Strona główna

Wybrane zagadnienia z historii filozofii cz. 1 Cele lekcji


Pobieranie 17.58 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar17.58 Kb.

Wybrane zagadnienia z historii filozofii cz. 1

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń uzyskuje podstawowe (wybrane) wiadomości dotyczące historii filozofii. Podczas zajęć zostaną omówione następujące epoki: starożytność, średniowiecze i Renesans.

Przedstawione zostaną najważniejsze nazwiska osób związanych z dziejami filozofii (wymienionych wyżej epok), to jest: Tales z Miletu, Anaksymander, Anaksymenes, Sokrates, Platon, Arystoteles, święty Augustyn, święty Tomasz z Akwinu.

Omówione zostaną najważniejsze kategorie filozoficzne dotyczące wybranych nurtów i zagadnień: arche, relatywizm, idea, zasada, dualizm, substancja, przyczyna, realizm, tomizm, kosmocentryzm, teocentryzm, antropocentryzm.




    1. Umiejętności:

Uczeń potrafi:




      1. Omówić podstawowe zagadnienia dotyczące historii filozofii;

      2. Przedstawić podstawowe poglądy filozofów lub ich wpływ na rozwój filozofii, takich myślicieli jak: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Sokrates, Platon, Arystoteles, święty Augustyn, święty Tomasz z Akwinu, Kartezjusz.

      3. Wskazać ciekawe zagadnienia dotyczące historii filozofii;

      4. Wyjaśnić pojęcia: arche, relatywizm, idea, zasada, dualizm, substancja, przyczyna, realizm, tomizm, kosmocentryzm, teocentryzm, antropocentryzm.


  1. Metoda pracy:





      1. Wykład nauczyciela

      2. Dyskusja

      3. Komentarze uczniów do wybranych zagadnień


  1. Środki dydaktyczne:





      1. Wybrane podręczniki z historii filozofii (do zaprezentowania);

      2. Materiały biurowe.



  1. Przebieg lekcji


    1. Faza przygotowawcza:





      1. Zapisanie tematu zajęć - „Wybrane zagadnienia z historii filozofii”.




      1. Omówienie potrzeby uprawiania historii filozofii.




  • Dyskusja uczniów na temat potrzeby uprawiana historii filozofii. Podanie uzasadnienia, dlaczego warto uczyć się (dużej ilości) nazwisk, nowych terminów i prądów.




      1. Źródła naszej wiedzy o filozofach:




  • Przedstawienie podstawowych opracowań dotyczących historii filozofii, zwłaszcza: W. Tatarkiewicz, Historia filozofii; E. Gilson, Historia filozofii w wiekach średnich; G. Reale, Historia filozofii starożytnej.




      1. Chronologia:




  • Przywołanie wspomnianej już chronologii przyjętej w dziedzinie historii filozofii.

  • Podział na filozofię: starożytną, średniowieczną, nowożytną i współczesną.



    1. Faza realizacyjna


      1. Filozofia starożytna:




  • Kosmocentryzm w filozofii starożytnej;

  • Pojęcie arche;

  • Rozwój filozofii w Grecji – filozofowie z Miletu (Tales, Anaksymander i Anaksymenes) jako myśliciele poszukujący ostatecznych zasad rzeczywistości (praca z mapą, wskazanie na sytuację starożytnej Grecji);

  • Krótkie przedstawienie poglądów Parmenidesa – ojca ontologii;

  • Znaczenie filozofującego stylu życia Sokratesa, dyskusja dotycząca maksymy: „Wiem, że nic nie wiem”. Przeciwstawienie się Sokratesa wobec relatywizmu sofistów;

  • Platon – przedstawienie mitu o jaskini, opis szkoły filozoficznej założonej przez Platona. Rola koncepcji „idei” i jej znaczenie dla dziejów historii filozofii;

  • Przedstawienie realizmu Arystotelesa - pogląd, że istnieją tylko stworzone, doświadczane przez nas byty; dualizm, pojęcie substancji i przypadłości; Arystotelesowska koncepcja przyczyn bytu (materialna, formalna, sprawcza i celowa).




      1. Filozofia średniowieczna:




  • Teocentryzm jako odpowiedź na „znaki czasów”;

  • Rola Ojców Kościoła w tworzeniu filozofii;

  • Scholastyka – nowa forma filozofowania, oddzielenie teologii od filozofii;

  • Święty Augustyn jako autor słów: „Pragnę poznać Boga i duszę. I nic więcej”;

  • Święty Tomasz – autor pięciu dowodów na istnienie Boga (celowości, przyczyny, ruchu, przygodności, stopnia doskonałości); oddzielenie porządku wiary i rozumu.


    1. Faza podsumowująca:





  • Na podstawie swoich notatek uczniowie komentują, które zagadnienie zainteresowało ich najbardziej. W zależności od pozostałego do końca lekcji czasu – próba rozwijania „ciekawych” tematów.

  • Praca domowa dla chętnych – napisz esej na temat: „Ten filozof intryguje!”.



  1. Bibliografia:





      1. E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1966

      2. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993

      3. S. Swieżawski, Między średniowieczem a czasami nowymi, Warszawa 1983

      4. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 1970


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość