Strona główna

Silnik wysokopręŻny (z aparaturą wtryskową Bosch) 4CT90-1be euro 2 instrukcja obsługi


Pobieranie 321.51 Kb.
Strona1/3
Data19.06.2016
Rozmiar321.51 Kb.
  1   2   3



SILNIK WYSOKOPRĘŻNY

(z aparaturą wtryskową Bosch)
4CT90-1BE

EURO 2

INSTRUKCJA OBSŁUGI

4CT90-1BE/I   EURO 2 1.9.9210 ROK WYDANIA: wrzesień 2000

Data korekty: czerwiec 2002

Wytwórnia Silników Wysokoprężnych "ANDORIA" S.A.

Andrychów ul. Krakowska 140 34-120 ANDRYCHÓW

Telefon: (033) 875-32-40 do 47 Fax: (033) 875-16-06 (033) 875-32-50




Spis treści
Strona
1. Wstęp i dane techniczne 4

1.1. Charakterystyka techniczna silnika 4

1.2. Budowa silnika - opis głównych elementów 6

1.3. Schemat instalacji elektrycznej 7

1.4. Momenty dokręcania

najważniejszych połączeń śrubowych 8

1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa, oleje) 9
2. Obsługa silnika 11

2.1. Przygotowanie silnika

do pierwszego uruchomienia w pojeździe 11

2.2. Uruchomienie silnika w pojeździe 11

2.3. Docieranie silnika 12

2.4. Zatrzymywanie silnika 12

2.5. Dozór silnika podczas jazdy samochodem 12

2.6. Obsługa układu recyrkulacji spalin

z zaworem EGR 12
3. Użytkowanie silnika 13

3.1. Tablica okresowych czynności obsługowych 13

3.2. Podstawowe czynności obsługowe 14

3.3. Opis okresowych czynności obsługowych 14


4. Tablica niedomagań silników

i sposoby ich usuwania 19
5. Przechowywanie oraz konserwacja silnika

po wycofaniu z ruchu na dłuższy czas 22

5.1. Przechowywanie nowego silnika 22

5.2. Zakonserwowanie silnika

na dłuższy okres postoju 22







Silnik 4CT90-1 BE widok ogólny



1. WSTĘP i DANE TECHNICZNE
Silniki 4CT90-1BE wyposażone w pompę wtryskową firmy Bosch spełniają wymagania normy Euro II . Konstrukcja ich została opracowana w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników wysokoprężnych 4C90 i 4CT90-1.

Silniki 4CT90-1BE przeznaczone są głównie do napędu samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony, terenowych oraz dużych samochodów osobowych. Mogą stanowić źródło napędu maszyn samobieżnych, zespołów prądotwórczych, małych jednostek pływających, oraz hydrauliki siłowej.




Uwaga: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych zastrzega sobie prawo do zmian konstrukcyjnych i technologicznych oraz sposobu obsługi Klientów.

1.1. Charakterystyka techniczna silnika


Typ silnika

4CT90-1BE

Rodzaj silnika

wysokoprężny, czterosuwowy doładowany

Wtrysk paliwa

pośredni, do komory wirowej

Ilość i układ cylindrów

4, pionowy

Średnica cylindra

90 mm

Skok tłoka

95 mm

Objętość skokowa

2417 cm3

Stopień sprężania

20,6

Moc znamionowa po dotarciu

całkowitym (eksploatacyjnym)



66 kW wg ISO 1585

Znamionowa prędkość obrotowa

4100 1/min

Maksymalny moment obrotowy

po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)



195 Nm

wg ISO 1585



Prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie

2200 - 2500 1/min

Minimalna prędkość obrotowa na biegu jałowym

800 1/min

Jednostkowe zużycie paliwa po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)

około 255 g/kWh

wg ISO 1585



Kierunek obrotów wału korbowego

lewy (patrząc od strony koła zamachowego)

Odbiór mocy

z koła zamachowego za pośrednictwem sprzęgła wyłączalnego

Rodzaj rozrządu

górnozaworowy z wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy

Rozruch silnika

elektryczny ze wspomaganiem za pomocą świec żarowych

Zużycie oleju smarującego po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)

max. 0,033 kg/h



Ciśnienie oleju w rozgrzanym silniku (w zakresie prędkości obrotowych od 1500 - 4100 1/min)

0,25 - 0,50 MPa

Ciśnienie oleju w rozgrzanym silniku przy minimalnej prędkości obrotowej na biegu jałowym

min. 0,1 MPa

Maksymalna dopuszczalna temperatura oleju w misce

105C (chwilowo 130C)

Ilość oleju do wymiany (stan "max")

Ilość oleju do wymiany (stan "max")

(dla silnika w samochodzie HONKER)


7 dm3
7,5 dm3

Ilość cieczy chłodzącej w silniku

(bez chłodnicy)



6,8 litra

Maksymalna dopuszczalna temperatura cieczy chłodzącej w układzie zamkniętym

(nadciśnienie 1,2 bara)



105°C

Zalecana optymalna temperatura cieczy chłodzącej

80 - 90C

Wartość luzu zaworowego dla zaworów ssących i wydechowych

0,2 mm (wartość mierzona na zimnym silniku)

Kolejność wtrysku

1-3-4-2

Ciśnienie wtrysku

15,7 – 16,5 MPa

Minimalna wartość ciśnienia wtrysku w eksploatacji

15 MPa

Położenie tłoczka w pompie wtryskowej (w położeniu tłoka I cylindra w GMP)

0,8 0,05 mm przed GMP

Masa suchego silnika (około)

230 kg

Dopuszczalne przechyły silnika:

- przód i tył

- na boki

30


20


1.2 Budowa silnika - opis głównych elementów


Kadłub silnika

beztulejowy, żeliwny o pięciu łożyskach głównych z których piąte łożysko (najbliższe koła zamachowego) jest łożyskiem ustalającym; skrzynia korbowa zamknięta jest od dołu aluminiową miską olejową

Panewki główne i korbowodowe

cienkościenne, trójwarstwowe, wymienne

Głowica

żeliwna, kanały ssące i wydechowe umieszczone są po jednej stronie, a komory spalania z wtryskiwaczami i świecami żarowymi po przeciwnej. W głowicy znajdują się obrobione wirowe komory spalania, do których pod różnymi kątami wchodzą wtryskiwacze i świece żarowe. Komory spalania są od dołu zamknięte wkładkami z żaroodpornego stopu. Gniazda i prowadnice zaworów są wymienne

Tłok

o kontrolowanej rozszerzalności wykonany jest z kokilowego odlewu ze stopu aluminiowego z wkładką żeliwną "ALFIN" w okolicy górnego pierścienia uszczelniającego

Wał korbowy

kuty ze stali stopowej, azotowany

Wałek rozrządu

żeliwny, powierzchnie robocze krzywek utwardzone w procesie odlewania, napędzany jest pasem zębatym od wału korbowego

Zawory

napędzane krzywkami od wałka rozrządu za pośrednictwem jednoramiennych żeliwnych dźwigienek zaworowych

Korbowody

kute ze stali stopowej i ulepszane cieplnie

Pompa wtryskowa (firmy Bosch)

typu VE4, rozdzielaczowa, wyposażona w pneumatyczny korektor dymienia (smarowana paliwem)

Wtryskiwacz (firmy Bosch)

z wymiennym czopikowym rozpylaczem

(firmy Bosch)



Świeca żarowa

sztabkowa, dwuspiralna

Alternator

napędzany od wału korbowego za pomocą pasa klinowego; 12V, 70A




Rozrusznik

(firmy Bosch)

elektryczny, 12V; 2 kW

Turbosprężarka

promieniowa z zaworem upustu spalin

Pompa podciśnie- niowa

łopatkowa napędzana od wałka rozrządu; służy do wspomagania hamulców i sterowania zaworem EGR

Pompa oleju

zębata z kołami o uzębieniu cykloidalnym zewnętrznym i wewnętrznym (gerotorowa); umieszczona na przedniej końcówce wału korbowego

Filtr oleju

puszkowy, pełnego przepływu

Chłodnica oleju

szeregowa, firmy Modine, umieszczona pod filtrem oleju

Filtr paliwa

(firmy Bosch lub WF - Sędziszów)

puszkowy ze zintegrowanym separatorem wody i z ręczną pompką paliwa zabudowaną na filtrze

Wentylator

ze sprzęgłem wiskotycznym przykręcany do piasty koła pasowego pompy wody

Pompa wspomagająca układu kierowniczego

łopatkowa, napędzana paskiem klinowym od wału korbowego (występuje w niektórych wersjach)

Zawór EGR

zawór elektropneumatyczny, sterowany elektronicznie; wchodzi w skład układu recyrkulacji spalin

Instalacja elektryczna

12V, "minus na masie"



1.3. Schemat instalacji elektrycznej







Zawór elektropneumatyczny



Elektroniczna jednostka sterująca



Czujnik temperatury płynu chłodzącego



Czujnik ciśnienia oleju



Żarówka kontrolna ciśnienia oleju



Bezpiecznik 10A



Kontrolka ładowania



Stacyjka



Alternator



Elektrozawór LDA



Rozrusznik



Bezpiecznik 50A



Sterownik świec żarowych



Kontrolka podgrzewacza



Czujnik sterowania świec



Akumulator



Świeca żarowa



Pompa wtryskowa Bosch



Wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej



Czujnik temperatury cieczy chłodzącej

Uwagi:
1. Zacisk W alternatora służy do podłączenia obrotomierza

2. Alternatory posiadają nabudowany regulator napięcia

3. Żarówka kontroli ładowania (poz. 7) powinna mieć moc 5W

Pozycje: 2, 5, 6, 7, 8, 12, 14, 16, 19 - nie wchodzą w zakres dostawy




1.4. Momenty dokręcania najważniejszych połączeń śrubowych

1.4. Momenty dokręcania najważniejszych połączeń śrubowych
Procedura dokręcania śrub mocujących głowicę

Śruby należy dokręcać etapami w kolejności jak na poniższym rysunku.




Momenty dokręcania:

a) w trakcie montażu silnika

  • I etap: 40 Nm (10 Nm)

  • II etap: 85 Nm (5 Nm)

  • III etap: 125 Nm (5 Nm)

  • IV etap: 125 Nm (5 Nm) jest to dokręcanie sprawdzające (bez luzowania śrub)

b) po dotarciu silnika (na ciepłym silniku) – temperatura wody ok. 60 oC

  • V etap: 125 Nm (5 Nm)

Uwaga: Przed dokręceniem momentem jak wyżej nie odkręcać śrub

  • VI etap: 125 Nm (5 Nm) jest to dokręcanie sprawdzające (bez luzowania śrub)

Uwagi:

  • Przed montażem gwinty śrub i powierzchnie oporowe łbów śrub posmarować smarem z dodatkiem dwusiarczku molibdenu lub grafitu

  • W każdym etapie należy zachować obowiązującą kolejność dokręcania śrub

  • W silnikach muszą być montowane uszczelki UG-67 (2.90.014) firmy MORPAK Gdańsk







Wartość momentu

Moment dokręcania nakrętek mocujących wtryskiwacze:

15 - 20 Nm

Moment dokręcania nakrętek przewodów wtryskowych:

- do pompy wtryskowej

- do wtryskiwaczy

25 - 30 Nm

20 - 25 Nm


Moment dokręcania świec żarowych:

20 - 25 Nm

Moment dokręcenia śrub

mocujących pokrywy łożysk głównych:

147 - 157 Nm

Moment dokręcania nakrętek śrub korbowodowych:

Uwaga: Ze względu na zastosowany sposób dociągania nakrętek „na uciąg", nie wolno zamieniać miejscami śrub w korbowodzie i nakrętek między śrubami.

nakrętki dokręca się do pokrycia znaków na śrubie i nakrętce wybitych w procesie produkcji korbowodów

(wydłużenie śrub o 0,14 - 0,17 mm)

orientacyjna wartość momentu:

70 - 75 Nm




Informacja dotycząca identyfikacji silnika:

Typ i wersja silnika   wybite są na kadłubie nad obudową koła zamachowego np: 4CT90-1BEA0511


Dodatkowe objaśnienia oznaczenia wersji silnika:
4CT90-1   silnik wysokoprężny, turbodoładowany
B   silnik wyposażony w rozdzielaczową pompę wtryskową f - my Bosch
E   silnik spełniający wymagania normy Euro II
A   przeznaczenie silnika A - przeznaczenie trakcyjne

G - przeznaczenie do zespołu prądotwórczego

S - przeznaczenie do zespołu sprężarkowego

0511   wersja silnika

Numer silnika   wybity jest w tylnej lewej części kadłuba. Numer ten składa się z dwóch części tj. z numeru kolejnego silnika / rok produkcji np: 043257/02


np:

02 - rok produkcji 2002



1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa i oleje)
Oleje napędowe (paliwa)

Do napędu silników należy używać oleje napędowe zgodne z PN-EN 590.

Dotychczas obowiązujące normy: PN-92/C-96051 oraz ZN-93/MPiH/NF-209 są nieaktualne.

Zgodnie z ta normą i przepisami krajowymi od 1.01.2000 r. zawartość siarki w oleju nie może przekraczać 0,05%.

Odpowiednio do warunków klimatycznych (zgodnie z PN-EN 590) określa się trzy okresy (letni, przejściowy i zimowy) oraz wymagane dla tych okresów gatunki paliwa.

W polsce (dla klimatu umiarkowanego) przewidziane są (zgodnie z PN-EN 590) - trzy gatunki paliwa:

B” - do stosowania w okresie letnim

D” - do stosowania w okresie przejściowym

F” - do stosowania w okresie zimowym

Polski Koncern Naftowy przyjął dla swoich olejów napędowych nazwę „Ekodiesel Plus”


Zakres stosowana oleju napędowego:

W okresie letnim: (od 1 V do 15 IX) - olej napędowy „Ekodiesel Plus B”

(o temperaturze zablokowania zimnego filtru: 00C)



W okresie przejściowym: (od 16 III do 30 IV i od 16 IX do 15 XI)

- olej napędowy „Ekodiesel Plus D”

(o temperaturze zablokowania zimnego filtru: -100C)

W okresie zimowym: (od 16 IX do 15 III) - olej napędowy „Ekodiesel Plus F”

(o temperaturze zablokowania zimnego filtru: -200C)


Dla klimatu arktycznego lub innych zastosowań specjalnych należy stosować (zgodnie z PN-EN 590) oleje o klasach: 0; 1; 2; 3; 4 o temperaturze zablokowania zimnego filtru od -200 do -440C
Można również stosować:

- olej napędowy miejski „ONM Standard” (wg ZN-94/MPiH/NF-213), który posiada zawartość siarki w oleju do 0,02% i temperaturę zablokowania zimnego filtru: -300C

Informujemy, że Andoria nie dopuszcza do napędu swoich silników z aparaturą wtryskową firmy BOSCH oleju rzepakowego, paliwa rzepakowego, biopaliw, oleju opałowego i innych paliw nie spełniających wymagań obowiązującej normy PN-EN 590.
Zastosowanie paliw niezgodnych z w/w normą spowoduje utratę gwarancji na silnik.

Oleje silnikowe (smarujące)


  • Do smarowania silnika zaleca się olej syntetyczny lub półyntetyczny o kategorii jakości CD, CE, CF lub wyższej oraz klasie lepkości 5W/40, 10W/30, 10W/40


Z uwagi na dużą różnorodność róznego rodzaju olejów na rynku nie określamy konkretnej nazwy oleju a jedynie parametry, jakie powinien spełniać.
UWAGA:

Nie wolno stosować olejów o klasie jakości niższej niż „CD ”
Okres wymiany oleju : nie dłuższy niż 15.000 km


2. OBSŁUGA SILNIKA
2.1. Przygotowanie silnika do pierwszego uruchomienia w pojeździe

(po samodzielnym montażu lub naprawie).


Przed pierwszym uruchomieniem silnika w pojeździe należy:
2.1.1. Naładować akumulatory i dokonać podłączenia instalacji elektrycznej zgodnie ze schematem
2.1.2. Napełnić zbiornik paliwa olejem napędowym przy użyciu lejka z gęstą siatką.
2.1.3. Wlać do silnika przez otwór wlewowy umieszczony w nasadzie głowicy odpowiednią ilość oleju silnikowego. (Poziom oleju powinien sięgać do górnej rysy naciętej na wskaźniku poziomu oleju).
2.1.4. Napełnić cieczą chłodzącą chłodnicę i przestrzeń roboczą silnika do poziomu powyżej znaku "min" na zbiorniku wyrów­nawczym zamontowanym w pojeździe lub do poziomu krawędzi rurki przelewowej umieszczonej we wlewie chłodnicy w zależności od zastosowanego układu. (Zaleca się stosować płyn niezamarzający lub czystą miękką wodę).
  1   2   3


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość