekształca w komiks

  • zna strukturę komiksu i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • poprawnie uzupełnia rysunki komiksowe tekstem




  • poprawnie tworzy opowiadanie pisemne na podstawie komiksu, indywidualizując swój styl

  • opowiada ustnie historię przedstawioną w komiksie, indywidualizując swój styl

  • poprawnie dokonuje przekładu intersemiotycznego, opowiadanie przekształca w komiks

140

Zdanie pojedyncze i zdanie złożone.

– zdanie pojedyncze

– zdanie złożone


  • zapisuje zdania pojedyncze i zdania złożone




  • zaznacza w zdaniach spójniki wskazane przez innych uczniów




  • stara się rozpoznać w tekście zdania pojedyncze i zdania złożone

  • stara się wskazać w tekście spójniki

  • stara się tworzyć zdania złożone, łącząc zdania pojedyncze odpowiednimi spójnikami

  • rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze i zdania złożone




  • wskazuje w tekście spójniki

  • tworzy zdania złożone, łącząc zdania pojedyncze odpowiednimi spójnikami

  • poprawnie rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze i zdania złożone

  • poprawnie wskazuje w tekście spójniki

  • poprawnie tworzy zdania złożone, łącząc zdania pojedyncze odpowiednimi spójnikami

141


Nie deptać dinozaurów!

– fragment utworu Stanisława Pagaczewskiego Misja profesora Gąbki

– sentencja


  • czyta głośno fragment powieści



  • mówi o bohaterach i o wydarzeniach



  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • stara się wymienić bohaterów tekstu




  • korzystając z informacji zawartych we fragmencie utworu, stara się wyjaśnić reakcję bohaterów na tekst umieszczony na tablicy

  • stara się weryfikować poprawność zrozumienia informacji przez bohaterów, wskazując odpowiednie fragmenty tekstu

  • na podstawie tekstu stara się tworzyć odtwórcze opowiadanie

  • stara się wyjaśnić znaczenie sentencji





  • wymienia bohaterów tekstu




  • korzystając z informacji zawartych we fragmencie utworu, wyjaśnia reakcję bohaterów na tekst umieszczony na tablicy




  • weryfikuje poprawność zrozumienia informacji przez bohaterów, wskazując na ogół odpowiednie fragmenty tekstu




  • na podstawie tekstu tworzy odtwórcze opowiadanie




  • wyjaśnia znaczenie sentencji

  • tworzy zasady zachowania się w miejscach, w których przyroda jest chroniona


  • poprawnie wymienia bohaterów tekstu

  • korzystając z informacji zawartych we fragmencie utworu, poprawnie wyjaśnia reakcję bohaterów na tekst umieszczony na tablicy

  • weryfikuje poprawność zrozumienia informacji przez bohaterów, wskazując poprawnie odpowiednie fragmenty tekstu

  • na podstawie tekstu poprawnie tworzy odtwórcze opowiadanie

  • poprawnie wyjaśnia znaczenie sentencji

  • poprawnie tworzy zasady zachowania się w miejscach, w których przyroda jest chroniona

142

Jak rozweselić smutną królewnę?

– utwór Lecha Konopińskiego Mała, smutna królewna

– fragment baśni braci Grimm Śnieżka

– fragment baśni Hansa Christiana Andersena Królowa Śniegu




  • czyta głośno tekst piosenki oraz fragmenty baśni




  • mówi o baśniach




  • czyta ze zrozumieniem tekst piosenki oraz fragmenty baśni

  • stara się porównać role zwierciadła w poznanych utworach




  • stara się wskazać cechy reklamy

  • wypowiada własne zdanie






  • porównuje role zwierciadła w poznanych utworach




  • wskazuje cechy reklamy

  • wypowiada i uzasadnia własne zdanie






  • poprawnie porównuje role zwierciadła w poznanych utworach

  • poprawnie wskazuje cechy reklamy

  • poprawnie wypowiada i uzasadnia własne zdanie

143–144


Szukamy klucza do hch.

– pisownia h i ch



  • zapisuje wyrazy z trudnościami ortograficznymi dotyczącymi pisowni ch i h



  • zna zasady ortograficzne dotyczące pisowni ch i h i podaje przykłady ich zastosowania

  • stara się stosować poznane zasady w praktyce



  • na ogół stosuje poznane zasady w praktyce



  • poprawnie stosuje poznane zasady w praktyce
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość