Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu wrzesień- październik 2012/2013 Drodzy Czytelnicy!



Pobieranie 122.13 Kb.
Data17.06.2016
Rozmiar122.13 Kb.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14

im. Adama Mickiewicza w Opolu

WRZESIEŃ- PAŹDZIERNIK 2012/2013

Drodzy Czytelnicy!

Wakacje dobiegły już końca. Czas wrócić do szkoły i na nowo rozpocząć naukę. Aby umilić Wam czas, redaktorzy „Szuflady” przygotowali gazetkę z nowymi i ciekawymi artykułami. Życzymy przyjemnej lektury;)

Redakcja

Klub Integracji Europejskiej

EUROKLUB 14”



w PSP 14 w Opolu
MŁODY EUROPEJCZYK MŁODY EUROPEJCZYK MŁODY EUROPEJCZYK
STOLICE KRAJÓW UNII EUROPEJSKIEJ

ANDORRA LA VELLA

Jest stolicą Księstwa Andory, położona w śródgórskiej kotlinie we wschodnich Pirenejach między Francją i Hiszpanią.

Andora jest umiejscowiona w południowo-zachodniej części kraju, w pobliżu ujścia rzeki Valila del Norte do rzeki Valila w dolinie Gran Valira. To najwyżej położona europejska stolica. Leży na południowych stokach Pirenejów na wysokości 1409 m n.p.m., dzięki czemu stała się popularnym kurortem narciarskim. Klimat panujący w Andorze jest umiarkowany, z chłodną zimą i ciepłym, bardziej suchym latem.
ATENY

Stolica i największe miasto Grecji. Jeden z najważniejszych ośrodków turystycznych Europy z zabytkami kultury antycznej

Sąsiadujące z akropolem Wzgórze Muz oraz Pnyks, w ogromnej części pokryte są śladami rozległego osadnictwa z okresu neolitu. Zalążkiem Aten historycznych była warownia z okresu mykeńskiego (połowa II tysiąclecia p.n.e.) na wzgórzu Akropolis; później wokół niego, na sąsiadujących wzgórzach powstało rozległe miasto z agorą, szeregiem świątyń i gmachów użyteczności publicznej. W 480 roku p.n.e. miasto zniszczyli Persowie, odbudowę Temistokles rozpoczął od wzniesienia nowych murów. Szczególny rozkwit przypadł na panowanie Peryklesa (443-429 p.n.e.). Zmodernizowano wtedy Akropolis i połączono Ateny z Pireusem i z Faleronem, tzw. Długimi Murami.




Mit o pochodzeniu nazwy miasta
Bogowie olimpijscy podzielić chcieli między siebie wszystkie miasta i regiony na ziemi, aby wyznaczyć okolice, w których mieliby doznawać szczególnego kultu. Bogini Atena i król mórz, Posejdon, pokłócili się o Ateny, gdyż było to wielkie, najważniejsze miasto w całej Helladzie. Sami mieszkańcy miasta zbudowanego wokół skały Akropol zaproponowali „zawody”. Miasto zostanie nazwane imieniem tego boga, który podaruje im najbardziej przydatny prezent. Posejdon dotknął zbocza Akropolu i ze szczeliny trysnęło źródełko. Atena włócznią dotknęła wolnej przestrzeni tuż obok źródełka. W tym miejscu wyrosło pierwsze drzewko oliwne. Miasto to zostało nazwane od imienia Ateny.
ANKARA

Miasto w środkowej Turcji, będące jej stolicą od 1923 r. Jest drugim co do wielkości miastem w Turcji, po Stambule. Miasto wznosi się 938 m n.p.m.[1] i zamieszkuje je 3 848 440 mieszkańców (2010)[2].

Ankara jest położona w Centralnej Anatolii, jest ważnym ośrodkiem handlowym i przemysłowym. W przeszłości miasto było znane z hodowli kóz angora, kotów angora oraz białych królików angora, gruszek, miodu i winogron.

Ankara jest położona nad rzeką Enguri, która jest dopływem rzeki Sakarya. Miasto jest położone w najsuchszym miejscu w Turcji i jest otoczona przez jałowe stepy. W okolicach Ankary znajdują się liczne stanowiska archeologiczne hetyckie, frygijskie, greckie, rzymskie, bizantyjskie oraz okresu osmańskiego. Najstarsze zabytki osadnicze Ankary należą do ludu Hatti, który zamieszkiwał te terytoria w epoce brązu. Miasto nosiło nazwę Ankuwash. Od około 1000 roku p.n.e. miasto zamieszkiwali Frygijczycy. Miasto za ich panowania znacznie się rozrosło. Z tego okresu pochodzi legenda o założeniu miasta Ancyra przez króla Midasa, chociaż wiadomo, że miasto istniało już o wiele wcześniej.
MŁODY EUROPEJCZYK MŁODY EUROPEJCZYK MŁODY EUROPEJCZYK
VII RAJD 14- STKI

06 października 2012r. odbędzie się VII RAJD 14- stki. Zbiórka wszystkich uczestników nastąpi w salach lekcyjnych PSP nr14 o godz.8:15, skąd uczniowie wraz ze swoimi opiekunami – (wychowawcami, nauczycielami, rodzicami) udadzą się na stację kolejową Opole- Zachód i wyruszą do miejscowości Lipowa, w gminie Dąbrowa, gdzie rozpocznie się VII Rajd 14- stki.



Cele główne rajdu:


  • Poznanie walorów turystycznych i przyrodniczych miejscowości Lipowa.

  • Popularyzacja turystyki pieszej, aktywnego wypoczynku na łonie przyrody i poznawanie piękna otaczającego nas przyrody.

  • Integracja zespołów klasowych i społeczności szkolnej.


Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:

  • Obserwować środowisko,

  • Wie co oznacza pojęcie ,,pomnik przyrody”

  • Bezpiecznie poruszać się po drogach.


Przebieg rajdu:
1. Zbiórka w PSP14 –8.15

2. Sprawdzenie list obecności, przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas poruszania się po ulicach miejscowości Przecza oraz Lipowa. - 8.15-8.25

3. Przedstawienie celu rajdu i rozdanie kart pracy poszczególnym klasom. -8.25-8.35

4. Wymarsz klas z opiekunami na stację kolejową Opole- Zachód- 8.40

5. Wyjazd pociągiem do miejscowości Przecza, a następnie wymarsz do wsi Lipowa, gdzie rozpocznie się rajd – 8.57- 14. 30.

5. Realizacja programu wg ustaleń– zwiedzanie i wypełnianie kart pracy 9.00- 14.30.

6.Powrót uczestników z tras, oddawanie kart z odpowiedziami na mecie rajdu w PSP nr.14. - 15.20

7.Zakończenie rajdu. 15.20

8. Grupy mogą prowadzić dokumentację fotograficzną.

Trasa została ustalona dla wszystkich grup wiekowych.


KONKURENCJE dla klas 1-3

  1. krążenie hula-hop na pasie prowadząca: Kamila Suliga

prowadząca mierzy czas ucznia/uczennicy od momentu rozpoczęcia do upadku hula-hop na ziemię

przybory: hula-hop, stoper, notatnik, długopis

  1. rzut woreczkiem do celu prowadząca: Katarzyna Trojańska

uczeń/uczennica wykonuje trzy rzuty do koła hula-hop; za każdy trafiony otrzymuje 1pkt.

przybory: hula-hop, woreczki - 3szt., notatnik, długopis

  1. skoki na skakance prowadząca: Agnieszka Golka

prowadząca mierzy czas ucznia/uczennicy, która/-y wykonuje skoki na skakance

przybory: skakanka, stoper, notatnik, długopis

  1. skoki na piłce „uszatce” prowadząca: Agnieszka Gasmi

prowadząca mierzy czas ucznia/uczennicy, która/-y wykonuje skoki na piłce „uszatce” na określonym dystansie

przybory: piłka „uszatka”, stoper, pachołki – 2szt., notatnik, długopis

  1. podbijanie piłeczki rakietką do tenisa stołowego prowadząca: Renata Bulkiewicz

prowadząca liczy ilość podbić ucznia/uczennicy

przybory: rakietka do tenisa stołowego, piłeczka ping-pongowa, notatnik, długopis
KONKURENCJE dla klas 4-6

  1. żonglerka piłką nożną prowadzący: Marek Piernikarski

prowadzący mierzy ilość odbić ucznia/uczennicy od momentu rozpoczęcia do upadku piłki na ziemię

przybory: piłka nożna, notatnik, długopis

  1. rzut ringiem do celu prowadząca: Aleksandra Malosek

uczeń/uczennica wykonuje trzy rzuty do celu; celem są ustawione w różnych odległościach pachołki, na które należy wrzucić ringo; za pachołek najbliżej położony – 1pkt, środkowy – 2pkt., najdalej położony – 3pkt.

przybory: ringo – 3szt., pachołki - 3szt., notatnik, długopis

  1. strzał na bramkę w unihokeju prowadząca: Anna Chudiak

uczeń/uczennica wykonuje trzy strzały na bramkę, prowadzący liczy ilość trafnych strzałów

przybory: kij, piłka i bramka do unihokeja, notatnik, długopis

  1. odbicia sposobem górnym w piłce siatkowej prowadzący: Mirosław Musiał

prowadząca mierzy ilość odbić ucznia/uczennicy od momentu rozpoczęcia do upadku piłki na ziemię

przybory: piłka do siatkówki, notatnik, długopis

  1. podbijanie lotki rakietką do badmintona prowadząca: Julita Matoliniec

prowadząca liczy ilość podbić ucznia/uczennicy

przybory: rakietka do badmintona, lotka, notatnik, długopis

  1. marsz na szczudłach prowadząca: Justyna Szewczyk

prowadząca mierzy czas ucznia/uczennicy, która/-y wykonuje marsz na szczudłach, na określonym dystansie

przybory: szczudła, pachołki – 2szt., notatnik, długopis
Konkursy:

Klasy I — III

Na najciekawszą pracę plastyczną- ,,Panorama Lipowej”;


Klasy IV-VI

ułożenie wiersza o VII Rajdzie Czternastki

prezentacja fotografii rajdowych

prezentacja sprawozdań z raj


Oprac.: Monika Kobyłkiewicz, Mirosław Musiał, Justyna Szewczyk

WIERSZYKI NA WESOŁO
Lato minęło ,wakacje też.

Pora do szkoły więc się spiesz.

Tornister ciężki na plecy włóż,

Upewnij się ,że masz do pióra tusz.

Książki do plecaka swego daj

I będziesz mieć w szkole pełen raj.
Jesień nadchodzi wielkimi krokami.

Lato z wakacjami już za nami.

Trzeba włożyć czapki i kurtki,

Oraz szaliczki i rękawiczki.

Cieplutkie buciki i wesołe minki.
Klaudia Lipnicka i Wiktoria Dąbrowska kl. V c
Dzień nauczyciela dzisiaj mamy,

Więc na prezent wszyscy się składamy.

Róże już mamy , czekoladki też.

Słońce na niebie, świeci lecz,

Deszczyk czasem kropnie z drzew,

Mówiąc nam, że to jest ten dzień.

Życzenia składamy nauczy cielą swym.

Nauczyciele pogodni są i my też.

Rozpoczęcie roku szkolnego



Ewa czekała na rozpoczęcie roku szkolnego, miała już spakowany plecak, książki i zeszyty miała już kupione ale brakowało jej tylko przyjaciółki. Miała iść do nowej szkoły jako czwartoklasistka. Wszystkie koleżanki z dawnej szkoły straciły z nią kontakt, ponieważ Ewa wyjechała do Gdańska, żegnała już Opole. Cieszyła się że idzie do czwartej klasy, lecz nowa szkoła trochę ją przerażała. Bała się że nie znajdzie w niej przyjaciół.
3września.

Czwarta klasa, nauczyciel, koleżanki, koledzy, książki, zeszyty, oceny, klasówki, testy, sprawdziany tego już za wiele! Nowa szkoła mnie przeraża – Krzyknęła Ewa z wściekłością, którą trudno wyrazić w prostych słowach. – Jestem zła na rodziców, że mnie przenieśli do tej szkoły! Całą tą rozmowę podsłuchała mama ponieważ drzwi były lekko otwarte. – Nie powinnaś tak mówić kochanie! Przenieśliśmy cię do nowej szkoły ponieważ tata znalazł pracę w Gdańsku!
Pół roku później

Ewie bardzo spodobała się czwarta klasa w nowej szkole, ponieważ znalazła tam nowych przyjaciół, dobrze się uczyła i była koleżanką wielu dziewczyn w klasie, a także była wesoła i zawsze gotowa do rozmowy. Gdańsk to teraz jej rodzinne miasto.
Ola Śmiałek i Maja Knop kl. 4c 20 września 2012 rok

Zasady dbania o środowisko:

1.W lesie zachowujemy się cicho.

2.Śmieci wyrzucamy do odpowiednich pojemników.

3.Segregujemy odpady.

4.Nie płoszymy zwierząt w lesie.

5.Nie depczemy roślin.

6.Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.

7.Nie rozpalamy ogniska w lesie.

8.Zimą dokarmiamy zwierzęta.

9. Oszczędzamy wodę, prąd, gaz.

10. Zamiast poruszać się samochodem, lepiej korzystać np. z roweru.

Oprac. Anna Piec i Klaudia Lipnicka z klasy Vc



Pomysły na spędzanie czasu w jesienną brzydką pogodę ☺
1.Poczytaj dobrą książkę.

2.Pooglądaj telewizję lub pograj na komputerze.

3.Pobaw się z pupilem domowym(o ile go masz).

4.Namaluj ciekawy obraz, kto wie być może kiedyś zostaniesz sławnym artystą.

5. Spędzaj więcej czasu z rodzicami np. na wspólnym graniu w karty, statki lub po prostu na rozmowie.

6. Poświęć więcej czasu rodzeństwu- ono też Cię potrzebuje.

7. Nawet jesień może być przyjemna mimo brzydkiej pogody: spójrz na kolorowe liście, poskacz w kaloszach po kałużach i staraj się nigdy NIE NUDZIĆ;)
Opracowały: Martyna Cwynar I Julia Popławska.

WYWIAD

W tym sezonie „Szuflada” przygotowała dla Was wywiady z uczniami klasy czwartej na temat pierwszego dnia w szkole.

1.Czy podoba Wam się w klasie czwartej?

- Tak, bo czujemy się starsi o kolejny rok i uważamy, że nauczymy się dużo nowych i ciekawych rzeczy.

2.Według Was lekcje są trudne ?

-Nie, gdyż nauczyciele ciekawie tłumaczą niezrozumiałe dla nas tematy.

3. Jacy są wasi nowi nauczyciele?

- Są mil, starają się nam we wszystkim pomagać, zawsze możemy na nich liczyć.

4.Czy wasze plecaki są ciężkie?

-Tak, ale od wiedzy;)

Wywiad przeprowadziły: Anna Piec i Martyna Cwynar z kl. Vc

Na pyt. odpowiedziały: Aleksandra Śmiałek i Kamila Zmarzły













W

A

K

A

C

J

E































L

E

Ś

N

E
















W

R

Z

E

S

I

E

Ń




S

Ł

O

N

E

C

Z

N

I

K
















P

A

Ź

D

Z

I

E

R

N

I

K










J

A

B

Ł

O

Ń













Pytania:

1.Co jest przed rokiem szkolnym?

2.Warstwa: runo … .

3.Miesiąc, w którym rozpoczyna się kalendarzowa jesień.

4.Jesienny kwiat?

5.Miesiącu, w którym obchodzimy Dzień Nauczyciela?

6.Jesienne drzewo z owocami?

Paulina Cymander V c , Maciek Zwoliński V c



Grzybobranie

Gdy przychodzi wrzesień czas na grzybobranie, lecz nie zawsze gdy wejdziemy do lasu i widzimy różne leśne owoce trzeba zabrać się do jedzenia. NIGDY! Zapamiętaj to sobie, owoce które rosną w lesie są trujące, oczywiście nie zawsze, ale trzeba mieć się na baczności.

Tarnina to trująca śliwa  Swoim zasięgiem obejmuje rozległe obszary Europy (bez Islandii, pn. części Półwyspu Skandynawskiego i północnej Rosji). W Polsce jest to gatunek pospolity na niżu i niższych położeniach górskich.

Konwalia to piękny kwiat, ale ma ona także trujące owoce. Rzadko powstające, zwisające, czerwone jagody o średnicy 8–12 mm. Zawierają po 2–6 niebieskawo-białych lub żółtawych, błyszczących nasion. Są one prawie gładkie i kuliste (z jednej strony słabo się zwężają). Osiągają średnicę 2,5 mm.
WESOŁE ZAGADKI

Jak niedźwiedzica robi dżem?

Obiera pączka!

Co to jest zielone w czerwone groszki z

Wielkimi uszami, długie z bordowymi

Włosami, małe?

Nie wiem, ale to coś siedzi Ci na

Ramieniu.

Co wyjdzie jeśli skrzyżujemy

Żyrafę z jeżem?

Długa szczoteczka do zębów!
Jak i kiedy się używa pasa?

Gdy Jasio przynosi świadectwo!

Maja Knop- IV c





T

O

R

N

I

S

T

E

R

K

O

Z

I

A

B

R

O

D

A













U

C

Z

E

Ń
















C

Z

A

S



















Z

E

S

Z

Y

T










C

Y

F

R

Y







F

R

A

N

C

U

S

K

I




B

I

B

L

I

O

T

E

K

A




M

A

T

E

M

A

T

Y

K

T

R

U

F

L

E












1.Nosisz go na plecach

2.W jego nazwie znajduje się broda (GRZYB)

3.Chodzi do szkoły.

4.Wolno mija w szkole.

5.Notujesz w nim ważne informacje z lekcji.

6.Ważne są na matematyce.

7.Język, którego uczymy się od 4 klasy.

8.Wypożyczamy z niej książki.

9.Uczy matematyki.

10.Grzyby,które rosną pod ziemią to…

Michał Zwoliński i Wiktoria Dąbrowska kl. V c.


Redaktorzy szkolnej gazetki:
Bilnik Aleksandra, Cwynar Martyna, Cymander Paulina, Dąbrowska Wiktoria, Knop Maja, Lipnicka Klaudia, Piec Anna, Popławska Julia, Śmiałek Aleksandra, Zwoliński Maciej, Zwoliński Michał.




Opiekun gazetki szkolnej: Justyna Szewczyk
: pliki -> gazetki -> szuflada
pliki -> Spis treści wprowadzenie 3 częŚĆ wstępna 6
pliki -> Niezbędna minimalna wiedza z informatyki wymagana od ucznia II klasy gimnazjum
pliki -> Maciej Michalski o ryszardzie Cieślaku w Roku Grotowskiego
pliki -> Kraków: Rekolekcje ostatniej szansy z Księgą Lamentacji (z transmisją w internecie) „Dni nasze zamień na dawne” – głoszą o. Tomasz Grabowski op I ks. Krzysztof Porosło
pliki -> Zawiadomienie o odrzuceniu oferty
pliki -> M. P. 96. 19. 231 Zarządzenie ministra zdrowia I opieki społecznej
szuflada -> Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu
szuflada -> WAŻne daty 3 marca Międzynarodowy Dzień Pisarzy 8 marca Dzień Kobiet
szuflada -> Dzień Bezpiecznego Internetu 12. 02. Tłusty Czwartek 14. 02. Walentynki
szuflada -> WAŻne daty: 8 Marca Dzień Kobiet 21 Marca Pierwszy dzień Wiosny Dzień Wagarowicza




©snauka.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna
Komunikat prasowy
przedmiotu zamówienia
najkorzystniejszej oferty
Informacja prasowa
wyborze najkorzystniejszej
warunków zamówienia
istotnych warunków
sprawie powołania
Regulamin konkursu
udzielenie zamówienia
przetargu nieograniczonego
zamówienia publicznego
Nazwa przedmiotu
Specyfikacja istotnych
modułu kształcenia
Rozporządzenie komisji
studia stacjonarne
wyborze oferty
Zapytanie ofertowe
Szkolny zestaw
Ochrony rodowiska
ramach projektu
prasowy posiedzenie
trybie przetargu
obwodowych komisji
zagospodarowania przestrzennego
komisji wyborczych
komisji wyborczej
Program konferencji
Wymagania edukacyjne
Lista kandydatów
szkoły podstawowej
która odbyła
Województwa ląskiego
Decyzja komisji
przedmiotu modułu
poszczególne oceny
Sylabus przedmiotu
szkół podstawowych
semestr letni
Postanowienia ogólne
przedsi biorców
produktu leczniczego
Karta przedmiotu
Scenariusz lekcji
Lista uczestników
Program nauczania
Projekt współfinansowany
Informacje ogólne
biblioteka wojewódzka
semestr zimowy