Strona główna

Przedmiotowe zasady oceniania z języka Podstawowe zasady oceniania z języka polskiego


Pobieranie 2.18 Mb.
Strona6/17
Data18.06.2016
Rozmiar2.18 Mb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

145–149


Dokąd zmierza ta wyprawa?
Najciekawsza przygoda Tomka.
Proszę Państwa, oto Tomek!
Dingo – przyjaciel Tomka.
Na tropie egzotycznej przyrody.

lektura: Alfred Szklarski Tomek w krainie kangurów

świat przedstawiony

plan wydarzeń

opowiadanie odtwórcze, twórcze

opis miejsca

mapa

klasowe prezentacje egzotycznych miejsc na świecie/spotkanie z podróżnikiem w szkole lub poza szkołą



  • czyta fragmenty powieści

  • z pomocą nauczyciela znajduje fragmenty wskazane przez innych uczniów



  • zapisuje plan wydarzeń




  • mówi o bohaterze



  • pisze kilka zdań na zadany temat



  • włącza się w pracę grupy




  • zna treść powieści




  • stara się wyróżnić elementy świata przedstawionego




  • stara się określić miejsce akcji, próbuje zaznaczyć poszczególne miejsca na mapie




  • stara się redagować plan wydarzeń




  • stara się opowiedzieć o przygodach bohatera



  • stara się wyszukać w tekście fragmenty opisujące bohatera

  • stara się nazywać jego cechy



  • stara się redagować opowiadanie twórcze Nieznana przygoda Tomka w krainie kangurów




  • stara się wyszukać w tekście fragmenty opisujące więź bohatera z psem, stara się opowiedzieć o tej więzi



  • stara się porządkować informacje zawarte w wybranych opisach egzotycznej przyrody

  • na podstawie fragmentów opisujących egzotyczną przyrodę stara się tworzyć przewodnik turystyczny po Australii

  • stara się zabrać głos na forum klasy



  • pracuje w grupie





  • wyróżnia elementy świata przedstawionego




  • określa miejsce akcji, zaznaczając poszczególne miejsca na mapie



  • redaguje plan wydarzeń




  • opowiada o przygodach bohatera


  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące bohatera

  • nazywa jego cechy, odwołując się do odpowiednich fragmentów



  • redaguje opowiadanie twórcze Nieznana przygoda Tomka w krainie kangurów




  • wyszukuje w tekście fragmenty opisujące więź bohatera z psem, opowiada o tej więzi i odnosi ją do własnych doświadczeń




  • porządkuje informacje zawarte w wybranych opisach egzotycznej przyrody




  • na podstawie fragmentów opisujących egzotyczną przyrodę tworzy przewodnik turystyczny po Australii




  • zabiera głos na forum klasy



  • aktywnie uczestniczy w pracy w grupie






  • poprawnie wyróżnia elementy świata przedstawionego

  • poprawnie określa miejsce akcji, poprawnie zaznacza poszczególne miejsca na mapie

  • poprawnie redaguje plan wydarzeń

  • poprawnie opowiada o przygodach bohatera, indywidualizując styl wypowiedzi

  • wyszukuje w tekście poprawne fragmenty opisujące bohatera

  • poprawnie nazywa jego cechy, odwołując się do odpowiednich fragmentów

  • poprawnie redaguje opowiadanie twórcze Nieznana przygoda Tomka w krainie kangurów, indywidualizuje styl wypowiedzi pisemnej

  • wyszukuje w tekście poprawne fragmenty opisujące więź bohatera z psem, poprawnie opowiada o tej więzi i odnosi ją do własnych doświadczeń

  • sprawnie porządkuje informacje zawarte w wybranych opisach egzotycznej przyrody

  • na podstawie fragmentów opisujących egzotyczną przyrodę tworzy interesujący przewodnik turystyczny po Australii

  • zabiera głos na forum klasy, uzasadnia swoje zdanie

  • aktywnie uczestniczy w pracy w grupie, inicjując wykonywanie zadań

  • rozumie sens podróżowania i odkrywania nowych miejsc

150


Dla atramentu ryzykuj, by los swój zapisać w dzienniku.

– Z dziennika pewnej uczennicy

– dziennik


  • czyta głośno tekst




  • z pomocą nauczyciela wykonuje polecenia



  • pod kierunkiem nauczyciela pisze kartkę z dziennika




  • czyta ze zrozumieniem tekst

  • zna strukturę kartki z dziennika i stara się stosować ją w praktyce

  • stara się wskazać w tekście cechy dziennika

  • stara się odczytać z mapy informacje

  • stara się przygotować prezentację dotyczącą Pienińskiego Parku Narodowego

  • stara się pisać kartkę z dziennika



  • zna strukturę kartki z dziennika i stosuje ją w praktyce




  • wskazuje w tekście cechy dziennika




  • odczytuje z mapy informacje

  • przygotowuje prezentację dotyczącą Pienińskiego Parku Narodowego




  • pisze kartkę z dziennika



  • zna strukturę kartki z dziennika i stosuje ją poprawnie w praktyce

  • samodzielnie wskazuje w tekście cechy dziennika

  • poprawnie odczytuje z mapy informacje

  • samodzielnie przygotowuje prezentację dotyczącą Pienińskiego Parku Narodowego

  • pisze kartkę z dziennika, indywidualizując swój język i formę

151

O wszechogarniającej radości istnienia.

– fragment powieści Renaty Piątkowskiej Nie ma nudnych dni



  • czyta głośno fragment powieści




  • mówi o utworze




  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • stara się porządkować wydarzenia w kolejności chronologicznej





  • porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej




  • korzystając z tekstu, podaje argumenty na zadany temat


  • poprawnie porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej

  • korzystając z tekstu, podaje właściwe argumenty na zadany temat

  • uzasadnia swoje zdanie

152–154


Zagrajmy w teatr!
Klasowe przedstawienie od A do Z.
Czas na afisz!

– teatr


– akt, scena

– rola


– didaskalia

– aktor


– kostium, rekwizyt, dekoracja

– oprawa muzyczna, efekty dźwiękowe

– próba, próba generalna

– afisz, zaproszenie




  • włącza się w pracę nad przedstawieniem

  • zna pojęcia związane z teatrem



  • uczestniczy w przygotowaniu klasowego przedstawienia

  • zna pojęcia związane z teatrem, posługuje się nimi w praktyce

  • aktywnie uczestniczy w przygotowaniu klasowego przedstawienia

  • zna pojęcia związane z teatrem, poprawnie posługuje się nimi w praktyce

  • uczestniczy w przygotowaniu klasowego przedstawienia i wpływa na jego ostateczny kształt: uczy się roli i wygłasza kwestie w przedstawieniu, projektuje i wykonuje kostiumy, przygotowuje dekoracje i gromadzi rekwizyty, przygotowuje oprawę muzyczną i efekty dźwiękowe, uczestniczy w próbach, wykonuje afisz lub redaguje i graficznie opracowuje zaproszenia

155–156


Próba stolikowa, czyli jak czytać tekst do wystawienia na scenie.
Dlaczego Malutka Czarownica wolała nie być dobrą czarownicą?

– adaptacja fragmentów utworu Otfrieda Preusslera Malutka Czarownica

– akt, scena, didaskalia



  • czyta głośno adaptację sceniczną utworu literackiego




  • z pomocą nauczyciela znajduje elementy wskazane przez innych uczniów



  • mówi o bohaterce



  • czyta ze zrozumieniem adaptację sceniczną utworu literackiego

  • stara się odtworzyć przebieg wydarzeń

  • stara się oddzielić tekst główny i didaskalia, stara się określić, jakie informacje zostały umieszczone w didaskaliach

  • stara się gromadzić informacje na temat bohaterki, stara się nazywać jej cechy

  • stara się ocenić postępowanie bohaterki

  • rozumie przesłanie utworu



  • odtwarza przebieg wydarzeń

  • oddziela tekst główny i didaskalia, określa, jakie informacje zostały umieszczone w didaskaliach




  • gromadzi informacje na temat bohaterki, nazywa jej cechy




  • ocenia postępowanie bohaterki




  • rozumie przesłanie utworu, uzasadnia je



  • poprawnie odtwarza przebieg wydarzeń

  • poprawnie oddziela tekst główny i didaskalia, poprawnie określa, jakie informacje zostały umieszczone w didaskaliach

  • gromadzi informacje na temat bohaterki, nazywa jej cechy, uzasadnia je

  • ocenia postępowanie bohaterki, uzasadnia swoją ocenę

  • rozumie przesłanie utworu, uzasadnia je, odwołując się do tekstu literackiego i własnych doświadczeń

157–161


W zaczarowanym świecie teatru/filmu.

– wyjście do teatru lub kina (oglądanie przedstawienia lub filmu w szkole) – dzieło tematycznie związane z baśniami/fantastyką

– omówienie poznanego tekstu kultury

– film/sztuka teatralna

– temat, bohater, fikcja


  • mówi na temat obejrzanego filmu/przedstawienia teatralnego

  • stara się określić temat i nastrój filmu/sztuki teatralnej

  • stara się gromadzić informacje na temat bohaterów

  • stara się wziąć udział w rozmowie na temat wybranych wątków, postaci, problemów



  • stara się ocenić bohaterów




  • określa temat i nastrój filmu/sztuki teatralnej




  • gromadzi informacje na temat bohaterów




  • bierze udział w rozmowie na temat wybranych wątków, postaci, problemów



  • ocenia bohaterów



  • posługuje się odpowiednim słownictwem

  • poprawnie określa temat i nastrój filmu/sztuki teatralnej

  • samodzielnie gromadzi informacje na temat bohaterów

  • bierze udział w rozmowie na temat wybranych wątków, postaci, problemów, wnosi nowe uwagi i spostrzeżenia

  • ocenia bohaterów, uzasadniając swe zdanie

  • poprawnie posługuje się odpowiednim słownictwem

162

Pokaże nam dzisiaj gra, kto ortografię zna.

– gra ortograficzna

– Gabrysia Wołosz Zepsuty wehikuł

– pisownia ó–u, ż–rz, h–ch



  • czyta głośno tekst rówieśnicy




  • zapisuje wyrazy z trudnością ortograficzną



  • czyta ze zrozumieniem tekst rówieśnicy

  • zna zasady pisowni ó–u, ż–rz, h–ch i stara się stosować je w praktyce

  • wyjaśnia pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną

  • stara się wyszukać informacje w tekście źródłowym




  • bierze udział w grze ortograficznej


  • zna zasady pisowni ó–u, ż–rz, h–ch i na ogół stosuje je w praktyce




  • wyszukuje informacje w tekście źródłowym





  • zna zasady pisowni ó–u, ż–rz, h–ch i poprawnie stosuje je w praktyce



  • wyszukuje poprawne informacje w tekście źródłowym

163

Sprawdzian ortograficzno-gramatyczny.

– pisowni ó–u, ż–rz, h–ch

– zdania pojedyncze i złożone

– podmiot

– orzeczenie


  • z pomocą nauczyciela wykonuje polecenia

  • zna zasady pisowni ó–u, ż–rz, h–ch i stara się stosować je w praktyce

  • stara się wskazać w zdaniu podmiot i orzeczenie




  • wyjaśnia pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną

  • stara się tworzyć zdania złożone, łącząc zdania pojedyncze odpowiednimi spójnikami


  • tworzy zdania złożone, łącząc zdania pojedyncze odpowiednimi spójnikami

  • zna zasady pisowni ó–u, ż–rz, h–ch i poprawnie stosuje je w praktyce

  • poprawnie wskazuje w zdaniu podmiot i orzeczenie oraz określa ich funkcję



  • poprawnie tworzy zdania złożone, łącząc zdania pojedyncze odpowiednimi spójnikami

164

Co można zobaczyć w jeziorze?

– wiersz Doroty Gellner Jezioro



  • czyta głośno tekst poetycki

  • znajduje w wierszu elementy wskazane przez uczniów

  • mówi o swoich wrażeniach czytelniczych

  • mówi o utworze






  • stara się określić sytuację liryczną w wierszu

  • stara się wskazać metafory w wierszu




  • stara się wskazać inne środki poetyckie w utworze






  • określa sytuację liryczną w wierszu




  • wskazuje metafory w wierszu




  • wskazuje inne środki poetyckie w utworze




  • nazywa swoje reakcje czytelnicze



  • poprawnie określa sytuację liryczną w wierszu

  • poprawnie wskazuje i wyjaśnia metafory w wierszu

  • poprawnie wskazuje inne środki poetyckie w utworze i określa ich funkcję

  • nazywa swoje reakcje czytelnicze i uzasadnia je

165


Misja: zatopiona wyspa, czyli o węgorzu wspaniałym i „Ulce wielkiej jak słoń”.

– Andrzej Perepeczko, fragment utworu Podwodny świat Dzikiej Mrówki



  • czyta głośno fragment powieści



  • próbuje rozwiązać test zadań zamkniętych, sprawdzający stopień zrozumienia treści fragmentu



  • czyta ze zrozumieniem fragment powieści

  • stara się rozwiązać test zadań zamkniętych, sprawdzający stopień zrozumienia treści fragmentu




  • stara się wyszukać w tekście elementy opisu miejsca




  • stara się skonfrontować miejsce przedstawione w utworze z fotografiami

  • stara się redagować tekst i graficznie opracować dyplom

  • stara się redagować opowiadanie twórcze


  • bierze udział w konkursie klasowym i stara się napisać najciekawsze opowiadanie


  • w większości poprawnie rozwiązuje test zadań zamkniętych, sprawdzający stopień zrozumienia treści fragmentu

  • wyszukuje w tekście elementy opisu miejsca




  • konfrontuje miejsce przedstawione w utworze z fotografiami



  • redaguje tekst i graficznie opracowuje dyplom

  • redaguje opowiadanie twórcze



  • poprawnie rozwiązuje test zadań zamkniętych, sprawdzający stopień zrozumienia treści fragmentu




  • bezbłędnie wyszukuje w tekście elementy opisu miejsca

  • poprawnie konfrontuje miejsce przedstawione w utworze z fotografiami




  • poprawnie redaguje tekst i graficznie opracowuje dyplom

  • poprawnie redaguje opowiadanie twórcze, indywidualizuje styl wypowiedzi pisemnej

  • bierze udział w konkursie klasowym i redaguje poprawnie najciekawsze opowiadanie

166


I w ptasich trelach, i w szumie wody – tam właśnie bije serce przyrody.

– Konstanty Ildefons Gałczyński Jutro popłyniemy daleko



  • czyta głośno tekst poetycki




  • znajduje w tekście elementy wskazane przez innych uczniów



  • mówi o utworze




  • czyta ze zrozumieniem tekst poetycki

  • stara się wskazać osobę mówiącą w wierszu, odwołując się do odpowiednich form czasowników

  • stara się określić sytuację liryczną

  • stara się wyszukać w tekście informacje dotyczące elementów przyrody




  • stara się wyjaśnić funkcję określenia „nowe”





  • wskazuje osobę mówiącą w wierszu, odwołując się do odpowiednich form czasowników




  • określa sytuację liryczną

  • wyszukuje w tekście informacje dotyczące elementów przyrody



  • wyjaśnia funkcję określenia „nowe”





  • poprawnie wskazuje osobę mówiącą w wierszu, odwołując się do odpowiednich form czasowników

  • poprawnie określa sytuację liryczną

  • wyszukuje w tekście poprawne informacje dotyczące elementów przyrody

  • poprawnie wyjaśnia funkcję określenia „nowe”

  • odnosi sytuację liryczną z tekstu do własnych doświadczeń

167


Kropka nad i – odsłona piąta.

  • czyta głośno tekst




  • z pomocą nauczyciela wykonuje polecenia




  • czyta ze zrozumieniem tekst

  • stara się stosować poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • stara się redagować teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • stara się wykonać samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze



  • stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia




  • redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej




  • wykonuje samodzielnie lub w grupie zadanie twórcze



  • poprawnie stosuje poznane pojęcia w praktyce, rozwiązując ćwiczenia

  • poprawnie redaguje teksty, stosując znane sobie formy wypowiedzi pisemnej

  • poprawnie wykonuje samodzielnie lub w grupie (wpływa na decyzje grupy) zadanie twórcze




Razem: 167 godzin












1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość