Strona główna

Data18.06.2016
Rozmiar6.07 Kb.
Trasa 8. ŁO– 2409 – bu (niebieski) Giełczyn –Czerwony Bór – Wygoda – 15 km

Szlak w 90% prowadzi przez lasy Czerwonego Boru, urozmaicone krajobrazy, wydarzenia historyczne. Jeśli szlak nie jest znakowany, należy wędrować z przewodnikiem.

0,0 km Giełczyn, przystanek MPK. Początek szlaku. Jedziemy w stroną lasu. Z pagórka (0,5) widoczna jest panorama lasu Giełczyńskiego i dalej Czerwonego Boru.

0,8 km Las sosnowo-dębowy z domieszką świerka, brzozy, leszczyny. Początkowo aleja brzozowa.

1,3 km Przy skrzyżowaniu szlaki rozchodzą się: niebieski skręca w lewo, w kierunku wschodnim. Teren pagórkowaty, las dębowy, w podszyciu leszczyna.

2,2 km Z lewej strony drogi widoczna zbiorowa mogiła pomordowanych przez hitlerowców mieszkańców Łomży i okolic, Polaków i Żydów. W odległości 100 m przy skrzyżowaniu skręcamy w prawo, gdzie znajduje się druga mogiła w odległości około 0,5 km, trzecia na skraju lasu od strony wschodniej. Droga prowadzi skrajem lasu w kierunku południowym, skąd roztaczają się wspaniałe widoki na okolicę.

4,4 km Szeroki gościniec Podgórze – Koziki.

4,9 km Skręcamy w prawo, po przejechaniu 500 m drogą skręcamy w lewo, w mniejszą drogę leśną. To już sosnowe lasy Czerwonego Boru. Teren pagórkowaty, przy drodze szpalery brzóz, dalej gęsty, młody las sosnowy.

6,4 km Przy rozwidleniu skręcamy w lewo i po przejechaniu 50 m znów przy rozwidleniu w prawo. Widoczny grzbiet Czerwonego Boru, którym prowadzi szlak, jest najwyższym wzniesieniem Ziemi Łomżyńskiej (225 m n.p.m.) oraz jednym z najwyższych na Mazowszu. Starodrzew lasu mieszanego, dęby, modrzewie, świerki, brzozy.

9,0 km Droga schodzi dość stromo w dolinę. Wyjeżdżamy z lasu do wsi Bacze Suche założonej w wieku XIV.

11,3 km Po przejechaniu przez wieś trasa prowadzi w stronę południowo-wschodnią w kierunku widocznego lasu.

12,4 km Tory kolejowe. Przed torami w lewo, w kierunku wschodnim wieś Bacze Mokre.

13,5 km Na skraju lasu przed stacją kolejową mogiła zbiorowa jeńców radzieckich z lat 1941–43.

14,1 Nieczynna stacja PKP Czerwony Bór. Z drogi brukowanej skręcamy w lewo w drogę leśną.

15,0 km Po przejechaniu około 1 km wyjeżdżamy w Wygodzie na drogę w kierunku Łomży i Zambrowa. koniec trasy.