Strona główna

Stowarzyszenie edukacji I postępu – step


Pobieranie 17.24 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar17.24 Kb.

STOWARZYSZENIE EDUKACJI I POSTĘPU – STEP

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI W ROKU 2004



Władze Stowarzyszenia

Zarząd


Klara Kopcińska, prezes – dziennikarka, filmowiec, pracownik ARFP

Józef Piwkowski – reżyser i producent filmowy

Dorota Kozińska – dziennikarka „Ruchu muzycznego”, tłumacz

Sylwia de Latour – menedżer



Komisja rewizyjna


Marta Jasińska – pedagog, bibliotekarz

Dariusz Kowalski – socjolog, Helsinska Fundacja Praw Człowieka

Agnieszka Piotrowska-Sosnowska – dziennikarz, scenarzysta

Błażej Piotrowski – specjalista ds. internetu, web designer




Członkowie Stowarzyszenia

Kamilla Bodakiewicz-Kopcińska (ekonomista, na emeryturze)

Michał Buczek (księgowy)

Izabela Chojecka (producent tv)

Marcin Durbacz (kulturoznawca)

Mariusz Front (artysta, rzeźbiarz multimedialny)

Monika Herbst (anglista)

Anna Maria Leśniewska-Zagrodzka (historyk sztuki)

Katarzyna Matoga (dziennikarz)

Joanna Pawluśkiewicz (filmoznawca)

Tomasz Radomski (realizator dźwięku)

Piotr Rypson (historyk sztuki, senior partner Mindworx Polska)

Tomasz Schimanek (dyrektor programowy, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce)

Iwona Siwek-Front (artysta, animator)

Hanna Strączyńska (doradca finansowy)

Martin Tucker (student)

Jacek Warmiński (konserwator zabytków)

Kalina Wiśniewska (artysta malarz)

Zofia Wiśniewska (rencista)

prof. Janusz Zagrodzki (historyk sztuki, wykładowca w PWSFTviT)

Artur Zapałowski (anglista, tłumacz)

Stowarzyszenie Edukacji i Postępu – STEP zajmuje się animacją kulturalną, działalnością edukacyjną, wydawniczą i wystawienniczą.


Począwszy od 2003 roku Stowarzyszenie prowadzi działalności kulturalno-edukacyjną na terenie d. fabryki Norblina (obecnie Muzeum Przemysłu, oddział Muzeum Techniki) w Warszawie, we współpracy z Muzeum Techniki.
Od roku 2004 Stowarzyszenie organizuje cykliczne wydarzenia kulturalne na terenie Norblina. W pierwszej połowie roku odbyło się szereg wystaw i akcji w ramach projektu 4P czyli Przestrzeń pamięci, pamięć przestrzeni. Była to wystawa „krocząca”, progresywna, dynamiczna, która kolejno rozbudowywała się, nawarstwiała. Ideą było poszukiwanie alternatywnych sposobów pamiętania – o ludziach, rzeczach, miejscach, wydarzeniach, przestrzeniach – inspirujących pomysłów na przeżywanie swoich wspomnień, ważnych dat.
W ramach 4P zrealizowano:
Święto wiosny w Zakuwarce (21 marca) – akcja typu „światło i dźwięk” połączona z instalacją Wideo (autorzy: Józef żuk Piwkowski – wideo, Tadeusz Sudnik – dźwięk)
Szybka improwizacja (18 maja) – performance-instalacja Józefa Żuka Piwkowskiego i Adama Bajerskiego, w rocznicę Bitwy pod Monte Casino i urodzin Jana Pawła II.
Dzień dziecka 2 (6 czerwca) – zbiorowa wystawa fotografii i akcja zbierania pamiątek rodzinnych, połączone z projekcjami starych filmów animowanych.
Czarny2, czyli Malewicz w Norblinie (25 czerwca) – zbiorowa wystawa kilkunastu artystów inspirowana Czarnym Kwadratem Malewicza (równolegle do wystawy Malewicz w Polsce organizowanej w Białymstoku).
Art Sport (3 lipca) – działania plastyczne i „re-transmisja” fragmentów historycznego meczu Polska-Niemcy z 3 lipca 1974.
Urodziny – Nieurodziny (17 lipca) – akcje plastyczne i fotograficzne oraz projekcje filmów
BHP (22 lipca) – Instalacja – pokaz slajdów połączony z koncertem w wykonaniu Instytutu Metali Niezależnych oraz Studia Dźwięków Niemożliwych
WAR-SAW – Warszawa widziała wojnę (1 sierpnia) – wystawa fotografii Dominiki Truszczyńskiej w hołdzie poległym warszawiakom.
Począwszy do września 2004 Stowarzyszenie organizuje Warszawskie Otwarte Targi Sztuki wARTo – cykliczną imprezę, której celem jest ułatwienie kontaktu artystów i publiczności, promocja sztuki współczesnej i animacja zabytkowego obiektu przemysłowego.
Każde Targi mają swój temat przewodni (np.: fotografia, malarstwo, grafika, film, sztuki performatywne, rzeźba, architektura, multimedia, internet, muzyka, książka...) i / lub artystę –gościa specjalnego. Dotychczas gośćmi specjalnymi wARTo byli performer Andrzej Mitan, kultowy fotografik i filmowiec - Bogdan Dziworski, Janusz Kobyliński, autor niezwykłych panoramicznych fotografii, Ryszard Grzyb, malarz, poeta i mistrz karate (malował tu olbrzymiego nosorożca i czytał niepublikowany poemat), Radosław Nowakowski, autor książek artystycznych (m. in. dziesięciometrowej księgi o kieleckiej ulicy Sienkiewicza) i muzyk, Wojciech Bruszewski (artysta multimediów). wARTo upodobali sobie także muzycy: Tadeusz Sudnik i jego Studio Dźwięków Niemożliwych, Aleksander Korecki, Jan Pęczak, Wielokulturowy Zespół Ludowy WIOHA i inni.

Celem wARTo jest zmniejszenie dystansu między twórcami, sztuką i publicznością. Pozwalają one artystom na swobodną prezentację prac oraz umożliwiają „przeciętnemu odbiorcy" bezpośredni kontakt ze sztuką i jej twórcami. Artyści biorą udział w wARTo bezpłatnie, mogą sprzedać swoje prace lub eksponować je bez konieczności sprzedaży. Każdy z nich przygotowuje też „dzieło za dychę” - to akcja, która ma umożliwić każdemu, kto tego chce, posiadanie dzieła sztuki.


Od września 2004 Stowarzyszenie wydaje własne pismo „tytuł roboczy” – otwarty magazyn sztuki, poświecony sztuce współczesnej (format a4, 100 stron). Magazyn jest wydawany z wielką troską o formę graficzną i edytorską. Jego celem jest prezentacja wybitnych, ale mniej znanych lub debiutujących artystów, dyskusja na temat warsztatu i etosu artysty. Magazyn jest forum prezentacji zarówno nowych, jak i nieco starszych, ale zapomnianych prac. Służy promocji postawy twórczej, zachęcając także odbiorców do współtworzenia, a nie tylko „konsumowania” kultury. Autorów łączy przekonanie, że w sztuce niezwykle ważny jest warsztat, doskonalona umiejętność, panowanie nad materią (obrazów, słów...). Interesuje ich szeroko pojęta kreatywność, objawiająca się w sztuce współczesnej, nauce, technice, filozofii, literaturze. W 2004 ukazały się 4 numery pisma.


Na tę działalność pozyskano wsparcie sponsorów: SPEC S.A. i Arctic Paper.
Stowarzyszenie kontynuowało też współpracę z Galerią Sztuki Studio przy realizacji cyklu warsztatów multimedialnych Spojrzeć na świat inaczej, w oparciu o dzieło Stefana i Franciszki Themerson w Liceum im. Władysława Jagiełły w Płocku. Zgodnie z tytułem, celem warsztatów było rozszerzenie świadomości medialnej młodzieży, zachęcanie do spojrzenia na rzeczywistość z wielu punktów widzenia, a także stymulowanie wyobraźni oraz zdobycie przez młodych ludzi praktycznej umiejętności posługiwania się kamerą filmową, organizacji i pracy

w grupie.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość