Strona główna

Przykładowy test predyspozycji językowych zadanie 1 (5 pkt)


Pobieranie 16.66 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar16.66 Kb.
PRZYKŁADOWY TEST PREDYSPOZYCJI JĘZYKOWYCH
ZADANIE 1 (5 pkt)

Do słów w tabelce dobierz słowa z ramki tak, aby parami tworzyły słowa o podobnym

znaczeniu. Nie wszystkie słowa z ramki nadają się do wykorzystania w tym zadaniu.
1. Odważny ............................................... DARMOZJAD

2. Rarytas ................................................. PASTWIĆ SIĘ

3. Pustkowie ............................................. BIMBAĆ

4. Męczyć ................................................. BRAWUROWY

5. Ignorować ............................................. OSOBLIWOŚĆ

UPIĘKSZAĆ

ODLUDZIE

ZADANIE 2 (4 pkt)

Wyraz pochodzenia obcego z lewej strony, dopasuj do ich polskich odpowiedników ze strony

prawej.

1. renomowany - ........................................................... pogarda

2. balast - ........................................................... arcydzieło

3. arogancja - ........................................................... zachwalany

4. majstersztyk - ........................................................... ciężar

nieobliczalny


ZADANIE 3 (5 pkt)

Do każdego z wyrazów dobierz jeden (z czterech podanych), który najlepiej oddaje jego znaczenie (synonim). Zakreśl prawidłową odpowiedź
1. konwencja

a) umowa b) spotkanie c) krytyka d) zbiór


2. wytworny

a) dziwny b) wrażliwy c) elegancki d) drogi


3. urzekać

a) zachwycać b) dziwić c) denerwować d) opowiadać


4. koncept

a) uwaga b) śmiech c) pomysł d) inteligencja


5. znikomy

a) znikający b) wielki c) niewielki d) znany



ZADANIE 4 (5 pkt)

Uzupełnij brakujące wyrazy, stosując formy analogiczne do podanych przykładów
1. jeść – zjadłem obiad → biec - …........................................ do szkoły

2. zły – najgorszy wynik → duży - …............................................. dom

3. ramię – nosić na ramieniu → szyja – nosić na ….........................….......

4. wstawać – poranek wstanie → wschodzić – słońce …..................................

5. okrąg – okrągła twarz → kształt – …......................................... figura
ZADANIE 5 (6 pkt)

Porównaj formy utworzone ze słów języka łacińskiego z ich polskim znaczeniem, a następnie przyporządkuj sześć wyrazów łacińskich do odpowiednich wyrazów polskich.
narrare – opowiadać narraturjest opowiadany narratis - opowiadacie

narrabam – opowiadałem narrateopowiedzcie narrabunt - opowiedzą

narrabit – opowie narraret – opowiedziałby narrabat - opowiadał

1. kochałem - …...................... 3. kochać - ….........................5. jest kochany - ….....................

2. kochacie - …....................... 4. kochał - …........................ 6. pokocha - ….............................
a) amabam b) amabat c) amabit d) amate

e) amare f) amantur g) amatur h) amatis

ZADANIE 6 (10 pkt)

Poniżej podane są zdania (lub wyrażenia) w nieznanym Ci języku oraz ich polskie tłumaczenia. Na podstawie analizy tych zdań uzupełnij brakujące wyrazy.
Przykład: votel = dobry divotel = niedobry

kastel = staranny …....... - niestaranny

Odpowiedź: dikastel
1. kole = wysoki akolete = wysoko

tane = ciepły ….......................... = ciepło
2. fana = córka fanaba = wnuczka fanabala = prawnuczka

lota = syn ….........….......... = prawnuk

3. Ma hadet o tok. = On ma psa Fa hadet di gide. = Ona ma dwa koty.



Ma hadet di toke. = On ma dwa psy. …...................................... = Ona ma kota.
4. Ki poi sademane? = Co robi ten mężczyzna?

Sademane not. = Ten mężczyzna czyta.

…....................................................................? = Co czyta ten mężczyzna?


5. Bartum natemo. = Mam brata. Sirten natebis. = Masz siostrę.

Sirten natemo. = Mam siostrę. …...............…................... = Masz brata.
6. Et il u guma. = To jest pies. Et il u kana. = To jest kot.

Se guma il bin. = Pies jest mały. …........................................= Kot jest mały.



©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość