Strona główna

Wspomnienia ze 127 Konferencji Amerykańskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Fizyki w Madison


Pobieranie 23.71 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar23.71 Kb.
Wspomnienia ze 127 Konferencji Amerykańskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Fizyki w Madison

Kapitol stanu Wisconsin w Madison


Letnia 127 konferencja amerykańskich nauczycieli fizyki odbywała się od 2 do 6 sierpnia 2003 roku w Madison (http://www.ci.madison.wi.us ) stolicy stanu Wisconsin w USA, pół godziny lotu na północ od Chicago.
Amerykańskie Stowarzyszenie Nauczycieli Fizyki (American Association of Physics Teachers – AAPT, http://www.aapt.org) organizuje spotkania co pół roku, letnie i zimowe.

Tegoroczne zimowe odbywało się w styczniu w Miami Beach na Florydzie a letnie odbędzie się w Sacramento w Kalifornii.

W 2005, światowym roku fizyki letnie spotkanie odbędzie się w New Hawen na Uniwersytecie Yale w stanie Connecticut.
Do Madison przybyło ponad 1200 uczestników nie tylko ze Stanów Zjednoczonych. Spotkałem fizyków z Danii, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Meksyku, Izraela Rosji czy Finlandii. Choć spotkanie nazywa się krajowym to jednak coraz więcej w nim uczestników USA.

Prawie wszystkie szkolenia, warsztaty i pokazy odbywały się w przepięknym centrum konferencyjnym Monona Terrace Convention Centre (http://www.mononaterrace.com ) zaprojektowanym przez Franka Wrighta.



Centrum konferencyjne Monona Terrace
Konferencja podzielona była na dwie części.

Pierwsze dwa dni spotkania w sobotę i niedzielę były to płatne (od 20 do 120 $) warsztaty, szkolenia i pokazy.

Można było wybrać zajęcia, spośród 54 zaproponowanych przez organizatorów.

W tych dniach dużym zainteresowaniem cieszyły się dwudniowe warsztaty z demonstracjami ciekawych doświadczeń zorganizowane przez stowarzyszenie PIRA (Physics Instructional Resource Association, http://www.pira.nu ).

Wśród demonstratorów spotkałem Vacka Miglusa polskiego pochodzenia, który już od wielu lat przygotowuje pokazy na spotkaniach AAPT i z którym rozmawiałem po polsku o jego i mojej pracy zawodowej.
Następne trzy dni były sesjami referatów.

AAPT zaprosiło 93 osoby z referatami, 258 osób zgłosiło swoje referaty i 94 osoby przedstawiały się podczas sesji plakatowych.

Nowością dla mnie były sesje crackerbarrels ze szwedzkim stołem, na których uczestnicy rozmawiali na różnorodne tematy i delektowali się kuchnią regionalną.

Sesje referatów były podzielone na trzy grupy:

- sesje uroczyste,

- sesje plenarne,

- referaty kilku osób prezentujących dany temat przez 10-15 minut zakończony dyskusją.
Referatom towarzyszyły przerwy na posiłki i wystawa pomocy naukowych do nauczania fizyki oraz targi książek, programów i stron internetowych wspomagających nauczanie fizyki w USA.

Ostatni dzień wystawy był dniem rozdawania książek przez wydawnictwa, z którego skorzystałem przywożąc do Polski wspaniałe książki z astronomii, podstaw fizyki i fizletach z dołączonymi programami.

Swoje boksy w Sali wystawy miały AAPT oraz APS (American Physical Society, http://www.aps.org ) reklamujące nadchodzący światowy 2005 rok fizyki (http://www.wyp2005.org ) oraz stronę internetową do nauki jak działa świat (http://physicscentral.com ).

Dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko WebAssign, płatnej strony internetowej wspomagającej nauczanie różnych przedmiotów poprzez Internet (http://www.webassign.net ). Kolega z Kanady powiedział mi, że jego szkoła płaci za użytkowanie tej strony i uczniowie mają darmowy dostęp do zadań zamieszczonych na WebAssign.

Podczas trwania wystawy miały miejsce sesje plakatowe poranne i popołudniowe połączone z przekąskami. Każdy uczestnik spotkania mógł pokazać czym się zajmuje i interesuje.

Obok sali wystaw prezentowane były prace z konkursu ogłoszonego przez AAPT na najlepsze zdjęcia i filmy dotyczące dydaktyki fizyki.

Stowarzyszenie przeprowadziło także konkurs na najlepsze pomoce dydaktyczne, w którym nagrody sponsorował jeden z wystawców PASCO (http://www.pasco.com ).
Codzienne sesje uroczyste i plenarne gromadziły kilkaset osób.

Na poniedziałkowej sesji uroczystej, John Roeder, laureat wręczonej mu nagrody „Doskonałość w nauczaniu fizyki w edukacji szkolnej” w swym wystąpieniu „Energia podstawowa koncepcja w fizyce a wartości społeczne” omówił jak przedstawiać pojęcie energii na kursach fizyki. Dokonał on pewnych poprawek w wydanym przez niego podręczniku o energii.

Całą nagrodę ofiarował na rozwój programu PTRA (http://www.aapt.org/PTRA/index.cfm ).

Laureatem nagrody „Doskonałość w nauczaniu uniwersyteckim” został Michael Zeilik z Uniwersytetu Nowy Meksyk. Przedstawił on wykład zatytułowany „Ocenianie jako ukryta wartość na zajęciach z podstaw fizyki”.


Michael Zeilik

Przedstawiał jak formy ciągłego udoskonalania oceniania śródsemestralnego i końcoworocznego mają wpływ na wyniki nauczania (http://www.flaguide.org ). Zeilik podzielił się swym doświadczeniem jakie zdobył stosując różnorodne formy oceniania, jak i rezultatami swych badań nad nauczaniem fizyki i astronomii, które zawarł w nowym wprowadzeniu do kursu fizyki „Od kwarcu do kosmosu”


Nagrodę „Nauki ścisłe w pracach pisemnych dla dzieci” otrzymał Ron Miller za serię książek „Inne światy”, w których zabiera czytelników w podróż na Słońce, planety i inne ciała niebieskie od czasów pradawnych aż do dnia dzisiejszego.
Bardzo ciekawym dniem był wtorek z sesją uroczystą, plenarną piknikiem i „Cudami Fizyki”.

James Gates

Na sesji uroczystej Sylwester James Gates z Uniwersytetu Stanu Maryland przedstawił swój wykład poświęcony pamięci Klopstega pod tytułem „Dlaczego Einstein pokochałby spaghetti w podstawach fizyki”.

Omówił zasadnicze pytania dotyczące fizyki, które nie mogą być omówione bez użycia modeli i przykładów, a w których siła grawitacji jest zgodna z zasadami teorii kwantowej. Potem przeszedł do omówienia jak model teorii super strun może posłużyć do udzielenia odpowiedzi na fundamentalne pytania.

Nagrodę, którą dostał James Gates, przyznawana jest dla uczczenia pamięci Paula Klopstega, założyciela i byłego przewodniczącego AAPT.
Podczas popołudniowej sesji plenarnej swój wykład o budowie

World Trade Centre wygłosił Luis Prieto z Międzynarodowego Uniwersytetu na Florydzie.


Luis Prieto - Portar

Jako inżynier biorący udział w projektowaniu i budowaniu wież WTC, przedstawił on wiele problemów jakie napotkano przy stawianiu konstrukcji jak i unikalne rozwiązania zastosowano przy budowie Światowego Centrum Handlu. Poznane wówczas możliwości rozwiązania przyczyniły się znacząco do budowy nowoczesnych drapaczy chmur.
Na godzinę 18.00 zaplanowany był na tarasie Monona Terrace piknik, który ze względu na pogodę przeniesiony został do wnętrza budynku.

Jedzenie było znakomite. Właśnie wtedy zapoznałem kolegę z Danii i profesora z Chicago, którzy stwierdzili, że spotkanie w Madison jest najciekawszą konferencją na której byli od ponad 20 lat.


Tuż po pikniku o 19.30 zaczęły się „Cuda fizyki” wspaniałe show, wykład – pokaz najciekawszych doświadczeń z fizyki zaprezentowany przez Clinta Sprotta z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Stanu Wisconsin.

Show trwające ponad dwie godziny obejrzało ponad 600 osób.



Clint Sprott

Swój wykład profesor Sprott pokazuje od 20 lat szerokiej publiczności.

To wielkie przedsięwzięcie można zobaczyć na stronie http://sprott.physics.wisc.edu/wop.htm


Treści wszystkich referatów prezentowanych na letnich spotkaniach 2003 (jak i referatów ze wcześniejszych spotkań poczynając od roku 1997) dostępne są na stronie internetowej http://psrc.aapt.org
Rafał Jakubowski

Gimnazjum Publiczne



w Gorzycach Wielkich

e – mail: rafaelj@poczta.fm


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość