Strona główna

Rola mikroelementóW selen ( Se ), lit ( LI ), fluor ( f ) Mikroelementy


Pobieranie 14.3 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar14.3 Kb.
ROLA MIKROELEMENTÓW selen ( Se ) , lit ( Li ) , fluor ( F )
Mikroelementy są nieorganicznymi składnikami pokarmu, niezbędnymi do prawidłowego przebiegu procesów życiowych. Bez tych ważnych dla nas czynników niemożliwe jest utrzymanie zdrowia a nawet życia. Mikroelementy odpowiadają za tak istotne funkcje naszego organizmu, jak krzepnięcie krwi, skurcze mięśni czy utrzymanie w równowadze gospodarki wodnej.

SELEN


Selen wchodzi w skład enzymu zawartego w erytrocytach, zapobiega hemolizie krwi, wraz z witaminą E stabilizuje błony komórkowe oraz steruje przemianami siarki w organizmie człowieka. Jako przeciwutleniacz zapobiega przedwczesnemu starzeniu się komórek. Chroni komórki naszego organizmu przed uszkodzeniem przez wolne rodniki, bierze udział w przemianie hormonów tarczycy.

Selen zapobiega stłuszczaniu wątroby. Jest pierwiastkiem, który uruchamia odpowiedni system immunologiczny. Badania epidemiologiczne i laboratoryjne dostarczają dowodów na antynowotworowe działanie selenu.

Zbyt niski poziom selenu w diecie może objawić się osłabieniem mięśni.

W połączeniu z witaminą E, selen może poprawić aktywność życiową i zwiększyć witalność osób starszych. Nie dopuszcza do deformacji i uszkodzeń genetycznych DNA.

Organizm, któremu nie brakuje selenu, produkuje kilkanaście razy więcej ciał odpornościowych niż organizm z niedoborem selenu. Selen „zmusza” organizm do wytwarzania antyciał w wypadku zagrożenia infekcją.

Bogatymi źródłami selenu są „produkty mórz i oceanów”, czyli ryby, szczególnie śledzie. A także langusty, homary, krewetki, kalmary. Wegetarianie, aby zapewnić sobie odpowiednią ilość selenu w diecie muszą zwrócić się w stronę takich jego źródeł, jak kukurydza, chleb razowy, czy drożdże, zwłaszcza piwne, czosnek.

Największym zaś wrogiem selenu są węglowodany. Słodkie wypieki, słodzone produkty zbożowe, mogą z łatwością zniszczyć selen nawet w całości.
Selen jest pierwiastkiem, którego niezbędność została ostatnio potwierdzona, choć jego rola w ustroju ludzkim nie jest dostatecznie poznana, by móc ustalić dzienne zapotrzebowanie. Wiadomo, że wysokie dawki tego mikroelementu są toksyczne.

Tak naprawdę to selen jest trucizną. Ale tylko w nieodpowiednich dawkach. Człowiekowi dla zdrowia potrzebne jest zaledwie 10 μg selenu dziennie.

Selen jest niezbędnym składnikiem organizmów zwierzęcych i występuje we wszystkich komórkach. Najwięcej zawierają go: wątroba, nerki, trzustka. Selen we krwi bierze udział w procesach metabolicznych na poziomie komórkowym - jako antyutleniacz chroni błony komórki przed generacją wolnych rodników, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia raka, chorób serca i naczyń krwionośnych. Selen jest potrzebny do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych. Jest bardzo ważny dla funkcjonowania systemu immunologicznego. Selen jest niezbędny do prawidłowego wzrostu, płodności i w zapobieganiu różnym schorzeniom, odgrywa ważną rolę w przekazywaniu impulsów nerwowych w ośrodkowym układzie nerwowym.

Objawami deficytu selenu są: bladość, dolegliwości mięśniowe, dolegliwości stawowe, łamliwe paznokcie, oznaki starzenia się, pewne zaćmienie intelektualne, podatność na zakażenia, zaburzenia czynności serca, zaburzenia widzenia, częste przeziębienia.

Dawka z pożywieniem około 30 g /dzień, zapotrzebowanie 50-200 g, dopuszczalne to 400 g/dzień.

Nadmierne spożycie może mieć szkodliwe skutki uboczne.




LIT


Sole litu są stosowane w leczeniu schorzeń afektywnych, zwłaszcza w profilaktyce dwufazowej choroby afektywnej (oraz leczeniu depresji). W czasie leczenia należy utrzymać stężenie litu we krwi w terapeutycznych granicach 0,6 -1,5 mmol/l. Stężenie toksyczne wynosi ponad 2 mmol/l.

W czasie leczenia litem często stwierdza się hiperglikemię, hiperkalcemię, zwiększone stężenie wazopresyny, kreatyniny, magnezu, TSH, zwiększoną aktywność kinazy kreatynowej, zmniejszenie stężenia kortyzolu, sodu.


Brak litu w organizmach ssaków zakłóca metabolizm białek i osłabia reprodukcję.

Podwyższenie zawartości litu w wodzie pitnej (twardej) może wpływać korzystnie na układ krążenia, a zwłaszcza przeciwdziałać chorobie wieńcowej.

W organizmie człowieka jest obecna zaledwie jedna tysięczna grama litu, a dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek nie przekracza jednej dziesięciotysięcznej grama. Związki litu - węglan i cytrynian - służą jako preparaty farmaceutyczne. W ilościach śladowych pierwiastek ten występuje w organizmie ludzkim.

FLUOR


Fluor jest mikroelementem biorącym udział w aktywacji i zahamowaniu działania niektórych enzymów. Jest obecny we wszystkich tkankach organizmu. W kościach i zębach osiąga zdecydowanie większe stężenie niż w innych tkankach.

Fluor jest łatwo przyswajalnym pierwiastkiem, niekiedy może być bardzo toksyczny. Zbyt dużo fluoru może zniszczyć szkliwo.

Związki fluoru nadają trwałość kościom i emalii zębów, lecz zbyt silne stężenie fluoru w preparatach dentystycznych niszczy emalię zębów. Fluor zapobiega próchnicy zębów, lecz duże dawki mogą wywołać ich przebarwienie. W krajach, gdzie woda jest fluorowana, spożycie fluoru z wodą (w postaci fluorku sodu i fluorku wapnia) jest wystarczające i bezpieczne, bez konieczności stosowania preparatów z fluorem.

Fluor zawiera : żelatyna, ryby, małże, krewetki, woda pitna.

Zapotrzebowanie:

Niemowlęta:



  • od urodzenia do 6 miesiąca życia 0.1 mg dziennie,

  • od 6 miesiąca do 12 miesiąca życia 0.5 mg dziennie.

Dzieci:

  • od 1 do 3 lat 0.7 mg dziennie,

  • od 4 do 8 lat 1.1 mg dziennie,

  • od 9 do 13 lat 2.0 mg dziennie.

Literatura:

„Witaminy i mikroelementy. Przewodnik USP” przełożyli: P. Burda, M. Gutowska- Jabłońska, A. Rudowska, Wyd. „Prószyński i S-ka”, Warszawa 1998.

„Nasze zdrowie - poradnik dla całej rodziny” z niemieckiego przełożył B. Hański, Wyd. „Świat Książki”, Warszawa 1998.

„Aloes i inne środki naturalne w leczeniu i profilaktyce zdrowotnej” A. Pukłowski, Wyd. FHU „Dom” Kraków 1998.



www.zdrowie.medicentrum.pl

www.dieta.info.pl

www.medycyna.linia.pl





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość