Strona główna

Schemat programu do zajęć wyrównawczych lub korekcyjno-kompensacyjnych


Pobieranie 22.64 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar22.64 Kb.
Schemat programu do zajęć wyrównawczych lub korekcyjno-kompensacyjnych

Program zgodny z podstawą programową:



  • Rozporządzenie MENiS z 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

Adresat programu: etap edukacyjny/ klasa

  • ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,

  • z zaburzeniami funkcji wzrokowych,

  • z zaburzeniami funkcji słuchowych,

  • z opóźnieniami i zakłóceniami rozwoju ruchowego (w tym lateralizacji),

  • z zaburzeniami procesów emocjonalno-motywacyjnych,

  • z zaburzeniami manualno-graficznymi

  • ze specyficznymi zaburzeniami zdolności matematycznych, mające trudności w nauce

Założenia programowe: (ogólna idea programu)

Celem nadrzędnym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest stworzenie

możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego

dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.



Cele ogóle:

1. Umożliwienie dzieciom opanowania podstawowych umiejętności matematycznych,

czytania i pisania oraz kontynuowania dalszej nauki w szkole.

2. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących

przyczyną trudności szkolnych.

3. Przezwyciężenie skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu oraz przywrócenie prawidłowych postaw uczniów wobec dalszej nauki.

Praca z uczniem oparta na założonych celach wytycza trzy kierunki, a zarazem trzy rodzaje oddziaływań terapeutycznych:

1. Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, tj. konieczności wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego.

2. Ćwiczenia sprawności czytania, pisania i liczenia, które muszą sprzyjać usprawnianiu zaburzonych funkcji oraz służyć przezwyciężaniu konkretnych

trudności w nauce, a tym samym prowadzić do opanowania umiejętności czytania, pisania i liczenia.

3. Oddziaływania psychoterapeutyczne ogólnie uspokajające a równocześnie

aktywizujące uczniów do nauki.



Cele szczegółowe :

PLANOWANIE I REALIZACJA PROGRAMU

Punktem wyjścia do przedstawionych oddziaływań, a zarazem właściwego opracowania programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz kryterium oceny ich skuteczności jest:



  • Analiza objawów zaburzeń obserwowanych w codziennej aktywności dziecka (zajęcia, zabawy, rozmowy, kontakty z rówieśnikami);

  • Poznanie wyników badań psychologiczno-pedagogicznych i logopedycznych;

  • Opracowanie wstępnej diagnozy dotyczącej wiedzy, umiejętności i postaw dziecka na podstawie testów czytania i pisania oraz informacji uzyskanych od nauczycieli, wychowawców, rodziców;

  • Opracowanie indywidualnych programów do pracy w oparciu o uzyskane wyniki i informacje z jednoczesnym uwzględnieniem rodzaju zaburzeń rozwojowych i możliwości psychoruchowych;

  • Bieżące monitorowanie i korygowanie zaplanowanych działań, metod i form pracy z uczniem;

  • Ewaluacja programu, analiza i ocena oraz wnioski do dalszej pracy.



Sposób realizacji programu:

1.etap – kształtowanie zachowań umożliwiających współpracę ( gry i zabawy kształtujące komunikację )

II etap –wyciszenie lękowych nastawień do zadań ( kształtowanie odporności emocjonalnej oraz samooceny)

III etap - kształtowanie procesów intelektualnych, rozpoczynając od najłatwiejszych – znanych dziecku do nieco trudniejszych

Treści kształcenia:

Rodzaje ćwiczeń

Zadania edukacyjne

Orientacja w schemacie własnego ciała

Orientacja w przestrzeni



Zabawy integracyjne

Rysowanie figur geometrycznych, wykresów, brył przestrzennych



Ćwiczenia grafomotoryczne

Rysowanie szlaczków, pisanie cyfr

Rysowanie figur geometrycznych

Ćwiczenia wg systemu „Edukacja przez ruch”

Konstruowanie siatki brył przestrzennych, rysowanie wykresów



Ćwiczenia słuchowo-jezykowe

Ćwiczenia w głośnym czytaniu treści zadań

Werbalizowanie operacji matematycznych



Ćwiczenia percepcji wzrokowej

Odczytywanie danych z tabelek, grafów

Tworzenie map pamięci z wzorami, regułami

Zabawy na koncentrację


Ćwiczenia funkcji motorycznych

Ćwiczenia w czytelnym zapisywaniu działań

Rola zapisu w działaniach pisemnych, równaniach,

wykresach funkcji


Ćwiczenia usprawniające matematyczne manipulacje

Ćwiczenia z użyciem liczmanów, przedmiotów do przeliczania

Korzystanie z kostek do gry , gry planszowe

Liczenie przy użyciu kalkulatora


Ćwiczenia w kształtowaniu odporności emocjonalnej

Gry i zabawy dydaktyczne, zabawy integracyjne

Układanki, zabawy umysłowe



Procedury osiągania celów

( metody i formy pracy z uwzględnieniem indywidualizacji)



Przewidywane osiągnięcia (w formie operacyjnej)

- przelicza przedmioty na konkretach w zakresie ……

- dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie…

-rozwiązuje proste zadania z wykorzystaniem rysunku

-rozpoznaje figury geometryczne

Ewaluacja programu:

adresaci


narzędzia

Przedmiot ewaluacji



Bibliografia:

Bogdanowicz M. O dysleksji, Lublin 1994

Dorota Dziamska Edukacja przez ruch. Matematyczne obrazy w szkole Warszawa 2009, WsiP

E.Gruszczyk – Kolczyńska „Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczniu się matematyki, WSiP 1997

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca Matematyka, WSiP 2000

Andrzej Grabowski,  Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb WKM "Rachmistrz" 1999

Andrzej Grabowski,  Gry zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia      część I, II WKM "Rachmistrz", 1996





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość