Strona główna

„Wierzę w Kościół”, red ks. Waldemar Janiga. Podręcznik nr az-23-01/10-lu-2/14


Pobieranie 192.46 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar192.46 Kb.
Wymagania edukacyjne z religii „Wierzę w Kościół” , red. ks. Waldemar Janiga. Podręcznik nr AZ-23-01/10-LU-2/14 do nauczania religii rzymskokatolickiej  przeznaczony dla klasy VI szkoły podstawowej, zgodny z programem nauczania
 numer AZ-1-01/10.

Lp.

Temat lekcji

Cele katechetyczne – wymagania ogólne:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:


Wiedza

Umiejętności



Jestem w Kościele na wakacjach
i w szkole

  • Ukazanie założeń programu klasy szóstej – wprowadzenie w historię zbawienia reali­zującą się w życiu i działalności Kościoła, rozwijanie poczucia przynależności do niego.




  • Podaje z pamięci tytuł podręcznika do klasy VI.

  • Wskazuje najważniejsze treści programu do klasy VI.




  • Podaje propozycje zasad pracy na lekcjach w klasie VI.

  • Rozpoznaje najważniejsze świątynie katolickie.



Zesłanie Ducha Świętego – narodziny Kościoła

  • Pogłębienie znajomości treści związanych z biblijnym opowiadaniem o zesłaniu Ducha Świętego.




  • Wymienia znaki towarzyszące zesłaniu Ducha Świętego.

  • Podaje gdzie, kiedy i na kogo zstąpił Duch Święty.

  • Wymienia skutki zesłania Ducha Świętego.




  • Opowiada własnymi słowami o wydarzeniu zesłania Ducha Świętego.

  • Wskazuje na znaczenie Ducha Świętego w życiu współczesnych chrześcijan.






Życie pierwszych chrześcijan wzorem dla wspólnoty Kościoła

  • Ukazanie pierwszych wspólnot chrześcijańskich jako wzoru dla dzisiejszego Kościoła.

  • Tłumaczy pojęcie „łamanie chleba”.

  • Interpretuje tekst: „Trwali oni w nauce Apostołów
    i we wspólnocie,
    w łamaniu chleba
    i w modlitwach”
    (Dz 2,42).




  • Opisuje własnymi słowami życie pierwszych wspólnot chrześcijan.

  • Wskazuje na znaczenie Ducha Świętego w życiu współczesnych chrześcijan.






Święty Piotr – opoką Kościoła

  • Poznanie życiorysu
    św. Piotra i jego działalności.

  • Wskazanie na szczególną rolę
    św. Piotra w posłannictwie Chrystusa.




  • Wyjaśnia, kim był
    św. Piotr.

  • Podejmuje refleksję nad tym, że św. Piotr został wybrany do wyjątkowej misji.

  • Interpretuje fragmenty Pisma Świętego odnoszące się do misji św. Piotra.




  • Podejmuje refleksję nad misją Chrystusa, kontynuowaną przez Apostołów i następców.

  • Dostrzega Boże działanie w tworzeniu struktury Kościoła.

  • Podejmuje modlitwę za papieża, następcę
    św. Piotra.






Jezus żyje i działa przez św. Piotra
i jego następców

  • Ukazanie struktury hierarchicznej Kościoła.

  • Ukazanie, czym jest sukcesja apostolska.




  • Wyjaśnia pojęcia: papież, kolegium biskupów, Stolica Apostolska.

  • Podejmuje refleksję nad hierarchiczną strukturą Kościoła.

  • Wskazuje na zadania papieża, biskupów, kapłanów.




  • Wyjaśnia biblijne podstawy posługi kapłańskiej i prymatu papieża.

  • Dostrzega Boże działanie w tworzeniu struktury Kościoła.

  • Podejmuje modlitwę za następców Apostołów: papieża, biskupów, kapłanów.






Święty Paweł – Apostoł Narodów

  • Poznanie życia
    i działalności św. Pawła jako realizacji posłannictwa Chrystusowego

  • Przedstawia najważniejsze wydarzenia z życia i działalności
    św. Pawła.

  • Wyjaśnia, dlaczego
    św. Pawła nazywamy Apostołem Narodów.




  • Uzasadnia, że działalność ewangelizacyjna
    św. Pawła jest wzorem pilności w głoszeniu męki i zmartwychwstania Chrystusa.

  • Wykazuje pragnienie głoszenia Ewangelii na wzór św. Pawła.






Uczestniczę
w działalności misyjnej Kościoła

  • Ukazanie działalności misyjnej Kościoła jako wypełnienia misji powierzonej przez Chrystusa.

  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za misje.




  • Przedstawia działalność misyjną Kościoła.

  • Wskazuje szanse
    i zagrożenia działalności misyjnej w dzisiejszych czasach.




  • Określa formy zaangażowania w dzieło misyjne Kościoła.

  • Wyjaśnia, dlaczego pragnie angażować się
    w działalność misyjną.






Uczestniczę
w potrójnej misji Chrystusa

  • Ukazanie, że wspólnota Kościoła jest znakiem obecności Boga w słowie Bożym
    i w sakramentach.

  • Ukazanie, że każdy chrześcijanin uczestniczy w potrójnej misji Jezusa.




  • Wskazuje na słowo Boże i sakramenty jako znaki obecności Boga we wspólnocie Ko­ścioła.

  • Wyjaśnia znaczenie misji kapłańskiej, prorockiej i królewskiej.

  • Wskazuje, że udział
    w liturgii Kościoła jest wyrazem realizacji potrójnej misji Jezusa.




  • Określa, jakie podjąć działania, by uczestniczyć w potrójnej misji Chrystusa.

  • Uzasadnia, że modlitwa, głoszenie słowa Bożego oraz miłość Pana Boga i ludzi jest wy­pełnieniem potrójnej misji Jezusa.






Biblijne obrazy przybliżają nam Kościół

  • Poznanie biblijnych obrazów przybliżających nam Kościół.

  • Odkrywanie różnorodnych relacji Boga do swego ludu oraz wiernych do swego Pana wyrażonych poprzez znaki i symbole Kościoła.




  • Wymienia biblijne obrazy Kościoła.

  • Podaje znaczenie biblijnych obrazów Kościoła.

  • Wskazuje na różnorodne relacje Boga do swego ludu i wiernych do Pana.




  • Wyjaśnia na przykładzie biblijnych obrazów Kościoła, że Chrystus jest zjednoczony ze swoim Kościołem i troszczy się
    o każdego z jego członków.

  • Wskazuje na konieczność łączności
    z Chrystusem poprzez wspólnotę Kościoła.






Wierzę w jeden, święty Kościół

  • Ukazanie, że Kościół jest jeden i święty.

  • Kształtowanie postawy troski o jedność wspólnoty Kościoła
    i swoją świętość.




  • Wskazuje perykopy biblijne, w których Jezus modli się o jedność uczniów i wzywa ich do doskonałości.

  • Wylicza znamiona jedności Kościoła.

  • Wskazuje na zagrożenia jedności i rany jej zadane.

  • Wyjaśnia, na czym polega świętość Kościoła.

  • Uzasadnia potrzebę kanonizacji.




  • Dostrzega i nazywa elementy jedności
    i świętości Kościoła.

  • Widzi potrzebę i sposoby pracy na rzecz jedności Kościoła

  • Wskazuje środki
    w dążeniu do świętości.






Wierzę
w powszechny, apostolski Kościół

  • Ukazanie, że Kościół jest powszechny
    i apostolski.

  • Kształtowanie postawy gorliwości apostolskiej.




  • Wyjaśnia treść nakazu misyjnego Chrystusa.

  • Wylicza znamiona powszechności Kościoła.

  • Wyjaśnia możliwość zbawienia niechrześcijan i ich przyporządkowanie do Kościoła.

  • Wskazuje, na czym polega apostolskość Kościoła.

  • Uzasadnia potrzebę ewangelizacji.




  • Dostrzega i nazywa elementy powszechności
    i apostolskości Kościoła.

  • Uzasadnia potrzebę ewangelizacji.

  • Podaje sposoby ewangelizacji w świecie
    i własnym środowisku.






Służebna rola hierarchii
w Kościele

  • Ukazanie struktury hierarchicznej Kościoła jako realizacji wskazania Jezusa do kontynuowania Jego misji.

  • Kształtowanie postawy troski o papieża, biskupów, kapłanów
    i diakonów.




  • Wyjaśnia sens gestu umycia nóg Apostołom przez Jezusa.

  • Wyjaśnia cel powołania Apostołów.

  • Wskazuje na biblijne źródła hierarchii
    w Kościele.

  • Ukazuje realizację potrójnej misji biskupów w Kościele.

  • Wskazuje obowiązki prezbiterów.

  • Wyjaśnia misję i posługę diakona w Kościele.




  • Nazywa i określa zadania członków hierarchii w Kościele.

  • Dostrzega potrzebę troski o papieża, biskupów, kapłanów
    i diakonów.

  • Podaje sposoby troski
    o hierarchów Kościoła.






Duch Święty mocą i życiem Kościoła

  • Ukazanie, że Duch Święty udzielając darów i charyzmatów, ożywia
    i umacnia wspól­notę Kościoła.

  • Kształtowanie postawy zaangażowania we wspólnotę zgodnie
    z posiadanymi charyzma­tami.




  • Tłumaczy pojęcia, podaje źródło oraz rozróżnia dary Ducha Świętego od charyzmatów.

  • Wylicza dary Ducha Świętego i podaje ich znaczenie.

  • Dostrzega różnicę pomiędzy charyzmatami zwyczajnymi
    i nadzwyczajnymi.

  • Podaje przykłady
    i omawia znaczenie charyzmatów nadzwyczajnych.

  • Wskazuje, na czym polegają charyzmaty zwyczajne i podaje ich przykłady.




  • Dostrzega i nazywa dary i charyzmaty w swoim życiu, jak i we wspólnocie Kościoła.

  • Wskazuje na potrzebę
    i sposoby rozwijania charyzmatów oraz angażowania się dzięki nim we wspólnotę Kościoła.






Sakramenty źródłem życia Kościoła

  • Ukazanie, że Bóg jest Źródłem miłości.

  • Przypomnienie, że Bóg pragnie naszego udziału w Jego życiu.




  • Wymienia i opisuje siedem sakramentów świętych.

  • Wyjaśnia, że życie Kościoła pochodzi od Boga.

  • Wskazuje na konieczność kształtowania postawy otwartości na łaskę.

  • Uzasadnia postawę wdzięczności za sakramenty.

  • Interpretuje postawę odpowiedzialności za Kościół.






W sakramentach spotykam się
z Jezusem

  • Uświadomienie prawdy, że
    w sakramentach świętych spotykamy się osobiście z Jezu­sem.

  • Ukazanie, jak ważna jest dla człowieka więź
    z Bogiem.




  • Wyjaśnia, jak Jezus działa w sakramentach.

  • Interpretuje, że przyjmowanie sakramentów jest wyrazem „przywiązania” do Boga.




  • Wskazuje, jak troszczyć się o więź z Bogiem.

  • Przyjmuje postawę troski o świadomość potrzeby otwarcia na łaskę.






Sakramenty źródłem wzrostu mojej wiary, nadziei i miłości

  • Ukazanie, że przystępowanie do sakramentów pomnaża wiarę, nadzieję i miłość.

  • Uświadomienie, że wiara, nadzieja i miłość przynaglają do szukania osobistego związku
    z Bogiem.




  • Wyjaśnia, że cnoty teologalne są darem Boga, który mamy pomnażać.

  • Wskazuje, że sakramenty dzielą się na: wtajemniczenia, uzdrowienia, posłania

i ko­munii.


  • Opisuje i interpretuje każdą z cnót Boskich.

  • Projektuje sposoby rozwoju wiary, nadziei
    i miłości przez udział
    w sakramentach.






Chrzest święty początkiem drogi do Ojca

  • Ukazanie sakramentu chrztu jako przymierza

z Bogiem.

  • Uświadomienie, że sakrament chrztu jest fundamentem życia chrześcijańskiego.




  • Wyjaśnia skutki chrztu.

  • Opisuje, jak brzmi formuła chrzcielna, co jest materią i kto może udzielać chrztu.




  • Uzasadnia, dlaczego Kościół chrzci małe dzieci.

  • Wskazuje na konieczność sakramentu chrztu do zbawienia.






W sakramencie bierzmowania Duch Święty udziela mocy do dawania świadectwa

  • Uświadomienie, że Bóg jest wierny zawartemu ze mną przymierzu.

  • Ukazanie bierzmowania jako sakramentu umacniającego
    w dawaniu świadectwa
    o Chrystusie.




  • Wskazuje na skutki sakramentu bierzmowania.

  • Wyjaśnia, co jest materią, jak brzmi formuła, kto może udzielać bierzmowania.

  • Wymienia dary Ducha Świętego.




  • Uznaje potrzebę otwarcia na dary Ducha Świętego.

  • Kształtuje postawę odpowiedzialności za wzrost w łasce.






Eucharystia jednoczy mnie
z Chrystusem

i braćmi


  • Uświadomienie, jak ważna dla jedności Kościoła jest Eucharystia.

  • Ukazanie prawdy, że
    w Eucharystii Jezus przemienia każdego
    z nas.




  • Wyjaśnia, że w czasie Eucharystii wspólnota wierzących wzmacnia więzy Kościoła.

  • Opowiada, w jaki sposób jednoczymy się

z Jezusem i braćmi.

  • Wskazuje, co jest materią, a co formą, i kto jest szafarzem Eucharystii.




  • Pogłębia świadomość konieczności życia
    w łasce i uczestnictwa
    w Eucharystii.

  • Przyjmuje postawę wdzięczności za obecność Jezusa w Najświętszym Sakramencie.






W sakramencie pokuty spotykam się z uzdrawiającą łaską Boga

  • Ukazanie Chrystusa jako zawsze szukającego każdego zagubionego człowieka.

  • Przypomnienie, że
    w sakramencie pokuty Bóg leczy nas swoją łaską.




  • Uzasadnia, dlaczego tylko kapłani mogą odpuszczać grzechy.

  • Opisuje ustanowienie sakramentu pokuty.

  • Wymienia warunki sakramentu pokuty.




  • Wyjaśnia warunki sakramentu pokuty.

  • Uznaje potrzebę troski
    o życie w stanie łaski uświęcającej.






W sakramencie namaszczenia chorych Chrystus umacnia mnie
w cierpieniu

  • Ukazanie Chrystusa bliskiego chorym
    i cierpiącym.

  • Uświadomienie, że tylko w zjednoczeniu
    z Chrystusem nasze cierpienie ma wymiar zbawczy.




  • Opisuje liturgię sakramentu chorych.

  • Wyjaśnia biblijne podstawy sakramentu chorych.









Sakrament święceń kapłańskich udziałem w misji
i mocy Chrystusa

  • Kształtowanie świadomości, że Chrystus sam wybiera do kapłaństwa tych, których chce.

  • Ukazanie roli sakramentu kapłaństwa w Kościele.




  • Podaje skutki święceń prezbiteratu.

  • Opisuje, w jaki sposób udzielany jest sakrament święceń.

  • Opowiada tekst biblijny o powołaniu uczniów.




  • Wskazuje na potrzebę modlitwy za kapłanów.

  • Pielęgnuje w sobie postawę wdzięczności za kapłanów.

  • Wyjaśnia, że w życiu należy przyjmować postawę otwartości na Boże wezwanie.






Sakrament małżeństwa żywym obrazem miłości Chrystusa
i Kościoła

  • Ukazanie sakramentu małżeństwa jako realizacji powołania człowieka.

  • Uświadomienie, że małżeństwo chrześcijańskie jest obrazem miłości Chrystusa do Kościoła.

  • Opowiada, w jaki sposób zawiera się sakrament małżeństwa.

  • Interpretuje niektóre teksty biblijne mówiące
    o małżeństwie.




  • Przyjmuje prawdę
    o potrzebie odpowiedzialnego przygotowania do małżeństwa.

  • Wskazuje na konieczność pielęgnowania postawy szacunku do kolegów/koleżanek jako przyszłych mężów/żon.



Przez życie sakramentalne uwielbiam Boga

  • Ukazanie sakramentów jako pomocy do zjednoczenia z Bogiem.

  • Uświadomienie, że objawiamy chwałę Bożą przez życie pełnią życia.




  • Wyjaśnia, że sakramenty są wyjątkowymi miejscami działania łaski Bożej.

  • Interpretuje, że jesteśmy zbawieni dzięki łasce Bożej.




  • Wskazuje na potrzebę uwielbiania Boga.

  • Przyjmuje postawę troski o życie sakramentalne.






Na nowo odkrywam Kościół i sakramenty – katecheza powtórkowa

  • Zebranie, uogólnienie
    i pogłębienie wiadomości z ostatnich katechez – wyjście od ta­jemnicy Kościoła Chrystusowego i obecnych w Jego życiu sakramentów, doprowadze­nie do odkrycia zamysłu Bożego wobec Kościoła.




  • Odkrywa zamysł Boży w tajemnicy powołania
    i życia Kościoła Chrystusowego.

  • Rozumie, że przez sprawowane w Kościele sakramenty Bóg przychodzi do człowieka z darem świętości.

  • Wyjaśnia, że
    w Kościele Świętym Bóg „zapisał” swój plan zbawienia człowieka.




  • Interpretuje zamysł Boży względem Kościoła.

  • Wskazuje rolę, jaką odgrywają sakramenty
    w życiu Kościoła

i człowieka.

  • Odkrywa na nowo swoje zobowiązania wynikające z przynależności do wspólnoty Ko­ścioła Chrystusowego.






Zostałem ochrzczony i nie wstydzę się Jezusa

  • Odkrywanie świata wartości, wynikającego

z przyjęcia sakramentu chrztu świętego.

  • Ukazanie i odkrywanie głębokiego przesłania liturgicznych znaków
    i postaw chrześci­janina.




  • Wskazuje na zadania, które wypływają z daru przyjęcia chrztu świętego.

  • Interpretuje znaczenie chrześcijańskiego świadectwa.




  • Wyraża wiarę podczas liturgii poprzez piękno znaków i postaw liturgicznych.

  • Wskazuje na konieczność świadectwa
    o Jezusie w codziennym życiu.






Z Jezusem i we wspólnocie Kościoła zbliżam się do Ojca

  • Odkrywanie świata wartości wynikającego
    z przynależności do wspólnoty Kościoła.




  • Opisuje, że Kościół jest wspólnotą wierzących
    w drodze do Boga.

  • Wyjaśnia, że poprzez udział w liturgii
    i zjednoczenie z Jezusem w Eucharystii uczestni­czy we wspólnocie Kościoła.




  • Wskazuje na konieczność budowania małych wspólnot eklezjalnych.

  • Włącza się w wielką wspólnotę Kościoła poprzez zaangażowanie
    i udział w liturgii.






Bóg stawia wymagania
i dodaje mi siły

  • Kształtowanie świadomości, że Bóg pomaga w spełnianiu ewangelicznych wymagań.

  • Ukazanie postawy odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu Kościoła, rodziny, szkoły, społeczeństwa.




  • Wskazuje na różnorodność zadań we wspólnocie Kościoła wynikających ze stanu życia i sytuacji.

  • Wyjaśnia, że Bóg przez modlitwę i sakramenty uzdalnia do wykonywania powierzonych obowiązków.




  • Interpretuje, że na drodze życiowych zadań nigdy nie jest sam.

  • Wskazuje na sposoby docierania do innych ludzi poprzez uczynki miłosierne względem ciała i duszy.

  • Wymienia zadania, jakie powinien realizować
    w środowisku, w rodzinie, we wspólnocie Kościoła.






Wolontariusze Jezusa

  • Ukazanie i pogłębienie odpowiedzialności za dar pierwszego sakramentu.

  • Wezwanie do czynnej aktywności na rzecz innych ludzi na wzór Jezusa.



  • Wyjaśnia, że Kościół wypełnia naukę Chrystusa przez działalność charytatywną i mi­syjną.

  • Opisuje tę działalność
    i uzasadnia, że jest ona obowiązkiem każdego chrześcijanina.

  • Interpretuje, że pomoc duchowa i materialna jest wyrazem troski
    o potrzebujących członków wspólnoty.




  • Wzbudza w sobie
    i innych pragnienie włączenia się w szerzenie Kościoła na świecie, poprzez bezinteresowną pomoc innym ludziom.

  • Wskazuje na różne formy pomocy bliźnim praktykowane w różnych środowiskach, a przede wszystkim we wspólnocie Kościoła.






Trwam
w modlitwie

z Jezusem we wspólnocie Kościoła



  • Rozwijanie poczucia przynależności do wspólnoty Kościoła.

  • Obudzenie zainteresowania życiem Kościoła.




  • Wyjaśnia, że modlitwa we wspólnocie Kościoła jest pogłębieniem wspólnoty z Bogiem
    i między sobą.




  • Uzasadnia, dlaczego powinien modlić się za wszystkich ludzi
    i w każdej sprawie.

  • Podejmuje
    w codziennym życiu modlitwę, która jest wyrazem więzi
    z Chrystusem.

  • Stara się pamiętać
    w modlitwie osobistej
    i wspólnotowej
    o wszystkich braciach
    i siostrach.






Niedziela jest dla mnie dniem świętym

  • Odkrycie wartości niedzieli.

  • Wyjaśnia, że niedziela to dzień, w którym wspólnota Kościoła trwa na modlitwie.

  • Wymienia elementy świętowania niedzieli.

  • Wskazuje na znaczenie tego dnia.



Jezus uczy mnie kochać

  • Ukazanie prawdziwego „oblicza” miłości zawartego w nauce
    i czynach Jezusa.

  • Wspieranie prawidłowego rozwoju społecznego opartego na przykazaniu miłości.




  • Wskazuje na źródło prawdziwej miłości człowieka.

  • Opisuje cechy chrześcijańskiej miłości.

  • Interpretuje prawdę, że miłość małżeńska jest szczególną relacją kobiety i mężczyzny, uczestniczących z woli Bożej w przekazywaniu życia.

  • Wyjaśnia istotę miłości chrześcijańskiej jako podstawy pragnienia dobra drugiej osoby.






W trosce o swoje życie wieczne wypełniam przykazania kościelne

  • Ukazanie znaczenia przykazań kościelnych
    w życiu doczesnym
    i wiecznym.

  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zobowiązania moralne płynące z przyka­zań kościelnych.




  • Wskazuje na przykazania kościelne jako religijno-moralne zobowiązanie chrześcijan wobec Boga i ludzi.

  • Interpretuje, że przykazania kościelne są ustanowione w trosce
    o życie wieczne

wszyst­kich wiernych.


  • Wyjaśnia przykazania kościelne.

  • Uzasadnia potrzebę przestrzegania przykazań kościelnych
    w codziennym życiu.






Z Jezusem zmieniam świat na lepszy

  • Ukazanie chrześcijanina jako człowieka zatroskanego o szerzenie Królestwa Bożego i jego zasad na ziemi, poprzez zaangażowanie w życiu społecznym.

  • Wspieranie prawidłowego rozwoju społecznego.




  • Wyjaśnia znaczenie pojęcia „apostoł”.

  • Wskazuje, w jaki sposób chrześcijanin włącza się w życie społeczne poprzez działalność apostolską.

  • Wyjaśnia, dlaczego modlitwa umacnia Kościół w jego przeobrażaniu świata.




  • Podejmuje wysiłek osobistego zaangażowania w życie społeczne poprzez działalność apostolską na terenie swojej parafii, szkoły itp.

  • Włącza się w modlitwę Kościoła mającą moc przeobrażać świat.






Pogłębiam swoją wiarę we wspólnocie parafialnej

  • Pogłębienie poczucia przynależności do parafii jako cząstki Kościoła lokalnego.

  • Uświadomienie, że przez udział
    w niedzielnej Eucharystii prowadzi się do zjednoczenia ze wspólnotą wiary

i wyraża się wolę angażowania

w parafialne inicjatywy.




  • Poznaje cel – tworzenie wspólnoty – obecny
    w inicjatywach parafialnych.

  • Wskazuje na formy możliwej współodpowiedzialności za wspólnotę parafialną.

  • Dostrzega kryteria oceny zaangażowania
    w życie parafii.




  • Zdobywa wstępną umiejętność dostrzegania różnych możliwości aktywnego angażowa­nia się w życie wspólnoty parafialnej.

  • Zaczyna rozpoznawać różnorodne możliwości wzajemnego dzielenia się darami ducho­wymi we wspólnocie parafialnej.






Rozpoznaję swoje miejsce i rolę we wspólnocie Kościoła

  • Rozwijanie zainteresowań uczniów różnorodnymi aspektami życia Kościoła lokalnego.

  • Ukazanie dynamiki budowania jedności wspólnoty poprzez wykorzystywanie
    różno­rodnych darów
    i charyzmatów powierzonych wiernym.




  • Poznaje podstawowe cechy dynamicznego obrazu wspólnoty kościelnej, jako procesu jednoczenia wewnętrznej różnorodności Kościoła.

  • Dostrzega znaczenie różnorodnych darów, charyzmatów i posług we wspólnocie ko­ścielnej.

  • Uświadamia sobie własne możliwości angażowania się
    w budowanie wspólnoty wiary.




  • Wzmacnia swoją wdzięczność za otrzymane dary i talenty.

  • Zdobywa wstępną umiejętność rozpoznawania, kiedy posiadane dary i talenty budują wspólnotę, a kiedy ją burzą.

  • Dostrzega potrzebę odpowiedzialności za otrzymane dary i posługi w swojej parafii.



Apostolski zapał buduje wspólnotę Kościoła

  • Wprowadzenie
    w historię rozprzestrzeniania się chrześcijaństwa.

  • Wezwanie do postawy apostolskiej w swoim środowisku.




  • Wyjaśnia, w jaki sposób rozprzestrzeniało się chrześcijaństwo w Europie.

  • Podaje daty
    i okoliczności przyjęcia chrztu w państwach Europy.

  • Opisuje postaci
    i najważniejsze fakty
    z życiorysu świętych, którzy krzewili Ewangelię w Europie.




  • Wskazuje, w jaki sposób może dziś głosić Jezusa
    w swoim środowisku.

  • Kształtuje postawę dziękczynienia za chrześcijańskie korzenie państw europejskich.






Chrzest Polski włączeniem narodu do wspólnoty Kościoła

  • Ukazanie włączenia narodu polskiego do Kościoła powszechnego przez chrzest jako wydarzenia religijnego, politycznego
    i społecznego.




  • Wyjaśnia znaczenie chrztu dla narodu polskiego.

  • Podaje datę chrztu Polski.

  • Wyjaśnia religijne, polityczne i społeczne skutki chrztu naszego narodu.




  • Wskazuje, w jaki sposób może rozwijać w sobie łaskę chrztu.

  • Dziękuje w modlitwie za łaskę wiary.






Święty Wojciech – gorliwy apostoł

  • Zapoznanie z życiem
    i działalnością
    św. Wojciecha.

  • Ukazanie postawy apostolskiej, która przynosi obfity plon nowych chrześcijan.




  • Wyjaśnia, w jaki sposób ofiara życia
    św. Wojciecha przyczyniła się do rozwoju wiary innych ludzi.

  • Opowiada życiorys
    św. Wojciecha.

  • Wyjaśnia znaczenie ofiary św. Wojciecha dla rozwoju chrześcijaństwa.




  • Wskazuje, w jaki sposób może stać się apostołem dla innych.

  • Oddaje Jezusowi
    w modlitwie swoją apostolską gorliwość.






Życie wiary
u początków narodu polskiego

  • Wprowadzenie
    w historię rozprzestrzeniania się chrześcijaństwa
    w Polsce.

  • Ukazanie przejawów aktywności religijnej
    w średniowiecznej Polsce.




  • Wyjaśnia, w jaki sposób chrześcijaństwo rozszerzało się na ziemiach polskich.

  • Opowiada, co przyczyniło się do rozwoju wiary.

  • Wyjaśnia, dlaczego szkolnictwo i życie zakonne są przejawami rozwoju chrześcijaństwa.




  • Wskazuje, w jaki sposób może dalej uczestniczyć
    w szerzeniu wiary.

  • Wyraża wiarę poprzez symbole religijne.






Kultura i sztuka sposobem wyrażania wiary

  • Ukazanie, że wiara stanowi źródło inspiracji dla twórców, ale także że sztuka wyraża wiarę
    i ubogaca jej przeżywanie szczególnie w liturgii.

  • Kształtowanie postawy współtworzenia
    i odpowiedzialności za kulturę chrześcijańską.




  • Definiuje pojęcie kultury chrześcijańskiej.

  • Wskazuje na przejawy kultury chrześcijańskiej w Europie, Polsce
    i swojej miejscowości.

  • Uzasadnia związek sztuki religijnej z liturgią.




  • Dostrzega związek wiary i kultury.

  • Wskazuje na potrzebę
    i sposoby współtworzenia i ochrony kultury chrześcijańskiej.



Maryja w dziejach narodu polskiego

  • Ukazanie roli Maryi
    w dziejach narodu polskiego.

  • Kształtowanie postawy wdzięczności Matce Bożej za opiekę nad naszym narodem.




  • Wymienia ważniejsze wydarzenia historyczne, w których Maryja odegrała doniosłą rolę.

  • Tłumaczy, dlaczego Maryję nazywamy Królową Polski.

  • Wskazuje na dwie postacie – wzory patriotyzmu i duchowości Maryjnej – św. Jana Pawła II i Stefana Kardynała Wyszyńskiego.




  • Opisuje i wyjaśnia przejawy kultu Maryjnego w Kościele.

  • Wymienia i omawia postacie zasłużone dla polskiego Kościoła, będące świadectwami wiernej i ofiarnej służby Bogu i Ojczyźnie.

  • Wskazuje na potrzebę kształtowania postawy wdzięczności wobec Matki Bożej za wielowiekową opiekę nad polskim narodem.






Modlitwa różańcowa siłą naszego narodu

  • Ukazanie w modlitwie różańcowej Maryi jako nauczycielki życia Jezusa.

  • Kształtowanie postawy zaufania do Maryi
    i zwracania się do Niej
    w problemach
    osobi­stych i narodu.




  • Opowiada jedno
    z polskich objawień Maryjnych (w Gietrzwałdzie).

  • Wymienia zagrożenia narodowe.

  • Uświadamia sobie, że różaniec był i jest siłą narodu polskiego.




  • Dostrzega zagrożenia duchowe i moralne.

  • Wskazuje na właściwą hierarchię wartości.






Jak dziś żyć wiarą?

  • Ukazanie świadków wiary w życiu dzisiejszego Kościoła.

  • Zachęcenie do zaangażowania się
    w małe grupy Kościoła lokalnego.

  • Określa, czym jest wiara i jakie są jej wymagania.

  • Podaje słowa Jezusa, który wysyła nas, aby dzielić się swoją wiarą.




  • Dostrzega potrzebę świadectwa wiary
    w swoim środowisku.

  • Wskazuje na konieczność rozwoju swojej wiary.






Bóg, Honor, Ojczyzna

  • Ukazanie związku wiary i Kościoła
    z dziejami narodu polskiego.

  • Kształtowanie postawy patriotyzmu w dzisiejszych czasach.

  • Wskazuje perykopy biblijne, w których ukazany jest ścisły związek wartości takich jak honor i ojczyzna
    z wiarą.

  • Wylicza wydarzenia,
    w których widać silny związek wiary z dziejami Polski.

  • Tłumaczy pojęcia honor i patriota.

  • Dostrzega związek wiary i Kościoła z historią Polski.

  • Wskazuje na potrzebę
    i sposoby kształtowania postawy patriotycznej we współczesnym świecie.



Świadkowie wiary w Polsce wczoraj
i dziś

  • Ukazanie postaci polskich męczenników, którzy w różnych okolicznościach świadczyli o Bogu i byli wierni Ewangelii.

  • Uświadomienie potrzeby dawania świadectwa wiary
    w swoim środowisku.



  • Wskazuje na męczenników żyjących

w różnych epokach historii Polski.

  • Podaje konkretne przykłady świadczenia
    o Bogu w swoim środowisku.




  • Dostrzega ponadczasową wartość wierności Bogu w każdej sytuacji, bez względu na wielkość poniesionej ofiary.

  • Uzasadnia postawę świadczenia o Bogu
    w dzisiejszej rzeczywistości.






Najnowsza historia Kościoła w Polsce

  • Przedstawienie najważniejszych wydarzeń z powojennej historii Kościoła
    w Polsce.

  • Uświadomienie działania Bożego
    w historii.




  • Wymienia najważniejsze postacie
    i wydarzenia związane
    z najnowszą historią Kościoła w Polsce.

  • Opowiada
    o najważniejszych wydarzeniach

z powojennej historii Kościoła w Polsce.


  • Dostrzega w trudnych dziejach Kościoła
    w powojennej Polsce działanie Opatrzności Bożej.

  • Uświadamia sobie działanie Opatrzności Bożej w życiu tych, którzy nie liczą na własne siły, ale do końca potrafią zaufać Bogu.






Pielęgnując tradycje, świadczę o swojej wierze

  • Ukazanie potrzeby praktykowania
    w rodzinie tradycyjnych zwyczajów, zwłaszcza ob­rzędów błogosławieństw.

  • Uświadomienie, że tradycyjne poświęcenia nie działają mechanicznie, lecz są znakami wiary i wzrostu pobożności.

  • Pokazanie ewangelizacyjnego wymiaru sprawowania sakramentaliów i innych zwycza­jów religijnych.




  • Zna pojęcie „sakramentalia”.

  • Wymienia tradycyjne błogosławieństwa związane z rokiem liturgicznym i kultem świę­tych.

  • Wyjaśnia znaczenie używania podczas liturgii i w życiu codziennym wody święconej.




  • Wskazuje na konieczność kształtowania świadomości znaczenia praktykowania
    trady­cyjnych obrzędów
    i ich wpływu na wzrost wiary w konkretnym środowisku.

  • Dostrzega antropologiczny wymiar sakramentaliów, czyli koncentrację na ludziach, któ­rzy posługują się poświęconymi rzeczami lub działają w poświęconych miejscach.






„Czy można odrzucić Chrystusa i wszystko to, co On wniósł w dzieje człowieka?” – katecheza powtórkowa

  • Zebranie, uogólnienie
    i pogłębienie przepracowanego materiału: od zagadnienia życia
    z Chrystusem we wspólnocie Kościoła, przez świadomość włączenia w dziedzictwo Ko­ścioła, do odpowiedzi na pytanie postawione przez papieża – św. Jana Pawła II: „Czy można odrzucić Chrystusa
    i wszystko to, co On wniósł w dzieje człowieka?”

  • Odkrywa obecność Chrystusa w dziejach człowieka, narodu, świata.

  • Rozumie, że człowiek wierzący jest wezwany
    w Chrystusie do przemiany świata.

  • Interpretuje, że przyjęcie Chrystusa dokonuje się nie tylko przez deklarację, ale przez konsekwencję życia wiarą.

  • Wyjaśnia, na czym polega odnalezienie się człowieka w świecie Boga.

  • Wskazuje na rolę, jaką odgrywa Kościół Chrystusowy w dziejach człowieka, narodu, świata.

  • Przyjmuje na nowo Chrystusa obecnego
    w swoim Kościele.






Święci żyją wśród nas i chcą nam pomagać

  • Ukazanie prawdy wiary o świętych obcowaniu.

  • Uświadomienie, jak ważne jest wstawiennictwo świętych
    w kształtowaniu codziennego życia.




  • Wyjaśnia pojęcie „świętość”.

  • Wymienia synonimy słowa „święty”.

  • Wykazuje różnicę między błogosławionym a świętym.

  • Interpretuje prawdę wiary o świętych obcowaniu.




  • Wskazuje na sposób stawania się świętym.

  • Opowiada perykopę z Ewangelii: Łk 11,27-28.

  • Wyjaśnia wpływ świętych na nasze życie.



Męczeństwo
św. Szczepana przykładem mężnego dawania świadectwa

  • Ukazanie męczeństwa jako najwyższego wyrazu świadectwa wiary w Pana Jezusa.




  • Opisuje życie
    i działalność
    św. Szczepana.

  • Wyjaśnia pojęcia: męczennik, świadek – świadectwo, męstwo, bohater.

  • Wskazuje podobieństwo
    św. Szczepana do Chrystusa.




  • Interpretuje, że przez przebaczenie upodabnia się do Chrystusa.

  • Uzasadnia, że należy przebaczyć tym, którzy go skrzywdzili.

  • Kształtuje w sobie postawę męstwa.






Staję w obronie krzywdzonych, jak św. Stanisław

  • Ukazanie św. Stanisława jako naśladowcy Chrystusa
    w obronie godności człowieka.




  • Opisuje życie
    i męczeństwo
    św. Stanisława.

  • Podkreśla odwagę

w obronie pokrzywdzonych.

  • Opowiada perykopę
    o cudzołożnej kobiecie.

  • Wyjaśnia termin adwokat św. Stanisława.




  • Wyjaśnia rolę sędziego, oskarżyciela i adwokata.

  • Wskazuje na konieczność kształtowania postawy wrażliwości na los krzywdzonych
    i słabszych.






Wypełniam wolę Pana Boga jak
św. Juan Diego

  • Zapoznanie uczniów

z postacią św. Juana Diego i objawieniami Matki Bożej
z Guadalupe.

  • Uświadomienie, że przy pomocy łaski Bożej, człowiek może zrealizować trudne
    zada­nia.




  • Opowiada o życiu
    i dziele św. Juana Diego.

  • Podaje sposoby wypełniania woli Bożej.

  • Wskazuje na sposoby ewangelizacji na odkrytym Nowym Kontynencie.

  • Wyjaśnia, że katolicka Hiszpania w przeciwieństwie do Anglii, zachowała rdzenną lud­ność na odkrywanych przez siebie terenach.




  • Łączy postawę Juana Diego z Ewangelią.

  • Wskazuje na konieczność kształtowania posłuszeństwa wobec woli Bożej.

  • Interpretuje, że dzięki łasce Bożej każdego człowieka stać na realizację trudnych
    wy­zwań.






Pomagam ludziom jak św. Brat Albert

  • Zapoznanie uczniów
    z życiem i dziełem
    św. Brata Alberta, który wszystko poświęcił ubogim.

  • Uwrażliwienie katechizowanych na pomoc bliźnim.




  • Opisuje życie
    i działalność św. Brata Alberta.

  • Opowiada Ewangelię
    o bogatym młodzieńcu.




  • Wskazuje na różnice między bogatym młodzieńcem
    a św. Bratem Albertem.

  • Dostrzega potrzebę zaangażowania się
    w pomoc ludziom ubogim.

  • Interpretuje pieśń
    o św. Bracie Albercie.






Kształtuję serce według wskazań św. Józefa Sebastiana Pelczara

  • Kształtowanie serca na wzór serca Pana Jezusa wg wskazań św. biskupa Pelczara.




  • Podaje najważniejsze fakty z życia św. Józefa Sebastiana Pelczara.

  • Wymienia sposoby kształtowania serca.




  • Kształtuje serce na wzór Serca Jezusa.

  • Wymienia wskazania św. bpa Pelczara, pomocne w formowaniu serca.






Bóg jest dla mnie najważniejszy jak dla bł. Karoliny Kózkówny

  • Kształtowanie postawy stawiania Boga na pierwszym miejscu
    w życiu.

  • Uwrażliwianie na potrzebę kierowania się w życiu wartościami chrześcijańskimi.




  • Opowiada o życiu Karoliny Kózkówny.

  • Wskazuje wartości, dla których warto żyć.




  • Uzasadnia, że w życiu chrześcijanina Bóg powinien zajmować najważniejsze miejsce.

  • Kieruje się w życiu wartościami.






Wyznaję wiarę
w Pana Jezusa jak bł. José Sánchez del Río

  • Ukazanie bł. José Sáncheza del Río jako wzoru wyznawania wiary i przyznawania się do Chrystusa.




  • Opowiada życiorys
    bł. José Sáncheza del Río.

  • Opisuje sytuację społeczną w Meksyku na początku XX wieku.

  • Wyjaśnia pojęcie „prześladowanie chrześcijan”.

  • Rozpoznaje oczekiwania Chrystusa wobec uczniów.




  • Wskazuje postawy wobec trudności na drodze wiary.

  • Docenia znaczenie wytrwałości w wierze.

  • Wskazuje na sposoby przyznawania się do Chrystusa.






Poznaję Boga przez naukę jak św. Edyta Stein

  • Ukazanie nauki jako jednej z dróg poszukiwania prawdy
    i Boga.




  • Wymienia etapy drogi, na której św. Edyta Stein odkrywała Boga.

  • Wyjaśnia, że dogłębne poznawanie tajemnic świata prowadzi do odkrycia obecności
    do­brego Boga.




  • Uzasadnia konieczność uczenia się i zdobywania mądrości.

  • Interpretuje piękno świata, odkrywając w nim ślady samego Stwórcy.






Jestem apostołem na wzór
św. Maksymiliana Kolbego

  • Ukazanie osoby
    św. Maksymiliana Kolbego jako przykładu apostolskiej działalności.

  • Zachęta do apostołowania w najbliższym środowisku.




  • Opowiada o życiu
    o. Maksymiliana.

  • Wyjaśnia, kim jest apostoł i czyją naukę głosi.




  • Interpretuje, na czym polegało apostolstwo
    w życiu
    św. o. Maksymiliana.

  • Wskazuje dostępne mu współczesne sposoby
    i środki głoszenia Ewangelii.






Jestem posłuszny Bogu jak
św. o. Pio

  • Kształtowanie postawy posłuszeństwa Bogu na przykładzie życia

św. o. Pio.

  • Opowiada historię życia o. Pio.

  • Wymienia fakty z jego życia świadczące
    o posłuszeństwie Bogu.

  • Uzasadnia, dlaczego warto być posłusznym.

  • Wymienia, na czym polega posłuszeństwo Bogu w codziennym życiu.



Zmieniam świat jak bł. Matka Teresa z Kalkuty

  • Uwrażliwianie na potrzebę zmieniania świata na lepszy.

  • Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za rozwój świata.




  • Opisuje najważniejsze fakty z życia Matki Teresy z Kalkuty.

  • Opowiada, jak Teresa zmieniała świat.

  • Dostrzega potrzebę zmieniania świata dokoła siebie.

  • Wyjaśnia, że przemianę świata należy zacząć od siebie.






Zło dobrem zwyciężam jak
bł. ks. Jerzy Popiełuszko

  • Ukazanie osoby
    bł. ks. Jerzego Popiełuszki jako przykładu chrześcijańskiej postawy wo­bec zła.

  • Ukazanie, że warto pokonywać zło siłą dobra.




  • Opowiada o życiu
    bł. ks. Jerzego.

  • Interpretuje, że chrześcijanin na zło odpowiada dobrem.




  • Wyjaśnia, dlaczego człowiek powinien zwyciężać zło dobrem.

  • Pokazuje znaczenie dobra w codziennym życiu.






Głoszę zdrową naukę jak św. Jan
z Dukli



  • Ukazanie duchowej sylwetki św. Jana
    z Dukli.

  • Zachęta do większej wierności Bogu na co dzień.




  • Opowiada o życiu św. Jana z Dukli.

  • Wskazuje na źródło prawdziwej nauki Kościoła i rozumie konieczność jej głoszenia.




  • Dostrzega przejawy fałszywej nauki we współczesnym świecie.

  • Wyjaśnia, na czym polegało głoszenie zdrowej nauki przez
    św. Jana z Dukli.





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość