Strona główna

Rozwój psychoruchowy dziecka 3 – letniego w świetle psychologii rozwojowej Rozwój fizyczny i ruchowy


Pobieranie 61.99 Kb.
Data17.06.2016
Rozmiar61.99 Kb.
Rozwój

psychoruchowy

dziecka 3 – letniego

w świetle

psychologii

rozwojowej


  1. Rozwój fizyczny i ruchowy

    • w wieku przedszkolnym następuje dalszy rozrost organizmu dziecka; zwiększają się wymiary i masa ciała. Dzieje się to jednak coraz wolniej (2 – 3 kg rocznie) lecz szybko wzrasta (5 – 7 cm rocznie)

    • kościec dziecka jest wrażliwy i giętki. Stawy cechuje duża ruchomość, więzadła stawowe są słabe i rozciągliwe. Dziecko nie jest wytrzymałe na wysiłek fizyczny

    • płuca i serce stosunkowo mają małą pojemność. Dziecko ma przyśpieszone tętno i oddech

    • dzieci w wieku przedszkolnym dość często zapadają na choroby ze względu na niską odporność.

    • W układzie nerwowym następuje wzrost wagi mózgu.

    • Jest to wiek najbardziej intensywnego rozwoju motorycznego (sprawnie chodzi, biega, skacze, wspina się, pokonuje przeszkody)

    • We wczesnej fazie tego wieku ruchy rąk i nóg są słabo skoordynowane, dziecko biega na całych stopach, tułów wyprostowany, krok krótki

    • 3 – latki nie zaznaczają dokładnie faz skoku. Skok przypomina wydłużony krok

    • dzieci w tym wieku uczą się posługiwać prostymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku. Przyczynia się to do wzrostu samodzielności.

    • Dzieci 3 letnie ubierają się i rozbierają przy pomocy dorosłego, jednaj lepiej to robią zazwyczaj dziewczynki.

  2. Rozwój manualny

    • Dziecko 3-letnie dopiero uczy się precyzyjnie poruszać dłońmi i palcami.

    • dziecko samodzielnie je, posługuje się łyżką, widelcem

    • Samodzielnie myje ręce

    • Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka

    • Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)

    • Wkłada buty

    • Rysuje kwadraty i koła

    • Zaczyna się posługiwać się nożyczkami

  3. Rozwój społeczno –emocjonalny

    • dziecko nie umie tłumić swych przeżyć emocjonalnych

    • uczucia dzieci cechuje afektywność i impulsywność. Emocje są silne, gwałtowne lecz krótkotrwałe; z byle powodu wpada w złość, płacze i obraża się

    • dziecko jest nietrwałe i zmienne w swych uczuciach (labilność uczuciowa)

    • przejawiane emocje informują otoczenie o potrzebach dziecka.

    • U dziecka w tym wieku przeważają emocje pozytywne

    • Kontakty społeczne dziecka to przede wszystkim kontakty z rodzicami, rodzeństwem

    • Dziecko w wieku 3 lat ściśle związane jest z matką, jednak stopniowo się to zmienia.

    • 3 letnie dziecko jest egocentryczne, czyli za centrum zainteresowania uważa siebie

    • dzieci 3 – letnie w przedszkolu nawiązuje wiele pozytywnych kontaktów z rówieśnikami

    • dzieci w zabawie raczej nie współzawodniczą, chociaż zdarzają się konflikty

  4. Rozwój umysłowy

    • uwaga dziecka jest nietrwała, nie jest przerzutna, nie jest podzielna

    • uwaga ma charakter mimowolny

    • dzieci w wieku przedszkolnym mają „bujną wyobraźnię”

    • w 3 roku życia dziecko dość ostro potrafi rozgraniczyć świat fikcji od świata realnego

    • pamięć dziecka również ma charakter mimowolny, krótkotrwały, pod koniec tego wieku zaczyna pojawiać się pamięć długotrwała.

    • Dzieci lepiej zapamiętują materiał krótki i sensowny

    • Uczenie się dziecka ma charakter okazjonalny

    • Dzieci w tym wieku wcześniej rozróżniają barwy niż potrafią prawidłowo je nazwać

    • Zwiększa się wrażliwość na dźwięki mowy ludzkiej i muzyki

    • Dziecko subiektywnie ocenia spostrzegane przedmioty, co niejednokrotnie prowadzi do błędnego oceniania rzeczywistości

    • Spostrzeżenia dziecka mają ścisły związek z działaniem

    • Dzieci nie potrafią poprawnie ocenić wielkości i proporcji spostrzeganych przedmiotów

    • dzieci opanowują coraz lepiej strukturę gramatyczną języka ojczystego, jego system słowotwórczy, fleksyjny i składniowy

    • dziecko używa ok. 1000 różnych słów

    • zmieniają się także proporcje poszczególnych grup znaczeniowych wyrazów w obrębie używanych rzeczowników i czasowników

    • pojawiają się neologizmy dziecięce (dzieci tworzą własne słowa)

    • dzieci mają trudności z prawidłowym używaniem form fleksyjnych, często popełniają błędy dotyczące odmiany wyrazów

    • wzrasta umiejętność mówienia dłuższymi zdaniami

    • myślenie dziecka ma charakter konkretno – wyobrażeniowy

    • Różnorodne czynności wykonywane przez dzieci w tym wieku są od początku czynnościami poznawczymi, w które włączają się procesy myślowe. Zabawy i zajęcia dzieci (początkowo chaotyczne i bezplanowe) stają się stopniowo działaniem celowym i zorganizowanym. Myślenie dziecka skupia się na spostrzeganym pojedynczym przedmiocie. Czynności myślowe dziecka przedszkolnego nie są jeszcze operacjami, gdyż dziecko nie jest w stanie wrócić do punktu wyjścia, a w działaniu uwzględnia jedno z wybranych kryteriów przedmiotu

Literatura:

Przetacznik – Gierowska M, Makiełło – Jarża G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego



Zebrowska M., Psychologia rozwojowa


Wymagania programowe dla dzieci 3 – letnich

według programu wychowania przedszkolnego: „Zanim będę uczniem”

autor; E. Tokarskiej i J. Kopały.
OBSZAR 1: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:

  • Uświadamianie własnej osoby:

  • Dziecko wie, jak wygląda, wie jak się nazywa

  • dostrzega różnice w wyglądzie kolegów, zwraca się do nich po imieniu

  • wie, gdzie mieszka

  • budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych

    • potrafi się zgodnie bawić z innymi

    • uczestniczy w zajęciach organizowanych przez nauczyciela, reaguje na polecenia

    • szanuje zabawki i prace innych dzieci

    • stosuje się do zakazów i nakazów

    • zgłasza swoje potrzeby

  • kształtowanie społecznie akceptowanych postaw:

    • rozumie i używa zwrotów grzecznościowych

    • odczuwa przyjemność, pomagając dorosłym i innym dzieciom

  • rozpoznawania i nazywania emocji

    • rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia (radość, smutek, złość)

    • stara się panować nad złością

OBSZAR 2:Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dziecka do utrzymywania ładu i porządku.

  • kształtowanie nawyków higienicznych:

    • umie korzystać z chusteczek higienicznych

    • rozpoznaje przybory służące do wykonywania czynności higienicznych

    • myje ręce po skorzystaniu z toalety, przed posiłkami

    • wie, że należy dbać o higienę i bez protestów poddaje się takim zabiegom

  • wykonywanie czynności samoobsługowych

    • potrafi jeść łyżeczką, pić z kubka

    • zgłasza swoje potrzeby fizjologiczne i samodzielnie korzysta z toalety

    • samodzielnie nakłada niektóre elementy ubrania

  • przyzwyczajanie do utrzymywania porządku rzeczy i otoczenia

    • okłada zabawki na miejsce

    • pomaga w porządkowaniu sali, swojego pokoju

    • wyrzuca papierki do kosza

OBSZAR 3: Wspomaganie rozwoju mowy dzieci


  • porozumiewanie się

    • uczestniczy w zabawach prowadzonych przez nauczyciela

    • opowiada o swoich przeżyciach

    • udziela odpowiedzi na pytania

    • próbuje budować dłuższe wypowiedzi na określony temat

  • stosowanie poprawnych form gramatycznych

    • używa określonego zasobu słownictwa

    • potrafi używać czasowników, poprawnych form fleksyjnych

    • buduje kilkuzdaniowe wypowiedzi

  • kształtowanie poprawności wymowy

    • uczestniczy w zabawach kształtujących poprawną wymowę

    • reguluje siłą głosu (mówi szeptem przechodząc do głośnego mówienia)

  • kształtowanie poprawności leksykalno – semantycznej

    • używa w mowie nazw poznanych przedmiotów, osób i zwierząt

    • powtarza krótkie rymowanki

OBSZAR 4: Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

  • porównywanie i grupowanie przedmiotów

    • porównuje przedmioty, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa

    • rozpoznaje i nazywa przedmioty na obrazkach

    • grupuje obiekty w sensowny sposób

    • próbuje klasyfikować przedmioty wg cech jakościowych (wielkość, kształt, barwa, itp.)

  • przewidywanie czynności manipulacyjnych i łączenia przyczyny ze skutkiem

    • potrafi łączyć przyczynę ze skutkiem

    • dostrzega skutki swoich czynności manipulacyjnych

    • zaczyna orientować się, które zmiany są odwracalne, a które nie

OBSZAR 5: Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci


  • dbałość o zdrowie

    • przyzwyczajanie do zdrowego trybu życia

    • poznaje zasady właściwego odżywania się

    • zaczyna dostrzegać związek między chorobą a leczeniem

  • rozwijanie sprawności ruchowej

    • podejmuje zabawy ruchowe spontaniczne, bierze udział w zabawach ruchowych w ogrodzie i organizowanych przez nauczyciela (reaguje na sygnał)

    • porusza się sprawnie, zachowuje równowagę w czasie chodzenia, biegania, chodzi na czworakach

    • korzysta z urządzeń i sprzętów sportowych pod nadzorem nauczyciela

    • podrzuca, chwyta przybory, podskakuje w dowolny sposób

OBSZAR 6: Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych


  • zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw

    • przestrzega reguł i zasad, wie jak korzystać ze sprzętu terenowego

    • bawi się zabawkami zgodnie z przeznaczeniem

    • nie dotyka urządzeń elektrycznych

    • nie oddala się od nauczyciela

  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze

    • wie, że nie może samo przebywać na ulicy, przestrzega zakazu zabawy w pobliżu jezdni

  • bezpieczne korzystanie ze środków transportu

  • właściwe zachowanie w sytuacjach zagrożenia

    • przestrzega zakazu brania do rąk nieznanych rzeczy

    • nie próbuje napojów i potraw bez zezwolenia opiekuna

  • właściwe zachowanie się wobec obcych osób, zwierząt i roślin

    • wie, że nie należy przyjmować podarunków od nieznanych, nie oddala się z nieznajomym

    • przestrzega zakazu przypadkowo napotkanych zwierząt

    • nie zrywa i nie próbuje żadnych owoców bez zgody dorosłego

OBSZAR 7: Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem


  • aktywne uczestnictwo w różnego typu przedstawieniach

    • uczestniczy w przedstawieniach teatralnych organizowanych na terenie przedszkola, nagradza aktorów brawami

  • wcielanie się w rolę aktora

    • podejmuje proste zabawy tematyczne

    • bierze udział w zabawach proponowanych przez nauczyciela

    • recytuje krótkie wiersze, rymowanki

    • uczestniczy w występach przygotowanych dla rodziny

OBSZAR 8: Wychowanie przez sztukę- muzyka, śpiew i pląsy


  • śpiewanie piosenek

    • potrafi zaśpiewać łatwe 2 – zwrotkowe piosenki (indywidualnie i grupowo)

    • rozpoznaje melodię znanej piosenki

  • kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce

    • uczestniczy w zabawach ze śpiewem

    • próbuje ilustrować ruchem piosenki

    • podejmuje zabawy rytmiczne przy akompaniamencie instrumentu muzycznego

    • reaguje na proste sygnały dźwiękowe

  • poznawanie sposobów wykorzystywania instrumentów muzycznych

    • zna i nazywa niektóre instrumenty muzyczne (perkusyjne)

    • wywołuje, zgodnie ze słyszaną muzyką, efekty akustyczne (klaskanie, tupanie, itp.)

  • wyrabiania wrażliwości muzycznej

    • odróżnia głos męski i żeński, rejestr niski – wysoki

    • określa, czy muzyka jest głośna czy cicha, akompaniament szybki – wolny

    • stara się wysłuchać muzyki instrumentalnej

    • odróżnia dźwięk: grzechotki, kołatki i dzwonków

  • odtwarzania prostych układów tanecznych

    • potrafi ustawić się zgodnie z poleceniem (tworzy koło, rząd, pociąg)

    • wykonuje proste kroki taneczne

OBSZAR 9: Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne


  • odbiór dzieła sztuki

    • ogląda ilustracje , zdjęcia, reprodukcje obrazów

    • spostrzega i nazywa elementy ilustracji

    • dostrzega piękno w swoim otoczeniu, opowiada o tym co mu się podoba

  • kształtowanie umiejętności twórczych

OBSZAR 10: Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych

  • działalność konstrukcyjna

    • podejmuje zabawy polegające na poznaniu właściwości przedmiotów

    • buduje z klocków

    • układa kompozycje z materiału przyrodniczego

    • tworzy z mas plastycznych (masy solnej, plasteliny, gliny itp.)

  • rozumienie znaczenia ludzi różnych zawodów

    • rozpoznaje pracowników przedszkola

    • obserwuje prace wykonywane przez dorosłych

    • wie, do czego służą różne przedmioty wykorzystywane w pracach codziennych

    • próbuje pomagać

  • poznawanie świata techniki

    • rozpoznaje środki lokomocji

    • wie, że w codziennym życiu korzysta się z różnych urządzeń

    • rozumie, że można porozumiewać się za pomocą telefonu

OBSZAR 11: Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń


  • rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio do pogody

    • nazywa typowe zjawiska atmosferyczne

    • rozumie potrzebę odpowiedniego ubioru do pogody

    • zwraca uwagę na pogodę i zauważa jej zmiany

    • zna charakterystyczne cechy poszczególnych pór roku

OBSZAR 12: Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt


  • poznawanie różnych środowisk przyrodniczych

    • rozpoznaje i nazywa środowiska przyrodnicze z najbliższego otoczenia

    • dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie

  • kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt i roślin

    • dba o rośliny w kąciku przyrodniczym

    • nazywa zwierzęta hodowlane

    • potrafi z uwagą przyglądać się pracom prowadzonym w ogródku przedszkolnym

  • rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego

    • przestrzega podstawowych zasad poszanowania przyrody

    • wie, że nie wolno zostawiać po sobie śmieci

    • zakręca kran po umyciu rąk

OBSZAR 13: Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną


  • kształtowanie orientacji przestrzennej

    • nazywa i wskazuje części ciała swoje i innej osoby

    • używa pojęć określających położenie przedmiotu, określa położenie przedmiotu

    • posługuje się określeniami dotyczącymi kierunku

    • potrafi określić prawą i lewą stronę

  • liczenie

    • liczy do 3 liczebnikami głównymi

    • liczy przedmioty do 3 w zbiorze

    • dzieli zbiór na podzbiory

    • używa określeń dużo – mało

    • ustala wynik dodawania i odejmowania działając na konkretach w zakresie 3

  • rozpoznawanie kształtów geometrycznych

    • rozpoznaje kształt koła

    • tworzy kompozycje z różnych figur geometrycznych bez ich nazywania

  • dokonywanie czynności pomiarowych

    • porównuje wielkość: długi – krótki, wysoki - niski

  • dostrzeganie powtarzalności układów i następstw czasu

    • dostrzega, co powtarza się w szeregu ułożonych przedmiotów

    • posługuje się określeniami czasu: teraz, najpierw, długo, krótko

    • zna następstwa dnia i nocy, zna pory dnia

OBSZAR 14: Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania


  • doskonalenie percepcji wzrokowej

    • wypowiada się na temat treści oglądanych obrazków

    • dobiera obrazki takie same lub różniące się szczegółami, dostrzega różnice

    • składa pocięty obrazek w całość, uzupełnia obrazek

    • odtwarza zbudowane z klocków proste układy

  • nabywanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej

    • uczestniczy w zabawach polegających na powtarzaniu dźwięków

    • potrafi nakleić elementy mieszczące się w konturach

    • wykonuje czynności manipulacyjne, np. rozdziera papier na duże kawałki

  • doskonalenie percepcji słuchowej

    • określa kierunek, skąd pochodzi dźwięk

    • rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia

    • wskazuje obrazki kojarzące się z danym dźwiękiem

  • korzystanie z książek

    • słucha krótkich opowiadań i wierszy, inscenizacji na podstawie treści opowiadania

    • ogląda samodzielnie książki, stara się korzystać z nich ostrożnie

  • rozumienie informacji przedstawionych w formie symbolu

    • rozpoznaje swój znaczek w szatni

    • próbuje rozpoznać napis oznaczający imię dziecka

    • zapamiętuje umowne gesty, znaki w zabawach prowadzonych przez nauczyciela

OBSZAR 15: Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne


  • uświadomienie związków w rodzinie

    • zna imiona swoich rodziców, rodzeństwa, dziadków

    • wyraża swoje uczucia do bliskich

    • zauważa role pełnione przez bliskich

    • uczestniczy w uroczystościach z okazji Dnia Matki, Ojca itp.

    • Bierze udział w wykonaniu upominków okolicznościowych

  • rozbudzanie zainteresowań regionem

    • zna nazwę miejscowości, w której mieszka

    • rozpoznaje najbliższą okolicę

Literatura:



Program wychowania przedszkolnego Zanim będę uczniem E. Tokarskiej, J. Kopały







©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość