Strona główna

Uwarunkowania oporu psychologicznego w terapii osób uzależnionych */ 2 Stulecie narkotyków 36 Kokaina w Holandii 39 Heroina silniejsza od rozumu 54 Rzuć palenie


Pobieranie 0.49 Mb.
Strona9/11
Data18.06.2016
Rozmiar0.49 Mb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

Nie bądź obojętny


„AIDS. Nie daj szansy”. „Nie bądź obojętny”. „Obudź w sobie człowieka” . Takie hasła towarzyszyły kolejnym działaniom podejmowanym przez Pełnomocnika Wojewody Zachodniopomorskiego ds. Narkomanii i HIV/AIDS w ramach zadań Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii i HIV/AIDS. Społeczną kampanię medialną adresowaną w tym roku do par heteroseksualnych pomiędzy 18 a 29 rokiem życia rozpoczęliśmy 06 października konferencją prasową. kolejne tygodnie przyniosły nasilenie działań. Warsztaty i wykłady dla nauczycieli pracujących z młodzieżą szkół ponadgimnazjalnych, kampanie edukacyjne wśród studentów szczecińskich wyższych uczelni, szczególne obchody 01 grudnia - Światowego Dnia AIDS, konkursy wiedzy o AIDS – to tylko niektóre z działań podejmowanych na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Niezwykle ważny jest głos ludzi młodych. Świat wokół nich zmienia się przecież tak szybko. Jak uważnymi obserwatorami otaczającej ich rzeczywistości są 17-18-latki pokazała IV już edycja Młodzieżowej Konferencji „Nie bądź obojętny”. Chęć udziału w niej zgłosiło ponad 30 uczniów szkół województwa zachodniopomorskiego. W programie konferencji znalazły się referaty dotyczące problemu narkomanii, HIV/AIDS, dziecka w rodzinie nadużywającej alkoholu, ale także nowego zjawiska jakim jest metroseksualizm czy uzależnienie od telefonu komórkowego.

Okazało się, że komórka towarzyszy młodym ludziom wszędzie: w szkole i w domu, jest elementem rozrywki i okiem na świat. Jeździ z właścicielem w podróż, bywa i w dyskotece i w toalecie. Piętnastolatki są gotowi wydać na rozmowy i smsy nawet około 50 złotych miesięcznie, co stanowi poważny wydatek w budżecie młodego człowieka. Martwi fakt, że w sferze uzależnień nastolatki nie mają ani nowych, ani ciekawych pomysłów na profilaktykę. Nie akceptują ani filmów edukacyjnych, ani spotkań ze specjalistami, nudzą ich warsztaty uczące wielu umiejętności społecznych. Za formę profilaktyki uznają jedynie wizytę na oddziale detoksykacyjnym czy wycieczkę do ośrodka leczenia uzależnień. Gotowi są na poważne konsekwencje, byle nikt nie zawracał im głowy. Profilaktyka uzależnień to wciąż poważne wyzwanie dla wychowawców, edukatorów, organizacji pozarządowych w województwie.

Konferencja była też okazją do rozstrzygnięcia wojewódzkiego konkursu na najlepszy scenariusz przedstawienia dotyczącego problemu uzależnień. Wzięli w nim udział uczniowie wszystkich typów szkół. Nadesłano ponad 300 scenariuszy. Najlepsze zostały nagrodzone.

3 grudnia 2004 roku ogłoszone zostały również wyniki badania ankietowego dotyczącego wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych na temat HIV/AIDS. Interesowało nas, czy miejsce szkoły w rankingu wojewódzkim, pochodzenie uczniów, miejsce zamieszkania, rodzina, w jakiej się wychowują mają wpływ na zakres ich wiedzy. Badaniami objęto 994 licealistów (w tym 321 uczniów z liceum X, 336 z liceum Y, oraz 337 uczniów z liceum Z).

Wybraną metodą badawczą był sondaż diagnostyczny w oparciu o kwestionariusz ankiety opracowany przez członków SKN Pielęgniarstwa Europejskiego. Wyniki okazały się zaskakujące.

Rys. 1. Występowanie poczucia lęku wśród uczniów w kontakcie z osoba zakażona HIV.





Rys. 2 Poziom wiedzy młodych ludzi na temat HIV/AIDS.



Rys. 3. Opinie na temat zakaźności materiału niezakaźnego (mocz, stolec, wymiociny, wydzielina nosowo-gardłowa, pot).



Rys. 4. Znajomość organizacji zajmujących się wsparciem dla osób z HIV/AIDS





Rys. 5. Opinie na temat stosowania prezerwatywy jako środka skutecznie zmniejszającego ryzyko zakażenia HIV.


Rys. 6. Tolerancja wobec osób zakażonych wirusem HIV.





Rys. 7. Stosunek emocjonalny wobec osób zakażonych wirusem HIV i chorych na AIDS.




To tylko część wyników, ale już one pozwalają pokazać, że nie ma większego znaczenia miejsce urodzenia czy zamieszkania, ani typ szkoły, do której chodzą ankietowani uczniowie. Młodzi ludzie są przekonani o swojej wiedzy, której tak naprawdę nie mają. Prawie wszystkich stać na tolerancję, ale do wyrażenia empatii jest gotowych tylko ok. 25% ankietowanych. Młodzi ludzie, mimo że pewni są swojej wiedzy, chętnie wezmą udział w zajęciach edukacyjnych przybliżających problem HIV/AIDS.

Kampanii społecznej „AIDS. Nie daj szansy” towarzyszy od października akcja „Bezpieczny przedszkolak”. Spowodowała ona spory szum medialny. „Po co i o czym rozmawiać z sześciolatkami”, bo do tej grupy wiekowej adresowany jest program. Inspiracją do rozpoczęcia programu było podjęcie przez maluchy ryzykownej zabawy znalezioną przypadkiem strzykawką i igłą. Wyobraźnia dziecięca nie zna granic, a na klatkach schodowych i podwórkach jest coraz więcej zakażonego materiału. Przedszkolaki poznały historię Dominika, chłopca, który urodził się z wirusem HIV, i który, choć ma przyjaciół, czuje się czasami samotny, uczyły się bezpieczeństwa i empatii. Materiał edukacyjny stanowiły historyjki przygotowane przez specjalistów z

Krajowego Centrum ds. AIDS. Teraz dzieci uczą się bezpieczniejszego życia razem z Kubą, sześciolatkiem z zachodniopomorskiego. Kolorując obrazki dzieci dowiadują się, że nie należy dotykać żadnych skaleczeń, tylko prosić o pomoc dorosłych, i że znalezione przypadkowo igły i strzykawki mogą być zakażone HIV.

Być może te właśnie dzieci w przyszłości unikną ryzykownych zachowań i uchronią się przed HIV/AIDS.

Realizacji Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii i HIV/AIDS towarzyszą plakaty, czerwone kokardki, naklejki i materiały informacyjne.


Włodzimierz Janiszewski

Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół

Dzieci „Powrót z U”

Oddział w Zielonej Górze



1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość