Strona główna

The metropolitan opera: Live in hd sezon 2015 / 2016 w Kinie Praha! Zapraszamy do Kina Praha już na trzeci sezon „The Metropolitan Opera: Live in hd”


Pobieranie 63.65 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar63.65 Kb.

Informacja prasowa Warszawa, 1 września 2015

THE METROPOLITAN OPERA: Live in HD

sezon 2015 / 2016 w Kinie Praha!
Zapraszamy do Kina Praha już na trzeci sezon „The Metropolitan Opera: Live in HD”. W nowym sezonie czekają na miłośników oper nowe transmisje spektakli oraz spotkania z największymi śpiewakami operowymi na deskach jednego z najsłynniejszych teatrów świata w najwyższej jakości dźwięku i obrazu. Bilety jeszcze w sprzedaży!
Słynna nowojorska scena operowa „The Metropolitan Opera” ogłosiła swoje artystyczne plany na sezon 2015/16. Zagra podczas jego trwania aż 227 monumentalnych przedstawień z udziałem największych gwiazd światowej wokalistyki. Jak zwykle część spektakli będzie transmitowana w Polsce i już po raz trzeci w Kinie Praha.
Dziesiąty sezon transmisji „The Metropolitan Opera: Live in HD” to wyjątkowo jedenaście pokazów (w tym dziesięć) na żywo, w tym pięć nowych tytułów, dotychczas niepokazywanych w ramach tego wielokrotnie nagradzanego cyklu. Jubileuszowy sezon pokazów w HD & Dolby Digital Surround nowojorska opera rozpocznie 3 października „Trubadurem” Giuseppe Verdiego. Z okazji 10. rocznicy transmisji Live in HD zobaczymy, jako jedenasty tytuł, retransmisję „Zaczarowanego fletu” Mozarta, która to transmisja zapoczątkowała cykl w 2006 roku.
Po raz kolejny Polska będzie miała swoją reprezentację w Met. Dwa razy zobaczymy naszego rodaka Mariusza Kwietnia, słynącego z pięknego głosu, ogromnej muzykalności i silnej osobowości scenicznej. Publiczność całego świata podziwiała go jako Dona Giovanniego w operze Mozarta „Don Giovanni”.



Znów pojawi się w orkiestronie i na dużym ekranie James Levine, legendarny dyrektor muzyczny Met. Poprowadzi Wagnerowskiego „Tannhäusera oraz „Lulu” Berga.


PROGRAMTHE METROPOLITAN OPERA: Live in HD” 2015/2016 w Kinie Praha:
TRUBADUR

3 października 2015, sobota, 18:30

Giuseppe Verdi

dyrygent: Marco Armiliato

reżyseria: Sir David McVicar

scenografia: Charles Edwards

kostiumy: Brigitte Reiffenstuel

światło: Jennifer Tipton

choreografia: Leah Hausman

w rolach głównych: Anna Netrebko, Dolora Zajick, Yonghoon Lee, Dmitri Hvorostovsky, Štefan Kocán
Wielka opera, wielkie głosy i wielkie namiętności. „Trubadur” to sztandarowe dzieło ze środkowego okresu twórczości Verdiego, z klasycznym trójkątem bohaterów: zakochanymi Leonorą i Manrikiem oraz zazdrosnym czarnym charakterem – hrabią di Luną. W tle splątane i dramatyczne losy rodzinne z wykradzeniem i zamianą dzieci oraz cygański tabor. Początkowo centralną postacią opery miała być Azucena – stara Cyganka, jedyna postać znająca przeszłość i obserwująca dramatyczny rozwój wydarzeń. Ostatecznie Verdi na pierwszy plan wysunął Manrica i Leonorę – ich arie należą do największych operowych przebojów. Z wymagającą partią Leonory zmierzy się Anna Netrebko, dodając nową rolę do swojego obszernego już repertuaru. Jej ukochanym trubadurem będzie Yonghoon Lee, wschodząca gwiazda nowojorskiej sceny.

Przedstawienie trwa około 2 godz. i 50 min.



OTELLO

17 października 2015, sobota, 18:30

Giuseppe Verdi

premiera sezonu

dyrygent: Yannick Nézet-Séguin

reżyseria: Bartlett Sher

scenografia: Es Devlin

kostiumy: Catherine Zuber

światło: Donald Holder

projekcje wideo: Luke Halls

w rolach głównych: Aleksandrs Antonenko, Sonya Yoncheva, Dimitri Pittas, Željko Lučić, Günther Gröissbock
Znawcy mawiają, że dwie najlepsze opery Verdiego to dwie ostatnie, stworzone przez sędziwego już kompozytora do librett Arriga Boita (poety i kompozytora o polskich korzeniach) na podstawie sztuk Szekspira. „Otello” przenosi na operową scenę dramatyzm historii dzielnego Maura, który poślubiwszy piękną Desdemonę i otrzymawszy godność dowódcy armii weneckiej, staje się obiektem zazdrości swego adiutanta Jagona. Intrygant Jago dzięki całej serii podstępów doprowadza Otella na skraj szaleństwa, którego ofiarą stanie się niewinna Desdemona. Nową inscenizację „Otella” przygotuje Bartlett Sher, którego realizację „Cyrulika sewilskiego” oglądaliśmy w ubiegłym sezonie. W postać tytułową wcieli się Aleksandrs Antoņenko, znany widzom transmisji m.in. jako Don José w „Carmen”, jako Jagon wystąpi Željko Lučić – ubiegłoroczny Makbet.

Przedstawienie trwa około 3 godz.
TANNHÄUSER

31 października 2015, sobota, 16:30

Richard Wagner

dyrygent: James Levine

reżyseria: Otto Schenk

scenografia: Günther Schneider-Siemssen

kostiumy: Patricia Zipprodt

światło: Gil Wechsler

choreografia: Norbert Vesak

w rolach głównych: Johan Botha, Eva-Maria Westbroek, Michelle DeYoung, Peter Mattei, Günther Groissböck
Po ubiegłorocznych „Śpiewakach norymberskich” dyrektor muzyczny Met James Levine przywraca nowojorskiej scenie inne wielkie dzieło Wagnera, zrealizowane wraz z reżyserem Ottonem Schenkiem w 1977 roku. Inscenizacje Schenka nie starzeją się, a artyści Met wspinają się na wyżyny swych talentów, występując pod batutą maestro Levina. Poeta Tannhäuser przez lata przebywający w zaczarowanej grocie bogini Wenus, gdzie zażywał rozkoszy, wraca do świata i swej pierwszej miłości - Elżbiety. Gdy występuje w konkursie śpiewaczym, głosi pochwałę żądz, czym sprowadza na siebie pogardę i wygnanie. Elżbieta będzie czekać, aż ukochany powróci z pielgrzymki do Rzymu po papieskie rozgrzeszenie. „Tannhäuser” był pierwszą operą Wagnera wystawioną za oceanem, właśnie w Nowym Jorku, nie może więc go zabraknąć w cyklu transmisji „The Met: Live in HD”.

Przedstawienie trwa około 4 godz. i 30 min.
LULU

21 listopada 2015, sobota, 18:00

Alban Berg

premiera sezonu

dyrygent: James Levine

reżyseria: William Kentridge

współpracownik reżysera: Luc De Wit

projekcje wideo: Catherine Meyburgh

scenografia: Sabine Theunissen

kostiumy: Greta Goiris

światło: Urs Schönebaum

w rolach głównych: Marlis Petersen, Susan Graham, Daniel Brenna, Paul Groves, Johan Reuter, Franz Grundheber
Wyjątkowe, mocno skandalizujące dzieło Albana Berga. „Lulu”, podobnie jak „Turandot” Pucciniego, należy do oper dokończonych po śmierci kompozytora przez kogoś innego – w tym przypadku przez Friedricha Cerha i to dopiero 44 lata po śmierci Berga. Skomplikowana historia Lulu – „modliszki idealnej” - sprowadza się do korowodu mężczyzn, z których żaden nie potrafi się oprzeć zmysłowej kobiecie o podejrzanej przeszłości. Przez swoje szaleństwa Lulu popada w kłopoty, które ze szczytu powodzenia strącają ją na samo dno, aż do finałowego spotkania z Kubą Rozpruwaczem. W postać rozpustnej Lulu wcieli się Marlis Petersen, znana widzom z występu w roli Zuzanny w „Weselu Figara”. Dyryguje legendarny szef muzyczny Met.

Przedstawienie trwa około 4 godz.
ZACZAROWANY FLET

12 grudnia 2015, sobota, 18:30

JUBILEUSZOWA RETRANSMISJA

Wolfgang Amadeus Mozart

dyrygent: James Levine

reżyseria i kostiumy: Julie Taymor

scenografia: George Tsypin

światło: Donald Holder

lalki: Julie Taymor i Michael Curry

choreografia: Mark Dendy

przekład libretta na angielski: J.D. McClatchy

w rolach głównych: Ying Huang, Erika Miklósa, Matthew Polenzani, René Pape, Nathan Gunn
Z okazji jubileuszu – 10. już sezonu transmisji z The Metropolitan Opera – nowojorska scena postanowiła przypomnieć widzom cyklu „Zaczarowany flet” Mozarta w reżyserii Julie Taymor. Na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersje opery „Króla Edypa” Strawińskiego z wykorzystaniem wielkich ruchomych lalek; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. „Zaczarowany flet” to pierwszy spektakl transmitowany w HD przez Met. To idealna propozycja dla tych wszystkich, którzy miłością do opery pragną zarazić swoje dzieci lub wnuki – prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami. Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny.

Przedstawienie trwa około 1 godz. i 50 min.
POŁAWIACZE PEREŁ

16 stycznia 2016, sobota, 18:30

Georges Bizet

Premiera sezonu

dyrygent: Gianandrea Noseda

reżyseria: Penny Woolcock

scenografia: Dick Bird

kostiumy: Kevin Pollard

światło: Jen Schriever

projekcje wideo: 59 Prouctions

ruch sceniczny: Andrew Dawson

w rolach głównych: Diana Damrau, Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecień, Nicolas Testé
„Poławiacze pereł” to kwintesencja opery francuskiej – melodyjnej, pełnej subtelnych motywów i wpadających w ucho fragmentów, wśród których najsłynniejszym jest romans Nadira, wymagający od tenora niezwykłej lekkości i śpiewu piano. Trudno dziś zrozumieć, dlaczego opera po swej premierze w 1863 roku aż na 20 lat zeszła ze sceny. Powróciła dopiero na fali niezwykłego powodzenia innego dzieła Bizeta – „Carmen”. Romantyczna historia dwóch przyjaciół zakochanych w tej samej kapłance, która ślubowała czystość, staje się pretekstem do serii barwnych obrazów na tle cejlońskiej wioski rybackiej. W rolach głównych prawdziwi wirtuozi wokalistyki: Diana Damrau jako Leila, Matthew Polenzani w partii Nadira. Postać jego przyjaciela, a zarazem rywala w miłości do Leili, będzie kreował polski baryton Mariusz Kwiecień, od kilku lat stały gwiazdor Met.

Przedstawienie trwa około 2 godz. i 40 min.
TURANDOT

30 stycznia 2016, sobota, 18:30

Giacomo Puccini

dyrygent: Paolo Carignani

reżyseria I scenografia: Franco Zeffirelli

kostiumy: Anna Anni, Dada Saligeri

światło: gil Wechsler

choreografia: Chiang Ching

w rolach głównych: Nina Stemme, Anita Hartig, Marco Berti, Alexander Tsymbalyuk



Inscenizację „Turandot” przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser zaprojektował także prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Pracę nad „Turandot” przerwała kompozytorowi śmierć, lecz dzięki staraniom legendarnego dyrygenta Artura Toscaniniego opera została dokończona – finałowy duet księcia Kalafa i tytułowej księżniczki dopisał Franco Alfano. Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa „Nessun dorma”. Jednak największe wymagania stawia wykonawczyni roli tytułowej: na premierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku, która ponoć straciła po tym występie głos. Nie grozi to Ninie Stemme, wykonującej z powodzeniem wielkie partie dramatyczne na największych scenach świata.

Przedstawienie trwa około 3 godz. i 20 min.
MANON LESCAUT

5 marca 2016, sobota, 18:30

Giacomo Puccini

premiera sezonu

dyrygent: Fabio Luisi

reżyseria: Sir Richard Eyre

scenografia: Rob Howell

kostiumy: Fotini Dimou

światło: Peter Mumford

choreografia: Sara Erde

w rolach głównych: Kristine Opolais, Jonas Kaufmann, Massimo Cavalletti, Brindley Sherratt
Powieść Abbe Prevosta „Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut” stała się niemal w jednym czasie inspiracją dla dwóch oper dwóch znakomitych kompozytorów: Masseneta i Pucciniego. Włoski kompozytor przeczytał partyturę swego kolegi jeszcze przed premierą i uznał, że sam lepiej oddałby dramatyzm zawarty w historii płochej Manon rezygnującej z miłości dla bogactwa, co doprowadzi ją… do śmierci na bagnach Luizjany. „Manon Lescaut” Pucciniego rzeczywiście odniosła ogromny sukces. Warto zauważyć, że opera warszawska wystawiła to dzieło zaledwie dwa lata po prapremierze, Nowy Jork – rok później. Nową inscenizację opery Pucciniego Met powierzyła Richardowi Eyre, którego spektakl „Carmen” bije rekordy popularności na tej scenie i podczas transmisji w HD. W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, zakochanym w niej des Grieux będzie tenor Jonas Kaufmann.

Przedstawienie trwa około 3 godz.

MADAME BUTTERFLY

2 kwietnia 2016, sobota, 18:30

Gioacomo Puccini

dyrygent: Karel Mark Chichon

reżyseria: Anthony Minghella

przekaz reżyserii i choreografia: Carolyn Choa

scenografia: Michael Levine

kostiumy: Han Feng

światło: Peter Mumford

lalki: Blind Summit Theatre

w rolach głównych: Kristine Opolais, Maria Zifchak, Roberto Alagna, Dwayne Croft
Słynny operowy wyciskacz łez w inscenizacji Anthony’ego Minghelli nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni. W główne postaci dramatu wcielą się Kristine Opolais i Roberto Alagna. W roli konsula Sharplessa baryton Dwayne Croft.

Przedstawienie trwa około 3 godz. i 30 min.
ROBERT DEVEREUX

16 kwietnia 2016, sobota, 18:30

Gaetano Donizetti

premiera sezonu

dyrygent: Maurizio Benini

reżyseria i scenografia: Sir David McVicar

kostiumy: Moritz Junge

światło: Paule Constable

choreografia: Leah Hausman

w rolach głównych: Sondra Radvanovsky, Elīna Garanča, Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecień


Trwa renesans twórczości Gaetana Donizettiego, którego opery były aż do połowy XX wieku zapomniane. Styl bel canto wymaga od śpiewaków doskonałości wokalnej, niełatwo znaleźć artystki, które udźwignęłyby trudności techniczne partii pisanych rzez Donizettiego i potrafiły stworzyć żywe portrety wielkich heroin. Taka musi być królowa Elżbieta – Sondra Radvanovsky: władcza, szarpana wewnętrznymi rozterkami w obliczu skazania na śmierć swego kochanka i faworyta Roberta, hrabiego Essex. Elżbieta domyśla się, że hrabia zdradza ją z inną kobietą – duma i złość okazuje się silniejsza niż miłość, zwłaszcza, gdy okazuje się, że rywalką królowej jest jej dama dworu, Sara. Partię tytułową wykona Matthew Polenzani, Nottinghamem, zazdrosnym mężem Sary będzie Mariusz Kwiecień.

Przedstawienie trwa około 3 godz.
ELEKTRA

30 kwietnia 2016, sobota, 18:30

Richard Strauss

premiera sezonu

dyrygent: Esa-Pekka Salonen

reżyseria: Patrice Chéreau

przekaz reżyserii: Vincent Huguet

scenografia: Richard Peduzzi

kostiumy: Caroline de Vivaise

światło: Dominique Bruguière

w rolach głównych: Nina Stemme, Adrianne Pieczonka, Waltraud Meier, Burkhard Ulrich, Eric Owens
Rolę Elektry w operze Straussa tuż po prapremierze okrzyknięto jedną z najbardziej morderczych partii w całym repertuarze operowym. Faktem jest, że mierzą się z nią zazwyczaj soprany dramatyczne, które mają już za sobą wiele potężnych partii, w tym Wagnerowskie. Strauss od swej Elektry wymaga śpiewania na granicy histerii – ma to oddać nieustanny gniew przepełniający duszę córki, która nie może znieść, że jej własna matka, Klitajmestra, wraz z kochankiem zamordowała jej ojca, Agamemnona. Elektra pragnie dokonać zemsty wraz z rodzeństwem – siostrą Chryzotemis i bratem Orestesem, ten jednak uciekł z domu, siostra zaś jest lękliwa. Do nowej realizacji „Elektry” na scenie Met dobrano doskonałą obsadę: Elektrą będzie Nina Stemme, jako Chryzotemis usłyszymy Adriannę Pieczonkę, a w roli Klitajmestry – specjalizującą się w Straussie i Wagnerze Waltraud Meier.

Przedstawienie trwa około 1 godz. i 50 min.
* * *

The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. The Metropolitan Opera zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 „Faustem” Charles’a Gounoda. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów – od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku.
Zapraszamy na The Metropolitan Opera: Live in HD 2015/2016 w Kinie Praha!

INFORMACJA:

Kasa Kina Praha

ul. Jagiellońska 26

03-719 Warszawa

tel. 22 343 03 10
KONTAKT DLA MEDIÓW:

Katarzyna Polubiec-Mrowińska

email: kasia@kinopraha.pl

tel. 728 875 350



WWW.KINOPRAHA.PL


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość